The strategy of the "Parque de los Sentidos" for the strengthening of social skills
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v47.94740Keywords:
Strategies, pedagogy, practice, reflectionAbstract
This study exposes the pedagogical and didactic strategy of the Parque de los Sentidos whose objective was the development of social skills in the children of Transition and First of the Yellow Bridge Educational Institution, for which the research problem focuses on the lack of security in themselves. Based on this context, the qualitative approach was taken into account, making use of Participatory Action Research with the phases of recognition, praxis and reflection. For the information collection technique, observation and filming were taken into account, resulting in students having significant learning in terms of confidence, through activities that induce body expression and self-improvement.
Keywords: Strategies, Pedagogy, Practice, Reflection.
References
Alcívar, M. E. G., & Meléndez, H. V. (2019). Rincones pedagógicos: Nuevas estrategias para aprender y enseñar. CIEN-CIAMATRIA, 5(1), 593-615.
Barrera, Y. A. P. (2019). Estrategias pedagógicas para desarrollar la dimensión comunicativa en preescolar. Inclusión & Desa-rrollo, 6(1), 107-121.
Bernardo, P. R., Vicente, L. S. T., & Mateu, R. (2018). La innovación pedagógica de la mano de la investigación-acción para mejorar la calidad del prácticum de magisterio. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 21(1), 33-49.
Bolaños, D., & Stuart, A. J. (2019). La familia y su influencia en la convivencia escolar. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 140-146.
Cerrón Rojas, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 1-8.
Conejeros, M. L., Rojas, J., & Segure, T. (2010). Confianza: un valor necesario y ausente en la educación chilena. Perfiles educativos, 32(129), 30-46.
Cortés, A., & Garcia, G. (2017). Estrategias pedagógicas que favorecen el aprendizaje de niñas y niños de 0 a 6 años de edad en Villavicencio-Colombia. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 10(1), 125-143..
Cuesta Cañadas, C., Prieto Ayuso, A., Gómez Barreto, I. M., Ximena Barrera, M., & Gil Madrona, P. (2016). La Contri-bución de los Juegos Cooperativos a la Mejora Psicomotriz en Niños de Educación Infantil. Paradigma, 37(1).
Echeverry-Arcila, C. P., Quintero-Vergara, H., & Gutiérrez-Giraldo, M. C. (2017). Estrategias pedagógicas colaborativas en las prácticas escolares en educación básica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 13(1), 83-104.
Espinosa, F. J. G., García, Á. R. R., & Rodríguez, A. N. (2018). Juego y actividad física como indicadores de calidad en Educación Infantil. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (34), 252-257.
Gamboa Jiménez, R. A., Jiménez Alvarado, G. A., Peña González, N. J., Gaete Navarro, C. F., & Aguilera Ubeda, D. J. (2018). Prácticas corporales e innovación en educación infantil (0-6 años): análisis crítico desde la mirada de expertos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 40(3), 224-232.
García González, E., Cardeñoso Domingo, J. M., Crismán-Pérez, R., Aragón, L., González, C., Jiménez, N., ... & Sánchez Rodríguez, S. (2017). Valoración por los estudiantes del Grado de Educación Infantil del trabajo por proyectos desde una propuesta de innovación docente interdisciplinar
López, P. L. (2004). Población muestra y muestreo. Punto cero, 9(08), 69-74.
Pons Rodríguez, R., & Arufe-Giráldez, V. (2016). Análisis descriptivo de las sesiones e instalaciones de psicomotricidad en el aula de Educación Infantil. Sportis, 2(1), 125-146.
Rodrigo, I. F. (2017). El video como instrumento de investigación social: la antropología visual como metodología. Razón y palabra, (97), 33.
Salgado Lévano, A. C. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78.
Tamayo, G. (2000). Diseños muestrales en la investigación. Semestre económico, 4(7), 121-132.
Valdez, D. K. (2017). La autonomía y la estimulación de la confianza en el niño y niña de 5 a 6 años.
Vigotsky, L. S. (1988). Interacción entre enseñanza y desarrollo. Selección de Lecturas de Psicología de las Edades I, 3, 37.
Miranda, S., & Ortiz, J. A. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.