Silenced diversity: the anonymity of children displaced in Colombian schools

  • David Doncel Abad Universidad de Salamanca
  • Esther Vega Blanco Universidad de Salamanca.
  • Cristina Herrero Villoria
Keywords: Forced displacement, school, Indifference, Anonymity, silence

Abstract

This work addresses the strategies of concealment of the condition of forced dis-placed boys, girls and adolescents in Colombian schools. From the theoretical level, silence is conceived as a social practice. The general objective is to understand the silencing of the displaced condition by the victims themselves. To achieve the proposed goal, a qualitative methodological approach is adopted, as it is interesting to know how displaced girls and boys perceive the educational reality. A total of 26 interviews between open and semi-structured have been conducted. The sample has been composed of children, adolescents, parents, and professionals linked to the educational context. The technique of analysis followed is the theory based as an analysis technique. Specifically, we have followed an axial coding procedure defined by Strauss and Corbin. The conclusions show how meaningful each profile of respondents gives their action to silence the displaced person’s condition. And how, these strategies paradoxically act as a mechanism of exclusion in the educational context

Author Biographies

David Doncel Abad, Universidad de Salamanca
Doctor en Sociología de la Educación. Departamento de Sociología y Comunicación Universidad de Salamanca. Director Máster de Estudios en Asia Oriental.
Esther Vega Blanco, Universidad de Salamanca.
es doctora en Sociología, investigadora colombiana con trayectoria profesional en el área social y política. Ha trabajado durante 25 años por el mejoramiento de las condiciones de vida y acceso a los derechos fundamentales de poblaciones en situación socioeconómica vulnerable y exclusión social en Colombia
Cristina Herrero Villoria
personal investigador en formación de la Universidad de Salamanca. Doctoranda en Estadística Multivariante Aplicada. Trabajadora Social especialista en infancia y adolescencia. Entre sus líneas de investigación se encuentra, además de la promoción y defensa de los derechos de niños, niñas y adolescentes, el género como eje transversal y la violencia sexual que sufre el género femenino.

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Published
2020-01-20