Medicine, Pedagogy and Politics: Relationships, Heritage and Experiences for Reflection

Main Article Content

Alicia García Fernández
Silvia Sánchez-Serrano

Abstract

INTRODUCTION. The current post-pandemic context, the growing influence of neuroscience in the field of pedagogy, and the emergence of a neo-materialist paradigm of the human being place the complexity of the relationships between medicine, pedagogy, and educational policies at the center of debate. METHOD. Through a phenomenological approach, we aim to highlight the directions current research is taking regarding the relationships between medicine, pedagogy, and policy. RESULTS. The emergence of the hygienist movement in the mid-19th century, eugenic practices, social and progressive changes linked to the education of the body and the formation of a healthy citizen on both sides of the Atlantic in the first half of the 20th century, the scientific study of childhood, the institutionalization of therapeutic education and attention to students with special needs, chronic illnesses, or hospitalization, the involvement of health professionals (psychologists, doctors, nurses, etc.) in the educational system, attempts to bring medicine and pedagogy closer together, as well as the promotion of health education and psychopedagogical actions in schools and hospitals, are some examples of this complex relationship. DISCUSSION. Its interest lies in the very context in which these phenomena arise: a conception of education in which educational and pedagogical innovation favors the introduction of experimental practices of a scientific, medical, and sometimes political nature that demand special attention. It is shown that pedagogical actions related to health and anthropological materialism are in a problematic relationship—at times convergent, at times divergent—with respect to the socialist utopia.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Fernández, A., & Sánchez-Serrano, S. (2025). Medicine, Pedagogy and Politics: Relationships, Heritage and Experiences for Reflection. Bordon. Revista De Pedagogia, 77(2), 11–24. https://doi.org/10.13042/Bordon.2025.115675
Section
Introduction to the Special Issue
Author Biographies

Alicia García Fernández, Universidad Católica de París (Francia)

Profesora en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Católica de París y colaboradora en el Grupo de Investigación Cultura Cívica y Políticas Educativas (CCyPE) de la Universidad Complutense de Madrid. Doctora en Educación por la Universidad Complutense de Madrid y en Filosofía por la Universidad de Alcalá. Ha enseñado también en la Universidad Paris-Est Créteil y en la Universidad de Lorena en las áreas de ingeniería y ciencias para la salud. Sus temas de investigación giran en torno a la ética y la epistemología de la educación y el cuidado.

Silvia Sánchez-Serrano, Universidad Complutense de Madrid (España)

Doctora en Educación con Mención Internacional y Premio Extraordinario por la UCM. Miembro del Grupo de Investigación Cultura Cívica y Políticas Educativas. Ha participado en diversos proyectos de investigación e innovación y en diferentes congresos nacionales e internacionales. Investigadora visitante en universidades de Europa y Latinoamérica. Sus líneas de investigación y publicaciones más recientes se centran en la educación cívica, el tiempo educativo y las pedagogías alternativas. Actualmente es profesora en el Departamento de Estudios Educativos en la Facultad de Educación UCM.

References

Agostini, C. (2006). Popular Health Education and Propaganda in Times of Peace and War in Mexico City, 1890s-1920s. American Journal of Public Health, 96(1), 52–61. https://doi.org.10.2105/AJPH.2004.044388

Alcaide González, R. (1999). La introducción y el desarrollo del Higienismo en España durante el s. XIX. Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, (3), 32-54. https://www.ub.edu/geocrit/sn-50.htm

Almeida, A. (2022). La higiene escolar en España 1900-1936. En L. E. Otero Carvajal y S. Miguel Salanova (eds.), La educación en España. El salto adelante, 1900-1936 (pp. 102-114). Catarata.

Arendt, H. (2024). La crisis en la cultura. Editorial Docencia.

Barham, S., Baxter, J., y Crampton, P. (2023). What is affirmative action in tertiary education? An overview of affirmative action policies in health professional programmes, drawing on experience from Aotearoa and overseas. The New Zealand Medical Journal, 136(1577), 76-83. https://doi.org/10.26635/6965.6119

Bohoslavsky, E., y Di Liscia, M. S. (2008). La profilaxis del viento. Instituciones represivas y sanitarias en la Patagonia argentina, 1880-1940, Asclepio, 60(2), 187–206. https://doi.org/10.3989/asclepio.2008.v60.i2.263

Catford, J., y Nutbeam, D. (1984). Towards a definition of health education and health promotion. Health education journal, 43(2-3), 38. https://doi.org/10.1177/001789698404300203

Cornu, L. (2018). Prendre soin, agir ensemble: du care au quart de veille. En M. Derycke y P. Foray (dirs.), Care et éducation (pp. 61-84). PUN-Éditions Universitaires de Lorraine.

Crosson, F. J., Levine, S. L., y Ross, M. N. (2023). Health Policy Education for Medical Students: Time to Rethink? The Permanente Journal, 27(3), 10-13. https://doi.org/10.7812/TPP/23.045

De la Hoz-Restrepo, F. (2023). Public health education in Colombia: influence on public policies. Salud pública de México, 64(6), 587-592. https://doi.org/10.21149/13217

Derrida, J. (1990). Du Droit à la philosophie. Galilée. De Sousa, B. (2014). Epistemologías del sur. Akal.

Di Liscia, M.S. (2004). Médicos y maestros. Higiene, eugenesia y educación en Argentina (1880-1940). En M.S. Di Liscia y G. Salto (coords.), Higienismo, educación y discurso en la Argentina (1870-1940) (pp. 37-64). Editorial de la Universidad Nacional de La Pampa.

Escámez-Sánchez, J., y Gil-Martínez, R. (2023). El principio ético del cuidado. La Tapia.

Foucault, M. (1977). Historia de la medicalización. Educación médica y salud, 11(1), 3-25.

Galak, E. L. (2014). Educación del cuerpo y política: concepciones de raza, higienismo y eugenesia en la Educación Física Argentina. Movimiento, 20(4), 1543-1562.

García, J. (1897). Gimnasia Higiénica. Sports, juegos corporales, masaje, kinesiterapia y mecanoterapia. Imprenta Ripollés.

García, A. (2023). El principio ético del cuidado. Revista Internacional de Teoría e Investigación Educativa, 1, e89096. https://doi.org/10.5209/ritie.89096

Giner, F. (1892). La higiene de las vacaciones. BILE, XVI, 83-89.

Haraway, D. J. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Universitat de València.

Harding, S. (1987). “Is There a Feminist Method?”, Feminism and Methodology. Indiana University Press.

Hodgson, N. Vlieghe, J. Zamojski, P. (2020). Manifiesto por una pedagogía post-crítica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 7-11. http://dx.doi.org/10.14201/teri.22862

Hunter-Adams, J., Strebel, A., Corrigall, J., y Zweigenthal, V. (2022). Investigating the disjoint between education and health policy for infant feeding among teenage mothers in South Africa: a case for intersectoral work. BMC Public Health, 22(16). https://doi.org/10.1186/s12889-021-12435-8

Ibos, C. (2019). “Éthiques et politiques du care. Cartographie d’une catégorie critique”. Clio. Femmes, Genre, Histoire, 49, 181-219. https://doi.org/10.4000/clio.16440

Jonas, H. (2008). El principio de responsabilidad. Herder.

Langford, R. Bonell, C, Jones, H. et al. (2015). Le cadre des écoles promotrices de santé de l’Organisation mondiale de la santé: une revue systématique et une meta-analyse. BMC Public Health, 15(130). https://doi.org/10.1186/s12889-015-1360-y

Meníndez, R. (2021). Architectural space and the regulation of children’s bodies: classrooms, late nineteenth and early twentieth century. School spaces and architectures. Educational review, 37. https://doi.org/10.1590/0102-469824977

Martín-Ondarza, M.P., y Sánchez-Serrano, S. (2024). Aprendizaje sociocívico y pedagogías alternativas. En R. Sanz y J.A. Giménez-Beut (coords.), Ser docente hoy. Competencias y habilidades para la Educación Infantil. (pp. 143-162). Narcea.

Montessori, M. (2014). Dr. Montessori’s Own handbook. Loki’s Publishing.

Nekaa, M., Jourdan, M., y Berger, D. (2024). Éducation à la santé, En A. Barthes, A. J. M. Lange y C. Chauvigné (dirs.), Dictionnaire critique. Des enjeux et concepts des “éducations à” (pp. 117-125). L’Harmattan.

OMS (2023). Éducation thérapeutique du patient: guide introductif. Organisation mondiale de la Santé. Bureau régional de l’Europe.

Palmar, A. M. (2014). Métodos educativos en salud. Elsevier.

Palacín Garay, I. (2018). La pedagogía de los cuidados. Aportes para su construcción. InteRed.

Pechín, C.A. (2004). Infancia, aprendizaje y nacionalidad en los inicios del sistema educativo argentino. En M.S. Di Liscia y G. Salto (coords.), Higienismo, educación y discurso en la Argentina (1870-1940) (65-88). Editorial de la Universidad Nacional de La Pampa.

Pineau, P. (1999). Renovación, represión, cooptación. Las estrategias de la Reforma Fresco-Noble (Provincia de Buenos Aires, década del 30). En A. Ascolani (comp.), La educación en Argentina. Estudios de historia (pp. 223-239). Ediciones del Arca.

Puig, X. (2021). Biopolítica, higienismo y poder: el caso del noticiero “Ecuador Noticiero Ocaña Film 1929”. Transformaciones en Cuba contemporánea: cultura y sociedad, 17, https://doi.org/10.4000/artelogie.10399

Puiggrós, A. (1990). Sujetos, disciplina y curriculum. Galerna.

Quintero, G. A. (2012). Educación Médica: Diseño e implementación de un currículo basado en resultados del aprendizaje. Editorial Universidad del Rosario.

Rodríguez de Anca, A. (2004). Apuntes para el análisis de las relaciones entre discurso médico y educación (1900-1930). En M.S. Di Liscia y G. Salto (coords.), Higienismo, educación y discurso en la Argentina (1870-1940) (pp. 15-36). Editorial de la Universidad Nacional de La Pampa.

Romaniuk, S. (2015). Educación física, eugenesia y construcción de la otredad [Conferencia]. XI Congreso Argentino y VI Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. Universidad Pública en Ensenada, Argentina.

Schell, P. A. (2004). Nationalizing Children Through Schools and Hygiene: Porfirian and Revolutionary Mexico City. The Americas, 60(4), 559-587. https://doi.org/10.1353/tam.2004.0072

Sinardet, E. (1999). La preocupación higienista en la educación ecuatoriana en los años treinta y cuarenta. Bulletin Institutionnel français d’études andines, 28(3), 411-432.

Stern, A. M. (2002). Responsible Mothers and Normal Children: Eugenics, Nationalism, and Welfare in Post-revolutionary Mexico, 1920-1940. Journal of Historical Sociology, 12(4), 369-397. https://doi.org/10.1111/1467-6443.00097

Worms, F. (2010). Le moment du soin: à quoi tenons nous? PUF.

Worms, F. (2012). Soin et politique. PUF.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.