Ethical self-regulation systems for Non-Governmental Organizations (NGOs)

Authors

  • Mario Aguiló Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
  • Jordi Longás Mayayo Universitat Ramon Llull
  • Irene Saavedra Robledo Universidad Nacional de Educación a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.24.11

Keywords:

Non-governmental organization (NGO), ethics, business management, certification

Abstract

The article presents the theoretical results of a study focusing on self-regulatory systems as the evaluative approach to the ethical performance of NGOs. Its aim is to analyse the current self-regulatory systems in NGOs in order to report their scope, identify the evaluative dimensions and variables used, and clarify their role in relation to other strategies and other apparently similar resources, such as quality control systems. From the literature survey and content analysis of the major databases and institutional documents of authors and managers of various self-regulatory systems, the current practices are described, compared and analysed. The results lead us to conclude that through self-regulation, primarily codes of conduct and certifications of good practices, a growing number of organizations are developing standards and shared rules of conduct to address and channel the emerging demand for transparency and accountability to their stakeholders. However, there is great disparity in the way they are used, along with their geographical distribution and content. Finally, we offer an integrative proposal of the different variables used to evaluate ethical management in the leading certification systems analysed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mario Aguiló , Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Departamento de Organización de Empresas

Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Doctorando en Ciencias Económicas y Empresariales

References

Alpha Etudes (2004). Chartes éthiques et codes de conduite: état des lieux d’un nouvel enjeu social. Étude sur les principales sociétés privées et publiques françaises. Marsella: Alpha Etudes. Retrieved from http://www.groupe-alpha.com/data/document/chartres-ethiques-codes-conduite-01-07-04.pdf

Álvarez-Ron, E. (2009). La transparencia y la rendición de cuentas en el Tercer Sector. V Foro Tercer Sector. Cuadernos de Debate, 5, pp. 89-90.

Argandoña, A. (2007). Ethical management systems for Not-for-profit Organizations. IESE Research Papers, Working Paper, núm.693. Barcelona: IESE Business School – Universidad de Navarra.

Barbero, I. (2008). Sistemas de gestión de la calidad en el tercer sector de acción social: situación actual y propuestas de futuro. Zerbitzuan, 43, pp. 7-18.

Bies, A.L. (2001). Accountability, organizational capacity, and continuous improvement: Findings from Minnesota’s nonprofit sector. New Directions for Philanthropic Fundraising, 31, pp. 51-80.

Calvo, F.J. (2008). Códigos éticos y derechos de los trabajadores. Una aproximación a la práctica en las empresas españolas. Albacete: Bomarzo.

Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) (2006). Barómetro de octubre. Estudio núm.2.657. Retrieved from http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=6017

Col·legi de Censors Jurats de Comptes de Catalunya (2010). Jornada sobre transparencia en las organizaciones no lucrativas, L’Auditor, Revista del Col·legi de Censors Jurats de Comptes de Catalunya, 58, p.15.

Cramer, B. (2009). Using Social Media to Advance Your Goals. Nonprofit World, 27 (1), pp. 20-21.

Cruz, A. & Pousadela, I.M. (2008). Poder, rendición de cuentas y sociedad civil. Instituto de Comunicación y Desarrollo, pp.99-125. Retrieved from http://rendircuentas.org/2010/06/ver-a-traves-poder-rendicionde-cuentas-y-sociedad-civil-anabel-cruz-e-ines-pousadela/

Cuesta, M. de la & Valor, C. (2007). Condiciones para la eficacia de los códigos internos de responsabilidad social de la empresa. Ekonomiaz, Revista Vasca de Economía, 65 (2), pp.128-149.

Drucker, P.F. (1990). Managing the Non-Profit Organization: Principles and Practices. New York: Harper & Row.

Edelman (2010). 2010 Annual Global Opinion Leaders Study. Edelman Trust Barometer, p.3. Retrieved from http://www.corporatephilanthropy.org/pdfs/2010Summit/Trust_Data_Report.pdf

Fundación Alternativas (2010). La responsabilidad social corporativa en España. Informe 2010, pp.54-55. Retrieved from http://www.falternativas.org/laboratorio/libros-e-informes/rsc/informe-2010-la-responsabilidad-corporativa-en-espana

Gálvez, M.M., Caba, M.C. & López, M. (2009). La transparencia on-line de las ONG españolas. Revista Española del Tercer Sector, 13, pp. 207-238.

García-Valderrama, T. (1996). La medida y el control de la eficiencia en las instituciones universitarias. Valencia: Sindicatura de Comptes de València.

Gassó, J. (2001). Legitimidad y transparencia en las ONG. En Fundación Lealtad (Ed.), La transparencia de la solidaridad (pp.23-31). Madrid: Fundación Lealtad.

Giraldo, E. (2008). Sistemas de gestión de calidad en Organizaciones No Gubernamentales para el Desarrollo (ONGD). (Tesis Doctoral). Universidad Carlos III. Madrid.

Gómez-Quintero, J.D. & Marcuello, C. (2010). Oponerse o pactar: Tercer Sector y Sociedad Civil en Colombia. Revista Española del Tercer Sector, 14.

Herranz, R. (2005). Las organizaciones no gubernamentales. Un modelo integral de gestión y control. Madrid: AECA.

Ingenhoff D. & Koelling A. M (2007). The potential of Web sites as a relationship building tool for charitable fundraising NPOs. Public Relations Review, 35 (1), pp.66–73.

InterAction (2013). InterAction PVO Standards. Retrieved from http://www.interaction.org/sites/default/files/91/PVO%20Standards%20%20January%201,%202013.pdf

International Committee on Fundraising Organizations (2011, 25 de mayo). Monitoring agencies evaluate global charity trends. Nota de Prensa, ICFO General Secretariat. Retrieved from www.icfo.de

Jenkins, R. (2001). Corporate Codes of Conduct. Self-Regulation in a Global Economy. Technology, Business and Society Programme Paper, 2. United Nations Research Institute for Social Development. Retrieved from http://www.unrisd.org/unrisd/website/document.nsf/0/e3b3e78bab9a886f80256b5e00344278/$FILE/jenkins.pdf

Kang, S. & Norton, H. E. (2004). Nonprofit organizations’ use of the World Wide Web: are they sufficiently fulfilling organizational goals? Public Relations Review, 30, pp. 279–284.

Kaptein, M. & Schwartz, M.S. (2008). The Effectiveness of Business Codes: A Critical Examination of Existing Studies and the Development of an Integrated Research Model. Journal of Business Ethics, 77, pp.111-127.

Landin, L. (1993). A invenção das ONGS. Do serviço invisível à profissão impossível. (Tesis doctoral). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Lozano, J.F. (2004). Códigos éticos para el mundo empresarial. Madrid: Trotta.

Lloyd, R. & Casas, L. de las. (2006). NGO self-regulation: enforcing and balancing accountability”, One World Trust, Charity Commission, núm.210180. Retrieved from www.oecd.org/dataoecd/58/17/44251309.pdf

Martín, J. & Martínez, J. L. (2003). La eficacia en el gobierno de las entidades no lucrativas. Harvard Deusto Business Review, 117, pp.75-79.

Melé, D. & González, C. (2007). Códigos de conducta empresarial: condiciones de éxito, elaboración e implementación. Nota técnica, núm.BEN-126. Barcelona: IESE-Business School-Universidad de Navarra.

Montserrat, J. (Coord.) (2009). V Foro Tercer Sector. La transparencia y la rendición de cuentas en el Tercer Sector. Cuadernos de Debate, 5, p.13.

Naciones Unidas (1977). Information for NGO representative. New York: Office of Public Information, Non-Governmental Organizations Section.

Navarro, P. & Díaz, C. (1999). Análisis de contenido. En J.M. Delgado y J. Gutierrez, J. (Coord.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp.177-224). Madrid: Síntesis.

Observatorio del Tercer Sector (2005). ¿Cómo se genera la legitimidad de las organizaciones no lucrativas?. Informe de Trabajo. Retrieved from http://www.observatoritercersector.org/pdf/publicacions/05_legitimidad_cs.pdf

Observatorio del Tercer Sector (2007). Transparencia y rendición de cuentas en las organizaciones no lucrativas. Informe preliminar. Barcelona: OTS.

Observatorio del Tercer Sector de Bizkaia (2007). Gestión de la calidad en organizaciones no lucrativas de intervención social. Retrieved from http://www.3sbizkaia.org/Archivos/Documentos/Enlaces/245_DEF-calidad-castellano.pdf

Rodríguez-Gil, A. (2002). El dilema de las ONGD: o solidaridad o lógica comercial. En Nieto, L. (Coord.), La ética de las ONGD y la lógica mercantil. (pp.11-26). Barcelona: Icaria.

Ruiz de Olabuenaga, J.I. (2006). El sector no lucrativo en España. Una visión reciente. Bilbao: Fundación BBVA.

Ruiz, M., Tirado, P. & Morales, A.C. (2008). Transparencia y calidad de la información económico-financiera en las entidades no lucrativas. Un estudio empírico a nivel andaluz. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 63, pp. 253-274.

Saavedra, I. (2010). Ética empresarial. En Saavedra, I. (Coord.), Introducción a la sostenibilidad y la RSC. (pp.95-122) A Coruña: Netbiblo.

Schmidt, V. (1995). The new world order incorporated: The rise of business and the decline of nation state. Daedalus, 124 (2), pp.75-106.

Sidel, M. (2003). Trends in Nonprofit Self-Regulation in the Asia Pacific Region: Initial Data on Initiatives, Experiments and Models in Seventeen Countries. Asia Pacific Philanthropy Consortium. Retrieved from http://asianphilanthropy.org/APPC/APPC-conference-2003/Nonprofit-SelfRegulation-msidel.pdf

Sierra, R. (1985). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.

Sogge, D. (1998). Compasión y Cálculo. Un análisis crítico de la Cooperación No Gubernamental al Desarrollo. Barcelona: Icaria.

Soldevila, P. & Cordobés, M. (2012). La gestión en las Entidades No Lucrativas. Aspectos distintivos. Revista de Contabilidad y Dirección, 14, pp.11-50.

Songco, D.A. (2007). The Evolution of NGO Accountability Practices and their Implications on Philippine NGOs. A literature review and options paper for the Philippine Council for NGO Certification. Retrieved from www.hapinternational.org

Taquet, F. (2007). Chartes d’éthique et droit du travail: est-il temps de légiférer? Revue Française de Comptabilité, junio, pp.29-33.

Valor, C. & Cuesta, M. de la (2005). Efectividad de los códigos para el control social de la empresa. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 53, pp.163-190.

Vernis, A. (2001). Los diferentes elementos de la rendición de cuentas en las organizaciones no lucrativas. En Fundación Lealtad (Ed.), La transparencia de la solidaridad, (pp.33-50). Madrid: Fundación Lealtad.

Warren, S. & Lloyd, R. (2009). Civil Society Self-Regulation: The Global Picture. Briefing Paper, 119. Retrieved from http://dspace.cigilibrary.org/jspui/handle/123456789/27670

Published

2014-06-11