WALDORF EDUCATION AND PLAY IN THE KINDERGARDEN: AN OUTSTANDING THEORETICAL PROPOSAL

Main Article Content

Patriciia Quiroga Uceda
Jon Igelmo Zaldívar

Abstract

The aim of this article is to analyze the theoretical conception of play in Waldorf schools with particular emphasis on early childhood education and its relationship with play-oriented activities. It provides a brief profile of Rudolf Steiner, and a summary of the relevant theoretical principles of Waldorf education. The analysis is framed by critical historiography in relation to intellectual history.

The main contribution of this article resides in the identification of six defining characteristics of play in an anthroposophical education. These are: the capacity to contribute to the consolidation of evolutionary milestones; the connection with the imitative nature of the child; the placement of play in such a way that it favours healthy breathing; the use of versatile and natural materials; the exclusion of intellectual components in the educational objectives; and, finally, its relationship with the spiritual development of children. As a result, the article concludes that the novelty that Waldorf bring to the educational debate on play, childhood, and education is the need to integrate education to play rather than play to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quiroga Uceda, P., & Igelmo Zaldívar, J. (2013). WALDORF EDUCATION AND PLAY IN THE KINDERGARDEN: AN OUTSTANDING THEORETICAL PROPOSAL. Bordon. Revista De Pedagogia, 65(1), 79–92. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/brp.2013.65106
Section
Articles
Author Biographies

Patriciia Quiroga Uceda, Universidad Complutense

Becaria predoctoral del programa de Formación del Profesorado Universitario de la Universidad Complutense de Madrid (UCM), en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Miembro del Grupo de Investigación sobre Cultura Cívica y Políticas Educativas. Ha sido investigadora visitante en el Early Childhood Research Centre del Froebel College de University of Roehampton (Londres). Entre sus líneas de investigación destacan la educación en valores y ciudadanía y propuestas educativas de carácter alternativo, como la pedagogía Waldorf.

Jon Igelmo Zaldívar, Universidad de Deusto

Profesor colaborador de la Universidad de Deusto. Doctor en Educación por la Universidad Complutense de Madrid. Investigador posdoctoral del Grupo de Investigación sobre Cultura Cívica y Políticas Educativas de la UCM. Entre sus líneas de investigación cabe destacar las teorías críticas con la escuela de los años sesenta y setenta, el pensamiento de Ivan Illich y las corrientes contemporáneas de la historiografía de la educación. Ha realizado estancias de investigación en el Centro de Estudios Sociológicos de El Colegio de México (México DF) y en la Faculty of Education de Queen’s University (Kingston, Canadá), donde actualmente es becario postdoctoral.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.