The influence of the Castigos del rey don Sancho IV on the feminine ideal of Juan Manuel in El conde Lucanor: Analysis of Example 27
DOI:
https://doi.org/10.37536/RLM.2020.32.0.78645Keywords:
Castigos del rey Sancho, Juan Manuel, El conde Lucanor, Example 27, Female model in Middle AgesAbstract
In this paper, the feminine and marital ideal exposed in the Castigos del rey Sancho is condensed and its presence is analyzed in the model of perfect wife and of the marital relations that Juan Manuel develops in the example 27 of El conde Lucanor. According to this Christian ideal of Thomistic influence, as a divine creature made to be a companion and auxiliary to man, she possesses an understanding inferior to that of a man, and she must be, like the Virgin Mary, a virtuous, active and submissive wife.
Downloads
Métricas alternativas
References
ALFONSO X el Sabio (1807), Las Siete Partidas. Madrid: Real Academia de Historia.
ALVAR, Carlos y LUCÍA MEGÍAS, José Manuel (eds.) (1996), La literatura en la época de Sancho IV: Actas del Congreso Internacional «La literatura en la época de Sancho IV». Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.
BALLESTEROS-BERETTA, Antonio (1984), Alfonso X el Sabio [1963]. Barcelona: El Albir.
BELTRÁN, Rafael (1996), «El valor del consejo en los Castigos e Documentos del rey don Sancho», en Carlos Alvar y José Manuel Lucía Megías, La literatura en la época de Sancho IV: Actas del Congreso Internacional «La literatura en la época de Sancho IV». Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, pp.101-120.
BIZZARRI, Hugo O. (ed.) (2001), Sancho IV, Castigos del rey don Sancho IV. Madrid: Iberoamericana.
BIZZARRI, Hugo O. (2001), «Reflexiones sobre la empresa cultural del rey don Sancho IV de Castilla», Anuario de estudios medievales, 31/1, pp. 429-433.
BLECUA, José Manuel (ed.) (1989), Juan Manuel, El conde Lucanor. Madrid: Castalia.
BLECUA, José Manuel (ed.) (1982-1983), Juan Manuel, Obras completas, 2 tomos. Madrid: Gredos.
CACHO BLECUA, Juan Manuel (1997), «La vergüenza en el discurso del poder laico desde Alfonso X a Don Juan Manuel», en José Manuel Lucía Megías (ed.), Actas del VI Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, I, pp. 392-411.
CACHO BLECUA, Juan Manuel (2000), «Vergüenza, sabiduría y pecado en la literatura medieval castellana (del Bonium a don Juan Manuel)», Príncipe de Viana, 61, pp. 75-102.
CRADDOCK, Jerry R. (1986), «Dynasty in Dispute: Alfonso X el Sabio and the Succession to the Throne of Castile and Leon in History and Legend», Viator, 17, pp. 197-219.
CARREÑO GONZÁLEZ, Antonio (1977), «La vergüenza como constante social y narrativa en don Juan Manuel: el “Ejemplo L” de El conde Lucanor», Thesaurus: Boletín del Instituto Caro y Cuervo, 32/1, pp. 54-74.
DYER, Nancy J. (1987), «El decoro femenino en Castigos e documentos del rey don Sancho IV», en L. Teresa Valdivieso y Jorge Valdivieso (eds.), Studia Hispanica Medievalia. II Jornadas de Literatura Medieval Española. Buenos Aires: Universidad Católica Argentina, pp. 21-30.
FUNES, Leonardo (1993), «La blasfemia del rey Sabio: itinerario narrativo de una leyenda (Primera parte)», Incipit, 13, pp. 51-70.
FUNES, Leonardo (1994), «La blasfemia del rey Sabio: itinerario narrativo de una leyenda (Segunda parte)», Incipit, 14, pp. 69-101.
FUNES, Leonardo (2014), «Historiografía nobiliaria castellana del período post-alfonsí: un objeto de debate», La corónica: A Journal of Medieval Hispanic Languages, Literatures and Cultures, 43, pp. 21-55.
FUNES, Leonardo (2016), «La leyenda de la blasfemia del Rey Sabio: revisión de su itinerario narrativo», e-Spania, 25. DOI: http://dx.doi.org/10.4000/e-spania.25873.
GAIBROIS, Mercedes (1922-1928), Historia del reinado de Sancho IV de Castilla, 3 tomos, Madrid: Tipografía de la RABM.
GÓMEZ REDONDO, Fernando (1998), Historia de la prosa medieval castellana. La creación del discurso prosístico: el entramado cortesano, vol. I. Madrid: Cátedra.
GÓMEZ REDONDO, Fernando (2012), «El molinismo: un sistema de pensamiento letrado (1284-1350)», en Antonia Martínez Pérez y Ana Luisa Baquero Escudero (coords.), Estudios de literatura medieval: 25 años de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 45-81.
GÓMEZ REDONDO, Fernando (2000), «Don Juan Manuel, autor molinista», en Margarita Freixas y Silvia Iriso Ariz (coords.), Actas del VIII Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, vol. I. Santander: Asociación Hispánica de Literatura Medieval, pp. 291-301.
GÓMEZ REDONDO, Fernando (2002), «Don Juan Manuel, Trastámara», Cahiers de linguistique et de civilisation hispaniques médiévales, 25, pp. 163-181.
GONZÁLEZ JIMÉNEZ, Manuel (ed.) (1998), Crónica de Alfonso X: según el Ms. II/2777 de la Biblioteca del Palacio Real (Madrid). Murcia: Real Academia Alfonso X el Sabio.
KINKADE, Richard P. (ed.) (1968), Los «Lucidarios» españoles. Madrid: Gredos.
KINKADE, Richard P. (1992-1993), «Violante de Aragón (1236?-1300?): An historical overview», Exemplaria Hispanica, 2, pp. 1-32.
KINKADE, Richard P. (2019), Albores de una dinastía: la vida y los tiempos del infante Manuel de Castilla. Albacete: Instituto de Estudios Albacetenses «Don Juan Manuel», Excma. Diputación de Albacete (Serie I, Estudios, 245).
LIDA DE MALKIEL, Rosa María (1966), Estudios de literatura española y comparada. Buenos Aires: Eudeba.
MARCOS POUS, Alejandro (1956), «Los dos matrimonios de Sancho IV en Castilla», Cuaderno de trabajos de la Escuela Española de Arqueología e Historia en Roma, 8, pp. 7-108.
MARTIN, George (1994), «Alphonse X maudit son fils», Atalaya, 5, pp. 153-178.
MARTÍN RODRÍGUEZ, José Luis (1993), Manual de Historia de España. 2. La historia medieval, Madrid: Historia 16.
MARTÍNEZ SANTAMARÍA, Salvador (2003), Alfonso X, el Sabio. Madrid: Polifemo Ediciones.
NIETO SORIA, José Manuel (1994), Sancho IV (1284-1295). Palencia: La Olmeda.
ORDUNA, Germán (1996), «La élite intelectual de la escuela catedralicia de Toledo y la literatura en la época de Sancho IV», en Carlos Alvar y José Manuel Lucía Megías (eds.), La literatura en la época de Sancho IV: Actas del Congreso Internacional «La literatura en la época de Sancho IV». Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, pp. 53-62.
ROBLES, Laureano y CHUECA, Ángel (eds.) (2012), Tomás de Aquino, La monarquía, introducción de Eudaldo Forment. Madrid: Tecnos.
RUIZ, María Cecilia (1989), Literatura y política: el Libro de los Estados y el Libro de las Armas de don Juan Manuel. Potomac (Maryland): Scripta Humanistica.
SERÉS, Guillermo (ed.) (1994), Juan Manuel, El conde Lucanor, estudio preliminar de Germán Orduna. Barcelona, Crítica, 1994.
STEFANO, Luciana de (1982), «Don Juan Manuel y el pensamiento medieval», en Don Juan Manuel, VII Centenario. Murcia: Academia Alfonso X el Sabio/Universidad de Murcia, pp. 337-351.
TOMÁS DE AQUINO (1989), Suma de Teología II. Parte I-II. Madrid: BAC.
TOMÁS DE AQUINO (1996), Suma de Teología V. Parte III e índices. Madrid: BAC.
TOMÁS DE AQUINO (2001), Suma de Teología I. Parte I. Madrid: BAC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The opinions and facts stated in each article are the exclusive responsability of the authors. The University of Alcalá is not responsible in any case for the credibility and aunthenticity of the studies.
Authors will retain the rights on their work, even if they will be granting the journal a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to enter into additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.
Works are published under the terms stipulated in the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows third parties to share the work under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.