Medicine, Pedagogy and Politics: Relationships, Heritage and Experiences for Reflection
Main Article Content
Abstract
INTRODUCTION. The current post-pandemic context, the growing influence of neuroscience in the field of pedagogy, and the emergence of a neo-materialist paradigm of the human being place the complexity of the relationships between medicine, pedagogy, and educational policies at the center of debate. METHOD. Through a phenomenological approach, we aim to highlight the directions current research is taking regarding the relationships between medicine, pedagogy, and policy. RESULTS. The emergence of the hygienist movement in the mid-19th century, eugenic practices, social and progressive changes linked to the education of the body and the formation of a healthy citizen on both sides of the Atlantic in the first half of the 20th century, the scientific study of childhood, the institutionalization of therapeutic education and attention to students with special needs, chronic illnesses, or hospitalization, the involvement of health professionals (psychologists, doctors, nurses, etc.) in the educational system, attempts to bring medicine and pedagogy closer together, as well as the promotion of health education and psychopedagogical actions in schools and hospitals, are some examples of this complex relationship. DISCUSSION. Its interest lies in the very context in which these phenomena arise: a conception of education in which educational and pedagogical innovation favors the introduction of experimental practices of a scientific, medical, and sometimes political nature that demand special attention. It is shown that pedagogical actions related to health and anthropological materialism are in a problematic relationship—at times convergent, at times divergent—with respect to the socialist utopia.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Agostini, C. (2006). Popular Health Education and Propaganda in Times of Peace and War in Mexico City, 1890s-1920s. American Journal of Public Health, 96(1), 52–61. https://doi.org.10.2105/AJPH.2004.044388
Alcaide González, R. (1999). La introducción y el desarrollo del Higienismo en España durante el s. XIX. Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, (3), 32-54. https://www.ub.edu/geocrit/sn-50.htm
Almeida, A. (2022). La higiene escolar en España 1900-1936. En L. E. Otero Carvajal y S. Miguel Salanova (eds.), La educación en España. El salto adelante, 1900-1936 (pp. 102-114). Catarata.
Arendt, H. (2024). La crisis en la cultura. Editorial Docencia.
Barham, S., Baxter, J., y Crampton, P. (2023). What is affirmative action in tertiary education? An overview of affirmative action policies in health professional programmes, drawing on experience from Aotearoa and overseas. The New Zealand Medical Journal, 136(1577), 76-83. https://doi.org/10.26635/6965.6119
Bohoslavsky, E., y Di Liscia, M. S. (2008). La profilaxis del viento. Instituciones represivas y sanitarias en la Patagonia argentina, 1880-1940, Asclepio, 60(2), 187–206. https://doi.org/10.3989/asclepio.2008.v60.i2.263
Catford, J., y Nutbeam, D. (1984). Towards a definition of health education and health promotion. Health education journal, 43(2-3), 38. https://doi.org/10.1177/001789698404300203
Cornu, L. (2018). Prendre soin, agir ensemble: du care au quart de veille. En M. Derycke y P. Foray (dirs.), Care et éducation (pp. 61-84). PUN-Éditions Universitaires de Lorraine.
Crosson, F. J., Levine, S. L., y Ross, M. N. (2023). Health Policy Education for Medical Students: Time to Rethink? The Permanente Journal, 27(3), 10-13. https://doi.org/10.7812/TPP/23.045
De la Hoz-Restrepo, F. (2023). Public health education in Colombia: influence on public policies. Salud pública de México, 64(6), 587-592. https://doi.org/10.21149/13217
Derrida, J. (1990). Du Droit à la philosophie. Galilée. De Sousa, B. (2014). Epistemologías del sur. Akal.
Di Liscia, M.S. (2004). Médicos y maestros. Higiene, eugenesia y educación en Argentina (1880-1940). En M.S. Di Liscia y G. Salto (coords.), Higienismo, educación y discurso en la Argentina (1870-1940) (pp. 37-64). Editorial de la Universidad Nacional de La Pampa.
Escámez-Sánchez, J., y Gil-Martínez, R. (2023). El principio ético del cuidado. La Tapia.
Foucault, M. (1977). Historia de la medicalización. Educación médica y salud, 11(1), 3-25.
Galak, E. L. (2014). Educación del cuerpo y política: concepciones de raza, higienismo y eugenesia en la Educación Física Argentina. Movimiento, 20(4), 1543-1562.
García, J. (1897). Gimnasia Higiénica. Sports, juegos corporales, masaje, kinesiterapia y mecanoterapia. Imprenta Ripollés.
García, A. (2023). El principio ético del cuidado. Revista Internacional de Teoría e Investigación Educativa, 1, e89096. https://doi.org/10.5209/ritie.89096
Giner, F. (1892). La higiene de las vacaciones. BILE, XVI, 83-89.
Haraway, D. J. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Universitat de València.
Harding, S. (1987). “Is There a Feminist Method?”, Feminism and Methodology. Indiana University Press.
Hodgson, N. Vlieghe, J. Zamojski, P. (2020). Manifiesto por una pedagogía post-crítica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 7-11. http://dx.doi.org/10.14201/teri.22862
Hunter-Adams, J., Strebel, A., Corrigall, J., y Zweigenthal, V. (2022). Investigating the disjoint between education and health policy for infant feeding among teenage mothers in South Africa: a case for intersectoral work. BMC Public Health, 22(16). https://doi.org/10.1186/s12889-021-12435-8
Ibos, C. (2019). “Éthiques et politiques du care. Cartographie d’une catégorie critique”. Clio. Femmes, Genre, Histoire, 49, 181-219. https://doi.org/10.4000/clio.16440
Jonas, H. (2008). El principio de responsabilidad. Herder.
Langford, R. Bonell, C, Jones, H. et al. (2015). Le cadre des écoles promotrices de santé de l’Organisation mondiale de la santé: une revue systématique et une meta-analyse. BMC Public Health, 15(130). https://doi.org/10.1186/s12889-015-1360-y
Meníndez, R. (2021). Architectural space and the regulation of children’s bodies: classrooms, late nineteenth and early twentieth century. School spaces and architectures. Educational review, 37. https://doi.org/10.1590/0102-469824977
Martín-Ondarza, M.P., y Sánchez-Serrano, S. (2024). Aprendizaje sociocívico y pedagogías alternativas. En R. Sanz y J.A. Giménez-Beut (coords.), Ser docente hoy. Competencias y habilidades para la Educación Infantil. (pp. 143-162). Narcea.
Montessori, M. (2014). Dr. Montessori’s Own handbook. Loki’s Publishing.
Nekaa, M., Jourdan, M., y Berger, D. (2024). Éducation à la santé, En A. Barthes, A. J. M. Lange y C. Chauvigné (dirs.), Dictionnaire critique. Des enjeux et concepts des “éducations à” (pp. 117-125). L’Harmattan.
OMS (2023). Éducation thérapeutique du patient: guide introductif. Organisation mondiale de la Santé. Bureau régional de l’Europe.
Palmar, A. M. (2014). Métodos educativos en salud. Elsevier.
Palacín Garay, I. (2018). La pedagogía de los cuidados. Aportes para su construcción. InteRed.
Pechín, C.A. (2004). Infancia, aprendizaje y nacionalidad en los inicios del sistema educativo argentino. En M.S. Di Liscia y G. Salto (coords.), Higienismo, educación y discurso en la Argentina (1870-1940) (65-88). Editorial de la Universidad Nacional de La Pampa.
Pineau, P. (1999). Renovación, represión, cooptación. Las estrategias de la Reforma Fresco-Noble (Provincia de Buenos Aires, década del 30). En A. Ascolani (comp.), La educación en Argentina. Estudios de historia (pp. 223-239). Ediciones del Arca.
Puig, X. (2021). Biopolítica, higienismo y poder: el caso del noticiero “Ecuador Noticiero Ocaña Film 1929”. Transformaciones en Cuba contemporánea: cultura y sociedad, 17, https://doi.org/10.4000/artelogie.10399
Puiggrós, A. (1990). Sujetos, disciplina y curriculum. Galerna.
Quintero, G. A. (2012). Educación Médica: Diseño e implementación de un currículo basado en resultados del aprendizaje. Editorial Universidad del Rosario.
Rodríguez de Anca, A. (2004). Apuntes para el análisis de las relaciones entre discurso médico y educación (1900-1930). En M.S. Di Liscia y G. Salto (coords.), Higienismo, educación y discurso en la Argentina (1870-1940) (pp. 15-36). Editorial de la Universidad Nacional de La Pampa.
Romaniuk, S. (2015). Educación física, eugenesia y construcción de la otredad [Conferencia]. XI Congreso Argentino y VI Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. Universidad Pública en Ensenada, Argentina.
Schell, P. A. (2004). Nationalizing Children Through Schools and Hygiene: Porfirian and Revolutionary Mexico City. The Americas, 60(4), 559-587. https://doi.org/10.1353/tam.2004.0072
Sinardet, E. (1999). La preocupación higienista en la educación ecuatoriana en los años treinta y cuarenta. Bulletin Institutionnel français d’études andines, 28(3), 411-432.
Stern, A. M. (2002). Responsible Mothers and Normal Children: Eugenics, Nationalism, and Welfare in Post-revolutionary Mexico, 1920-1940. Journal of Historical Sociology, 12(4), 369-397. https://doi.org/10.1111/1467-6443.00097
Worms, F. (2010). Le moment du soin: à quoi tenons nous? PUF.
Worms, F. (2012). Soin et politique. PUF.