Perceptions of Physical Education students on teacher performance

Authors

  • Valentina Bahamondes Acevedo Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (Chile)
  • Elizabeth Flores Ferro
  • Fernando Maureira Cid Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (Chile)
  • Rodrigo Vargas Vitoria
  • Omar Gavotto Nogales Universidad de Sonora (México)
  • Carlos Véliz Véliz Universidad Mayor (Chile)
  • Cristian Aravena Garrido Universidad Bernardo O´Higgins (Chile)

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82160

Keywords:

perception, physical education, university teaching

Abstract

Introduction: Research on students' perception of teacher performance is essential to be aware of how students are developing in higher education and, above all, to know who or what are the influencing factors in the academic formation. The objective of this study was: to compare the perception that students of physical education have about their teachers of two universities of Chile. Method: the research is quantitative, not experimental cross-sectional. The sample consisted of 300 students from the first to fourth year of the Degree in Pedagogy in Physical Education. Results: Significant differences were found by academic year and between the universities where the study was conducted, showing that it is necessary to deepen the understanding of these results to improve the experiences of the learning processes of the students. Conclusions: Future research with other variables, such as learning styles, teaching styles, motivation, among others, are necessary. It is also important to carry out this type of research in a longitudinal way to understand in some way the positive and negative perceptions and how this could be improved to favor the climate of the classroom at university level.

References

Alvarado-Lagunas, E., Luyando-Cuevas, JR., Picazzo-Palencia, E. (2015). Percepción de los estudiantes sobre la calidad de las universidades privadas en Monterrey. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 17(VI), 58-76.

Arias, C. (2006). Enfoques teóricos sobre la percepción que tienen las personas. Horizontes Pedagógicos, 8, 9-22.

Carreiro da Costa, F., González-Valeiro, M., y González-Villalobos, M. (2016). Innovación en la formación del profesorado de educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física y Deportes, 29, 251-257.

Cea, S., Veliz, C., Aravena, C. y Maureira, F. (2014). Percepción de los estudiantes de educación física de la UISEK de Chile hacia sus profesores. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(1), 23-28.

Flores, E., Maureira, F., Silva, A., Muñoz, M., Matheu, A., Navarro, et al. (2020). Percepciones institucionales de estudiantes de educación física de Chile. Retos, 38, 312-316.

Flores, E., Bahamondes, V., Maureira, F. y González, P. (2019). Motivos de deserción universitaria de estudiantes de educación física de Chile. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 10(57), 14-23.

Flores, E., Hadweh, M., Aravena, C. y Maureira, F. (2016). Confiabilidad de los docentes de educación física del colegio por parte de los estudiantes de educación física de la USEK de Chile. Educación Física Chile, 81(270), 37-49.

Gil-Madrona, P., Gómez-Barreto, I. y González-Víllora, S. (2016). Percepción de los estudiantes de maestro de educación infantil sobre su formación intercultural. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(18), 111-128.

Gutiérrez, M. y Pilsa, C. (2006). Actitudes de los alumnos hacia la Educación Física y sus profesores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 6(24) 212-229.

Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A. y Fernández-Río, J. (2017). Implantación de las competencias: percepciones de directivos y docentes de educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(66), 261-281.

Maureira, F. (2017). Estadística para educación física. Madrid: Bubok Publishing.

Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.

Morales, F. Moya, M. Pérez, J. Fernández, A. (1999) Psicología social. Madrid: McGraw Hill.

Moreno, J., Zomeño, T., Marín, L., Ruiz L. y Cervelló, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401.

Moreno, M., Prado, E. y García, D. (2013). Percepción de los estudiantes de enfermería sobre el ambiente de aprendizaje durante sus prácticas clínicas. Rev Cuid, 4(1), 444-449.

Moya, M. (1999). Percepción de las personas. En: Psicología social. Madrid: McGrawhill.

Rodríguez, K., Beltrán, R., Díaz, E. y Selem, M. (2018). Percepción de los estudiantes hacia los profesores de muchos años de servicios en la docencia. Estudio de caso: carrera de contador público. Revista AvaCient, 1(4), 29-42.

Urra, B., Reyno, A., Fehrenberg, M. y Muñoz, M. (2020). Paradigma educativo y habilidades del profesor asociadas a la percepción de rol docente en Educación Física de estudiantes chilenos. Retos, Nuevas Tendencias en Educación Física y Deportes 37, 362-369.

Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4, 47-57.

Zapata, C., Rojas, M., y Gómez, M. (2010). Modelado de la relación de confianza profesor-estudiante en la docencia universitaria. Educación y Educadores, 13(1), 77-90.

Published

2021-04-01

How to Cite

Bahamondes Acevedo, V., Flores Ferro, E., Maureira Cid, F., Vargas Vitoria, R., Gavotto Nogales, O., Véliz Véliz, C., & Aravena Garrido, C. (2021). Perceptions of Physical Education students on teacher performance. Retos, 40, 180–185. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82160

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>