Design and validation of an instrument to assess the relationship between active methodologies and formative assessment in Physical Education, using Delphi Method
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v51.101502Keywords:
Active Methodologies, Assessment, Physical Education, Delphi Method, InstrumentAbstract
Scientific research and current educational legislation supports methodological change. This change is based on shared and formative assessment process. Although active methodologies are present in Physical Education in Primary school, there are few references to evaluation and limited instruments to assess the coherence between the two processes. This paper shows the development and validation of an instrument designed to detect the relationship between the assessment process and the methodology implemented by teachers. The instrument has been validated by Delphi method and a pilot test. MAEV-EFP was the resulting questionnaire. The lack of terminological clarity and knowledge about methodology and assessment of teaching-learning process in Physical Education in Primary school, were some of the limitations found.
Key words: active methodologies, assessment, physical education, Delphi method, instrument
References
Barrientos, E., & López-Pastor, V.M (2017). Evaluación orientada al aprendizaje en educación superior: últimas ten-dencias. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3 (2), 582-587. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.784
Barrientos-Hernán, E., López-Pastor, V.M., & Pérez-Brunicardi, D. (2019). ¿Por qué hago evaluación formativa y compartida y/o evaluación para el aprendizaje en EF? La influencia de la formación inicial y permanente del profe-sorado. Retos, 36, 37-43. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66478
Barrientos-Hernán, E.J., López-Pastor, V.M., & Pérez-Brunicardi, D. (2020). Evaluación Auténtica y Evaluación Orientada al Aprendizaje en Educación Superior. Una Revisión en Bases de Datos Internacionales. Revista Iberoame-ricana de Evaluación Educativa, 13(2), 67–83. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.2.004
Cañas Encinas, M., García Martín, N., Pinedo González, R., & Caballero San José, C. (2019). Aplicación del sistema de evaluación formativa y compartida en un proyecto gamificado. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 5 (2), 212-219. https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1649
Chng, L.S., & Lund, J. (2018). Assessment for Learning in Physical Education: The what, why and how. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 89(8), 29-34. https://doi.org/10.1080/07303084.2018.1503119
Domínguez, S., Villegas, G., Yauri, C., Mattos, E., & Ramírez, F. (2013). Propiedades psicométricas de una escala de autoeficacia para situaciones académicas en estudiantes universitarios peruanos. Revista de Psicología, 2(1), 27-39.
Fernández-Gracimartín, C., López-Pastor, V.M., & Pascual-Arias, C. (2019). Aprendiendo a desarrollar sistemas de evaluación formativa y compartida en las prácticas como maestra de Educación Física en Primaria. Revista Innova-ción y Buenas Prácticas Docentes, 8, 119- 131.
Fernández-Río J., Calderón, A., Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & Aznar Cebamanos, M. (2016). Modelos pedagógicos en Educación Física: consideraciones teórico-Prácticas para docentes. Revista Española de Educación Fí-sica y Deportes, 413, 55-75. https://doi.org/10.55166/reefd.v0i413.425
García, A. (2017). Otra educación ya es posible: una introducción a las pedagogías alternativas. Litera.
García-Herranz, S., & López-Pastor, V.M. (2019). Evaluación formativa y compartida en 1º de Educación Primaria: una experiencia de éxito en el área de Matemáticas. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8, 48- 57.
George, C.E., & Trujillo, L. (2018). Aplicación del Método Delphi Modificado para la Validación de un Cuestionario de Incorporación de las TIC en la Práctica Docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(1), 113-135.
González-Palacio, E.V., Chaverra-Fernández, B.E., Bustamante-Castaño, S.A., & Toro-Suaza, C.A. (2021). Diseño y validación de un cuestionario sobre las concepciones y percepción de los estudiantes sobre la evaluación en educa-ción física. Retos, 40, 317-325. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80914
Herranz-Sancho, M. (2014). Desarrollo de procesos de autoevaluación y evaluación compartida en la etapa de educación pri-maria. Un estudio de casos en el área de educación física (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid.
Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & González-Calvo, G., (2019). Pero... ¿a qué nos referimos realmente con la Evaluación Formativa y Compartida? Confusiones habituales y reflexiones prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación educativa, 12 (1), 13-27.
Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & Fernández-Río, J. (2020). Evaluación Formativa y Modelos Pedagógicos: Modelo de responsabilidad personal y social y de autoconstrucción de materiales. Revista Española de Educación Físi-ca y Deportes, 430, 23-41.
Hortigüela-Alcalá, D., González-Víllora, S., & Herándo-Garijo, A. (2021). Do we really assess learning in physical education? Teacher’s perceptions at different educational stages. Retos, 42, 643- 654.
Jihuallanca-Ruelas, I., Arenas-Figueroa, M., & Jihuallanca-Ruelas, J.A. (2023). La evaluación formativa en estudian-tes de educación primaria: una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 752- 770. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4428
Lee, J., & Paek, I. (2014). In Search of the Optimal Number of Response Categories in a Rating Scale. Journal of Psychoeducational Assessment, 32(7), 663–673.
León-Díaz, O. (2020). Concepciones teóricas y realidades prácticas de las metodologías activas en Educación Física. Un estudio en Educación Secundaria en la Comunidad de Madrid (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid.
León-Díaz, O., Arija-Mediavilla, A., Martínez-Muñoz, L.F., & Santos-Pastor, M.L. (2020). Las metodologías activas en Educación Física. Una aproximación al estado actual desde la percepción de los docentes en la Comunidad de Madrid. Retos, 38, 587-594.
León-Díaz, O, Martínez-Muñoz, L.F. & Santos-Pastor, M.L. (2023). Metodologías activas en la Educación Física. Una mirada desde la realidad práctica. Retos, 48, 647–656. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96661
López-Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodoló-gica. Educación XX1, 21(1), 17-40. https://doi. org/10.5944/educXX1.15536
López-Pastor, V. M., González-Pascual, M., & Barba-Martín, J.J. (2005). La participación del alumnado en la eva-luación: la autoevaluación, la coevaluación y la evaluación compartida. Revista Tándem, 17, 21-37.
López-Pastor, V. M. (coord.). (2006). La evaluación en educación física. Revisión de los modelos tradicionales y plantea-miento de una alternativa: la evaluación formativa y compartida. Miño y Dávila.
López-Pastor. V. M., Barba-Martín, J. J., Monjas-Aguado, R., Manrique-Arribas, J. C., Heras- Bernardino, C., Gon-zález-Pascual, M., & Gómez García, J. M. (2007). Trece años de Evaluación Compartida en Educación física. Re-vista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 7, 69-86.
López-Pastor, V. M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., McPhail, A., & Mcdonald, D. (2013). Alternative assesment in physical education: a review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2012.713860
López-Pastor, V. M., & Pérez-Pueyo, A. (coord.). (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. Universidad de León.
López-Vidal, F. J., & Lluch, A. C. (2019). Diseño y validación mediante Método Delphi de un cuestionario para cono-cer las características de la actividad física en personas mayores que viven en residencias. Retos, 36, 515–520. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.69773
Moliner-Miravet, L., Aguirre-García-Carpintero, A., Domenech-Vidal, A., Vallet-Bellmunt, T., Vallet-Bellmunt, I. & Alegre-Ansuategui, F. (2017). Diseño, validación y análisis factorial exploratorio y confirmatorio de la escala de actitud Cohesiona para la evaluación de la eficiencia de los talleres de habilidades cooperativas. Estudios Pedagógi-cos XLIII, 1, 213-234.
Ní Chróinín, D., & Cosgrave, C. (2013): Implementing formative assessment in primary physical education: teacher perspectives and experiences. Physical Education and Sport Pedagogy, 18(2), 219-233. https://doi.org/10.1080/17408989.2012.666787
Pérez-Pueyo, A., Martínez-Samperio, C. & Garrote-García, J. (2008): “Metodología: un término confuso que todos parecemos tener claro”. En L. Ariza & M. Guillén: IV Congreso internacional y XXV Nacional de Educa-ción Física. Universidad de Córdoba y Junta de Andalucía. Córdoba.
Pérez-Pueyo, A., & Hortigüela-Alcalá, D. (2020). ¿Y si toda la innovación no es positiva en Educación Física? Refle-xiones y consideraciones prácticas. Retos, 37, 579–587. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74176
Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Fernández-Río, J. (2020). Evaluación formativa y modelos pedagógicos: Estilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva. Revista Española de Educa-ción Física y Deportes, 428, 47-66.
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de Educa-ción Primaria.
Sánchez-Taraza, L., & Ferrández-Berrueco, R. (2022). Aplicación del método Delphi en el diseño de un marco para el aprendizaje por competencias. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 219-235. http://doi.org/10.6018/rie.463611
Smith, B., & Sparkes, A. (2019). Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise. Routledge.
Torres García, D., & López Pastor, V. (2007). Una experiencia de evaluación formativa en educación física en educa-ción primaria. Revista La Peonza: Revista de Educación Física para la paz, 2, 14-24.
Zubillaga Olague, M., & Cañadas, L. (2021). Diseño y validación del cuestionario “#EvalEF” para conocer el proceso de evaluación desarrollado por los docentes de educación física. Retos, 42, 47–55. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86627
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.