Typological analysis of violence in young couples in Ceuta and Melilla
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.14Keywords:
Violence, young couples, gender, prevention, universityAbstract
This study explores the perception of students from the Ceuta and Melilla centers of the University of Granada on violence, experienced and perceived in relationships, as well as to determine the differences, if any, among the students of the Undergraduate Degree in Primary Education (PE) and in Early Childhood Education (ECE) of these two university centers. The method used was the survey technique of a probability sample composed of 213 subjects. As a data collection tool, the violence in young couple relationships questionnaire (VIREPA), by González-Gijón and Soriano (2021) was used to determine the different violences experienced by the participants. The results show a low estimation of direct physical violence and sexual abuse, and conversely a high estimation of violence and emotional abuse, personal devaluation, and social and economic control. The findings indicate that students of the Degree in Primary Education (Ceuta) and Early Childhood Education (Melilla) dominate on the scale of direct (psychological), structural and cultural-symbolic violence. The complex panorama of violence in young couples points to an example of hybrid violence, in which all violence coexists, thus reaffirming the need to promote prevention initiatives from the university level.
Downloads
References
Álvarez del Cuvillo, A. (coord.) (2020). El análisis la realidad del acoso sexual y sexista en la Universidad y propuestas de mejora: Un estudio de caso. Tirant Humanidades.
Auris Villegas, D., Gutiérrez, E. B., Nieto, N. E., Almeida, J. Q. y Yerene, A. A. (2022). Docencia ética para construir una cultura de paz. Revista Innova Educación, 4(1), 172-186. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.013
Ayala, E. S. (2010). Retos Internacionales ante la Interculturalidad (Vol. 65). Universidad Almería.
Badenes-Sastre, M. y Expósito, F. (2021). Percepción y detección de violencia de género e identificación como víctimas: Un estudio bibliométrico. Anales de Psicología 37(2), 341-351. https://doi.org/10.6018/analesps.434611
Barceló, J. L. G. (2021). Ceuta: Apuntes sobre la historia de una población en el Estrecho de Gibraltar. En Doppelbauer, M., Cichon, P., y Vicente, A. (2021). De Ceuta a Tetuán. Un rico patrimonio cultural: lenguas y culturas en dos ciudades africanas. (pp. 14-32). Quo Vadis, Romania? Zeitschrift Für Eine Aktuelle Roma. Universität Wien.
Barceló, J. L. G. y Nieto, A. B. (2016). Ceuta, Orán, Peñón de Vélez y Peñón de Alhucemas en las Ordenanzas Militares de Joseph Antonio Portugués. Aldaba: revista del Centro Asociado a la UNED de Melilla, (41), 9-25.
Benavente, M. C. y Valdés, A. (2014). Políticas públicas para la igualdad de género: un aporte a la autonomía de las mujeres. Cepal.
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Cognición y desarrollo humano. Paidós.
Buendía Eisman, L.; Colás Bravo, P. y Hernández Pina, F. (1998). Enfoques en la metodología cualitativa: sus prácticas de investigación. Métodos de investigación psicopedagogía. (pp. 226-246). McGraw Hill.
Caballero, A. O., Casares, J. A. V. y Caballero, M. O. (2017). Visual perception in art education. Gender and intercultural study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 588-593.
Calderón Concha, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista de Paz y Conflictos, 2, 60-81. https://doi.org/10.30827/revpaz.v2i0.432
Carrascosa, L., Cava, M.-J. y Buelga, S. (2018). Perfil psicosocial de adolescentes españoles agresores y víctimas de violencia de pareja. Universitas Psychologica, 17(3), 1-10. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-3.ppae
Cheng, S.-Y., Shen, A. C.-T. y Jonson-Reid, M. (2020). Profiles of teen dating violence and association with depression among Chinese teens. Journal of Interpersonal Violence, 37(1-2), NP776-NP802. https://doi.org/10.1177/0886260520918573
Felson, R. B. y Paré, P.-P. (2018). Gender and crime: Patterns in victimization and offending. Oxford University Pres
Galtung, J. (2016). La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia, 183, 147-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797
Galtung, J. y Montiel, F. (2017). Manual Hacer Paz: Mediación, diálogo y creatividad. Tecnológico de Monterrey. ITESM-TUP.
Garrido Antón, M. J., Arribas Rey, A., de Miguel, J. M. y García-Collantes, A. (2020). La violencia en las relaciones de pareja de jóvenes: prevalencia, victimización, perpetración y bidireccionalidad. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12 (2), 8-19. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i2.1168
Garrido-Albornoz, N. J. (2021). Aproximaciones para programas de prevención de la violencia en adolescentes escolares. Educere, 25 (81), 603-616. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35666225021
González-Gijón, G., Jiménez-Ríos, F. J., Martínez-Heredia, N. y Soriano Díaz, A. (2023). Study on the types of abuse in young couples as a function of sex. Frontiers in Psychology, 14, 1166834. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1166834
González-Gijón, G. y Soriano-Díaz, A. (2021). Análisis psicométrico de una escala para la detección de la violencia en las relaciones de pareja en jóvenes. RELIEVE, 27(1), 1-17. http://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21060
Guaita-Fernández, P., Martín, J. M. M., Navarrete, S. R. y Puertas, R. (2023). Analyzing the efficiency of public policies on gender-based violence: A literature review. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 100066. https://doi.org/10.1016/j.stae.2023.100066
Hébert, M., Moreau, C., Blais, M., Oussaïd, E. y Lavoie, F. (2019). A three-step gendered latent class analysis on dating victimization profiles. Psychology of Violence, 9(5), 504-516. https://doi.org/10.1037/vio0000225
Instituto de la Juventud (2019). La violencia de género en los jóvenes. Una visión general de la violencia de género aplicada a los jóvenes en España. Observatorio de la Juventud en España. NIPO: 734-19-006-5. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/descargar.aspx?id=7323&tipo=documento
Javier-Juárez, S., Hidalgo-Rasmussen, C. y Ramírez-Cruz, J. (2023). Patrones de violencia en las relaciones de pareja en adolescentes: una revisión sistemática de la literatura. Acta Colombiana de Psicología, 26(1), 56-77. https://www.doi.org/10.14718/ACP.2023.26.1.5
Jiménez Bautista, F. (2019). Antropología de la violencia: origen, causas y realidad de la violencia hibrida. Revista de Cultura de Paz. 3, 9-51. https://revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/62
Luerssen, A., Jhita, G. J. y Ayduk, O. (2017). Putting yourself on the line: Self-esteem and expressing affection in romantic relationships. Personality and Social Psychology Bulletin, 43(7), 940-956. https://doi.org/10.1177/0146167217702374
Ministerio de Igualdad. (2021). Resumen ejecutivo: “La situación de la violencia contra las mujeres en la adolescencia en España”, secretaría de estado de igualdad y contra la violencia de género. https://violenciagenero.igualdad.gob.es/violenciaEnCifras/estudios/investigaciones/2021/pdfs/Resumen_Estudio_ViolenciaEnLaAdolescencia.pdf
Norris, P. y Inglehart, R. (2019). Cultural backlash: Trump, Brexit, and authoritarian populism. Cambridge University Press.
O’Leary, K. D. y Slep, A. M. S. (2011). Prevention of partner violence by focusing on behaviors of both young males and females. Prevention Science, 13, 329-339. https://doi.org/10.1007/s11121-011-0237-2
Organización Naciones Unidas (1994). Resolución de la Asamblea General 48/104 de 20 de diciembre de 1993. Declaración sobre la eliminación de la violencia contra la mujer. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2002/1286.pdf?file=fileadmin/Documentos/BDL/2002/1286
Ortega, R. (2005). Violencia escolar en Nicaragua. Revista Mexicana de Investigación Educativa, X (26), 787-804. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002609
Ortega-Caballero, A. (2015). Análisis intercultural de las artes visuales en la ciudad autónoma de Melilla. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/41016
Ortega-Caballero, M. (2011). Violencia y valores educativos de la actividad física y deportiva. En La educación nos hace libres: la lucha contra nuevas alienaciones. pp. 93-101.Biblioteca Nueva, S.L.
Piña, L. P., Gutiérrez, C. J. L. y Caballero, M. O. (2016). Nuevas perspectivas metodológicas en el enfoque pedagógico de los procesos de enseñanza-aprendizaje en la educación escolar. PUBLICACIONES, 46, 91-105
Rebollo-Catalán, A., De los Santos-Martínez, P. y Jiménez-Cortés, R. (2022). Recursos que ayudan a las adolescentes a recuperarse de una experiencia de violencia de género en el noviazgo. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 203-218. https://doi.org/10.6018/rie.463081
Rodríguez Rodríguez, D. y Guzmán Rosquete, R. (2018). Rendimiento académico de adolescentes declarados en situación de riesgo. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 147-162. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.303391
Rodríguez, C., Ortega, M., Álvarez, J., Lorenzo, O. y Cremades, R. (2010). La comunicación no verbal-expresivo corporal en un contexto escolar intercultural en el Norte de África: Estudio comparativo entre niños Europeos vs Amazigh. Actualidades Investigativas en Educación,1, 1-18. https://doi.org/10.15517/aie.v10i1.10090
Rubio-Garay, F., López-González, M. Á., Carrasco, M. Á. y Amor, P. J. (2017). Prevalencia de la violencia en el noviazgo: Una revisión sistemática. Papeles del Psicólogo, 38(2), 135-147. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2831
Sánchez, D. M. y García, R. S. (Eds.). (2023). Sociología del deporte. ESIC.
Sánchez-Santamaría, J. y López-Garrido, F. M. (2024). Informe de investigación sobre percepciones y actitudes de una muestra de adolescentes hacia la Violencia en Pareja Adolescente desde una perspectiva transcultural. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.10827147
Soriano, A. (2011). La violencia en las relaciones de pareja en estidantes universitarios. Propuestas educativas. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, 87-97. https://doi.org/10.7179/PSRI_2011.18.07
Tellez Rodríguez, N. (2020). Constructos de la prevención de la violencia infanto juvenil en el contexto cubano. Sociedad & Tecnología, 3(2), 11-26. https://doi.org/10.51247/st.v3i2.63
Théorêt, V., Hébert, M., Fernet, M. y Blais, M. (2021). Gender-specific patterns of teen dating violence in heterosexual relationships and their associations with attachment insecurities and emotion dysregulation. Journal of Youth and Adolescence, 50(2), 246-259. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01328-5
Varela Guinot, H. (2019). Las universidades frente a la violencia de género. El alcance limitado de los mecanismos formales. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 65 (238). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.238.68301
Venceslao, M., Marí, R. y Esteban, B. (2024). Participación comunitaria en los centros de secundaria desde una perspectiva intercultural. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 44, 87-101. https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.05
Vicario, I., Molina, A. y Fernández Fuertes, A. (2019). Comportamiento agresivo en las relaciones de pareja de adolescentes y jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 123, 93-107.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


