Diagnosis of socio-educational needs in the face of the covid-19 pandemic: family situation in the state of Aguascalientes (Mexico)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.41.07

Keywords:

Family situation, Need for education, Diagnosis, Social Policy, COVID-19

Abstract

The general purpose of this study is to identify and diagnose the family situation, the main socio-educational needs and government services of support and advice required by the families of the State of Aguascalientes (Mexico), in order to guide the process of analysis and redesign of public policies in family matters, by the Strategic Consultative Body (OCE)
of the State Government. For this, a study with a non-experimental design, of a transactional type and with an exploratory and descriptive scope, was carried out, in which a sample of
2,488 families answered an instrument designed to measure sociodemographic indicators,
social cohesion and socio-educational needs in a context where the confinement promoted by the state and federal governments respectively due to the contingency of COVID-19 was just beginning. The analysis of the results showed an adequate level of reliability in the items analyzed for the purposes of this study. Likewise, it was revealed that in the State the priority
socio-educational needs are those related to substance addictions, depression and sadness, psychological or verbal aggression, physical aggression and other addictions (social networks, video games, gambling, pornography, among others). Regarding the government services with the highest demand, family psychological care, learning assertive communication processes with children, as well as care and prevention of domestic violence were identified. The previous results are relevant for the fact of reflecting a diagnosis of the family situation in a context affected by the COVID-19 pandemic, as well as for the contribution they imply for the process
of analysis and redefinition of state public policies on family matters as a result of the work of the OCE and the State Government.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Fernández-de-Castro , Universidad Panamericana

Secretario de Investigación de la Escuela de Pedagogía y Psicología de la Universidad Panamericana
campus Aguascalientes. Su producción científica se orienta a dos líneas de investigación:
Actores, procesos e instituciones educativas, y Neuropsicología y Aprendizaje. Doctor en Educación:
Medida y Evaluación de la Intervención Educativa por la Universidad Anáhuac campus México
Norte. Maestro en Gestión y Dirección de Centros Educativos, Especialista en Antropología
Filosófica y Licenciado en Pedagogía por la Universidad Panamericana campus Aguascalientes.
Cuenta con estudios de Especialidad en Métodos Estadísticos por el Centro de Investigación en
Matemáticas (CIMAT, sede Aguascalientes).

Leticia Nayeli Ramírez-Ramírez , Universidad Panamericana

Doctora en Psicología Educativa por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM, Ciudad
de México). Especialidad en Antropología Filosófica por la Universidad Panamericana. Licenciatura
en Psicología por la U.N.A.M. Profesora de Tiempo Completo en la Universidad Pedagógica
Nacional, campus Ajusco (Ciudad de México). Reconocimiento en el Sistema Nacional de
Investigadores (SNI, México) nivel 1. Líneas de investigación: Formación profesional e innovación
educativa.

References

Aguilar-Barojas, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud. Salud en Tabasco, 11(1-2), 333-338. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/487/48711206.pdf

Calleja, N. (2011). Escalas Psicosociales en México. México: Universidad Nacional Autónoma de México

CONACYT. (2021). COVID-19 Tablero México. Retrieved May 22, 2021, from https://datos.covid-19.conacyt.mx/

CNDH. (2021). Mujeres en el contexto del COVID-19. Retrieved from https://igualdaddegenero.cndh.org.mx/Content/doc/Publicaciones/Estudio_Mujeres_COVID19.pdf

Del Valle-Ávila, P., & García-Rodríguez, J. C. (2019). Estudio sobre el consumo de riesgo y perjudicial del alcohol en alumnos de la UT del Norte de Aguascalientes Study on the risk and harmful consumption of alcohol in students of the UT of North Aguascalientes. Revista de Gestión Universitaria, 3(9), 21–31.

Dorta, A. G., & Gonzalez-Gonzalez, C. S. (2020). Educational emergence answer to COVID-19: A case of study on families. In Proceedings - 10th International Conference on Virtual Campus, JICV 2020. Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc. DOI: https://doi.org/10.1109/JICV51605.2020.9375779

Fisher, J., Languilaire, J., Lawthom, R., Petts, R. J., Runswick-cole, K., & Yerkes, M. A. (2020). Community , work , and family in times of COVID-19, 8803(May). https://doi.org/10.1080/13668803.2020.1756568

Ferryra-Beltrán, M. C. (2020). Desigualdades y brechas de genero en tiempos de pandemia. Consejo Mexicano de Ciencias Sociales (COMECSO), 31–50. Retrieved from https://www.comecso.com/las-ciencias-sociales-y-el-coronavirus/desigualdades-brechas-genero-pandemia

Garreta-Bochaca, J. (2017). Familias y escuelas. España: Ediciones Pirámide.

Gómez, L. E. L. (2016). Diagnósticos, indicadores e igualdad de género en la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Caleidoscopio-Revista Semestral de Ciencias Sociales y Humanidades, 179-202.

Guedes, D. D. (2020). The COVID-19 impact on families and the excess as drive object. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 9(3), 388-397. http://dx.doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v9i3.3069

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a edición). México: McGraw-Hill.

INEGI. (2011). Panorama de violencia contra las mujeres en Aguascalientes. INEGI. Retrieved from https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/11/5309/11.pdf

INHISAC. (2021). Suicidio en Tiempos de COVID19. Retrieved May 22, 2021, from https://www.suicidologia.com.mx/wp-content/uploads/2021/01/Suicidios-en-tiempos-de-COVID19.pdf

Kerlinger, F.E., & Lee, H.B. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales (4ª edición). México: McGraw Hill.

Larsen, L., Helland, M. S., & Holt, T. (2021). The impact of school closure and social isolation on children in vulnerable families during COVID-19: a focus on children’s reactions. European Child and Adolescent Psychiatry, (0123456789). https://doi.org/10.1007/s00787-021-01758-x

Lu, S. (2020). School + Family Community Learning Model of PE Course under COVID-19 Epidemic Situation. International Journal Of Emerging Technologies In Learning (IJET), 15(18), 218–234. https://doi.org/https://doi.org/10.3991/ijet.v15i18.16439

McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2010). Investigación educativa. España: Pearson.

Merino, C., & Charter, R. (2010). Modificación Horst al coeficiente KR-20 por dispersión de la dificultad de los ítems. Interamerican Journal of Psychology, 44(2), 274-278. Retrieved from: https://www.redalyc.org/pdf/284/28420641008.pdf

Morgül, E., Kallitsoglou, A., & Essau, C. A. (2020). Psychological effects of the COVID-19 lockdown on children and families in the UK. Revista de Psicología Clínica Con Niños y Adolescentes, 7(September), 42–48. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2049

Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.

Organización de las Naciones Unidas en México (2020). Acerca del virus. Retrieved from https://coronavirus.onu.org.mx/coronavirus/acerca-del-virus

Organización Mundial de la Salud (2020). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. Retrieved from https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19

Orte, C., Ballester, L. & Nevot-Caldentey, L. (2020). Factores de riesgo infanto-juveniles durante el confinamiento por COVID- 19: revisión de medidas de prevención familiar en España. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 205–236. https://doi.org/10.4185/RLCS-20

Ramadhana, M. R. (2020). A dataset for emotional reactions and family resilience during COVID-19 isolation period among Indonesian families. Data in Brief. https://doi.org/10.1016/j.dib.2020.105946

Ramírez-Ramírez, L. N., Arvizu-Reynaga, V., Ibañez-Reyes, L., Claudio-Martínez, C., & Ramírez-Arias, V. (2020). Apoyo ante COVID-19 en Latinoamérica: Estudio exploratorio de las necesidades psico-socio educativas durante la contingencia. In Covid 19. Consecuencias psicológicas, sociales, políticas y económicas (pp. 1–22). España, Malaga.: EUMED.

Retrieved from https://www.eumed.net/actas/20/covid/8-apoyo-ante-covid-19-en-latinoamerica-estudio-exploratorio-de-las-necesidades.pdf

Reluz-Barturén, F., & Palacios-Alva, C. (2021). Salud familiar en contexto COVID-19 y prevención desde la educación emocional. Análisis bibliográfico-documental Latinoamericano. Medicina Naturalista, 15(1), 54–61.

Sher, L. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on suicide rates. QJM: An International Journal Of Medicine, (June), 707–712. https://doi.org/10.1093/qjmed/hcaa202

Solórzano Benítez, M. R., & de Armas Urquiza, R. (2019). La educación social y la pedagogía social en la educación de adultos: su contribución al desarrollo social. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(3). Retrieved from http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300014

UNICEF-IBERO. (2020). Encuesta de Seguimiento de los Efectos del COVID-19 en el Bienestar de las Niñas, Niños y Adolescentes (Vol. 1). Retrieved from https://www.unicef.org/mexico/informes/encuesta-encovid19infancia

Zhang, C., Ye, M., Fu, Y., Yang, M., Luo, F., Yuan, J., & Tao, Q. (2020). The Psychological Impact of the COVID-19 Pandemic on Teenagers in China. Journal of Adolescent Health, 67, 747–755. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.08.026

Zilincikova, M., & Stofkova, J. (2021). Impact of COVID 19 on the provision of services by public administration. SHS Web of Conferences, 92, 01059. https://doi.org/10.1051/shsconf/20219201059

Published

2022-07-29