Study on child welfare of adopted chinese children at schools in Castilla y León

  • David Doncel Abad Universidad de Salamanca
  • Fernando Gil Villa
  • Noelia Morales Romo
  • Marta Lambea Ortega
Keywords: diversity, adoption, ethnic bullyng, vulnerability, education,

Abstract

The increasing diversity in schools as a result of international adoption has cre-ated new social challenges that need to be addressed. Beyond the learning processes of schools, the school is perceived as the ideal space for children and adolescents to develop skills and behaviours that allow them to live in society and it is considered a meeting point of different cultures. In the case of Spain, adopted Chinese children contributed to ethnic diversity in the classrooms, and the schools had to face this challenge. The main objective of this study is to know the social well-being of children adopted in the Republic of China who attend Secondary Education in Castile and Leon since it presents itself as a group potential¬ly exposed to the tensions that arise in heterogeneous groups in educational settings. Ten semi-structured interviews were conducted to meet the objective. The analytical strategy followed is based on well-founded theory. The results show that it is a group mocked for its Asian phenotypic features, but not for its adopted status.

Author Biographies

David Doncel Abad, Universidad de Salamanca
Doctor en Sociología de la Educación. Departamento de Sociología y Comunicación Universidad de Salamanca. Director Máster de Estudios en Asia Oriental. Mimebro del GIR Humanismo Eurasia.
Fernando Gil Villa
Catedrático de Sociología. Universidad de Salamanca.
Noelia Morales Romo
Diplomada en Trabajo Social, Licenciada y Doctora en Sociología, es profesora en el Departamento de Sociología y Comunicación de la Universidad de Salamanca. Entre sus intereses de investigación se encuentran la sociología de la educación, los estudios rurales y las desigualdades geográficas. Es autora de varios artículos en revistas científicas en el ámbito de la Sociología de la Educación
Marta Lambea Ortega
Licenciada en Ciencias Políticas y Sociología. Doctora en Sociología. Miembro del GIR de Educación Comparada de la Universidad de Salamanca. Entre sus intereses de investigación se encuentran la sociología de la educación, trabajo y educación, migraciones y salud.

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Published
2020-01-20