Social support in home and group parenting programs

Main Article Content

Míriam Álvarez Lorenzo
Sonia Padilla Curra
María José Rodrigo López

Abstract

INTRODUCTION. Social support is a complex system made up of various components whose influences can protect or jeopardize the exercise of positive parenting. Few studies have analyzed the relationship of the support components in the effectiveness of parenting education programs. The aim of this study was to analyze the predictive potential of the components of the social support system on the changes experienced by the participants in the group and home version of the Crecer Felices en Familia program, a psychoeducational support program aimed at families with sons and daughters between 0 and 5 years of age at a psychosocial risk. METHOD. The participants were 352 mothers and fathers participating in the program implemented in various autonomous communities of Spain. The composition and level of use of the social network (formal and informal), the types (instrumental, emotional, social interaction and affective support) and satisfaction with the supports were evaluated. The changes experienced by the participants in parental attitudes, parental competence and parental stress were evaluated. RESULTS. The multiple linear regression analyzes indicated that the social support system predicts the changes reported by the participants in the three parental dimensions studied, showing differences according to the parental dimension, the support component and the version of the program applied. DISCUSSION. This result highlights the importance of paying attention to the support system as it can strengthen the changes experienced by the participants after undergoing a parenting education program.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Lorenzo, M., Padilla Curra, S., & Rodrigo López, M. J. (2021). Social support in home and group parenting programs. Bordon. Revista De Pedagogia, 73(2), 9–24. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.83104
Section
Articles
Author Biographies

Míriam Álvarez Lorenzo, Universidad de La Laguna (España)

Doctora en Psicología. Licenciada en Psicopedagogía. Profesora ayudante doctor del Departamento de Ciencias de la Comunicación y Trabajo Social de la Universidad de La Laguna. Es miembro del grupo de investigación FADE (Familia y Desarrollo Humano) y del centro CEDESOG (Centro de Estudios Universitarios de Desigualdad Social y Gobernanza) de la Universidad de La Laguna. Ha participado en diversos proyectos de I+D y tiene amplia experiencia en el diseño, implementación, evaluación y diseminación de programas de educación parental.

Sonia Padilla Curra, Asociación HESTIA para la Intervención e Investigación Familiar, Psicoeducativa y Social (España)

Doctora en Psicología. Licenciada en Psicología. Vicepresidenta y coordinadora de proyectos e investigación de la Asociación HESTIA para la Intervención e Investigación Familiar, Psicoeducativa y Social. Miembro del grupo FADE de la Universidad de La Laguna. Especializada en la implementación de programas de educación parental destinados a la primera infancia para promover la parentalidad positiva.

María José Rodrigo López, Universidad de La Laguna (España)

Catedrática de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de La Laguna. Especializada en la implementación de programas educativos destinados a diversos colectivos vulnerables. Experta consultora del Ministerio de Salud, Trabajo Social e Igualdad en el tema de parentalidad positiva. Autora de un amplio número de libros, artículos en revistas científicas especializadas, así como capítulos de libros en editoriales de prestigio, lo que la ha llevado a participar en numerosos foros nacionales e internacionales relacionados con la investigación en el ámbito de la educación familiar.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.