Differences in gender stereotypes between physical education students and other pedagogies in Chile
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v49.98099Keywords:
masculinity, femininity, gender roles, pedagogiesAbstract
Gender stereotypes correspond to beliefs of characteristics and how men and women should behave, giving rise to the concepts of masculinity and femininity. The objectives of the present research were to validate the Bem Sexual Roles Inventory in students of various pedagogies in Chile and to compare gender roles between physical education students and other pedagogies. To this end, the Bem Sexual Roles Inventory was applied to 351 students of 15 pedagogies from a university in Santiago de Chile. The results show that the inventory is valid and reliable to be applied in students of pedagogies. Students have higher femineity scores in most of the evaluated careers, with prevalence of undifferentiated and masculine typology in men, and androgynous and undifferentiated in women. Physical Education students have the highest levels of masculinity among all pedagogies. It is recommended to replicate this research in other universities and other careers.
Keywords: masculinity, femininity, gender roles, pedagogies.
References
Aguilar, Y., Valdéz, J., Gónzalez-Arratia, N. & González, S. (2013). Los roles de género de los hombres y las mujeres en el México contemporáneo. Enseñanza e Investigación en Psicología, 18(2), 207-224.
Alvariñas, M. y Pazos, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 154-163. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840
Barberá, E., Candela, C. & Ramos, A. (2008). Elección de carrera, desarrollo profesional y estereotipos de género. Interna-tional Journal of Social Psychology, 23(2), 275-285. https://doi.org/10.1174/021347408784135805
Barra, E. (2010). Bienestar psicológico y orientación de rol sexual en estudiantes universitarios. Terapia Psicológica, 28(1), 119-125. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082010000100011
Bem, S. (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(2), 155-162
Bosques, L., Álvarez, G. & Escoto, M. (2015). Revisión de las propiedades psicométricas del Inventario de Roles Sexuales de Bem. Enseñanza e Investigación en Psicología, 20(2), 119-129.
Burguete, M., Martínez, J. & Martín, G. (2010). Actitudes de género y estereotipos en enfermería. Cultura de los Cuidados, 28, 39-48. https://doi.org/10.7184/cuid.2010.28.06
Cubillas, M., Abril, E., Domínguez, S., Román, R., Hernández, A. & Zapata, J. (2016). Creencias sobre estereotipos de género de jóvenes universitarios del norte de México. Divers.: Perspect. Psicol., 12(2), 217-230. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0002.04
Dumais, A., Lesage, A., Alda, M., Rouleau, G., Dumont, M., Chawky, N. &Turecki G. (2005). Risk factors for suicide completion in major depression: a case-control study of impulsive and aggressive behaviors in men. American Journal of Psychiatry, 162(11) 2116-2124.
Fernández, M., Mora, G. & Alvarado, D. (2022). El rol del género en la orientación vocacional en Chile. Notas para com-prender la feminización. En C. Hamodi Galán, & L. Álvaro Andaluz (Ed). Educación con perspectiva de género (pp. 59-64). Dykinson, S.L.
García, E., García, A. & Reyes, J. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai, 10(5), 279-290.
Madolell, R., Gallardo, M. & Alemany, I. (2020). Los estereotipos de género y las actitudes sexistas de los estudiantes uni-versitarios en un contexto multicultural. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 284-303. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8148
Matus, C., Serra, P., Duclos, D. & Castillo, F. (2022). Masculinización de la matrícula universitaria en la carrera de Educa-ción Física. Un análisis desde la perspectiva de género. Revista Educación, 46(1), 299-316. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.47576
Maureira, F. (2016). Estadística avanzada para educación física. Editorial Académica Española.
Maureira, F., Escobar, N., Flores, E., Bahamondes, V., Hadweh, M. & Serey, D. (2022). Actitudes hacia la homosexualidad y transexualidad en estudiantes de Educación Física de Chile. Retos, 43, 46-52. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88969
Maureira, F., Flores, E., Castillo-Retamal, F. & González, F. (2022). Masculinidades y femineidades en estudiantes de edu-cación física de Chile. Retos, 45, 456-461. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92774
Mayén, R. & Montes, B. (2014). Análisis de los estereotipos de género actuales. Anales de Psicología, 30(3), 1044-1060 https://www.redalyc.org/pdf/167/16731690027.pdf
Morata, M., Holgado, F., Barbero, I. & Méndez, G. (2015). Análisis factorial confirmatorio. Recomendaciones sobre míni-mos cuadrados no ponderados en función del error tipo I de ji-cuadrado y RMSEA. Acción Psicológica, 12(1), 79-90. https://dx.doi.org/10.5944/ap.12.1.14362
Olivares, M. & Olivares, C. (2013). Impacto de los estereotipos de género en la construcción de la identidad profesional de estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(1), 121-131. https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.1.2013.11275
Pacheco, C., Cabrera, J., Mazón, M., González, I. & Bosque, M. (2014). Estereotipos de género sexistas. Un estudio en jóvenes universitarios cubanos de medicina. Rev. Ciencias Médicas, 18(5), 853-867. http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v18n5/rpr15514.pdf
Proaño, G. (2019). Masculinización de las mujeres en la sociedad moderna: Más allá del equilibrio. Cuestiones de Género: de la Igualdad y la Diferencia, 14, 67-80. https://doi.org/10.18002/cg.v0i14.5802
Ramos-Lira, L. (2014). ¿Por qué hablar de género y salud mental? Salud Mental, 37(4), 275-281.
Salce, F. (2021). Evolución y análisis de la discriminación salarial por género en Chile. El Trimestre Económico, 88(349), 39-75. https://doi.org/10.20430/ete.v88i349.984
Sánchez, M., Suárez, M., Manzano, N., Oliveros, L., Lozano, S., Fernández, B. & Malik, B. (2011). Estereotipos de género y valores sobre el trabajo entre los estudiantes españoles. Revista de Educación, 355, 331-354. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-355-027
Valcárcel, A. (2008). Feminismo en el mundo global. Cátedra
World Medical Asociation. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Re-search Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.