Girls tell: narratives about sexist violence from a feminist perspective
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.46.13Keywords:
Socialization, violence, childhood, co-education, feminismAbstract
Violence against women is a structural and multidimensional problem that affects millions of women and girls around the planet. Feminist research has identified and conceptualized those devices that allow the maintenance of a system that oppresses more than half of the population. The main objective of this research has been to demonstrate from a feminist perspective how girls recognize and verbalize the violence and structural
oppression to which they are subjected in their daily lives. To do this, a qualitative methodology was used through content analysis of narratives based on a system of categories. The sample of the population universe was made up of 50 5th and 6th grade primary school students from 5 public educational centers in the provinces of Seville and Córdoba. The most notable results indicated that girls identify and verbalize personal situations, daily practices, stories, imaginaries and ideas that normalize violence against women in their daily lives. The girls who identified and became aware of their oppression deployed strategies of resistance, denunciation, rebellion or sisterhood among themselves to confront the different forms of violence with which they coexist.
Downloads
References
Alario, M. (2021). Política sexual de la pornografía. Sexo, desigualdad, violencia. Feminismos.
Amorós, C. (2005). La gran diferencia y sus pequeñas consecuencias… para las luchas de las mujeres. Feminismos.
Centro de Estudios e Investigación ANAR. (2023). Evolución de la Violencia contra las mujeres en la infancia y adolescencia en España (2018-2022), según su propio testimonio. Fundación ANAR.
Arranz, F. (2020). Metodología feminista. En Cobo, R. y Ranea, B. (Ed). Breve diccionario de Feminismo. (pp. 174). Catarata.
Bonino, L. (2002). Masculinidad hegemónica e identidad masculina. Dossiers Feministes 6: Mites, de/construccions i mascarades, 6, 7-35. doi:10.6035/DossiersF
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.
Brownmiller, S. (1981). Contra nuestra voluntad. Un estudio sobre la forma más brutal de agresión a la mujer: la violación. Planeta.
Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). (2023). Percepciones sobre la igualdad entre hombres y mujeres y estereotipos de género. https://www.cis.es/es/detalle-ficha-estudio?origen=estudio&codEstudio=3428
Cobo, R. (2000). Género y teoría social. Revista Internacional de Sociología (RIS) Tercera Época, 58(25), 5-20. doi:10.3989/ris.2000.i25.780
Cobo, R. (2020). Pornografía. El placer del poder. PenguinRandom House Grupo Editorial.
Consejo de Europa. (2011). Convenio sobre la prevención y lucha contra la violencia contra las mujeres y la violencia doméstica. Convenio de Estambul. https://violenciagenero.igualdad.gob.es/marcoInternacional/ambitoInternacional/ConsejoEuropa/Normativa/home.htm
Cortés, P., Leite, A. E., Prados, M. E. y González, B. (2020). Trayectorias y prospectivas metodológicas para la investigación narrativa y biográfica en el ámbito social y educativo. En Sancho, J. M., Hernández, F., Montero, L, De Pablos, J., Rivas, I. y Ocaña, A. (coords,). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. (pp. 211-222). Octaedro.
De Miguel, A. (2007). El proceso de redefinición de la violencia contra las mujeres: de drama personal a problema político. Revista de Filosofía, 42, 71-82. https://revistas.um.es/daimon/article/view/95911
De Miguel, A. (2020). El mito de la libre elección. En A. H. Puleo (Ed.), Ser feministas: pensamiento y acción. (pp. 189-194). Feminismos.
De Miguel, A. (2023). La usurpación de la capacidad reproductora de las mujeres: De “vasijas vacías” a “vientres de alquiler”. Cuestiones de Género: de la igualdad y la diferencia, (18), 116-131. doi:10.18002/cg.i18.7585
Díaz-Aguado M. J, Martínez, R., Martín, J. y Falcón, L. (2021). La situación de la violencia contra las mujeres en la adolescencia en España. Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género. Ministerio de Igualdad.
Díaz, C. y Dema, S. (2013). Metodología no sexista en la investigación y producción del conocimiento. En C. Díaz y S. Moreno, Sociología y Género. (pp. 65-86). Tecnos.
Ferrer, V. y Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 17(1), 105-122. https://www.ugr.es/~recfpro/rev171ART7.pdf
Fiscalía General del Estado. (2023). Memoria de la Fiscalía General del Estado correspondiente al ejercicio 2022. https://www.fiscal.es/memorias/memoria2023/FISCALIA_SITE/recursos/pdf/MEMFIS23.pdf
García, N. y Montenegro, M. (2014). Re/pensar las Producciones Narrativas como propuesta metodológica feminista:vexperiencias de investigación en torno al amor romántico. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 14(4), 63-88. doi:10.5565/rev/athenea.1361
Lagarde, M. (2024). Por la vida y la libertad de las mujeres: Fin al feminicidio. Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 9(1), 01-26. doi:10.17979/arief.2024.9.1.9995.
Lerner, G. (1990). La creación del patriarcado. Crítica.
Ley orgánica 1/2004, 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. 28 de diciembre de 2004. «BOE» núm. 313. https://www.boe.es/eli/es/lo/2004/12/28/1/com
López-Noguero, F., Gallardo-López, J. A. y García-Lázaro, I. (2023). Inteligencia emocional y adolescencia: Percepción, comprensión y regulación de las emociones. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 43, 165-178.
MacKinnon, C. A. (1995). Hacia una teoría feminista del estado. Feminismos.
Nuño, L. (2013). Violencia y Deshumanización de las mujeres: la gran sombra en la protección internacional de los Derechos Humanos. En Figueruelo, A., Pozo, M. y León, M. (Eds), Violencia de Género e Igualdad: una cuestión de Derechos Humanos. (pp. 183-206). Comares.
Nuño, L. (2020). Maternidades S. A. El negocio de los vientres de alquiler. Los Libros de la Catarata.
Observatorio contra la Violencia Doméstica y de Género. Consejo General del Poder Judicial. (2023). Informe trimestral sobre Violencia de Género. 1.º trimestre de 2023. https://www.poderjudicial.es/cgpj/es/Temas/Violencia-domestica-y-de-genero/Actividad-del-Observatorio/Datos-estadisticos/La-violencia-sobre-la-mujer-en-la-estadistica-judicial--Primer-trimestre-de-2023
Organización Mundial de la Salud (OMS). Violenceagainstwomenprevalenceestimates, 2018, 9 de marzo de 2021. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-women
Otero-Gutiérrez, G. (2023). Violencia estructural contra las niñas desde una mirada coeducativa: Estrategias para una educación feminista dentro y fuera de las aulas. Ambigua: Revista De Investigaciones Sobre Género y Estudios culturales, (10), 140-152. doi:10.46661/ambigua.8251
Pérez de Guzmán, V. (2002). La investigación cualitativa, características generales. En López, F. y Pozo, T. (coords.). Investigar en Educación Social. (pp. 39-48). Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). Índice de Normas Sociales de Género (GSNI) de 2023 Rompiendo los sesgos de género: Cambiando las normas sociales hacia la igualdad de género. Nueva York. http://surl.li/qpjmaj
Posada, L. (2020). Las mujeres y el sujeto político feminista en la cuarta ola. IgualdadES, 2, 11-28. doi:10.18042/cepc/IgdES.2.01
Puleo, A. H. (2013). El concepto de género como hermenéutica de la sospecha: de la Biología a la Filosofía Moral y Política. Arbor, 189 (763), a070. doi:10.3989/arbor.2013.763n5007
Ranea-Triviño, B. (2021). Desarmar la masculinidad. Catarata.
Rodríguez-Castro, Y., Martínez-Román, R., Alonso-Ruido, P. y Carrera-Fernández, M. (2021). Análisis de la campaña #PrimAcoso: un continuo de violencias sexuales. Convergencia Revista De Ciencias Sociales, 28, 1-26. https://doi.org/10.29101/crcs.v28i0.14300
Rodríguez, E., Calderón, D., Kuric, S y Sanmartín, A. (2021). Barómetro Juventud y Género 2021. Identidades, representaciones y experiencias en una realidad social compleja. Madrid. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, FAD. https://www.centroreinasofia.org/publicacion/barometro-juventud-genero-2021/
Ruiz-Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
Ruiz-Repullo, C., López-Morales, J y Baena-Morales, S. (2022). La masculinidad hegemónica como factor de riesgo un análisis de género. En F. T. Añaños, M. M. García-Vita y A. Amaro (coord.), Justicia social. Género e intervención socioeducativa. Volumen II. Actualidad e intervención socioeducativa en distintos contextos. Ediciones Pirámide.
Ruíz-Repullo, C. (2023). La cultura del miedo y el silencio como estrategia patriarcal: violencias sexuales en chicas menores. En A. Gutiérrez (coord.). Una mirada interdisciplinar hacia las violencias sexuales. (pp. 53-64). Octaedro.
Subdirección general de sensibilización, prevención y estudios de la violencia de género. Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género. (2019). Macroencuesta de Violencia contra la Mujer 2019. Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad. 2020. https://violenciagenero.igualdad.gob.es/violenciaEnCifras/macroencuesta2015/Macroencuesta2019/home.htm
Subirats, M. y Tomé, A. (2007). Balones fuera. Reconstruir los espacios desde la coeducación. Octaedro.
Subirats, M. (2021). Educar a las mujeres. La construcción de la mirada coeducativa. Universidad de Valladolid.
Tiganus, A. (2021). La revuelta de las putas. De víctima a activista. Ediciones B.
Tomé, A., Subirats, M., Bonal, X., Rambla, X y Rovira, M. (2021). Cuadernos para la Coeducación. Octaedro.
Torrado, E. y Díaz, C. (2023). Distopías patriarcales: análisis de la industria para la explotación sexual. En A. Gutiérrez (coord.). Una mirada interdisciplinar hacia las violencias sexuales. (pp. 201-211). Octaedro.
Traister, R. (2019). Buenas y enfadadas. El poder de la ira de las mujeres. Capitán Swing.
Valcárcel, A. (2019). Feminismo en el mundo global. Feminismos.
Wolf, N. (2020). El mito de la belleza. Continta me tienes.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


