Factorial invariance of the Physical Self-Concept Scale in Mexican students (Invarianza factorial de la escala de autoconcepto físico en hombres y mujeres estudiantes universitarios)

Elia Verónica Benavides Pando, José René Blanco Ornelas, Jesús Enrique Peinado Pérez, Julio César Guedea Delgado, Martha Ornelas Contreras

Resumen


Abstract. The present study analyses the psychometric properties proposed by Blanco, Blanco, Viciana, and Zueck (2015) for the Physical Self-Concept Scale (CAF). The total sample consisted of 1,500 Mexican university students, with a mean age of 20.69 years (± SD = 2.33). Confirmatory factorial analyses showed that a two-factor structure is viable and adequate for both studied groups (men and women). The structure of two factors (motor competence and physical attractiveness), according to statistical and substantive criteria, has shown adequate indicators of reliability and validity adjustment. In addition, the factorial structure, factor loads and intercepts are considered invariant in the two groups studied. However, differences between the two groups for the factor means were found. Further research should replicate these findings in larger samples.


Resumen. El presente estudio analiza las propiedades psicométricas propuestos por Blanco, Blanco, Viciana y Zueck (2015) para la escala de autoconcepto físico (CAF). La muestra total fue de 1500 universitarios mexicanos, con una edad media de 20.69 años (± DE=2.33). Los análisis factoriales confirmatorios mostraron que una estructura de dos factores es viable y adecuada para ambos grupos (hombres y mujeres). La estructura de dos factores (competencia motora y atractivo físico), atendiendo a criterios estadísticos y sustantivos, ha mostrado adecuados indicadores de ajuste de fiabilidad y validez. Además, la estructura factorial, las cargas factoriales y los interceptos se consideran invariantes en las dos poblaciones estudiadas; sin embargo, existen diferencias entre las poblaciones para las medias de los factores. Futuras investigaciones deberían replicar estos hallazgos en muestras más amplias.


Palabras clave


measurement invariance, factorial structure, construct validation, multi-sample confirmatory factor analysis (invarianza de medida, estructura factorial, validación de constructo, análisis factorial confirmatorio multimuestra)

Texto completo:

PDF (English)

Referencias


Abalo, J., Lévy, J., Rial, A. & Varela, J. (2006). Invarianza factorial con muestras múltiples. En J. Lévy (Ed.), Modelización con Estructuras de Covarianzas en Ciencias Sociales (pp. 259-278). Madrid: Netbiblo.

Arbuckle, J. R. (2012). AMOS users guide version 21.0. Chicago, IL: Marketing Department, SPSS Incorporated.

Blanco, H., Ornelas, M., Tristán, J. L., Cocca, A., Mayorga-Vega, D., López-Walle, J. & Viciana, J. (2013). Editor for creating and applying computerise surveys. Procedia Social and Behavioral Sciences, 106, pp. 935-940. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.105

Blanco, J. R., Blanco, H., Viciana, J. & Zueck, M. C. (2015). Psychometric properties of the physical self-concept questionnaire with mexican university students. Psychological Reports, 116(2), 422-437. doi: 10.2466/03.07.PR0.116k18w2

Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. New York, NY: Routledge.

Cheung, G. W. & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), pp. 233-255. doi: 10.1207/s15328007SEM0902_5

Esnaola, I., Goñi, A. & Madariaga, J. M. (2008). El autoconcepto: perspectivas de investigación. Revista de Psicodidáctica, 13(1), pp. 69-96.

Fernández, J. G., Contreras, O. R., González, I. & Abellán, J. (2011). El autoconcepto físico en educación secundaria. Diferencias en función del género y la edad. Revista Galego-Portugesa de Psicoloxía e Educación, 19(1), pp. 199-212.

Fox, K. R. & Corbin, C. B. (1989). The Physical Self-Perception Profile: development and preliminary validation. Journal of Sports & Exercise Psychology, 11, 408-430.

Gelabert, E., García-Esteve, L., Martín-Santos, R., Gutiérrez, F., Torres, A. & Subirà, S. (2011). Psychometric properties of the Spanish version of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale in women. Psicothema, 23(1), pp. 133-139.

González, O. (2005). Estructura multidimensional del autoconcepto físico. Revista de Psicodidáctica, 10(1), pp. 121-129.

Goñi, A. (2009). El autoconcepto físico: Psicología y educación. Madrid: Pirámide.

Goñi, A., Ruiz de Azúa, S. & Rodríguez, A. (2006). Cuestionario de Autoconcepto Físico Manual. Madrid: EOS.

Goñi, E. & Infante, G. (2010). Actividad físico-deportiva, autoconcepto físico y satisfacción con la vida. European Journal of Education and Psychology, 3(2), pp. 199-208.

Klesges, R. C., Haddock, C. K., Stein, R. J., Klesges, L. M. & Eck, L. (1992). Relationship between psychosocial functioning and body fat in preschool children: A longitudinal investigation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 60(5), pp. 793-796. doi: 10.1037/0022-006X.60.5.793

Linares-Manrique, M., Linares-Girela, D., Schmidt-Rio-Valle, J., Mato-Medina, O., Fernández-García, R., & Cruz-Quintana, F. (2016). Relación entre autoconcepto físico, ansiedad e IMC en estudiantes universitarios mexicanos. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(62), 497-519. doi:http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.63.007

Marsh, H. W., Richards, G. E., Johnson, S., Roche, L. & Tremayne, P. (1994). Physical Self-Description Questionnaire: psychometric properties and a multitrait-multimethod analysis of relation to existing instruments. Journal of Sport & Exercise Psychology, 16(3), pp. 270-305.

Menéndez, J. I., & Fernández-Río, J. (2017). Responsabilidad social, necesidades psicológicas básicas, motivación intrínseca y metas de amistad en educación física. Retos(32), 134-139.

Navas, L., Soriano, J. A. & Holgado, F. P. (2013). Cuestionario de Autoconcepto Físico (CAF) en una muestra de estudiantes chilenos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(31), pp. 809-830.

Navas, L., & Soriano, J. A. (2016). Análisis de los motivos para practicar o no actividades físicas extracurriculares y su relación con el autoconcepto físico en estudiantes chilenos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y del Deporte, 11(1), 69-76.

Olmedilla, A., Ortega-Toro, E., & Abenza, L. (2016). Self-concept, sport, and physical activity practice in university students. Journal of Human Sport and Exercise, 11(4), 415-425. doi: 10.14198/jhse.2016.114.02

Reigal, R., Videra, A., Parra, J. L. & Juárez, R. (2012). Actividad físico deportiva, autoconcepto físico y bienestar psicológico en la adolescencia. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, pp. 19-23.

Revelle, W. & Zinbarg, R. E. (2009). Coefficients alpha, beta, omega and the glb: comments on Sijtsma. Psychometrika, 74(1), pp. 145-154. doi: 10.1007/s11336-008-9102-z

Shavelson, R. J., Hubner, J. J. & Stanton, G. C. (1976). Self concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, pp. 407-441.

Sijtsma, K. (2009). On the use, the misuse, and the very limited usefulness of Cronbach’s alpha. Psychometrika, 74(1), pp. 107-120. doi: 10.1007/s11336-008-9101-0

Thompson, B. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis. Understanding concepts and applications. Washington, D C: American Psychological Association.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.