Children’s cities. From pedagogical mise en scène to the appropiation of the city

  • Manfred Liebel Universidad de Ciencias Aplicadas Potsdam. Alemania
Keywords: Capacity building; citizen participation; childrens rights; child avocacy; education.

Abstract

The author presents various concepts of so-called ‘children’s cities’, which have been practised in some European countries since the early 1980s. He analyses these pedagogically staged forms of children’s participation and self-government from the point of view of the extent to which they contribute to promoting children’s active citizenship and to changing the exclusionary and adult-centred structures of cities in the best interests of children.

References

Burgstaller, Petra (2005). Zukunft: Spiel. Am Beispiel Kinderstadt “Mini-Salzburg”. Viena: LIT.

Burgstaller, Petra & Thomas Schuster (2010). “Die 3a hat jetzt eine Präsidentin”. Was die Schule vom Modellprojekt Kinderstadt lernen kann. En C. Kühberger & E. Windisch-bauer (Eds.). Politische Bildung in der Volksschule. Annäherungen aus Theorie und Praxis. Innsbruck, Viena & Bozen: Studien-Verlag, pp. 263 – 279.

Bussion, Samuel, Mathias Gardet & Martine Ruchat (2020). L’Internationale des républiques d’enfants, 1939-1955. Paris: Anamosa.

Cannella, Gaile S. & Radhika Viruru (2004). Childhood and Postcolonization: Power, Education, and Contemporary Practice. Nueva York & Londres: Routledge-Falmer.

Freericks, Renate & Dieter Brinkmann (2019). Freizeitpark. En J. Hasse & V. Schreiber (Eds.). Räume der Kindheit. Ein Glossar. Bielefeld: transcript, pp. 64-70.

Grüneisl, Gerd & Wolfgang Zacharias (1989). Die Kinderstadt. Eine Schule des Lebens. Handbuch für Spiel, Kultur, Umwelt. Hamburgo: Rowohlt.

Harms, Gerd & Christa Preissing (Eds.) (1988). Kinderalltag. Beiträge zur Analyse der Veränderung von Kindheit. Berlin: FIPP-Verlag.

Liebel, Manfred (2015). El adultismo y la discriminación por edad contra los niños. En D. Kutsar & H. Warming (Eds.). Los Niños y la No Discriminación. Libro de texto interdisciplinar.Tartu: University Press of Estonia, pp. 125-151.

Liebel, Manfred (2018). Más allá del paternalismo. Hacia una protección participativa y una participación protagónica. En A. Llena Berñe & A. M. Novella Cámara (Eds.). Impulsar la Pariticipación Infantil. Los consejos de infancia y adolescencia. Barcelona: Editorial GRAÓ, pp. 51-83.

Liebel, Manfred (2020a). Infancias Dignas, o cómo descolonizarse. Buenos Aires: Editorial El Colectivo.

Liebel, Manfred (2020b). Repúblicas de Niños. Desafíos del auto-gobierno infantil. RES – Revista de Educación Social, Número 31, Julio – Diciembre, 322-362.

Ringler, Margarete & Ivan Runggatscher (2008). Kinderspielstädte – Muss man sie immer neu erfinden? Ein Blick in die Praxis von zehn Spielstädten in Deutschland, Italien und Österreich. Freiburg/Breisgau: Spielmobile e.V.

Squires, Peter (Ed.) (2008). ASBO Nation: The criminalisation of nuisance. Bristol: Policy Press.

Tonucci, Francesco (2002). La città dei bambini. Bari: Edizioni Laterza.

Tonucci, Francesco (2018). “Poner a los niños en la política significa hacer una buena política”: 25 años de escucha en el proyecto “La ciudad de los niños”. En A. Llena Berñe & A. M. Novella Cámera (Eds.) Impulsar la participación infantil. Los consejos de infancia y adolescencia. Barcelona: Editorial Graó, pp. 19-32.

UNICEF (2004). Building Child Friendly Cities: A Framework for Action. Florencia: UNICEF Innocenti Research Centre.

UNICEF (2018). Child Friendly Cities and Communities. Handbook. Nueva York: UNICEF.

Zeiher, Helga (2001). Children’s Islands in Space and Time: The Impact on Spatial Differentiation on Children’s Ways of Shaping Social Life. En M. du Bois-Reymond, H. Sünker & H.-H. Krüger (Eds.). Childhood in Europe. Nueva York: Peter Lang, pp. 139-159.

Zeiher, Helga (2003). Shaping daily life in urban environments. En P. Christensen & M. O’Brien (Eds.). Children in the City: Home, neighbourhood and community. Londres & Nueva York: Routledge-Falmer, pp. 66-81.

Published
2021-07-29