Typological analysis of violence in young couples in Ceuta and Melilla

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.14

Keywords:

Violence, young couples, gender, prevention, university

Abstract

This study explores the perception of students from the Ceuta and Melilla centers of the University of Granada on violence, experienced and perceived in relationships, as well as to determine the differences, if any, among the students of the Undergraduate Degree in Primary Education (PE) and in Early Childhood Education (ECE) of these two university centers. The method used was the survey technique of a probability sample composed of 213 subjects. As a data collection tool, the violence in young couple relationships questionnaire (VIREPA), by González-Gijón and Soriano (2021) was used to determine the different violences experienced by the participants. The results show a low estimation of direct physical violence and sexual abuse, and conversely a high estimation of violence and emotional abuse, personal devaluation, and social and economic control. The findings indicate that students of the Degree in Primary Education (Ceuta) and Early Childhood Education (Melilla) dominate on the scale of direct (psychological), structural and cultural-symbolic violence. The complex panorama of violence in young couples points to an example of hybrid violence, in which all violence coexists, thus reaffirming the need to promote prevention initiatives from the university level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Barrientos-Soto, Universidad de Granada

Licenciada por la Universidad de Illinois-Chicago en Psicología con especialización en Estudios Latinoamericanos y Estudios de la Mujer. Su Maestría es en administración, planificación y política social de la Educación de la Universidad de Harvard. Es doctora en Pedagogía por la Universidad de Granada. Es actual docente-investigadora, acreditada contratada doctora, del Departamento de Pedagogía, miembro asociado del Instituto de la paz y los conflictos e integrante del grupo de investigación sobre Pedagogía Social y Educación en Valores, de la Universidad de Granada.

Erika González-García, Universidad de Granada

Profesora Docente Investigadora de la   Universidad de Granada. Doctora en Pedagogía (Mención internacional) por la Universidad de Granada, Licenciada en Pedagogía. Profesora Titular en el Departamento de Pedagogía, de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Miembro del grupo de investigación HUM-1073: Pedagogía Social y Educación en Valores (PESEVA).

Juan A. Vera-Casares, Universidad de Granada

Profesor de la Universidad de Granada. Catedrático de Escuela. Doctor en Ciencias de la Educación. Maestro y Pedagogo. Director del Departamento de Pedagogía en el Campus de Melilla. Impulso y Director de múltiples Proyectos de Intervención Social de la red Civil UNESCO a nivel local, nacional e internacional. Presidente de UNESCO CAM. Miembro del Grupo de Investigación Valores Emergentes, Educación Social y política Educativa (HUM-580).

Manuel Ortega-Caballero, Universidad de Granada

Profesor de la Universidad de Granada. Doctor en Ciencias de la Educación. Maestro y Psicopedagogo. Master Europeo en Coaching y Programación Neurolingüística. Experto en Atención a la Diversidad y en Alumnos de Altas Capacidades. Docente e Investigador con estancias en Universidades Internacionales como Coímbra (Portugal), San Juan (Puerto Rico. USA), Londres (Reino Unido) entre otras. Vicepresidente de UNESCO CAM. Miembro de Unidad de Excelencia del Campus de Melilla (UECUMEL). Miembro del Grupo de Investigación Valores Emergentes, Educación Social y política Educativa (HUM-580).

References

Álvarez del Cuvillo, A. (coord.) (2020). El análisis la realidad del acoso sexual y sexista en la Universidad y propuestas de mejora: Un estudio de caso. Tirant Humanidades.

Auris Villegas, D., Gutiérrez, E. B., Nieto, N. E., Almeida, J. Q. y Yerene, A. A. (2022). Docencia ética para construir una cultura de paz. Revista Innova Educación, 4(1), 172-186. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.013

Ayala, E. S. (2010). Retos Internacionales ante la Interculturalidad (Vol. 65). Universidad Almería.

Badenes-Sastre, M. y Expósito, F. (2021). Percepción y detección de violencia de género e identificación como víctimas: Un estudio bibliométrico. Anales de Psicología 37(2), 341-351. https://doi.org/10.6018/analesps.434611

Barceló, J. L. G. (2021). Ceuta: Apuntes sobre la historia de una población en el Estrecho de Gibraltar. En Doppelbauer, M., Cichon, P., y Vicente, A. (2021). De Ceuta a Tetuán. Un rico patrimonio cultural: lenguas y culturas en dos ciudades africanas. (pp. 14-32). Quo Vadis, Romania? Zeitschrift Für Eine Aktuelle Roma. Universität Wien.

Barceló, J. L. G. y Nieto, A. B. (2016). Ceuta, Orán, Peñón de Vélez y Peñón de Alhucemas en las Ordenanzas Militares de Joseph Antonio Portugués. Aldaba: revista del Centro Asociado a la UNED de Melilla, (41), 9-25.

Benavente, M. C. y Valdés, A. (2014). Políticas públicas para la igualdad de género: un aporte a la autonomía de las mujeres. Cepal.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Cognición y desarrollo humano. Paidós.

Buendía Eisman, L.; Colás Bravo, P. y Hernández Pina, F. (1998). Enfoques en la metodología cualitativa: sus prácticas de investigación. Métodos de investigación psicopedagogía. (pp. 226-246). McGraw Hill.

Caballero, A. O., Casares, J. A. V. y Caballero, M. O. (2017). Visual perception in art education. Gender and intercultural study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 588-593.

Calderón Concha, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista de Paz y Conflictos, 2, 60-81. https://doi.org/10.30827/revpaz.v2i0.432

Carrascosa, L., Cava, M.-J. y Buelga, S. (2018). Perfil psicosocial de adolescentes españoles agresores y víctimas de violencia de pareja. Universitas Psychologica, 17(3), 1-10. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-3.ppae

Cheng, S.-Y., Shen, A. C.-T. y Jonson-Reid, M. (2020). Profiles of teen dating violence and association with depression among Chinese teens. Journal of Interpersonal Violence, 37(1-2), NP776-NP802. https://doi.org/10.1177/0886260520918573

Felson, R. B. y Paré, P.-P. (2018). Gender and crime: Patterns in victimization and offending. Oxford University Pres

Galtung, J. (2016). La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia, 183, 147-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797

Galtung, J. y Montiel, F. (2017). Manual Hacer Paz: Mediación, diálogo y creatividad. Tecnológico de Monterrey. ITESM-TUP.

Garrido Antón, M. J., Arribas Rey, A., de Miguel, J. M. y García-Collantes, A. (2020). La violencia en las relaciones de pareja de jóvenes: prevalencia, victimización, perpetración y bidireccionalidad. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12 (2), 8-19. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i2.1168

Garrido-Albornoz, N. J. (2021). Aproximaciones para programas de prevención de la violencia en adolescentes escolares. Educere, 25 (81), 603-616. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35666225021

González-Gijón, G., Jiménez-Ríos, F. J., Martínez-Heredia, N. y Soriano Díaz, A. (2023). Study on the types of abuse in young couples as a function of sex. Frontiers in Psychology, 14, 1166834. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1166834

González-Gijón, G. y Soriano-Díaz, A. (2021). Análisis psicométrico de una escala para la detección de la violencia en las relaciones de pareja en jóvenes. RELIEVE, 27(1), 1-17. http://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21060

Guaita-Fernández, P., Martín, J. M. M., Navarrete, S. R. y Puertas, R. (2023). Analyzing the efficiency of public policies on gender-based violence: A literature review. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 100066. https://doi.org/10.1016/j.stae.2023.100066

Hébert, M., Moreau, C., Blais, M., Oussaïd, E. y Lavoie, F. (2019). A three-step gendered latent class analysis on dating victimization profiles. Psychology of Violence, 9(5), 504-516. https://doi.org/10.1037/vio0000225

Instituto de la Juventud (2019). La violencia de género en los jóvenes. Una visión general de la violencia de género aplicada a los jóvenes en España. Observatorio de la Juventud en España. NIPO: 734-19-006-5. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/descargar.aspx?id=7323&tipo=documento

Javier-Juárez, S., Hidalgo-Rasmussen, C. y Ramírez-Cruz, J. (2023). Patrones de violencia en las relaciones de pareja en adolescentes: una revisión sistemática de la literatura. Acta Colombiana de Psicología, 26(1), 56-77. https://www.doi.org/10.14718/ACP.2023.26.1.5

Jiménez Bautista, F. (2019). Antropología de la violencia: origen, causas y realidad de la violencia hibrida. Revista de Cultura de Paz. 3, 9-51. https://revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/62

Luerssen, A., Jhita, G. J. y Ayduk, O. (2017). Putting yourself on the line: Self-esteem and expressing affection in romantic relationships. Personality and Social Psychology Bulletin, 43(7), 940-956. https://doi.org/10.1177/0146167217702374

Ministerio de Igualdad. (2021). Resumen ejecutivo: “La situación de la violencia contra las mujeres en la adolescencia en España”, secretaría de estado de igualdad y contra la violencia de género. https://violenciagenero.igualdad.gob.es/violenciaEnCifras/estudios/investigaciones/2021/pdfs/Resumen_Estudio_ViolenciaEnLaAdolescencia.pdf

Norris, P. y Inglehart, R. (2019). Cultural backlash: Trump, Brexit, and authoritarian populism. Cambridge University Press.

O’Leary, K. D. y Slep, A. M. S. (2011). Prevention of partner violence by focusing on behaviors of both young males and females. Prevention Science, 13, 329-339. https://doi.org/10.1007/s11121-011-0237-2

Organización Naciones Unidas (1994). Resolución de la Asamblea General 48/104 de 20 de diciembre de 1993. Declaración sobre la eliminación de la violencia contra la mujer. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2002/1286.pdf?file=fileadmin/Documentos/BDL/2002/1286

Ortega, R. (2005). Violencia escolar en Nicaragua. Revista Mexicana de Investigación Educativa, X (26), 787-804. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002609

Ortega-Caballero, A. (2015). Análisis intercultural de las artes visuales en la ciudad autónoma de Melilla. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/41016

Ortega-Caballero, M. (2011). Violencia y valores educativos de la actividad física y deportiva. En La educación nos hace libres: la lucha contra nuevas alienaciones. pp. 93-101.Biblioteca Nueva, S.L.

Piña, L. P., Gutiérrez, C. J. L. y Caballero, M. O. (2016). Nuevas perspectivas metodológicas en el enfoque pedagógico de los procesos de enseñanza-aprendizaje en la educación escolar. PUBLICACIONES, 46, 91-105

Rebollo-Catalán, A., De los Santos-Martínez, P. y Jiménez-Cortés, R. (2022). Recursos que ayudan a las adolescentes a recuperarse de una experiencia de violencia de género en el noviazgo. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 203-218. https://doi.org/10.6018/rie.463081

Rodríguez Rodríguez, D. y Guzmán Rosquete, R. (2018). Rendimiento académico de adolescentes declarados en situación de riesgo. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 147-162. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.303391

Rodríguez, C., Ortega, M., Álvarez, J., Lorenzo, O. y Cremades, R. (2010). La comunicación no verbal-expresivo corporal en un contexto escolar intercultural en el Norte de África: Estudio comparativo entre niños Europeos vs Amazigh. Actualidades Investigativas en Educación,1, 1-18. https://doi.org/10.15517/aie.v10i1.10090

Rubio-Garay, F., López-González, M. Á., Carrasco, M. Á. y Amor, P. J. (2017). Prevalencia de la violencia en el noviazgo: Una revisión sistemática. Papeles del Psicólogo, 38(2), 135-147. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2831

Sánchez, D. M. y García, R. S. (Eds.). (2023). Sociología del deporte. ESIC.

Sánchez-Santamaría, J. y López-Garrido, F. M. (2024). Informe de investigación sobre percepciones y actitudes de una muestra de adolescentes hacia la Violencia en Pareja Adolescente desde una perspectiva transcultural. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.10827147

Soriano, A. (2011). La violencia en las relaciones de pareja en estidantes universitarios. Propuestas educativas. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, 87-97. https://doi.org/10.7179/PSRI_2011.18.07

Tellez Rodríguez, N. (2020). Constructos de la prevención de la violencia infanto juvenil en el contexto cubano. Sociedad & Tecnología, 3(2), 11-26. https://doi.org/10.51247/st.v3i2.63

Théorêt, V., Hébert, M., Fernet, M. y Blais, M. (2021). Gender-specific patterns of teen dating violence in heterosexual relationships and their associations with attachment insecurities and emotion dysregulation. Journal of Youth and Adolescence, 50(2), 246-259. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01328-5

Varela Guinot, H. (2019). Las universidades frente a la violencia de género. El alcance limitado de los mecanismos formales. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 65 (238). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.238.68301

Venceslao, M., Marí, R. y Esteban, B. (2024). Participación comunitaria en los centros de secundaria desde una perspectiva intercultural. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 44, 87-101. https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.05

Vicario, I., Molina, A. y Fernández Fuertes, A. (2019). Comportamiento agresivo en las relaciones de pareja de adolescentes y jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 123, 93-107.

Published

2025-07-13

How to Cite

Barrientos Soto, A., González García, E., Vera Casares, J. A., & Ortega Caballero, M. (2025). Typological analysis of violence in young couples in Ceuta and Melilla. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, (47), 235–250. https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.14

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.