Reflective practice in professional training: adapting evidence-based programmes to local contexts
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.46.07Keywords:
Participatory research, evidence-based practice, professional training, reflective practiceAbstract
The training of professionals from social services is a key component for incorporating and consolidating best practices in positive parenting. However, implementing evidence-based programmes also requires adapting them to specific application contexts and making adjustments within the service organisation itself. International research is showing progress in achieving a balance between scientific requirements and professional realities in the implementation of family support programmes. This article presents the results of research aimed at the implementation and evaluation of the “Comprehensive Care Programme for Children, Adolescents, and Families at Risk” by the social services of the Lleida City Council. The aim of the article was to analyse whether reflective practice, as a training methodology for professionals, contributes not only to acquiring the competencies needed to carry out the Programme’s methodology, but also to making the necessary adaptations to the Programme with scientific rigor, as well as promoting changes within the organisation of the service. A participatory methodology based on reflective practice was employed. The research participants included a total of 60 professionals. Information was collected through a field journal and a monitoring diary, which were analysed using content analysis. The results showed that reflective practice was a valid strategy for training professionals implementing an evidence-based Programme; it also facilitated an iterative dialogue between researchers, institutional leaders, and practitioners, enabling both the adaptation of the Programme to the specific context and to the organisation of the Services.
Downloads
References
Almeida, A., Cruz, O. y Canário, A. C. (2022). Evidence-based family and parenting support evaluation strategies: The position of EurofamNet. EurofamNet.
Balsells, M. À., Pastor, C., Amorós, P., Fuentes-Peláez, N., Molina, M. C., Mateos, A., Vaquero, E., Ponce, C., Mateo, M. I., Parra, B., Torralba, J. M., Mundet, A., Urrea, A., Ciurana, A., Navajas, A. y Vázquez, N. (2015). Caminar en familia: Programa de competencias parentales durante el acogimiento y la reunificación familiar. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Centro de Publicaciones. http://www.msssi.gob.es/ssi/familiasInfancia/ayudas/docs2013-14/docs2016/CaminarenFamilia.pdf
Balsells, M. À., Urrea, A., Ponce, C., Vaquero, E. y Navajas, A. (2019). Claves de acción socioeducativa para promover la participación de las familias en procesos de acogimiento. Educación XX1, 22(1), 401–423. doi: 10.5944/educxx1.21501
Balsells, M. À., Cortada, N., Borrego, A. y Massons-Ribas, A. (2022). La familia en el sistema de protección a la infancia y a la adolescencia desde el enfoque de la parentalidad positiva: la participación como eje del trabajo con la familia de origen. En S. Rivas Borrell y C. Beltramo (Eds.), Parentalidad positiva: una mirada a una nueva época (pp. 191–213). Ediciones Pirámide.
Balsells, M.À. et al. (2023). Triángulo p+. El triángulo de la parentalidad positiva como recurso para la metodología individual y familiar. En M.À. Balsells (Dir.), Colección FRAME+P: Balsells M.À. (Dir.). El trabajo con la familia de origen en el sistema de protección a la infancia y la adolescencia, vol. 4. https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/464447
Balsells, M. À., Borrego-Tarragó, A., Urrea-Monclús, A., Erta-Majó, A., Massons-Ribas, A. Rodríguez-Pérez, S.; Vaquero, E.; González-Pasarín, L. y Segarra-Ayllón, L. (2024). Programa d’atenció integral a nens, nenes, adolescents i les seves famílies en situació de risc social. Des de l’enfocament de la parentalitat positiva. Com treballem amb les famílies als Serveis socials de l’Ajuntament de Lleida?. Ajuntament de Lleida. http://hdl.handle.net/10459.1/85305
Barrera, M., Berkel, C. y Castro, F. G. (2017). Directions for the advancement of culturally adapted preventive interventions: Local adaptations, engagement, and sustainability. Prevention Science, 18(6), 640-648. doi:10.1007/s11121-016-0705-9
Bernedo, I. M., Balsells, M. À., González-Pasarín, L. y Espinosa, M. A. (2023). Evidence-based Standards in the Design of Family Support Programmes in Spain. Psicología Educativa, 29(1), 15-23. doi:10.5093/psed2022a6
Canavan, J., Pinkerton, J. y Dolan, P. (2016). Understanding family support. Policy, practice and theory. Jessica Kingsley Publishers.
Chamberland, C., Clément, M.-È., Lacharité, C. y Bouchard, V. (2012). Quality of exposure to the AIDES social innovation and developmental outcomes innovation and developmental outcomes of the children and parents. Keeping children safe in an uncertain word: learning form evidence and practice.
Churchill, H., Devaney, C. y Abela, A. (2024). Promoting child welfare and supporting families in Europe: Multi-dimensional conceptual and developmental frameworks for national family support systems. Children and Youth Services Review, 161. doi:10.1016/j.childyouth.2024.107679
Comisión Europea (2024). Recomendación de la Comisión de 23.4.2024 sobre el desarrollo y el refuerzo de los sistemas integrados de protección de la infancia que redunden en el interés superior del niño. https://commission.europa.eu/document/36591cfb-1b0a-4130-985e-332fd87d40c1_en
Consejo de Europa (2006). Recomendación Rec(2006) del Comité de Ministros a los Estados Miembros sobre políticas de apoyo al ejercicio positivo de la parentalidad. (Adoptada por el Comité de Ministros el 13 de diciembre de 2006 en la 983ª reunión de los Delegados de los Ministros). http://rm.coe.int/native/09000016805d6dda
Cortés-González, P., Martín Solbes, V. M. y Vila Merino, E. (2023). Pedagogía social y evaluación de los servicios sociales comunitarios: Un caso de estudio. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42. doi:10.7179/PSRI_2023.42.08
European Family Support Network. (2020). Foundation document for the European Family Support Network. Social Work & Social Sciences Review, 21(2), 5-7. https://journals.whitingbirch.net/index.php/SWSSR/article/view/1407/1456
Ferguson, H. (2018). How social workers reflect in action and when and why they don’t: The possibilities and limits to reflective practice in social work. Social work education, 37(4), 415-427. doi:10.1080/02615479.2017.1413083
Fives, A., Canavan, J. y Dolan, P. (2017). Evaluation study design – a pluralist approach to evidence. European Early Childhood Education Research Journal, 25(1), 153–170. doi:10.1080/1350293X.2016.1266227
Fixsen, D. L., Naoom, S. F., Blase, K. A., Friedman, R. M. y Wallace, F. (2005). Implementation research: A synthesis of the literature. University of South Florida, Louis de la Parte Florida Mental Health Institute, The National Implementation Research Network.
Gottfredson, D. C., Cook, T. D., Gardner, F. E. M., Gorman-Smith, D., Howe, G. W., Sandler, I. N. y Zafft, K. M. (2015). Standards of Evidence for Efficacy, Effectiveness, and Scale-up Research in Prevention Science: Next Generation. Prevention Science, 16(7), 893-926. doi:10.1007/s11121-015-0555-x
Hidalgo, V., Balsells, M. A., Espinosa, M. A., Martín, J. C., Martínez-González, R. A. y Rodrigo, M. J. (2023). El trabajo con familias desde el enfoque de la parentalidad positiva. Recursos de apoyo y formación para profesionales. En C. Orte, B. Pascual y L. Sánchez-Prieto (Coords.), La formación de los profesionales en programas de educación familiar: claves para el éxito (pp. 153-170). Octaedro.
Hordge-Freeman, E. (2018). “Bringing Your Whole Self to Research” The Power of the Researcher's Body, Emotions, and Identities in Ethnography. International Journal of Qualitative Methods, 17. doi:10.1177/1609406918808862
Jiménez, L., Hidalgo, V., Lorence, B. y Maya, J. (2020). Intervenciones psicoeducativas para la promoción de parentalidad positiva. Cruz Roja Española.
Lacharité, C. (2017). Programme d’aide personnelle, familiale et communautaire : PAPFC2. Program Guide (2.ª ed.). CEIDEF/UQTR. https://oraprdnt.uqtr.uquebec.ca/pls/public/docs/GSC4103/F_1176562899_Guide_PAPFC2_anglais_170322.pdf
Lacharité, C., Balsells, M. À., Milani, P., Ius, M., Boutanquoi, M. y Chamberland, C. (2021). Protection de l’enfance et participation des familles : Cadre pour la transformation des cultures organisationnelles et l’adaptation des pratiques professionnelles 1. En D. St-Laurent, K. y Dubois-Comtois, C. Cyr (Eds.), La maltraitance, perspective développementale et écologique (pp. 341-364). Presses de l’Université du Québec. https://hal.science/hal-04492654
Lüthi, P.A. y Zuntini, L. (2021). Histoires de PARENTS. Déclinaisons d’un modèle de compréhension du soutien à l’action éducative parentale. Consultori Familiari Oggi, 29(2), 140-155. https://consultorifamiliarioggi.it/consultori-familiari-oggi-2021/
Máiquez, M. L., Rodrigo, M. J., Capote, C. y Vermaes, I. (2000). Aprender en la vida cotidiana. Un programa experiencial para padres. Visor.
Mešl, N., Polić Penavić, S., Žegarac, N., Antunes, A., Radulović, M., Martins, C. y Nunes, C. (2023). Catalogue of family support skills. EurofamNet.
Milani, P., Serbati, S., Ius, M., Di Masi, D. y Zanon, O. (2013). Programma di Intervento Per la Prevenzione dell’Istituzionalizzazione. Università degli Studi di Padova.
Minuchin P., Colapinto, J. y Minuchin, S. (2009). Pobreza, institución, familia. Amorrortu.
Fuentes-Peláez, N., Mateos, A. Guggiari, M. y Rabassa, J. (2021). El Model SIS en la franja de 0 a 3 anys: refl exions des de la pràctica. Diputació de Barcelona i FEDAIA. http://hdl.handle.net/2445/176226
Özdemir, M., Vastamäki, S., Leijten, P. y Sampaio, F. (en prensa). The European Family Support Network (EurofamNet) quality standards for family support programs. EurofamNet.
Pascual Barrio, B., Sánchez-Prieto, L., Gomila Grau, M. A., Quesada Serra, V. y Nevot Caldentey, M. Ll. (2019). Formación para la prevención en el ámbito socioeducativo: Un análisis de los perfiles profesionales [Prevention training in the socio-educational field: An analysis of professional profiles]. SIPS - Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 34, 33-45. https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/72369/44921
Rodrigo, M. J., Amorós, P., Arranz, E., Hidalgo, M. V., Máiquez, M. L., Martín, J. C., Martínez, R. A. y Ochaita, E. (2015). Guía de buenas prácticas en parentalidad positiva. Un recurso para apoyar la práctica profesional con familias. Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP). http://familiasenpositivo.org
Rodrigo, M. J., Arranz, E., Balsells, M. À., Hidalgo, M. V., Máiquez, M. L., Martín, J. C., Martinez, R. A., Ochaita, E. y Manzano, A. (2021). Guía de competencias interprofesionales en parentalidad positiva. Un recurso para fortalecer y consolidar las buenas prácticas en los servicios de infancia, adolescencia y familias. Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP). http://familiasenpositivo.org
Rodrigo, M. J., Hidalgo, V., Byrne, S., Bernedo, I. M. y Jiménez, L. (2023). Evaluation of Programmes under the Positive Parenting Initiative in Spain: Introduction to the Special Issue. Psicología Educativa, 29(1), 1–13. doi:10.5093/psed2022a5
Rodrigo, M. J., Máiquez, M. L. y Martín-Quintana, J. C. (2010). Parentalidad positiva y políticas locales de apoyo a las familias. Orientaciones para favorecer el ejercicio de las responsabilidades parentales desde las corporaciones locales. Ministerio de Sanidad y Política Social.
Urrea-Monclús, A., López-Ruiz, D., Pérez-Hernando, S., Mundet-Bolós, A., Ortega-Ortigoza, D., Rodríguez-Rodríguez, J. y Simó-Cunillera, I. (2024). El enfoque desinstitucionalizador para la atención de la juventud extutelada. Informe de procesos sobre el Enfoque Desinstitucionalizador en las Acciones Innovadoras. IMEX- FEPA 2022-2024. Informe Ejecutivo. Federación de Entidades con Proyectos y Pisos Asistidos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


