Programa de formación educativa para aumentar el índice de actividad física moderada a vigorosa en profesores de educación física (Educational training program to increase the moderate to vigorous physical activity index in physical education teachers)

Autores/as

  • Javier Arturo Hall-López Facultad de Deportes Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78014

Palabras clave:

Educación Física, Educación, Universidad, Profesorado, Actividad Física, (Physical Education, Education, University, Teachers, Physical activity)

Resumen

Abstract. Objective: To design and evaluate a training program to increase the moderate to vigorous physical activity index in physical education teachers. Method: the volunteer subjects participated in the educational training program whose goal was to obtain competences on how to create a pedagogical climate in physical education class oriented to the participation of students in moderate to vigorous physical activity at least 50% of the class evaluated quantitatively using the system for observing fitness instruction time (SOFIT), during their university studies and when they have graduated as physical education teachers. Results: The physical activity index increased from 36.6% to 61.2%. Conclusions: The application of the program showed effectiveness with didactic strategies to involve the student in moderate to vigorous physical activity as established by the World Health Organization.

Resumen.  Objetivo: Diseñar y evaluar un programa de formación educativa para aumentar el índice de actividad física moderada a vigorosa en profesores de educación física. Método: los sujetos voluntarios participaron en el programa de formación que tuvo como meta obtener competencias sobre cómo crear un clima pedagógico en la clase de educación física orientado a la participación de los estudiantes en actividad física moderada a vigorosa por lo menos el 50% de la clase evaluado de manera cuantitativa mediante el sistema para observar el tiempo de instrucción de actividad física (SOFIT), durante sus estudios universitarios y al ser egresados como profesores de educación física. Resultados: el índice de actividad física se incrementó de 36.6% a 61.2%. Conclusiones: La aplicación del programa mostro efectividad con estrategias didácticas para involucrar al alumno en actividad física moderada a vigorosa como lo establece la Organización Mundial de la Salud.

Biografía del autor/a

Javier Arturo Hall-López, Facultad de Deportes Universidad Autónoma de Baja California

Reseña Curriular https://orcid.org/0000-0002-7808-0181 Licenciatura en Educación Física Universidad Autónoma de Sinaloa, Maestría en Ciencias del Deporte Universidad Autónoma de Chihuahua, Doctor por Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción, Doctor por la Universidad de Huelva. Profesor Investigador de la Facultad de Deportes de la Universidad Autónoma de Baja California, Mexico. Integrante del cuerpo académico UABC-CA-175, Adscrito al Sistema Nacional de Investigadores SNI del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología CONACYT. Coordinador de la Red Iberoamericana de Investigación sobre el Sedentarismo y Actividad Física en el Ámbito Escolar (RISAFAE), adscrita a la Asociación Universitaria Iberoamericana de Posgrado AUIP. Perfil deseable por parte del Programa de Mejoramiento al Profesorado PRODEP, Estancia de investigación en la Universidad Alexandru Ioan Cuza,  de Iasi, Rumania en el 2015 mediante la beca Coimbra Group Scholarship Programme for Young Professors and Researchers from Latin American Universities, Posdoctorado en la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Huelva, España, Beca Fundación Carolina 2014. Post-doctorado en el Laboratorio de Biociencias de la Motricidad Humana de la Universidad Federal de Rio de Janeiro, Brasil, Beca Santander para Jóvenes Investigadores Iberoamericanos 2015. Ganador  en los años 2008, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 y 2018 en   el Certamen Nacional de Investigación en el Área de la Cultura Física y Deporte  organizado por la Comisión Nacional de Cultura Física y Deporte.  

Citas

Asociación Mexicana de Instituciones Superiores de Cultura Física (AMISCF)., from the Benemerita Universidad Autonoma de Puebla, México; website, http://www.buap.mx/portal_pprd/wb/amiscf/amiscf.

Banville, D. (2006). Analysis of exchanges between novice and cooperating teachers during internships using the NCATE/NASPE standards for teacher preparation in physical education as guidelines. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(2), 208-221. https://doi.org/10.1080/02701367.2006.10599355

Bordas, I. & Cabrera, F. (2001). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. Revista Española de Pedagogía, 218:25-48. https://revistadepedagogia.org/lix/no-218/estrategias-de-evaluacion-de-los-aprendizajes-centradas-en-el-proceso/101400009862/

Brooke, H. L., Corder, K., Atkin, A.J., & van Sluijs, E. M. (2014). A systematic literature review with meta-analyses of within- and between-day differences in objectively measured physical activity in school-aged children. Sports Medicine, 44(10), 1427-38. doi: 10.1007/s40279-014-0215-5.

CATCH’s Physical Education componen. Physical Education module, from the Coordinated Approach to Child Health; website, http://catchinfo.org/modules/physical-education/

Encuesta Nacional de Salud y Nutrición Medio Camino 2016 ENSANUT MC 2016, from Instituto Nacional de Salud Publica. Website, http://ensanut.insp.mx/

Gharib, H., Galavíz, K., Lee, R., Safdie, M., Tolentino, L., Barquera, S., & Lévesque, L. (2015). The Influence of Physical Education Lesson Context and Teacher Behaviour on Student Physical Activity in Mexico (La influencia del contexto de la clase de Educación física y de los comportamientos docentes en la actividad física de los alumnos en México). Retos, 0(28), 160-164. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34949

Gois, F., Catunda, R., Gouveia, E., Martins, J., Hercules, E., & Marques, A. (2020). Caracterização dos comportamentos de ensino, contexto de aula e atividade física em dois programas distintos de educação física (Caracterización de los comportamientos docentes, el contexto del aula y la actividad física en dos programas de educación físi. Retos, 38(38), 379-384. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/75854

Hall-Lopez, J. A. (2020a). Intensity and perceived exertion in physical education due to the seniority of the teacher. Journal of Physical Education and Sport, 20(3), 1438-1443. DOI:10.7752/jpes.2020.03198

Hall-López, J. (2020b). Secondary physical education, participation by sex in moderate to vigorous physical activity (Educación física en secundaria, participación por sexo en actividad física moderada a vigorosa). Retos, 38(38), 543-546. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/77152

Hall-López, J. A., Ochoa-Martínez, P. Y., Macías Castro, R., Zuñiga Burruel, R., y Sáenz-López Buñuel, P. (2018). Actividad física moderada a vigorosa en educación física y recreo en estudiantes de primaria y secundaria de la frontera México-USA. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 4(3), 426-442. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.3.3175

Hall-López, J., Ochoa-Martínez, P., Zuñiga Burruel, R., Alarcón Meza, E., Macías Castro, R., & Sáenz-López Buñuel, P. (2017). Moderate-to-vigorous physical activity during recess and physical education among mexican elementary school students (Actividad física moderada a vigorosa durante el recreo y clase de educación física en niños mexicanos de escuela primaria). Retos, 0(31), 137-139 https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/49640

Heath, E. M., & Coleman, K. J. (2003). Adoption and institutionalization of the Child and Adolescent Trial for Cardiovascular Health (CATCH) in El Paso, Texas. Health Promotion Practice, 4(2), 157-164. https://doi.org/10.1177/1524839902250770

Hollis, J. L., Williams, A. J., Sutherland, R., Campbell, E., Nathan, N., Wolfenden, L., Wiggers, J. (2016). A systematic review and meta-analysis of moderate-to-vigorous physical activity levels in elementary school physical education lessons. Preventive Medicine, 86, 34-54. doi:10.1016/j.ypmed.2015.11.018

Honas, J. J., Washburn, R. A., Smith, B. K., Greene, J. L., Cook-Wiens, G., & Donnelly, J. E. (2008). The System for Observing Fitness Instruction Time (SOFIT) as a measure of energy expenditure during classroom-based physical activity. Pediatric Exercise Science, 20(4), 439-445. https://doi.org/10.1123/pes.20.4.439

Jennings-Aburto, N., Nava, F., Bonvecchio, A., Safdie, M., Gonzalez-Casanova, I., Gust, T., & Rivera, J. (2009). Physical activity during the school day in public primary schools in Mexico City. Salud publica de Mexico, 51(2), 141–147. https://doi.org/10.1590/s0036-36342009000200010

Kanters, M., McKenzie, T., Edwards, M., Bocarro, J., Mahar, M., Martel, K., & Hodge, C. (2015). Youth Sport Practice Model Gets More Kids Active with More Time Practicing Skills (Un modelo de entrenamiento deportivo para aumentar los niveles de actividad de los jóvenes y de tiempo de práctica de habilidades). Retos, 0(28), 173-177. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34951

Kelder, S. H., Mitchell, P. D., McKenzie, T. L., Derby, C., Strikmiller, P. K., Luepker, R. V., & Stone, E. J. (2003). Long-term implementation of the CATCH physical education program. Health Education & Behavior, 30(4), 463-475. https://doi.org/10.1177/1090198103253538

Kim, J. (2012). Are physical education-related state policies and schools' physical education requirement related to children's physical activity and obesity?. Journal of School Health, 82(6), 268-276. doi:10.1111/j.1746-1561.2012.00697.x

Langford, R., Bonell, C., Jones, H., Pouliou, T., Murphy, S., Waters, E., Komro, K., Gibbs, L., Magnus, D., & Campbell, R. (2015). The World Health Organization's Health Promoting Schools framework: a Cochrane systematic review and meta-analysis. BMC public health, 15, 130. doi: 10.1186/s12889-015-1360-y.

Lonsdale, C., Rosenkranz. R. R., Peralta, L. R., Bennie, A., Fahey, P., & Lubans, D.R. (2013). A systematic review and meta-analysis of interventions designed to increase moderate-to-vigorous physical activity in school physical education lessons. Preventive Medicine, 56(2), 152-61. doi:10.1016/j.ypmed.2012.12.004.

Marques, A., Gómez, F., Martins, J., Catunda, R., & Sarmento, H. (2016). Association between physical education, school-based physical activity, and academic performance: a systematic review (Asociación entre la educación física, la actividad física en la escuela, y el rendimiento académico: una revisión sistemática). Retos, 0(31), 316-320. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/53509

McKenzie, T. L., & van der Mars, H. (2015). Top 10 research questions related to assessing physical activity and its contexts using systematic observation. Research Quarterly for Exercise and Sport, 86(1), 13-29. doi:10.1080/02701367.2015.991264

McKenzie, T. L., Baquero, B., Crespo, N., Arredondo, E., Campbell, N. & Elder, J. P. (2008). Environmental correlates of physical activity in Mexican-American children at home. Journal of Physical Activity and Health, 5(4), 579-591. https://doi.org/10.1123/jpah.5.4.579

McKenzie, T. L. (2007). The preparation of physical educators: A public health perspective. Quest, 59:4, 345-357.https://doi.org/10.1080/00336297.2007.10483557

McKenzie, T. L., Stone, E. J., Feldman, H. A., Epping, J. N., Yang, M., Strikmiller, P. K., Lytle, L. A., & Parcel, G. S. (2001). Effects of the CATCH physical education intervention: Teacher type and lesson location. American journal of preventive medicine, 21(2), 101–109. https://doi.org/10.1016/s0749-3797(01)00335-x

Mckenzie, T. L., Sallis, J. F., & Nader, P. R. (1992). Sofit-System for Observing Fitness Instruction Time. Journal of Teaching in Physical Education, 11(2), 195-205. doi: https://doi.org/10.1123/jtpe.11.2.195

National Association for Sport and Physical Education (NASPE), from the national standards guidelines and position statements, E.U.A; 2009. Website, http://www.aahperd.org/naspe/.

Ochoa-Martinez, P. Y., Hall-Lopez, J. A., López Campos, C. E. & Alarcon-Meza, E. I. (2020). Perceived exertion and moderate to vigorous physical activity in middle school students according to the physical education teachers’ experience. Facta Universitatis, Series Physical Education and Sport, 18(1) 179-188. https://doi.org/10.22190/FUPES200222015O

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), from Educación Física de Calidad Guía para los Responsables Políticos. 2015. Website, http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002313/231340S.pdf

Osganian, S. K., Parcel, G. S., & Stone, E. J. (2003). Institutionalization of a school health promotion program: background and rationale of the CATCH-ON study. Health education & behavior: the official publication of the Society for Public Health Education, 30(4), 410–417. https://doi.org/10.1177/1090198103252766

Perry, C. L., Stone, E. J., Parcel, G. S., Ellison, R. C., Nader, P. R., Webber, L. S., & Luepker, R. V. (1990). School-based cardiovascular health promotion: the child and adolescent trial for cardiovascular health (CATCH). The Journal of school health, 60(8), 406–413. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.1990.tb05960.x

Pérez-Bonilla, A. M. (2009). Impacto de la clase de educación física sobre la actividad moderada y vigorosa en niños de primaria. Revista Méxicana de Investigación en Cultura Física y Deporte, 1(1), 150-172. http://revista.ened.edu.mx/index.php/revistaconade/issue/view/1

Piña Díaz, D., Ochoa-Martínez, P., Hall-López, J., Reyes Castro, Z., Alarcón Meza, E., Monreal Ortiz, L., & Sáenz-López Buñuel, P. (2020). Efecto de un programa de educación física con intensidad moderada vigorosa sobre el desarrollo motor en niños de preescolar (Effect of a physical education program with moderate-to-vigorous intensity on motor development in preschool children). Retos, 38(38), 363-368. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/73818

Retamal-Valderrama, C., Delgado Floody, P., Espinoza-Silva, M., & Jerez-Mayorga, D. (2018). Comportamiento del Profesor, Intensidad y Tiempo Efectivo de las Clases de Educación Física en una escuela pública: Un acercamiento a la realidad (Teacher’s Behavior, Intensity and Effective Time of Physical Education Classes in a Public School: An Appro. Retos, 0(35), 160-163. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/63847/40835

Ridgers, N. D., Carter, L. M., Stratton, G., & McKenzie, T. L. (2011). Examining children's physical activity and play behaviors during school playtime over time. Health education research, 26(4), 586–595. https://doi.org/10.1093/her/cyr014

Secretaria de Educación Pública (SEP) Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Educación Física. Educación Básica. Plan y Programas de Estudio y sugerencias de evaluación. Primera edición 2017, Ciudad de México. Website: https://www.aprendizajesclave.sep.gob.mx/

Shilton, T. (2008). Creating and making the case: global advocacy for physical activity. J ournal of physical activity & health, 5(6), 765–776. https://doi.org/10.1123/jpah.5.6.765

Skala, K. A., Springer, A. E., Sharma, S. V., Hoelscher, D. M., & Kelder, S. H. (2012). Environmental characteristics and student physical activity in PE class: findings from two large urban areas of Texas. Journal of physical activity & health, 9(4), 481–491. https://doi.org/10.1123/jpah.9.4.481

Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. Research Methods in Physical Activity (7th. Ed.). Human Kinetics. 2015. Champaign, Ilinois: Human Kinetics.

World health Organization (WHO), from the Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health, Physical Activity and Young People, Recommended levels of physical activity for children aged 5-17 years; Website, http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_young_people/en/

Descargas

Publicado

2021-01-01

Cómo citar

Hall-López, J. A. (2021). Programa de formación educativa para aumentar el índice de actividad física moderada a vigorosa en profesores de educación física (Educational training program to increase the moderate to vigorous physical activity index in physical education teachers). Retos, 39, 192–199. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78014

Número

Sección

Artículos de carácter científico: trabajos de investigaciones básicas y/o aplicadas

Artículos más leídos del mismo autor/a