Promoting social inclusion for children through artistic methodologies

Authors

  • Anna Mundet Bolós Universidad de Barcelona
  • Nuria Fuentes-Peláez Universidad de Barcelona
  • Crescencia Pastor Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.10

Keywords:

Artistic methodologies, child welfare, personal development, vulnerability

Abstract

The main aim of this study is to reflect on how to encourage social inclusion through artistic methodologies and, specifically, to gather opinions concerning them from educational professionals working to promote social inclusion in the Centres Oberts (Social Service Primary Care Centres) in Catalunya, Spain. We performed a mixed study which combined the qualitative strategy of a group interview with the quantitative one of a questionnaire, 97 professionals from the Centres Oberts participated. The former dealt with subjective aspects of the participants’ experiences with artistic methodologies whilst the latter was concerned with the professionals’ requirements to structure, plan, and carry them out. The questionnaire was specifically designed for the study and had a 50% response rate. Our findings indicate the need to encourage emotional and social interventions, and the potential of artistic methodologies to carry these out, with children in situations of social vulnerability coming to our centres. The main results obtained demonstrate that artistic methodologies are strategies that encourage emotional development in individuals. Moreover, they have been shown to promote child welfare and may also encourage resilience in the individual, as a result, the relationship between art and resilience warrants further exploration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Mundet Bolós, Universidad de Barcelona

Licenciada en Psicología en la Universidad de Barcelona. Máster en Inter­venciones Socioeducativas en la Infancia y la Juventud en la Universidad de Barcelona. Formación en Expresión-comunicación, lenguajes e interculturalidad en la práctica socioeducativa. Creación de proyectos en la Asociación de Expresión Corporal de Barcelona (AEC). Doctora en Pedagogía sobre los lenguajes artísticos como herramientas socioeducativas de promoción de la resiliencia. Profesora en la Universidad de Barcelona e investigadora del GRISIJ (Grupo de Intervenciones Socioeducativas en la Infancia y la Juventud).

Nuria Fuentes-Peláez, Universidad de Barcelona

Doctora en Pedagogía (premio extraordinario) y máster en Análisis y Conducción de Grupos. Profesora agregada e investigadora del grupo de investigación GRISIJ. Miembro de diferentes asociaciones de investigación científica y promoción de la infancia (AFEL, AIFREF, AIDIPE, ESPASCUAL). Autora y coautora de diversos artículos y libros. Líneas de inves­tigación: riesgo y exclusión social de la infancia y la juventud, intervención socioeducativa, pro­tección a la infancia, acogimiento familiar y adopción, educación familiar, resiliencia y evaluación de programas. 

Crescencia Pastor, Universidad de Barcelona

Licenciada en Pedagogía en la Universidad de Barcelona. Doctora en Peda­gogía. Especialista en Psicomotricidad. Profesora titular en Facultad de Pedagogía, departamento MIDE de la Universidad de Barcelona e investigadora del GRISIJ (Grupo de Intervenciones So­cioeducativas en la Infancia y la Juventud).

References

Acosta, C. (1999). Las posibilidades del teatro social. Educación Social. Monográfico Teatro Social, 13, 72-79.

Alaya, L. & Cantó, O. (2009). Políticas económicas y pobreza infantil. Análisis y propuestas sobre pobreza infantil en España. Madrid: UNICEF.

Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona: Paidós.

Balsells, M. A. (2011). Quart món i infància. Conceptes, reptes i oportunitats. Lleida: Icaria. Bauman, Z. (2003). Moderni¬dad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Balsells, M. A. & Alsinet, C. (2000). Infancia y adolescencia en riesgo social. Estrategias de intervención. Lleida: Milenio.

Barudy, J. & Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia: Parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Paidós.

Bertina, A. & García, L. (2011). Acercamiento al colectivo de personas sin hogar. In Carnacea, M.A. & Lozano, A. Arte, intervención y acción social, Madrid: Grupo 5.

Bonilla, R.A. Guzmán, L. & Lara, M. (2008). Jóvenes, Violencia y Arte. Revista de Arteterapia (3) 23-36.

Casas, F. & Bello, A. (2012). Calidad de vida y bienestar infantil subjetivo en España. ¿Qué afecta al bienestar de niños y niñas españoles de 1º de ESO? Madrid: UNICEF.

Creswell, J.W. & Plano, V.L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Lincoln: Sage Publications, inc.

Cruz, V., Caballero, P. & Ruiz, G. (2013). La dramatización como recurso didáctico para el desarrollo emocional. Un estudio en la etapa de educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 393-410.

Cyrulnik, B. (2009). Vencer el trauma por el arte. Cuadernos de pedagogía, 393, 42-47.

Del Rio, M. (2009). Reflexiones sobre la praxis en arteterapia. Papeles De Arteterapia y Educación Para La Inclusión Social, 4, 17-26.

Federació d’Entitats d’Atenció i Educació a la Infància i Adolescència, (2012). Informe pobresa infantil a Catalunya, Maig 2012. Recuperado 25 Mayo de 2014 de: http://www.social.cat/documents/pobresainfantilfedaia_informe.pdf.

Fuentes, N. (2007). Procesos socioeducativos en adopción internacional. Tesis Doctoral. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Gavina, M., Laparra, M. & Aguilar M. (1995). Aproximación teórica al concepto de exclusión. Desigualdad y pobreza hoy. Madrid: Talassa.

Kramer, E. (1985). El arte como terapia infantil. México: Diana.

Lima, M., López, Z. & Rodrigo, J. (2004). La práctica educativa del arte entre niños y jóvenes marginados. Entrevista con M.G. Lima. Cultura y Educación Social, 16 (1-2), 147-153.

Llei 12/2007 de Serveis Socials. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 11 d’Octubre. Recuperado 2 de Julio de 2014 de: http://www10.gencat.cat/gencat/binaris/20071004_Lleiserveissocials_tcm32-64578.pdf.

Manciaux, M., Vanistendael, S., Lecomte, J. & Cyrulnik, B. La resiliencia: estado de la cuestión. In Manciaux, M. (2003). La resiliencia: resistir y rehacerse. Barcelona: Gedisa.

Martínez, S. (2011). Fotografiarse, retratarse, expresarse. Fotografía y expresión de lo personal en adolescentes. Artete¬rapia. Papeles De Arteterapia y Educación Artística Para La Inclusión Social, 6, 269-285.

Marxen, E. (2009). La etnografía desde el arte. Definiciones, bases teóricas y nuevos escenarios. Alteridades, 19 (37), 7-22.

Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1985). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. Beverly Hills: Sage.

Moreno, A. (2010). La mediación artística: Un modelo de educación artística para la intervención social a través del arte. Revista Iberoamericana de Educación, 52 (2), 1-9.

Motos, T. (2005). Expresión total y educación. Recuperado 24 Octubre de 2013 de: www.recreartees.blogspot.com.es/.

Mundet, A. (2014). Els llenguatges artístics com a eines promotores de la resiliència. Tesi Doctoral: Universitat de Bar¬celona. Recuperado 22 de septiembre de: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/57610

Mundet, A., Beltrán, A.M. & Moreno, A. (2015). Arte como herramienta social y educativa, Revista Complutense de Educación. Certificada la próxima publicación (en prensa).

Munist, M., Santos, H., Kotliarenco, M. A., Suárez Ojeda, E. N., Infante, F. & Grotberg, E. H. (1998). Manual de identifica¬ción y promoción de la resiliencia en niños y adolescentes. Kellogg, Fundación W.K. Organización Panamericana de La Salud. Organización Mundial de La Salud.

Murillo, F.J. & Hernández-Castilla, R. (2011). Efectos escolares de factores socio-afectivos. Un estudio multinivel para Iberoamérica. Revista de Investigación Educativa, 29 (2), 407-427.

Navajas, R. & Rigo, C. (2008). Arte y expresión corporal: Una fusión para contribuir en la formación del docente. Arte¬terapia- papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 3, 189-202.

Navarro Solano, J. & Valcárcel, M. (2006/2007). Drama, creatividad y aprendizaje vivencial: Algunas aportaciones del drama a la educación emocional. Cuestiones Pedagógicas, 18, 161-172.

Nuñez, L. & Navarro, M.R. (2007). Dramatización y educación: aspectos teóricos. Teoría de la educación, 19, 225-252.

Núñez, V. (1999). Pedagogía social: Cartas para navegar en el nuevo milenio. Buenos Aires: Santillana.

Olaechea, C. & Engeli, G. (2011). Maneras de ver la realidad social a través del prisma de la creatividad. In Carnacea i Lozano. Arte, intervención y acción socioeducativa. La creatividad transformadora. Madrid: Grupo 5.

Piaget, J. (1959). La formación del símbolo en el niño: imitación, juego y sueño, imagen y representación. Fondo de Cultura Económica: Buenos Aires.

Ricart, M. (2014). Quan l’acció implica reconeixement. Matisos i reflexions de la creació artística amb les persones. Quaderns d’Educació Social. Col.legi d’Educadors i Educadores Socials de Catalunya CEESC.

Simó, S. (2011). El arte y la construcción de comunidades inclusivas. In Carnacea i Lozano. Arte, intervención y acción social. Madrid: Grupo 5.

Suarez, E. & Reyes, W. (2000). Las terapias con recursos artísticos. Su utilidad en la atención primaria en salud. Revista Cubana de Medicina General e integración, 16 (3), 295-304.

Subirats, J., Riba, C., Giménez, L., Obradors, A., Giménez, M. & Queralt, D. (2004). Pobreza y exclusión social. un análisis de la realidad española y europea. Barcelona: Fundació la Caixa. Colección Estudios Sociales.

Tyson, E. H. (2002). Hip-hop therapy: An exploratory study of a rap music intervention with at-risk and delinquent you¬th. Journal of Poetry Therapy, 15 (3), 131-143. Doi: 10.1023/A:1019795911358.

Vallés Herrero, J. (2009). Manual del educador social: Intervención en servicios sociales. Madrid: Pirámide.

Vanistendael, S. (2007). Résilience et beauté. Ginebra: Documentos inéditos.

Vaquero, E., Urrea, A. & Mundet, A. (2014). Promoting Resilience through Technology, Art and a Child Rights-Based Approach. Revista de Cercetare i Interventie Sociala, 45, 144-159.

Published

2016-12-23