Trans-motricities, re-configuration of gender in initial teacher training in physical education, a case study
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v55.104090Keywords:
transgender, human motricity, initial teacher training, physical educationAbstract
The purpose of this article is to understand the processes of gender transition experienced and analyzed by a student of physical education pedagogy at a denominational university, locating the main issues and challenges that are experienced in this process. Methodologically, it was approached from a qualitative approach, specifically a narrative biographical study. The main results show that from the process of hormonization of the Key Informant (KI) another appearance-presence was generated, with radical social effects in the way of living, decreasing dysphoria, identity reaffirmation, harmonizing one's own expectations and imaginary. In conclusion, the construction of gender is a process that calls for an existential redefinition from the structural-organic to the symbolic-cultural as a continuum, not as a fragmentation or superposition of autonomous and split parts.
Key words: Transgender, human motricity, initial teacher training, physical education.
References
Beverley. J. (2013). Testimonio, subalternidad y autoridad narrativa. En Denzin, N. & Lincoln, Y. Manual de investi-gación cualitativa. Vol.III. Las estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa. p343-360.
Bonet, M. & Menescardi, C. (2022). Análisis de la actitud del alumnado y el profesorado ante el contenido de Expre-sión Corporal y los estereotipos de género: Resultados de la experiencia tras la realización de una Unidad Didáctica (Analysis of improvements in the attitudes of students and. Retos, 45, 373–380. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.90041
Chihauilaf-Vera, L., Flores-Ferro, E., Maureira-Cid, F., y Gamboa-Jiménez, R. (2024). Estereotipos de género en la práctica del ejercicio físico y el deporte en estudiantes universitarios de la carrera de Pedagogía en Educación Física en Chile. Retos 52, 13-22. https://doi.org/10.47197/retos.v52.101489
Chihuailaf, M. (2022). Pandemia y ejercicio físico. Reproducción de estereotipos de género a través de videos y foto-grafías posteadas en Instagram. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, 17(49). 221-232. http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/270
De Carvalho, R. S., Miranda, P. Á., Cáceres, F. C., Pizarro, D. G., Conejera, J. G., Urbina, T. M., ... & Retamal, F. C. (2023). Educación Física y diversidad de género: un análisis desde la experiencia de profesores de aula. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (50), 315-320. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99416
Del Río-Fernández, J., Fernández-Torres, P.,Moreno-Parra, J. & Rivas-Flores, J. (2022). La perspectiva biográfica-narrativa en el proceso de construcción de la subjetividad en la formación del profesorado y las prácticas de la pe-dagogía crítica. En Alonso, S., Gómez, G., Rodríguez, C. & Navas-Parejo M. La educación globalizada: experien-cias e investigaciones. Madrid: Dykinson. P.294-303
Di Paolo, E., Heras-Escribano, M., Chemero, A., y McGann, M. (2021). Enaction and ecological psychology: Con-vergences and complementarities. Lausanne: Frontiers Media SA.
Dugan, J.P., Kusel, M.L., y Simounet, D.M. (2012). Transgender college students: An exploratory study of percep-tions, engagement, and educational outcomes. Journal of College Student Development, 53, 719-736. https://doi.org/10.1353/csd.2012.0067
Dussel, E. (2021). Filosofía de la liberación. Una antología. Madrid: Akal.
Federici, S. (2022). Ir más allá de la piel. Repensar, rehacer y revindicar el cuerpo en el capitalismo contemporáneo. Buenos Aires: Tinta y Limon.
Flory, S., Tischler, A. & Sanders, S. (2014). Sociocultural issues in physical education: case studies for teach-ers. Lanham: Rowman & Littlefield.
Gallagher, S. (2020). Action and interaction. Oxford: Oxford University Press.
Gallagher, S. (2023). Embodied and enactive approaches to cognition. Cambridge: Cambridge University Press.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Grosfoguel, R. (2022). De la sociología de descolonización al nuevo antiemperia-lismo decolonial. Madrid: Akal.
Han, B. (2023). La crisis de la narración. Barcelona: Herder.
Henry, M. (2003). Encarnación. Barcelona: Sígueme.
Lagos-Hernández, R. (2024). Nociones de “cuerpo educado” en Educación Física. El caso de la Universidad Autónoma de Chile ( Notions of ’educated body’ in Physical Education Teaching. The case of Universidad Autónoma de Chile). Retos, 51, 1333–1344. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100606
López-González, W. (2013). El estudio de casos: una vertiente para la investigación educativa. Educere, 17(56), 139-144. https://www.redalyc.org/pdf/356/35630150004.pdf
Martínez Carazo, P. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensa-miento & Gestión, (20)165-193. https://www.redalyc.org/pdf/646/64602005.pdf
Matus-Castillo, C., Cornejo-Améstica, M., & Castillo-Retamal, F. (2021). La perspectiva de género en la formación inicial docente en la Educación Física chilena (The gender perspective in initial teacher training in Chilean Physical Education). Retos, 40, 326–335. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.83082
Moreno-Doña, A., Toro Arévalo, S., & Gómez-Gonzalvo, F. (2020). Formación inicial de maestros de educación física: conectando un quehacer pedagógico decolonial con la intervención social, política e insurgente del espacio público (Pre-service teacher education: connecting a decolonial pedagogical work with the social. Retos, 37, 605–612. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74183
Pakman, M. (2018). El sentido de justo. Para una ética del cambio, el cuerpo y la presencia. Barcelona: Gedisa.
Peixoto, J.M., Fonseca, L., Almeida, S., y Almeida, L., (2012). Escuela y Diversidad Sexual - ¿Qué Realidad? Educaçao em Revista Belo Horizonte, 8(3), 143-158. https://www.scielo.br/j/edur/a/tpQxvhKp88mmCfksqpKYbtM/?format=pdf&lang=es
Peña-Troncoso, S., Toro Arévalo, S., Cárcamo Oyarzún, J., Hernández Mosqueira, C., & Cresp Barría, M. (2021). La fragmentación del conocer en educación física. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recrea-ción, 39. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77414
Poblete, C., y Moreno, A. (2015). La mirada del género femenino en la educación física chilena. Genesis de una historia. GenEros, n° 22, 147-162. http://bvirtual.ucol.mx/descargables/863_generos_17_web-151-167.pdf
Ramírez, M., y Contreras, S. (2016). Narrativas de identidad afectivo-sexual LGTB en contextos escolares: el aparecer frente al otro. Estudios Pedagógicos, 42(1), 235-254. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000100015
Rivas Flores, J., Calvo León, P., Leite Méndez, A. & Fernández Torres, P. (2023). La colonización de la formación del profesorado. A la conquista del alma docente. Revista Española de Educación Comparada. Núm.43, pp.121-136. http://dx.doi.org/10.5944/reec.43.2023.37283
Rodríguez, A., García, M., & Gras, R. (2019). La salud de adolescentes y adultos transgénero: Revisión sistemática desde la perspectiva de género. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológi-ca, 1(50), 5-20. https://doi.org/10.21865/RIDEP50.1.01
Toro Arévalo, S., López de Maturana, D., Contreras Oyarzo, M., Sandoval-Obando, E., Peña-Troncoso, S., & Guro-vich-Pinto, T. (2022). Juego, Motricidad y Didáctica, desde la Cultura Infantil en Niños y Niñas de 4 a 6 años, bases teóricas desde una epistemología enactiva. Retos, 45, 598–610. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91598
Toro-Arévalo, S. & Moreno-Doña, A. (2021). El sentir de la acción: el aprendizaje como fenómeno radicalmente afectivo. Tándem: Didáctica de la Educación Física, N°71, 41-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7784531
Troncoso, H. & Marolla, J. (2022). Perspectivas docentes en torno al género y a las disidencias sexuales: Lo audiovi-sual en el aula. Reseñas de Enseñanza de la Historia, 20, 78-91. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4039
Van Manen, M. (2016). Fenomenología de la práctica. Métodos de donación de sentido en la práctica e investigación fenomenológica. Popayán: Universidad del Cauca.
Vallega, A. A. (2023). Hacia un pensamiento filosófico desde las motricidades relacionales. Estudios Pedagógi-cos, 49(Especial), 247–261. https://doi.org/10.4067/S0718-07052023000300247
Varela, F. (2016). El fenómeno de la vida. Santiago de Chile: J.C. Sáez Editores.
Vargas Polanía, E. F., Bolaños Iles, A., Toro Arévalo, S. A., & Castiblanco Rodríguez, Y. E. (2022). Existir desde la Relacionalidad; educaciones en la vivencia del saber vivir andino-amazónico desde las entrañas de los pueblos Nasa y Coreguaje de Colombia. Estudios Pedagógicos, 48(2), 435–449. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000200435
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.