Influence of the placement period on the development of professional identity for social education students

Susana María Garcia Vargas, Raúl González Fernández, Ana María Martín-Cuadrado

Abstract


The Social Education Degree placement for the National University for Distance Education (UNED) allows students to experience and reflect upon the labour situation. Its influence on the development of the student professional identity is an important subject for both placement tutors and teachers. The study combines the search for and analysis of qualitative and quantitative data to assess the influence of the Professional Placement III course, the students’ first contact with the real business world, on the development of their professional identity. Throughout the research it has been possible to determine an emerging concept in the professional identity of students before the start of the placement, which changes and consolidates depending on their experience within the placement programme; these results are similar to those obtained in research relating to other professions similar to Social Education (Pontes, Ariza & Del Rey, 2010). Therefore, it can be stated that this course is an important variable that especially influences the development of the professional identities of future social educators.


Keywords


professional identity; social educators initial ;training professional ;placement; previous experience

References


Andreozzi, M. (1996). El impacto formativo de la práctica. El papel de las “prácticas de formación” en el proceso de socialización profesional. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 5(9), 20-31.

ASEDES (2007). Documentos profesionalizadores. Barcelona: ASEDES.

Beltrán, M., Iparraguirre, A., Castagno, M., Fornasari, M. & Gutiérrez, V. (2012). El proceso de construcción de la identidad profesional en prácticas pre-profesionales. Algunos sentidos construidos por alumnos de Psicología del Contexto Educativo. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, 1(1), 424-434

Bolívar, A. (2007). La formación inicial del profesorado de secundaria y su identidad profesional. Estudios de Educación en Revista de Universidad de Navarra, 12, 12-30.

Bolívar, A., & Segovia, I. (2004). Competencias profesionales y crisis de identidad en el profesorado de secundaria en España. Perspectiva Educacional, 44, 11-36.

Botía, A.B., Fernández, M., & Ruiz, E.M. (2005). Investigar la identidad profesional del profesorado: Una triangulación secuencial. Forum: Qualitative Social Reserch, 6(1), Art.12.

Day, C. (2006). Pasión por enseñar: la identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea Ediciones.

Domínguez, M.C. (2006). Formación del profesorado: Los retos de la interculturalidad. En M.C. Domínguez, Investigación y Formación del profesorado en una sociedad Intercultural (pp. 85-132). Madrid: Universitas.

Dubar, C. (2000). La socialisation. Construction des identités sociales et professionnelles (30 ed. rev). Paris:

Armand Colin. Erickan, K., & Roth, W.M. (2006). What good is polarizing research into qualitative and quantitative? Educational Research, 35(5), 14-23.

Esteban, M., Amador, L.V. & Pérez de Guzmán, M.V. (2013). El Prácticum en la titulación de educación social. La experiencia de la Universidad Pablo Olavide. In P.C. Muñoz; M. Raposo; M. González; M.E. Martínez, M. Zabalza y A. Pérez, XII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Un Prácticum para la formación integral de los estudiantes (pp. 219-230). Santiago de Compostela: Andavira.

Fisher, W.A., Arkin, H. & Colton, R. (1995). Introducción a la Estadística. México: Ateneo.

García-Vargas, S.M., Martín-Cuadrado, A.M., Medina, A., González, R., Leví, G., & Holgueras, A.I. (2015). La identidad profesional del educador social y la formación práctica. In M. Raposo; M. Muñoz; P.C. Zabalza, M.E. Martínez y A. Pérez, XIII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Documentar y Evaluar la experiencia de los estudiantes en las prácticas (pp. 1009-1023). Santiago de Compostela: Andavira.

Gento Palacios, S. (2004). Guía Práctica para la Investigación en Educación. Madrid: Sanz y Torres.

Goodson, I.F. (Ed.) (2004). Historias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro/EUB.

Greenwald, A.G., Banaji, M.R., Rudman, L.A., Farnham, S.D., Nosek, B.A. & Mellott, D.S. (2002). A unified theory of implicit attitudes, stereotypes, self-esteem, and self-concept. Psychological Review, 109, 3-25.

Ivankova, N.V. (2015). Mixed Methods Applications in Action Research. California: SAGE Publications. López Pérez, J. (1996). Los cuestionarios. En J.F. Morales, Metodología y Teoría de la Psicología (pp. 25-56). Madrid: UNED.

Martín-Cuadrado, A.M., Williamson, G., Zepeda, R.M., Ruiz, M., González, J., & Cano-Ramos, M.A. (2014). ¿Qué educación requiere la diversidad y equidad de la sociedad actual? La educación social y los problemas educativos de hoy. Revista de Educación Social (RES), 18. Retrieved from http://www.eduso.net/res/pdf/18/e4e1_res_18.pdf

Merino, E.S., Nieto, J.E., & Solbes, V.M. (2013). Estudio narrativo sobre la experiencia de la paternidad en profesionales de la educación. Revista interuniversitaria de Pedagogía Social, 23, 71-94.

Molina, E. (2013). Incidencia del Prácticum en la clarificación de la identidad profesional: Una acción desde la supervisión. In P.C. Muñoz; M. Raposo; M. González; M.E. Martínez, M. Zabalza y A. Pérez, XII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Un Prácticum para la formación integral de los estudiantes (pp. 1243-1260). Santiago de Compostela: Andavira.

Monreal, M.C., Cárdenas, M.R., & Terrón, M.T. (2013). Preparando el Prácticum: Desarrollo y Evaluación de Actitudes profesionales y personales en tercero de educación social. In P.C. Muñoz; M. Raposo; M. González; M.E. Martínez, M. Zabalza y A. Pérez, XII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Un Prácticum para la formación integral de los estudiantes (pp. 209-218). Santiago de Compostela: Andavira.

Morales, P. (2010). Investigación e innovación educativa. REICE, 8(2). Retrieved from http://www.rinace.net/reice/nume- ros/arts/vol8num2/art3.pdf

Novella Cámara, A.M., Pérez Escoda, N., & Freixa Niella, M. (2012). Elements del practicum que afavoreixen la transferència de competències. Temps d’Educació, 42, 233-250.

Pontes, A., Ariza, L., & Del Rey, R. (2010). Identidad profesional docente en aspirantes a profesorado de enseñanza secundaria. Psychology, Society & Education, 2(2), 131-142.

Richards, L. (2015). Handling Qualitative Data. A Practical Guide. California: SAGE Publications.

Ruiz-Corbella, M., Martín-Cuadrado, A.M., & Cano-Ramos, M.A. (2015). La consolidación del perfil profesional del educador social. Respuesta al derecho para la ciudadanía. Perfiles Educativos, 148, suplemento, 12-19. Retrieved from http://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=2015-148-1001-1035

Scarpa, P., & Corrente, M. (2007). La dimensión europea del Educador. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 14, 63-74. Tajfel, H., & Turner, J.C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. In S. Worchel & W.G. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations (pp. 7–24). Chicago: Nelson-Hall.

Thorndike, R.L. (2003). Medición y Evaluación Psicológica en Educación. México: Trillas. UNESCO (1996). La educación enmarca un tesoro. Francia: UNESCO. Retrieved from http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF

Vilar, J. (2006). Comenzando una nueva etapa. Retos de futuro para el ejercicio responsable de la educación social y la pedagogía social. In J. Planella y J. Vilar, La pedagogía social en la sociedad de la información (pp. 163-195). Barcelona: UOC.

Vilar, J. (2011). La ética en el proceso de construcción de la identidad de los/las educadores/as sociales. In J. Planella y S. Moyano, Voces de la educación social (pp. 367-381). Barcelona: UOC.

Zabalza, M.A. (2011). El Prácticum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-46.




DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.28.18

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


DOI: 10.7179/PSRI

 

    

Licencia Creative Commons

Este obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España.

ISSN: 1139-1723

DOI: 10.7179/PSRI