Resources to support the transition to adult life of young people in care and care leavers in Andalusia and Catalonia. A comparative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.11

Keywords:

Young people in care, care leavers, transition to adult life, comparative research, Andalusia, Catalonia

Abstract

Accompanying young people in care and out-of-care in their transition to adult life is considered fundamental to improve their outcomes. In Spain, Law 26/2015 establishes that measures must be adopted to promote the emancipation processes of this group. These measures are found as transition support resources that are managed autonomously by each of the Autonomous Communities following the guidelines of the corresponding regional laws. This study compares the existing support resources in Andalusia and Catalonia through com­parative research. Reports and legislation, among other documents, have been analyzed and contrasted with the information obtained through 19 semi-structured interviews with key in­formants. The results show that Catalonia is characterized by offering young people greater economic and housing support, while Andalusia focuses on support for socio-occupational integration. We suggest the need to review the policies, strategies, and resources for this group to respond to the different profiles and needs of these young people, as well as to carry out a systematic collection of information to provide empirical evidence for the improvement of resources.

Author Biographies

Clara Sanz Escutia, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora e investigadora en formación del departamento de Teorías de la Educación y Pedagogía Social de la Universitat Autònoma de Barcelona. Graduada en Pedagogía y Máster en Psicoped­agogía. Actualmente está cursando los estudios de doctorado con un contrato FPU (Formación del Profesorado Universitario) del Ministerio de Universidades de España. Es miembro del grupo de investigación Infancia y Adolescencia en Riesgo Social (IARS) y su ámbito de investigación es la infancia y adolescencia tutelada y extutelada.

Verónica Sevillano-Monje, Universidad de Sevilla

Profesora e Investigadora en formación en la Universidad de Sevilla con contrato predoctoral FPU (Formación del Profesorado Universitario) del Ministerio de Universidades en el departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social. Graduada en Pedagogía y galardonada con el premio al mejor expediente del Máster Oficial en Formación y Orientación Profesional para el Empleo. Actualmente está realizando su tesis doctoral sobre el programa de transición a la vida adulta (Mayoría de Edad +18) dirigido a los jóvenes que abandonan el Sistema de Pro­tección en Andalucía. Ha sido miembro del equipo de trabajo del proyecto europeo financiado por Erasmus+ QUAMMELOT (Qualification for Minor Migrants Education and Learning Open Access). También trabajó durante dos años como educadora de centros de menores del Sistema de Protección de la Junta de Andalucía, en primer lugar, en un Centro Terapéutico para menores con discapacidad y trastorno de conducta y, posteriormente, en un Centro de Acogida Inmediata para menores en desamparo.

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Published

2022-02-26