The Siete pecados mortales of Juan de Mena and the Continuación of Gómez Manrique: variants and variations in the Cancionero de Llavia (86*RL)

Authors

  • Natalia Anaís Mangas Navarro Universitat d' Alacant

DOI:

https://doi.org/10.37536/RLM.2022.34.1.97073

Keywords:

Juan de Mena, Gómez Manrique, Cancionero de Llavia, Ecdotics, Textual transmision, Variants

Abstract

The Coplas de los pecados mortales is the only work that Juan de Mena left unfinished. Although several authors continued the poem, it was Gómez Manrique who obtained a notable success and, thus, it is evident in the textual tradition, since it is frequent that both the part of Mena and that of Gómez Manrique appear consecutively in the testimonies, whether manuscript or printed. The textual transmission of these works is complex and their arrival in print also generates numerous variants and errors that are not found in the manuscript tradition. The Coplas de los pecados mortales by Juan de Mena and the Continuación by Gómez Manrique are printed for the first time in 1483, since they are included in the Cancionero de Íñigo de Mendoza (83*IM); the next time they are published they appear in the Cancionero de Llavia. The aim of this work is, therefore, to analyze the variants and variations of these texts in 86*RL: to detect errors, to catalogue their typology, to locate the unique readings and the possible degree of interventionism in the texts. All of this will ultimately serve to situate the Cancionero de Llavia in a given position within the stemma.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biography

Natalia Anaís Mangas Navarro , Universitat d' Alacant

Doctoranda en la Universidad de Alicante

References

Benítez Claros, Rafael (ed.) (1945), Cancionero de Ramón de Llavia. Madrid: Sociedad de Bibliófilos Españoles.

Casas Rigall, Juan (2022), «Las obras del famoso poeta Juan de Mena en el contexto filológico del Brocense: edición vulgata, exégesis y poética», Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos, 11, pp. 55-112. DOI: https://doi.org/10.14198/rcim.2022.11.02

Crosas, Francisco (2021), «Incunable y tradición manuscrita de las coplas de Pérez de Guzmán de Diversas virtudes y vicios» (86*RL), Ítaca. Revista de Filología, 12, pp. 75-88. DOI: https://doi.org/10.14198/ITACA2021.12.04

De Beni, Matteo (2021), «La caracterización lingüística del Cancionero de Llavia: versiones y textos únicos», Criticón, 141, pp. 109-132. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.19149

De Beni Matteo (2022), «La fisionomía lingüística de 86*RL y su relación con otros cancioneros impresos antiguos: variación y singularidad», Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos, 11, pp. 113-147. DOI: https://doi.org/10.14198/rcim.2022.11.03

Dutton, Brian (1990-1991), El Cancionero del siglo xv (c. 1360-1520). Salamanca: Universidad de Salamanca, 7 vols.

Earle, Gisèle (2017), «Jerónimo de Olivares’ Continuation of Juan de Mena’s Debate de la Razón contra la Voluntad: Text and Introduction», eHumanista, 37, pp. 458-497.

Gómez Moreno, Ángel y Kerkhof, P. Maximilian (eds.) (1988), Marqués de Santillana. Obras completas. Barcelona: Planeta.

Gómez Moreno, Ángel y Jiménez Calvente, Teresa (eds.) (1994), Juan de Mena. Obra completa. Madrid: Turner.

López Casas, María Mercè (2020), «Materialidad y estructura de un temprano cancionero colectivo incunable (86*RL)», Revista de poética medieval, 34, pp. 131-158. https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.78391

López Casas, María Mercè (2021), «Los poemas de 86*RL, criterios de selección y relación con otros incunables poéticos: variación y variantes», Criticón, 141, pp. 133-156. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.19208

López Casas, María Mercè (en prensa), «El incunable sevillano de las Coplas de Fernán Pérez de Guzmán (92PG)», Magnificat: cultura y literatura medievals, 9.

Mangas Navarro, Natalia A. (2021), «La coronación de Nuestra Señora de Fernán Ruiz de Sevilla (ID0116): variantes y variaciones», Magnificat: cultura y literatura medievals, 8, pp. 185-200. DOI: https://doi.org/10.7203/MCLM.8.20960

Martínez Pérez, Antonia (2020), «Los dezires del Cancionero de Llavia: delimitación y estudio del corpus», Revista de poética medieval, 34, pp. 251-270. DOI: https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.77683

Martínez Pérez, Antonia (2021), «La poesía de Gonzalo Martínez de Medina en el Cancionero de Llavia: de la variación al testimonio único», Criticón, 141, pp. 157-176. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.19280

Martos, Josep Lluís (2021), «Manuscritos e incunables en el entorno de los Reyes Católicos: el cancionero EM6», RILCE. Revista de Filología Hispánica, 37/1, pp. 319-346. DOI: https://doi.org/10.15581/008.37.1.319-46

Moreno Hernández, Manuel (ed.) (1989), Pero Guillén de Segovia. Obra poética. Madrid: Fundación Universitaria Española.

Pérez Priego, Miguel Ángel (ed.) (1989), Juan de Mena. Obras completas. Barcelona: Editorial Planeta.

Rivera, Gladys M. (ed.) (1982), Coplas de los siete pecados mortales de Juan de Mena and First continuation, I. Madrid: Porrúa.

Rodado Ruiz, Ana M. (2020), «Materialidad y estructura de la editio princeps del Cancionero de Juan del Encina (96JE)», Revista de poética medieval, 34, pp. 341-374. DOI: https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.78406

Tomassetti, Isabella (2014), «Círculos cortesanos y producción poética: el Cancionero de Salvá (PN13)», Revista de poética medieval, 28, pp. 143-173. https://doi.org/10.37536/RPM.2014.28.0.53196

Vidal González, Francisco (ed.) (2003), Gómez Manrique. Cancionero. Madrid: Cátedra.

Published

2022-11-21

How to Cite

Mangas Navarro, N. A. (2022) “The Siete pecados mortales of Juan de Mena and the Continuación of Gómez Manrique: variants and variations in the Cancionero de Llavia (86*RL)”, Revista de Literatura Medieval. Alcalá de Henares, ES, 34(1), pp. 111–131. doi: 10.37536/RLM.2022.34.1.97073.

Metrics