The role of city councils in the elaboration of educational materials

Authors

  • Denébola Álvarez-Seoane Universidade de Santiago de Compostela - Gurpo de Investigación Stellae
  • Jesús Rodríguez Rodríguez Grupo de Investigación Stellae
  • José Luis Muñoz Moreno Universitat Autònoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.39.01

Keywords:

Teaching materials, Educational resource, City Council, Municipality, Community

Abstract

The elaboration of didactic materials by the City Councils represents a relevant concretion in the perspective of the implication and participation of the municipalities in education. The study carried out here has had the objective of analyzing the characteristics of the learning materials and their elaboration processes by the City Councils of the province of A Coruña (Galicia - Spain) and, particularly, it investigates the good practices of the municipalities of A Coruña, Cabana de Bergantiños and Santiago de Compostela. The methodology followed has considered the documentary review, the evaluation and cataloguing of learning materials and the vision of the municipal officials. The main results obtained delve into the dimensions of the characterization of teaching materials, as well as their planning, design, publication and dissemination. Among the conclusions reached, it is highlighted that the design and development of didactic materials by the City Councils has multiple possibilities and responds to very different needs in a diverse municipal reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denébola Álvarez-Seoane, Universidade de Santiago de Compostela - Gurpo de Investigación Stellae

Maestra de Educación Física, Pedagoga y Doctora en Equidad e Innovación en la Educación. Profesora interina de sustitución en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidade de Santiago de Compostela, donde imparte docencia en estudios de Grao y Posgrao sobre didáctica, curriculum y tecnología educativa. Su línea de investigación se centra en el diseño, evaluación y uso de materiales didácticos. 

Jesús Rodríguez Rodríguez, Grupo de Investigación Stellae

Maestro y Pedagogo. Profesor Titular del Departamento de Pedagogía y Didáctica (Universidad de Santiago de Compostela).  Su campo preferentes de trabajo e investigación se centra en los materiales y recursos didácticos tanto en formato impreso y digita. Participó en diversos grupos de trabajo interdisciplinares en la comunidad gallega, elaborando materiales para centros educativos y municipios.  Miembro del grupo Cavila (Grupo de Materiales educativos-Nova Escola Galega). Ha sido presidente de la IARTEM (www.iartem.org) (2016-2019).  

José Luis Muñoz Moreno, Universitat Autònoma de Barcelona

Pedagogo y Doctor en Calidad y Procesos de Innovación Educativa (Premio Extraordinario). Profesor Agregado del Departamento de Pedagogía Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, donde imparte docencia en estudios de Grado y Postgrado alrededor de la Organización y Gestión de Instituciones Socioeducativas. Miembro del Centro de Investigación y Estudios para el Desarrollo Organizativo (CRiEDO) de la Universitat Autònoma de Barcelona, y del Grupo de Investigación Currículum, Recursos e Instituciones Educativas (CRIE) de la Universitat de València. Las líneas de investigación en las que trabaja son: los municipios y la participación educativa, el desarrollo de las instituciones socioeducativas y la inclusión e innovación educativa.

Published

2021-12-10

How to Cite

Álvarez-Seoane, D., Rodríguez Rodríguez, J., & Muñoz Moreno, J. L. (2021). The role of city councils in the elaboration of educational materials. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, (39). https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.39.01

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.