Processes of socio-educational support and adaptation to life in freedom in punished women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.42.13

Keywords:

professional accompaniment, socio-educational action, reinsertion, prison, gender, prison treatment

Abstract

From the educational field, the penitentiary environment can constitute an institutional space oriented to socio-educational action for the re-education and in-reintegration of convicted persons. Professional accompaniment involves a process of action that promotes, among other things, autonomy and empowerment for life in freedom. This is developed by different professionals or personnel linked to the environment, distinguishing intra-penitentiary and extra-penitentiary actions. However, convicted women experience institutional inequalities due to their low population presence, specific personal characteristics, etc., limiting their professional support and reintegration. This article analyzes the perceptions of penitentiary professionals and convicted women about the accompaniment processes carried out and the adaptation to their socio-personal characteristics for the best in-reintegration. A national investigation was carried out with a sample of 756 convicted women and 109 prison professionals within the framework of two R+D+i projects. Mixed questionnaires were applied to both types of sample and semi-structured interviews were applied to women. A bivariate descriptive statistical analysis was performed for the quantitative data and a content analysis for the qualitative data. The results showed that the accompaniment processes are developed mostly by non-penitentiary professionals in the ordinary regime (84.6%), being the ones that most consider the socio-personal needs of women, especially educational levels and drug addictions. Convicted women presented difficulties for the continuity of accompaniment processes in an open regime, since these actions are received only by 51.6%, highlighting addicted women (58.3%) and victims of gender violence (63.6%). Likewise, 38.7% demanded social and labor insertion programs and 31.2% individualized interventions. However, there were limitations in the socio-educational action with a gender perspective and the scope of professional support actions in the open regime, which prevents an adequate adaptation of women to life in freedom.

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Author Biographies

Rubén Burgos Jiménez , University of Granada

Graduado en pedagogía, actual contratado predoctoral, beneficiario del programa para Formación a Personal Universitario (FPU) y doctorando de la Universidad de Granada en el departamento de Pedagogía de la Facultad de Ciencias de la Educación. Ha disfrutado de distintas becas y contratos de investigación y participado como equipo de investigación en varios proyectos I+D+i nacionales e internacionales relacionados con acompañamiento e intervención socioeducativo a colectivos vulnerables y en riesgo de exclusión social (proyecto Ref. EDU2009-13408, proyecto Ref. EDU2016-79322-R y proyecto Ref. H2020-101007587). Cuenta con la publicación de diversos artículos y capítulos de libros de ámbito nacional e internacional que abordan los procesos de reinserción penitenciaria, de paz, inclusión y desarrollo humano a través de la investigación socioeducativa. Su tesis doctoral se centra en analizar los procesos de acompañamiento profesional para la reinserción de las mujeres penadas en España, dirigida por las profesoras Fanny T. Añaños Bedriñana y Ana Amaro Agudo.

Ana Amaro Agudo , University of Granada

Licenciada en Pedagogía y doctora en Pedagogía por la Universidad de Granada. Actualmente Profesora Contratada Doctora en la Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Granada).
Cuenta en su haber con la publicación de un importante número de artículos científicos en revistas nacionales e internacionales, así como varios libros, fundamentalmente relacionados con la inclusión y colectivos vulnerables. Ha participado como equipo investigador en múltiples proyectos de investigación I+D de carácter nacional e internacional relacionados con colectivos vulnerables, mujer gitana, violencia e inclusión social, así como Coordinadora de varios proyectos de innovación y del Vicerrectorado de Igualdad de la Universidad de Granada.

Fanny Añaños , University of Granada

Doctora en Pedagogía por la Universidad de Granada, Máster en Derechos y Necesidades de la Infancia por la Universidad Autónoma de Madrid. En la Universidad de Granada es Profesora Titular del Departamento de Pedagogía, Investigadora del Instituto Universitario de Investigación de la Paz y los Conflictos (IPAZ), Coordinadora del Grupo de Investigación de Excelencia “Desigualdad, Derechos Humanos y Sostenibilidad” (DEHUSO) y, Coordinadora del Máster Interuniversitario en Cultura de Paz, Conflictos, Educación y Derechos Humanos. Tiene como líneas la Pedagogía/Educación Social y sus distintos campos (adicciones, género, educación social penitenciaria, contextos vulnerables, metodología de la intervención/acción socioeducativa, entre otros). Cuenta con una extensa producción científica y ha dirigido numerosos proyectos de investigación, siendo los últimos en el marco del Plan Nacional de Investigación I+D+i sobre mujeres en prisión (Ref.EDU2009-13408 y Ref. EDU2016-79322-R). Premio Nacional Victoria Kent 2021 que otorga el Ministerio de Interior de España (Res. 09/12/2021) en materia penitenciaria. Actualmente, coordina en España el proyecto Europeo “TransMigrArts” (H2020, Ref.101007587) sobre procesos migratorios e intervención socioeducativa.

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Published

2023-01-16