“Fair work for a dignified life”: labour market integration from an intercultural approach

Authors

  • Juliana Dos Santos Rocha Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Héctor S. Melero Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
  • Belén Ballesteros Velázquez Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.42.03

Keywords:

Social Education, social and labor inclusion, intercultural approach, diversity, good practices

Abstract

Within the framework of the project “Social Education and COVID-19 in Ibero-America: socio-labor exclusion after the pandemic and good practices for inclusion”, this article focuses on intervention practices for labor market insertion from an intercultural perspective. Specifically, it is proposed to assess the interest of identity categories for the mapping of socio-labor intervention and, subsequently, to identify elements that allow the construction of good inclusive practices from the positive recognition of diversity. We have worked with a mixed methodological approach through a questionnaire and an interview, 119 and 17 people respectively, combining the quantitative and qualitative approaches in the analysis. The results reveal the limited usefulness of the proposed categories to describe the target population, except in the case of women, young people and people living in poverty. On the other hand, although the intercultural approach is not explicitly present in the general map of services and centers for socio-labor intervention, there are some very interesting practices that justify the importance of personal and community elements in the intervention processes: self-knowledge, appropriation, work for social justice, cooperation and network building. We propose the necessary continuity of this line of intervention and research.

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Author Biographies

Juliana Dos Santos Rocha , Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doctora y Maestra en Educación, Psicopedagoga. Pedagoga de la Fundação Projeto Pescar (Brasil),
trabajando con inserción social y laboral. Profesora invitada de la Pontifícia Universidade
Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS/Brasil) y de la Universidad del Norte (UniNorte/Colombia).
Investigadora del grupo de investigación Coletivo de Educação Popular e Pedagogia Social
(CEPOPES), de la Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/Brasil).

Héctor S. Melero , Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Profesor contratado doctor en el departamento de Métodos de Investigación y Diagnostico en
Educación I de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia
(UNED) y miembro del Grupo INTER de investigación en educación Intercultural de la UNED.
Su actividad docente e investigadora está centrada en el enfoque intercultural en educación, el
aprendizaje de la participación ciudadana y en los movimientos sociales, la participación infantil
así como en métodos de investigación cualitativos y participativos en educación, en concreto en
educación social

Belén Ballesteros Velázquez , Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Profesora Titular en el departamento de Métodos de Investigación y Diagnostico en Educación
I de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) y
miembro del Grupo INTER de investigación en educación Intercultural de la UNED. Su actividad
docente e investigadora está centrada en metodología cualitativas aplicadas al ámbito de la diversidad
y educación democrática.

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Published

2023-01-16