Promoting social inclusion for children through artistic methodologies
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.10Keywords:
Artistic methodologies, child welfare, personal development, vulnerabilityAbstract
The main aim of this study is to reflect on how to encourage social inclusion through artistic methodologies and, specifically, to gather opinions concerning them from educational professionals working to promote social inclusion in the Centres Oberts (Social Service Primary Care Centres) in Catalunya, Spain. We performed a mixed study which combined the qualitative strategy of a group interview with the quantitative one of a questionnaire, 97 professionals from the Centres Oberts participated. The former dealt with subjective aspects of the participants’ experiences with artistic methodologies whilst the latter was concerned with the professionals’ requirements to structure, plan, and carry them out. The questionnaire was specifically designed for the study and had a 50% response rate. Our findings indicate the need to encourage emotional and social interventions, and the potential of artistic methodologies to carry these out, with children in situations of social vulnerability coming to our centres. The main results obtained demonstrate that artistic methodologies are strategies that encourage emotional development in individuals. Moreover, they have been shown to promote child welfare and may also encourage resilience in the individual, as a result, the relationship between art and resilience warrants further exploration.
Downloads
References
Acosta, C. (1999). Las posibilidades del teatro social. Educación Social. Monográfico Teatro Social, 13, 72-79.
Alaya, L. & Cantó, O. (2009). Políticas económicas y pobreza infantil. Análisis y propuestas sobre pobreza infantil en España. Madrid: UNICEF.
Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona: Paidós.
Balsells, M. A. (2011). Quart món i infància. Conceptes, reptes i oportunitats. Lleida: Icaria. Bauman, Z. (2003). Moderni¬dad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Balsells, M. A. & Alsinet, C. (2000). Infancia y adolescencia en riesgo social. Estrategias de intervención. Lleida: Milenio.
Barudy, J. & Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia: Parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Paidós.
Bertina, A. & García, L. (2011). Acercamiento al colectivo de personas sin hogar. In Carnacea, M.A. & Lozano, A. Arte, intervención y acción social, Madrid: Grupo 5.
Bonilla, R.A. Guzmán, L. & Lara, M. (2008). Jóvenes, Violencia y Arte. Revista de Arteterapia (3) 23-36.
Casas, F. & Bello, A. (2012). Calidad de vida y bienestar infantil subjetivo en España. ¿Qué afecta al bienestar de niños y niñas españoles de 1º de ESO? Madrid: UNICEF.
Creswell, J.W. & Plano, V.L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Lincoln: Sage Publications, inc.
Cruz, V., Caballero, P. & Ruiz, G. (2013). La dramatización como recurso didáctico para el desarrollo emocional. Un estudio en la etapa de educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 393-410.
Cyrulnik, B. (2009). Vencer el trauma por el arte. Cuadernos de pedagogía, 393, 42-47.
Del Rio, M. (2009). Reflexiones sobre la praxis en arteterapia. Papeles De Arteterapia y Educación Para La Inclusión Social, 4, 17-26.
Federació d’Entitats d’Atenció i Educació a la Infància i Adolescència, (2012). Informe pobresa infantil a Catalunya, Maig 2012. Recuperado 25 Mayo de 2014 de: http://www.social.cat/documents/pobresainfantilfedaia_informe.pdf.
Fuentes, N. (2007). Procesos socioeducativos en adopción internacional. Tesis Doctoral. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Gavina, M., Laparra, M. & Aguilar M. (1995). Aproximación teórica al concepto de exclusión. Desigualdad y pobreza hoy. Madrid: Talassa.
Kramer, E. (1985). El arte como terapia infantil. México: Diana.
Lima, M., López, Z. & Rodrigo, J. (2004). La práctica educativa del arte entre niños y jóvenes marginados. Entrevista con M.G. Lima. Cultura y Educación Social, 16 (1-2), 147-153.
Llei 12/2007 de Serveis Socials. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 11 d’Octubre. Recuperado 2 de Julio de 2014 de: http://www10.gencat.cat/gencat/binaris/20071004_Lleiserveissocials_tcm32-64578.pdf.
Manciaux, M., Vanistendael, S., Lecomte, J. & Cyrulnik, B. La resiliencia: estado de la cuestión. In Manciaux, M. (2003). La resiliencia: resistir y rehacerse. Barcelona: Gedisa.
Martínez, S. (2011). Fotografiarse, retratarse, expresarse. Fotografía y expresión de lo personal en adolescentes. Artete¬rapia. Papeles De Arteterapia y Educación Artística Para La Inclusión Social, 6, 269-285.
Marxen, E. (2009). La etnografía desde el arte. Definiciones, bases teóricas y nuevos escenarios. Alteridades, 19 (37), 7-22.
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1985). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. Beverly Hills: Sage.
Moreno, A. (2010). La mediación artística: Un modelo de educación artística para la intervención social a través del arte. Revista Iberoamericana de Educación, 52 (2), 1-9.
Motos, T. (2005). Expresión total y educación. Recuperado 24 Octubre de 2013 de: www.recreartees.blogspot.com.es/.
Mundet, A. (2014). Els llenguatges artístics com a eines promotores de la resiliència. Tesi Doctoral: Universitat de Bar¬celona. Recuperado 22 de septiembre de: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/57610
Mundet, A., Beltrán, A.M. & Moreno, A. (2015). Arte como herramienta social y educativa, Revista Complutense de Educación. Certificada la próxima publicación (en prensa).
Munist, M., Santos, H., Kotliarenco, M. A., Suárez Ojeda, E. N., Infante, F. & Grotberg, E. H. (1998). Manual de identifica¬ción y promoción de la resiliencia en niños y adolescentes. Kellogg, Fundación W.K. Organización Panamericana de La Salud. Organización Mundial de La Salud.
Murillo, F.J. & Hernández-Castilla, R. (2011). Efectos escolares de factores socio-afectivos. Un estudio multinivel para Iberoamérica. Revista de Investigación Educativa, 29 (2), 407-427.
Navajas, R. & Rigo, C. (2008). Arte y expresión corporal: Una fusión para contribuir en la formación del docente. Arte¬terapia- papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 3, 189-202.
Navarro Solano, J. & Valcárcel, M. (2006/2007). Drama, creatividad y aprendizaje vivencial: Algunas aportaciones del drama a la educación emocional. Cuestiones Pedagógicas, 18, 161-172.
Nuñez, L. & Navarro, M.R. (2007). Dramatización y educación: aspectos teóricos. Teoría de la educación, 19, 225-252.
Núñez, V. (1999). Pedagogía social: Cartas para navegar en el nuevo milenio. Buenos Aires: Santillana.
Olaechea, C. & Engeli, G. (2011). Maneras de ver la realidad social a través del prisma de la creatividad. In Carnacea i Lozano. Arte, intervención y acción socioeducativa. La creatividad transformadora. Madrid: Grupo 5.
Piaget, J. (1959). La formación del símbolo en el niño: imitación, juego y sueño, imagen y representación. Fondo de Cultura Económica: Buenos Aires.
Ricart, M. (2014). Quan l’acció implica reconeixement. Matisos i reflexions de la creació artística amb les persones. Quaderns d’Educació Social. Col.legi d’Educadors i Educadores Socials de Catalunya CEESC.
Simó, S. (2011). El arte y la construcción de comunidades inclusivas. In Carnacea i Lozano. Arte, intervención y acción social. Madrid: Grupo 5.
Suarez, E. & Reyes, W. (2000). Las terapias con recursos artísticos. Su utilidad en la atención primaria en salud. Revista Cubana de Medicina General e integración, 16 (3), 295-304.
Subirats, J., Riba, C., Giménez, L., Obradors, A., Giménez, M. & Queralt, D. (2004). Pobreza y exclusión social. un análisis de la realidad española y europea. Barcelona: Fundació la Caixa. Colección Estudios Sociales.
Tyson, E. H. (2002). Hip-hop therapy: An exploratory study of a rap music intervention with at-risk and delinquent you¬th. Journal of Poetry Therapy, 15 (3), 131-143. Doi: 10.1023/A:1019795911358.
Vallés Herrero, J. (2009). Manual del educador social: Intervención en servicios sociales. Madrid: Pirámide.
Vanistendael, S. (2007). Résilience et beauté. Ginebra: Documentos inéditos.
Vaquero, E., Urrea, A. & Mundet, A. (2014). Promoting Resilience through Technology, Art and a Child Rights-Based Approach. Revista de Cercetare i Interventie Sociala, 45, 144-159.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.