Physical activity level, screen time and sleep habits in Chilean adolescents, during quarantine by COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v49.94971Keywords:
Actividad Física, Adolescentes, Tiempos de pantalla, Hábitos de Sueño, CuarentenaAbstract
Objective: to determine the level of physical activity (NAF), screen time (TP) and sleep habits (HS) in Chilean adolescents, during the COVID-19 quarantine. Methodology: descriptive and correlational study with a sample of 196 adolescents from different regions of Chile. Results: In general, the most active students did not exceed the PD recommendations and reported higher values of sleep quality and total score compared to those who did not meet both. Conclusion: the study indicates that, under a quarantine context, the variables are more altered in the female gender, in addition, the need to jointly analyze and monitor the NAF, TP and HS is evident to avoid disorders related to the health of the males. POST-COVID-19 students.
Keywords: Physical Activity, Teenagers, Screen Time, Sleep Habits, Quarantine.
References
Aguilar, M. M., Vergara, F. A., Velásquez, E. J. A. y García-Hermoso, A. (2015). Actividad física, tiempo de pantalla y patrones de sueño en niñas chilenas. Anales de Pediatría 83(5), 304-310). https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2014.12.006
Alarcón Meza, E., & Hall-López, J. (2021). Actividad física en estudiantes deportistas universitarios, previo y en el confi-namiento por pandemia asociada al COVID-19 (Physical activity in university student athletes, prior and in confinement due to pandemic associated with COVID-19). Retos, 39, 572-575. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.81293
Andrades-Suárez, K., Faúndez-Casanova, C., Carreño-Cariceo, J., López-Tapia, M., Sobarzo-Espinoza, F., Valderrama-Ponce, C., Villar-Cavieres, N., Castillo-Retamal, F., & Westphal, G. (2022). Relación entre actividad física, rendimien-to académico y funciones ejecutivas en adolescentes. Ciencias De La Actividad Física UCM, 23(2), 1-17. https://doi.org/10.29035/rcaf.23.2.10
Beltrán, V., Valencia, A. y Molina, J. (2011). Los videojuegos activos y la salud de los jóvenes: revisión de la investigación. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10 (41), 203-219. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista41/artvideojuegos190.pdf
Borrás, T. (2014). Adolescencia: definición, vulnerabilidad y oportunidad. Correo científico Médico, 18(1), 05-07. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000100002&lng=es&tlng=es.
Celis-Morales C, Perez-Bravo F, Ibañez L, Salas C, Bailey ME, Gill JM. (2012). Objective vs. self-reported physical activity and sedentary time: Effects of measurement method on relationships with risk biomarkers. PLoS One. 7(5). http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0036345
Clavijo Z. (2017) Incidencia de la práctica de actividad física sobre el rendimiento académico en adolescentes de enseñanza media de un colegio particular subvencionado de la comuna de Talca [Tesis para optar al Grado de Magíster, Universidad Católica del Maule]. https://repositorio.ucm.cl/handle/ucm/2419
Faúndez Casanova, C., Vásquez, J., Souza, R., Castillo, M., Castillo, F., Pérez, J., & Guzmán, J. (2020). Fiabilidad y re-productividad de los Cuestionarios de Actividad Física PAQ-C Y PAQ-A en Estudiantes de Enseñanza Básica y Media de la Ciudad de Talca. UCMaule, (59), 56-78. https://doi.org/10.29035/ucmaule.59.56
Faúndez Casanova, C., González Fuenzalida, H., Contreras Mellado, V., & Aguilera Aguilera, M. (2020). Incidencia de las vacaciones de fiestas patrias sobre el estado nutricional, condición física, nivel de actividad física y hábitos alimentarios en estudiantes universitarios chilenos. Journal of Movement & Health, 18(1). http://doi.org/10.5027/jmh-Vol18-Issue1(2021)art120
Faúndez-Casanova, C., Letelier, B., Muñoz, M., Pino, C., Plaza, P., Silva, L., & Castillo-Retamal, F. (2023). Conducta sedentaria, nivel de actividad física y desarrollo de las funciones ejecutivas en estudiantes durante Covid-19 en Chile: un estudio piloto (Sedentary behavior, physical activity level and executive function development in students during Covid-19 in Chile: a pilot estudy). Retos, 47, 221–227. https://doi.org/10.47197/retos.v47.90598
Flores Ferro, E., Maurera Cid, F., Hadweh Briceño, M., Alonso Gutiérrez Duarte, S., Silva-Salse, Ángela, Peña-Troncoso, S., Castillo-Retamal, F., González Flores, P., Pauvif Cárcamo, F., Bahamondes Acevedo, V., Zapata Vera, G., Zavala-Crichton, J. P., Maureira Sánchez, J., Brevis-Yever, M., & Lagos Olivos, C. (2021). Nivel de satisfacción de las clases online por parte de los estudiantes de Educación Física de Chile en tiempos de pandemia (Level of satisfaction of online classes by students of Physical Education of Chile in times of pandemic). Retos, 41, 123-130. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82907
Gómez-Campos, R., Lázari, E., De Arruda, M., Pacheco-Carrillo, J., Urra-Albornoz, C., y Cossio-Bolaños, M. A. (2019). Evaluación de los trastornos del sueño y propuesta de percentiles para los adolescentes. Arch Argent Pediatr, 117(2), 73-80. http://dx.doi.org/10.5546/aap.2019.73
Gragera (2017). Onmeda.es: Portal de Salud y Medicina Onmeda. Conde de Peñalver 38 1a planta. 28006 Madrid. https://www.onmeda.es/mi_hijo/cuantas-horas-pueden-estar-ninos-delante-pantallas.html
Henríquez-Beltrána, Zapata-Lamanab, Ibarra-Morac, Sepúlveda-Martind, Martinezd, Cigarroa. (2022). Asociación entre problemas de sueño y rendimiento escolar: Resultados de la encuesta de salud y rendimiento escolar de la provincia del Biobío 2018. Revista chilena de pediatría. 93(2), 235-246. http://dx.doi.org/10.32641/andespediatr.v93i2.3734
Hernández, L. (2011). Adolescencia: ¿Adolecer es padecer?. Salus, 15(2), 5-6. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-71382011000200003
Kowalski, K., Crocker, P., & Donen, R. (2004). The Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) and Adolescents (PAQ-A) Manual. Canada.
Lavielle, P., Pineda, V., Jáuregui, O. & Castillo, M. (2013). Actividad física y sedentarismo: Determinantes sociodemográ-ficos, familiares y su impacto en la salud del adolescente. Revista salud pública, 16(3), 161-172. http://dx.doi.org/10.15446/rsap.v16n2.33329
Leiva, Ana María, Martínez, María Adela, Cristi-Montero, Carlos, Salas, Carlos, Ramírez-Campillo, Rodrigo, Díaz Martí-nez, Ximena, Aguilar-Farías, Nicolás, & Celis-Morales, Carlos. (2017). El sedentarismo se asocia a un incremento de factores de riesgo cardiovascular y metabólicos independiente de los niveles de actividad física. Revista médica de Chile, 145(4), 458-467. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872017000400006
Lozano-Sánchez, A. M., Zurita-Ortega, F., Ubago-Jiménez, J. L., Puertas-Molero, P., Ramírez-Granizo, I., & Núñez-Quiroga, J. I. (2019). Videojuegos, práctica de actividad física, obesidad y hábitos sedentarios en escolares de entre 10 y 12 años de la provincia de Granada (Videogames, physical activity practice, obesity, and sedentary habits in schoolchil-dren aged 10 to 12 years old in th. Retos, 35, 42-46. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.61865
Manes, F. (2015). Sueño ¿para qué nos sirve dormir? El País. https://elpais.com/elpais/2015/10/12/ciencia/1444635682_009779.html
Mansilla A., M. E. (2000). Etapas del desarrollo humano. Revista De Investigación En Psicología, 3(2), 105–116. https://doi.org/10.15381/rinvp.v3i2.4999
Manzini, J. (2000). Declaración de Helsinki: principios éticos para la investigación médica sobre sujetos humanos. Acta bio-ethica, 6(2), 321-334. https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2000000200010
Masalán, M., Sequeida, J. & Ortiz, M. (2013). Sueño en escolares y adolescentes, su importancia y promoción a través de programas educativos. Revista Chil Pediatr 84 (5) 554-564. https://scielo.conicyt.cl/pdf/rcp/v84n5/art12.pdf
Mera, A. Y., Tabares-Gonzalez, E., Montoya-Gonzalez, S., Muñoz-Rodriguez, D. I. y Vélez, F. M. (2020). Recomenda-ciones prácticas para evitar el desacondicionamiento físico durante el confinamiento por pandemia asociada a COVID-19. Universidad y Salud, 22(2), 166-177. https://doi.org/10.22267/rus.202202.188
Ministerio de salud de Chile. (2020, marzo 11). La OMS considera que brote de coronavirus califica como una pandemia global. https://www.minsal.cl/la-oms-declara-el-brote-de-coronavirus-pandemia-global/
Montañés, L. S., Catalán, Á. A., Solana, A. A., González, L. G., & Serrano, J. S. (2020). Tiempo de uso diario de medios tecnológicos de pantalla en adolescentes: Diferencias en función del curso académico. EmásF: revista digital de educación fí-sica, (65), 55-68. file:///C:/Users/barby/Downloads/Dialnet-TiempoDeUsoDiarioDeMediosTecnologicosDePantallaEnA-7475949.pdf
Neophytou, E., Manwell, LA & Eikelboom, R. (2021). Efectos del tiempo de pantalla excesivo en el neurodesarrollo, el aprendizaje, la memoria, la salud mental y la neurodegeneración: una revisión de alcance. Int J Ment Health Addiction 19, 724–744. https://doi.org/10.1007/s11469-019-00182-2
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2020). Coronavirus disease. (COVID-19). Situation Report (182). https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200720-covid-19-sitrep-182.pdf?sfvrsn=60aabc5c_2
Organización mundial de la salud [OMS]. (2020b). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43037/924359222X_spa.pdf
Organización mundial de la salud [OMS]. (2022). Salud Adolescente. https://www.who.int/es/health-topics/adolescent-health#tab=tab_1
Oviedo, G., Sánchez, J., Castro, R., Calvo, M., Sevilla, J. C., Iglesias, A., & Guerra, M. (2013). Niveles de actividad física en población adolescente: estudio de caso (Physical activity levels in adolescents: a case study). Retos, 23, 43-47. https://doi.org/10.47197/retos.v0i23.34566
Ortiz Sánchez, J., del Pozo-Cruz, J., Alfonso-Rosa, R., Gallardo-Gómez, D., & Álvarez-Barbosa, F. (2021). Efectos del sedentarismo en niños en edad escolar: revisión sistemática de estudios longitudinales (Effects of sedentary school-age children: a systematic review of longitudinal studies). Retos, 40, 404-412. https://doi.org/10.47197/retos.v0i40.83028
Palacios, X. (2019). Adolescencia: ¿una etapa problemática del desarrollo humano? Revista Ciencias de la Salud, 17(1), 5-8. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-72732019000100005&lng=en&tlng=es.
Portela-García, C. A., & Vidarte-Claros, A. (2021). Niveles de actividad física y gasto frente a pantallas en escolares: dife-rencias de edad y género. Universidad Y Salud, 23(3), 189–197. https://doi.org/10.22267/rus.212303.232
Rusillo Magdaleno, A., Suarez-Manzano, S., Solas Martínez, J. L., & Ruiz Ariza, A. (2023). Asociación de un bajo nivel de condición física con el exceso de peso en adolescentes (Association of low physical fitness level with excess weight in adolescents). Retos, 47, 729–737. https://doi.org/10.47197/retos.v47.95251
Talavera, C. (2019). Exceso de peso en escolares relacionado con horas frente a pantalla, horas de sueño y consumo de alimentos altamente energéticos en cuatro escuelas primarias de Irapuato. [Tesis Doctoral, Universidad Iberoamericana León].
https://repositorio.leon.uia.mx/xmlui/handle/20.500.12152/99934
Talero, C., Durán, F., y Pérez, I. (2013). Sueño: características generales. Patrones fisiológicos y fisiopatológicos en la adolescencia. Revista Ciencias de la Salud, 11(3), 333-348. http://www.scielo.org.co/pdf/recis/v11n3/v11n3a08.pdf
Tremblay, M. S., Carson, V., Chaput, J. P., Connor Gorber, S., Dinh, T., Duggan, M., Faulkner, G., Gray, C. E., Gruber, R., Janson, K., Janssen, I., Katzmarzyk, P. T., Kho, M. E., Latimer-Cheung, A. E., LeBlanc, C., Okely, A. D., Olds, T., Pate, R. R., Phillips, A., Poitras, V. J., … Zehr, L. (2016). Canadian 24-Hour Movement Guidelines for Children and Youth: An Integration of Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Sleep. Applied physiology, nutrition, and me-tabolism. Physiologie appliquee, nutrition et metabolisme, 41(6 Suppl 3), S311–S327. https://doi.org/10.1139/apnm-2016-0151
Tripathi, M., Mishra, SK (2020). Tiempo de pantalla y adiposidad entre niños y adolescentes: una revisión sistemática. J Public Health (Berl.) 28, 227–244. https://doi.org/10.1007/s10389-019-01043-x
Twenge JM, Hisler GC,y Krizan Z. (2019). Associations between screen time and sleep duration are primarily driven by portable electronic devices: evidence from a population-based study of U.S. children ages 0–17. Sleep Med. 56. 211–218. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2018.11.009
UCM. (2016). Autorización del establecimiento o institución https://portal.ucm.cl/comite-etica-cientifico/documentos-cec
Wang, X., Li, Y. & Fan, H. (2019). Las asociaciones entre el comportamiento sedentario basado en el tiempo de pantalla y la depresión: una revisión sistemática y un metanálisis. BMC Salud Pública 19, 1524. https://doi.org/10.1186/s12889-019-7904-9
Zamarripa, J., Marroquín-Zepeda, S., Ceballos-Gurrola, O., Flores-Allende, G., & García-Gallegos, J. (2021). Nivel de actividad física y conductas sedentarias antes y durante el confinamiento a causa del COVID-19 en adultos mexicanos (Level of physical activity and sedentary behaviors before and during confinement due to COVID-19 in Mexican adults). Retos, 42, 898-905. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87278
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.