University education in drug-dependences in the Social Education bachelor’s degree
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.15Keywords:
Drug dependence, training, university, Social Education, subjects, addictionsAbstract
This research analyzed the curricula of Bachelor's degrees in Social Education across Spain. A descriptive documentary investigation was conducted, examining a total of 39 universities that offer this degree, with the aim of identifying the number of subjects dedicated to training in drug dependence and other addictions. The results showed that, out of the total universities analyzed, 22 offer a specific subject on this topic, twelve include specific content within other subjects, and the remaining five neither offer relevant subjects nor include the topic in their curricula, or the information could not be found in the course guide or the respective website. The findings indicate that university curricula are under constant review and are updated based on the needs of Social Education professionals. Currently, there is a greater presence of addiction-related subjects compared to ten years ago, suggesting significant improvement. However, there are still challenges to be addressed regarding the training of future social educators in the field of drug addiction and other related issues.
Downloads
References
Aguilera, C. (2013). La entrevista motivacional. Una manera de actuar sobre la voluntad personal en el trabajo. Archivos de Memoria, 10(2).
Apud, I. y Romaní, O. (2016). La encrucijada de la adicción. Distintos modelos en el estudio de la drogodependencia. Health and Addictions, 16(2), 115-125. https://doi.org/10.21134/haaj.v16i2.267
Ballesteros, B. (2003) Investigación en Educación Social. Ágora digital, 6, 117-130.
Bas-Peña, E. (2014a). Educación social y formación en drogodependencias. Health and Addictions, 14(1), 70-83. https://doi.org/10.21134/haaj.v14i1.215
Bas-Peña, E. (2014b). Políticas sociales y drogodependencias: la formación universitaria de educadores y educadoras sociales. Temas em Educaçao, 23(2), 17-39.
Bas-Peña, E., Pérez-de-Guzmán, V. y Vargas-Vergara, M. (2014). Educación y Género. Formación de los educadores y educadores sociales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 23, 95-119. https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.23.05
Bas, E. (2016). Los educadores sociales ante las drogas. En M. Barrón (Ed.), Adicciones. Nuevos paraísos artificiales. Indagaciones en torno de los jóvenes y sus consumos. Editorial Brujas.
Bina, R., Harnek, D.M., Mollette, A., Osborne, A.S. yum, J., Sowbel, L. y Jani, J. (2008). Substance abuse training and perceived knowealdge: predictors of perceived preparedness to work in substance abuse. Jorunal of Social Work Education, 44(3), 7-20 http://dx.doi.org/10.5175/JSWE.2008.200600046
Buñay, E. B. (2023). Innovación educativa en las Ciencias Sociales. Homo Educator, 2(3), 79-89.
Calvo, F. (2025). Use of experiential methods for learning competencies related to specialized social intervention in drug addiction: a qualitative study. Social Work Education, 1-17. https://doi.org/10.1080/02615479.2025.2496286
Comas, D. (1994). El educador social en drogodependencias. En A. Muñoz Sedano (Ed.). El educador social: profesión y formación universitaria: semana en educación social. Editorial Popular.
Engel, G. L. (1977). The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science, 196(4286), 129-136. https://doi.org/10.1126/science.847460
Ferrer Pérez, X., Torres Hernandez, M.A., Durán Vinyeta, A., Tudela Marí, M., Jiménez Alejo, M. y Aparicio Aparicio, A. (1995). La situación de la formación sobre drogas y drogodependencias en las universidades españolas. Informe de investigación. Plan Nacional sobre Drogas.
Ferrer, X., Sierra, E., Ovejero, M. y Rivera, S. (2017) Treball tècnic per les bases curriculars necessàries per a introduir la formació sobre drogues en els estudis de grau de ciències de la salut, de l’educació, socials i de la informació.
Ferrer, X., Sierra, E., Solanas, A., Amatller, O., Aspa, J., Ovejero, M. y Calvo, F. (2021). The master’s in drug dependence at the University of Barcelona: historical perspective and future challenges. Addictology/Adiktologie, 21(4), 229-237. https://doi.org/10.35198/01-2021-004-0002
Freixa, F. (1982). El fenómeno droga (8a ed.). Aula Abierta Salvat.
González, E. y Pérez, M. P. (1997). La intervención educativa en el campo de las drogodependencias: la formación para la prevención en la escuela. Revista Complutense de Educación, 8(1), 79-101.
Hall, M.N., Amodeo, M., Shaffer, H.J. y Bilt, J.V. (2000) Social Workers Employed in Substance Abuse Treatment Agencies: A Training Needs Assessment. Social Work, 45(2), 141-155. https://doi.org/10.1093/sw/45.2.141
ICUDDR. (2025). Treatment and prevention curricula. https://www.ittcnetwork.org/resources/Curricula.aspx
Kourgiantakis, T., Sewell, K. M., McNeil, S., Lee, E., Logan, J., Kuehl, D.,… y Kirvan, A. (2022). Social work education and training in mental health, addictions, and suicide: A scoping review. Journal of Social Work Education, 58(1), 123-148. https://doi.org/10.1080/10437797.2020.1773363
Krull, I., Salas-Wright, C., Amodeo, M., Taylor, H. y Lundgren, L. (2018) Integrating Alcohhol and Other Drug Content in the Social Curriculum: Practices and Perceived Barriers. Journal of Social Work Practice in the Addictions, 18, 1-19 https://doi.org/10.1080/1533256X.2017.1412978
Lloret, D., Poveda, M.T. y Soliveres, M.C. (2004). Formación pre-grado en drogodependències en las universidades españolas. Adicciones, 16(3), 197-205 https://doi.org/10.20882/adicciones.401
Lundgren, L., Salas-Wright, C. P., Amodeo, M., Krull, I. y Alford, D. P. (2018). The alcohol and other drugs education program for social work faculty: A model for immersion training. Journal of social work practice in the addictions, 18(1), 8-29. https://doi.org/10.1080/1533256X.2017.1412980
Matatoros, P. G. P. (2021). Investigación educativa y cambio social. Teoría de la Educación, 33(2), 285-288.
Ministerio de Sanidad. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas. (2022). Informe EDADES 2022: Encuesta sobre alcohol y otras drogas en España 1995-2022. Ministerio de Sanidad, Secretaría de Estado de Sanidad. https://pnsd.sanidad.gob.es/profesionales/sistemasInformacion/sistemaInformacion/pdf/2022_Informe_EDADES.pdf
Michels, I. I., Stöver, H., Musaeva, N., Yessimova, D., Du, J., Boltaev, A.,… y Munavvarova, U. (2021). Social work and strengthening of NGOs in development cooperation to treat drug addiction. International Journal of Addiction Research and Therapy, 4(25), 1-23.
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social (2017). Estrategia Nacional Sobre Adicciones 2017-2024. https://pnsd.sanidad.gob.es/pnsd/estrategiaNacional/home.htm
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. (2023) Qué Estudiar y Dónde en la Universidad (QEDU). https://www.universidades.gob.es/donde-estudiar/
National Institute on Drug Abuse. (2025). Research Training and Career Development. https://nida.nih.gov/research/research-training-career-development
Navarrete, O. y Véliz, C. (2021). Prácticas docentes en Trabajo Social: tensiones y desafíos de la formación profesional. Cuadernos De Trabajo Social, (21), 1-13.
Olivar, A. (2005). La Educación Social en el Tratamiento de las Drogodependencias. Revista Peruana de Drogodependencias, 3(1), 159-186.
Organización Mundial de la Salud (OMS). (1998). Informe sobre la salud en el mundo 1998. La vida en el siglo XXI: una perspectiva para todos. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/85406/sa3.pdf
Plan Nacional sobre Drogas. (2020). Estrategia Nacional sobre Adicciones 2017-2024. https://pnsd.sanidad.gob.es/pnsd/estrategiaNacional/docs/180209_ESTRATEGIA_N.ADICCIONES_2017-2024__aprobada_CM.pdf
Real Decreto 1420 de 1991. Por el cual se establece el título universitario oficial de Diplomado en Educación Social y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención de aquél. 10 de octubre de 1991. https://www.boe.es/eli/es/rd/1991/08/30/1420
Sixto-Costoya, A. y Olivar, A. (2018). Educación Social y Trabajo Social en adicciones: Recuperar el territorio colaborando. RES, Revista de Educación Social, (26), 141-158.
Torres, M. Á., Santodomingo, J., Pascual, F., Freixa, F. y Álvarez, C. (2009). Historia de las adicciones en la España contemporánea. Socidrogalcohol.
Úcar, X. (2021). Social pedagogy, social education and social work in Spain: Convergent paths. International Journal of Social Pedagogy, 10(1), 1-17. https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2021.v10.x.001
Varela, P. G. (2024). Crisis de la heroína en el imaginario colectivo español. In Miradas al pasado, miradas al presente. Nuevos horizontes de la historiografía contemporánea: Libro de actas (pp. 817-829). Universidad de La Rioja.
Villa, A. (2004). Libro blanco: Titulación de grado en pedagogía y educación social. ANECA.
Zabala, M. A. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 321-323.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


