Analysis of the self-defined profile and mode of action of the coaches in school age
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v46.93665Keywords:
Football, SIATEAbstract
At present, the acquisition and improvement of technical-tactical skills play an important role in school-age football. Therefore, the aim of the present study was to know the self-defined profile and to analyse the way of acting of two school-age football coaches (under-12), during two and a half months of competitive period. Twenty-two training sessions developed by each coach were analysed. To determine the self-defined profile, different questionnaires were used i) Orientation of the Trainers; ii) Scale of Knowledge and Capabilities; iii) Styles of Decision in Sports; and iv) Sports Planning Style, while, to know the way of acting, the SIATE tool was used. Statistical test Chi-square (χ2), Crammer´s Phi Coefficient (φc) and Adjusted Standardized Residuals (ASR) were used to identify differences and degree of association between variables. Results show that the coaches have a mixed self-defined profile, use a wide variety of pedagogical and external load variables, as well as there are different ones among the technicians related to density and game space. Therefore, football, in school age, must use a wide range of teaching-learning processes, as well as a wide variety of variables to design their training tasks.
References
Almorza, D., Pérez-Arana, G.M., & Prada-Oliveira, J.A. (2020). Una experiencia de formación integral a través del fútbol. RETOS: Revista de Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 375–378. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.78566
Arias-Estero, J.L. (2008). El proceso de formación deportiva en la iniciación a los deportes colectivos fundamentado en las características del deportista experto. RETOS: Revista de Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 13(1), 28-32. https://doi.org/10.47197/retos.v0i13.35024
Ato, M., López, J.J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Cañadas, M., & Ibáñez, S.J. (2010). La planificación de los contenidos de entrenamiento de baloncesto con equipos de iniciación. E-Balonmano: Revista de Ciencias del Deporte, 6(1), 49-65.
Cañadas, M., Ibáñez, S.J., Feu, S., García-Rubio, J., & Parejo, I. (2011). Análisis de los medios de entrenamiento en un equipo minibasket y la influencia de un programa formativo para el entrenador. Un estudio de caso. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 13(3), 363-382.
Coque, I. (2008). Valoración subjetiva de la carga del entrenamiento técnico-táctico. Una aplicación práctica. Clinic: Revista técnica de baloncesto, (81), 39-43.
Crewson, P. (2006). Applied statistics handbook. Version 1.2. Leesburg: AcaStat Software.
Feu, S., & Ibáñez, S.J. (2001). La visión del entrenador en la transición a través de deporte 2000. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 1(3),177-187.
Feu, S., García-Rubio, J., Gamero-Portillo, M.G., & Ibáñez, S.J. (2019). Task planning for sports learning by physical education teachers in the pre-service phase. Plos One, 14, 1-18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212833
Feu, S., Ibáñez, S. J., Lorenzo-Calvo, A., Jiménez-Saiz, S., & Cañadas, M. (2012). El conocimiento profesional adquirido por el entrenador de balonmano: experiencias y formación. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 107-115.
Feu, S., Ibáñez, S.J., & Gózalo, M. (2007). Propiedades psicométricas de los cuestionarios EDD y EPD para evaluar el estilo de planificación y decisión de los entrenadores. Revista de Psicología del Deporte, 16(2), 185- 199.
Feu, S., Ibáñez, S.J., Graça, A., & Sampaio, J. (2007). Evaluación psicométrica del cuestionario de orientación de los entrenadores en una muestra de entrenadores españoles de balonmano. Psicothema, 19(4), 699-705.
Gamero-Portillo, M.G., García-Ceberino, J.M., Feu, S., & Antúnez A. (2019a). Estudio de las variables pedagógicas en tareas de enseñanza de fútbol en función de la parte de sesión. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 39-46. https://doi.org/10.6018/sportk.401091
Gamero-Portillo, M.G., García-Ceberino, J.M., Feu, S., Antúnez A., & Córdoba, L. (2019b). Case study of the programs for soccer teaching of two teachers in training versus the tactica game approach model. Journal of Human Sport & Exercise, 14(4), S1559-S1562. http://doi.org/10.14198/jhse.2019.14.Proc4.82
Gamero-Portillo, M.G., García-Ceberino, J.M., Reina, M., Feu, S., & Ibáñez, S.J. (2020). Estudio de las variables pedagógicas de las tareas de baloncesto en función de las fases de juego. RETOS: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37(1), 556-562. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71243
Gamonales, J.M., Gómez-Carmona, C.D., Córdoba-Caro, L.G., & Ibáñez, S.J. (2019). Influencia del perfil de entrenador en el diseño de las tareas en el fútbol. Estudio de caso. Journal of Sport and Health Research, 11(1), 69-82.
Gamonales, J.M., Gómez-Carmona, C.D., León, K., García-Santos, D., Gamero-Portillo, M.G., & Muñoz-Jiménez, J. (2019). Análisis de las tareas de Entrenamiento en fútbol base: diferencias entre dos meses durante el periodo competitive en la categoría sub-19. Sportis, Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 5(1), 30-52. http://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.1.3469
Gamonales, J.M., Gómez-Carmona, C.D., León, K., Muñoz-Jiménez, J., & Ibáñez, S.J. (2020). Estudio de las variables pedagógicas en tareas de entrenamiento en fútbol-base según el mesociclo competitivo. Un estudio de casos. RETOS: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37(1), 486-492.https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71401
Gamonales, J.M., León, L., & Muñoz-Jiménez, J. (2021). Relación entre la presencia del portero y las variables pedagógicas que definen las tareas en el fútbol. Un estudio de caso. MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 18(1), 1-14. https://doi.org/10.15359/mhs.18-1.4
García-Ceberino, J.M., Antúnez, A., Feu, S., & Ibáñez, S.J. (2020). Quantification of Internal and External Loadin School Football According to Gender and Teaching Methodology. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1), 344. http://doi.org/10.3390/ijerph17010344
García-Ceberino, J.M., Gamero-Portillo, M.G., Feu, S., & Ibáñez, S.J. (2019). The mean of teaching as a determinant of theexternal Training Load of the tasks used to teach school soccer. ESHPA: Education, Sport, Health and PhysicalActivity, 3(3), 412-427. http://doi.org/10481/48260
García-Ceberino, J.M., Feu, S., & Ibáñez, S.J. (2019). Comparative study of twi intervention programmers for teaching soccer to school-age students. Sports, 7(3), 1-16. http://doi.org/10.3390/sports7030074
Giménez, F.J., & Sáenz-López, P. (2000). Aspectos teóricos y prácticos de la iniciación al baloncesto. Huelva (España): Diputación de Huelva.
Gómez-Carmona, C.D., Gamonales, J.M., Feu, S., & Ibáñez, S.J. (2019). Estudio de la carga interna y externa a través de diferentes instrumentos. Un estudio de casos en fútbol formativo. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 5(3), 444-468. http://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.3.5464
Gómez-Carmona, C.D., García-Rubio, J., Muñoz, J., & Gamonales, J.M. (2018). Relación entre el medio de iniciación al entrenamiento y las variables pedagógicas que definen las tareas en el fútbol. TRANCES: Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 10(1), 401-420.
González-Espinosa, S., Ibáñez, S.J., Feu, S., & Galatti, L.R. (2017). Programas de intervención para la enseñanza deportiva en el contexto escolar, PETB y PEAB: Estudio preliminar. RETOS: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31(1), 107-113.https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.43545
González-Villora, S., García-López, L.M., & Contreras-Jordán, O.R. (2015). Evolución de la toma de decisiones y la habilidad técnica en fútbol. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 467-487. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.005
Gracia, F., García-Rubio, J., Cañadas, M., & Ibáñez, S.J. (2014). Diferencias en la frecuencia cardíaca en situaciones de juego modificadas en baloncesto de formación. Ebalonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 10(1), 23-30.
Halouani, J., Chtourou, H., Gabbett, T., Chaouachi, A., & Chamari, K. (2014). Small-sided games in team sports training: a brief review. The Journal of Strength & Conditioning Research, 28(12), 3594-3618. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000000564
Ibáñez, S. J., Feu, S., & Cañadas, M. (2016). Sistema Integral para el Análisis de las Tareas de Entrenamiento, SIATE, en Deportes de Invasión. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 12(1), 3-30.
Ibáñez, S.J., Gamonales, J.M., & García-Rubio, J. (2021). El papel del entrenador en el desarrollo del talento deportivo. En Nueva tendencias para el impulso del talento deportivo (pp. 157-170). WANCEULEN Editorial.
Jones, S., & Drust, B. (2007). Physiological and technical demands of 4v4 and 8v8 games in elite youth soccer players. Kinesiology, 39(2), 150-156.
Jorquera-Pozanco, J., & Gamonales, J.M. (2016). Métodos de entrenamientos en el fútbol-base: categoría infantil. En Arufe Giráldez, V. (Ed.), 12º Congreso Internacional de Ciencias del Deporte y la Salud. Vigo, España: Universidad de Vigo.
Mancha-Triguero, D., García-Ceberino, J.M., Antúnez, A., & García-Rubio, J. (2018). ¿Afecta la fase de juego al diseño de las tareas de un equipo de baloncesto de formación? SPORT-TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 27-36. https://doi.org/10.6018/sportk.343201
Merino, A., & Berbegal, A. (2021). Implicaciones formativas de la atribución causal del resultado en el fútbol escolar. RETOS: Revista de Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 42, 557–566. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87463
Merino, A., Jarie, L., & Usán, P. (2019). Referentes formativo-deportivos en el fútbol base español: un escenario socioeducativo complejo. Educación Física y Ciencia, 21(2), e078. https://doi.org/10.24215/23142561e078
Newell, J., Aitchison, T., & Grant, S. (2014). Statistics for sports and exercise science: a practical approach. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Pérez-Muñoz, S., Sánchez-Muñoz, A., Rodríguez-Cayetano, A., Castaño-Calle, R., Fuentes-Blanco, J. Mª., De Mena-Ramos, J.M., & Macías-Cuadrado, R. (2018). Efecto agudo del chaleco lastrado sobre la condición física del portero de fútbol. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 4(2), 269-287. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.2.20
Randolph, J.J. (2005). Free-Marginal Multirater Kappa (Multirater Kfree): An Alternative to Fleiss ì Fixed-Marginal Multirater Kappa. Joensuu Learning and Instruction Symposium 2005, University of the Joensuu, Finland.
Reina, M., González, S., Cañadas, M., & Ibáñez, S.J. (2018). Análise das variáveis pedagógicas nas tarefas de small sided games e full game no basquetebol. Revista Corpoconsciência, 22(2), 1-13.
Sáenz-López, P., Feu, S., & Ibáñez, S.J. (2006). Estudio de la participación de los jugadores españoles de baloncesto en las distintas categorías de la selección nacional. APUNTS: Educación Física y Deporte, 85, 36-45.
Sáenz-López, P., Jiménez, A.C., Giménez, F.J., & Ibáñez, S.J. (2007). La autopercepción de las jugadoras de baloncesto expertas respecto a sus procesos de formación. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(3), 35-41. https://doi.org/10.12800/ccd.v3i7.156
Sgrò, F., Bracco, S., Pignato, S., & Lipoma, M. (2018). Smallsided games and technical skills in soccer training: Systematic review and implications for sport and physical education practitioners. Journal of Sports Science, 6(1), 9-19. https://doi.org/10.17265/2332-7839/2018.01.002
Salgado-Santos, M., Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J.M. (2022). Propuesta de tareas de cohesión grupal para fútbol en edad escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(284), 137-162. https://doi.org/10.46642/efd.v26i284.2902
Silva, A., Sánchez-Bañuelos, F., Garganta, J., & Anguera, M.T. (2005). Patrones de juego en el fútbol de alto rendimiento. Análisis secuencial del proceso ofensivo en el campeonato del mundo Corea-Japón 2002. Cultura, Ciencia y Deporte, 2(1), 65-72. https://doi.org/10.12800/ccd.v1i2.95
Stølen, T., Chamari, K., Castagna, C., & Wisløff, U. (2005). Physiology of soccer: an update. Sports Medicine, 35(6), 501-536.https://doi.org/10.2165/00007256-200535060-00004
Urbano-Arévalo, F.J., Mancha-Triguero, D., Gómez-Carmona, C.D., & Gamonales, J.M. (2020). Influencia del perfil del entrenador en el diseñó de tareas en fútbol-base. Estudio de casos. RETOS: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38(2), 204-212. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74456
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Challenges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.