The teaching work of female physical education teachers during context of the COVID19 pandemic. Case study in an educational center
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v50.99652Keywords:
School education; Female teacher; Distance educationAbstract
The COVID-19 pandemic highlighted the challenges faced by women who work as teachers, mothers, and housewives: (1) Background: This research aimed to understand the teaching experiences of female physical education teachers in a private school in the commune of Viña del Mar, Chile, during the pandemic.; (2) Methods: A qualitative approach with a phenomenological design was used with eight intentional informants, and data was collected through semi-structured interviews.; (3) Results: Results showed that participants had to adapt their practices, prioritizing motor skills and physical condition contents and implementing new strategies with digital platforms. The role of women and mothers was a challenge for professional teaching work and e-learning was seen as a situation of constant learning; (4) Conclusions: Women teachers also had to fulfill multiple tasks associated with their gender while innovating, training, and organizing themselves to survive in their professional work.
Keywords: School education; Female teacher; Distance education
References
Almonacid, A., Philominraj, A., Vargas, R., Montoya, N. (2022). Teaching in Physical Education during pandemia COVID-19: A study university teachers. Revista Internacional de Ciencias del Movimiento Humano y del Deporte, 10(5), 973 - 981. DOI: 10.13189/saj.2022.100514
Alves, R., Lopes, T. y Precioso, J. (2021) Bienestar docente en tiempos de pandemia de Covid-19: Factores que explican el bienestar profesional. IJERI: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 15 , 203–217. doi.org/10.46661/ijeri.5120
Bazán, E., Bilo, M., Brandán, T., Castro, F., Gravano, O., Labaké, L.,Vieytes, M. (2022). Degenerar la formación docente en Educación Física. Educación Física y Ciencia, 22(4), e148. doi.org/10.24215/23142561e148
Bravo, D., Castillo, E., y Hughes, E. (2020). Estudio Longitudinal Empleo-Covid19: Datos de empleo en tiempo real. Centro UC de Encuestas y Estudios Longitudinales. Recuperado de https://www.uc.cl/site/efs/files/11636/presentacion-estudio-empleo-covid19-datos-de-empleo-en-tiempo-real-8-octubre2020.pdf
Cáceres, M., Marín, J., Ramos, M., Ortiz, B. (2021). El impacto del estado de alarma decretado por la COVID-19 en la inclusión educativa. Texto Libre, 14(2), 1-11. Doi:10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3
Cárdenas, P. (2020). Cuadernos de educación: Aprendizajes Profesionales en Pandemia. Facultad de Educación Universidad Alber-to Hurtado, Chile. Recuperado de https://cuadernosdeeducacion.uahurtado.cl/wp-content/uploads/2020/09/Aprendizaje-Profesional-en-Tiempos-de-Pandemia.pdf
Centeio, E., Mercier, K., Garn, A., Erwin, H., Marttinen, R., Foley, J. (2021). The Success Struggles of Physical Education Teachers While Teaching Online During the COVID-19 Pandemic. Journal of Teaching in Physical Education, 40(1), 667-673. doi.org/10.1123/jtpe.2020-0295
Cerda, R., Pina, M. E., y Jeldes Olivares, M. I. (2020). Empleo femenino y Covid-19: diagnóstico y propuestas. Centro UC Políticas Públicas: Temas de la Agenda Pública. Recuperado de https://politicaspublicas.uc.cl/wp-content//uploads/2020/09/Temas-agenda130_Empleo-femenino_VF.pdf
Corell-Almuzara, A.; López-Belmonte, J.; Marín-Marín, J.-A.; Moreno-Guerrero, A.-J. (2021). COVID-19 in the Field of Education: State of the Art. Sustainability, 13, 5452. Doi. 10.3390/su13105452
Cuello, M.F.y Martínez,A.S. (2020). El género debajo de la colchoneta. Conversaciones sobre cuerpo(s) en Educación Físi-ca. Educación Física y Ciencia, 22 (4), e153. doi.org/10.24215/23142561e153
Cuenca-Soto, N., Santos-Pastor, ML, Chiva-Bartoll, O., & Martínez-Muñoz, LF (2021). Impacto de la Pandemia del CO-VID-19 en la Asignatura de Educación Física: Limitaciones Percibidas y Propuestas de Mejora. Investigación cualitativa en educación , 10 (3), 260–290. Doi.org/10.17583/qre.8376
Curifuta, P., Scarpati, P., Palma, C., Lara, V, y Díaz, J. (2020). Cuadernos de educación: Aprendizajes Profesionales en Pande-mia: Oportunidades de aprendizaje a distancia en contextos vulnerables. El fervor de la batalla educativa en tiempos de Pandemia. Facultad de Educación Universidad Alberto Hurtado, Chile Recuperado de https://educacion.uahurtado.cl/wpsite/wpcontent/uploads/2020/07/jacquelinediaz_colegiosanalberto.pdf
De Paz, C., Muller, M., Muñoz Boudet, A. M., y Gaddis, I. (2020). Gender dimensions of the COVID-19 pandemic. World Bank Group. Recuperado de https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/33622/Gender-Dimensions-of-the-COVID-19-Pandemic.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Dogra, P., & Kaushal, A. (2022). Underlyng the triple burden effects on women educationists due to COVID-19. Education and Information Technologies, 27, 209-228. Doi. 10.1007/s10639-021-10645-6.
ECLAC/UNESCO. (Economic Commission for Latin America and the Caribbean/United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). (2020). The economic autonomy of women in a sustainable recovery with equality. Santia-go, February.11
Expósito, C. D., y Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación Y Humanismo, 22(39) 1-22. doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
Finlay, L. (2009). Debating Phenomenological Research Methods. Phenomenology & Practice, 3(1), 6–25. doi.org/10.29173/pandpr19818
Flick, U. (2012) Introducción a la investigación cualitativa. 3rd ed.; Morata: Madrid, España.
Fuentes, T., Herranz, B. J., Pastor, V. M. L., Sanz, S. R., Gómez, Á. H., Herranz, C. R., y Ros, J. G. (2020). Educación Física en tiempos de coronavirus y confinamiento: análisis desde la experiencia. EmásF: revista digital de educación física, (65), 151-181.
García-Peñalvo, F. Acciones para la adaptación de la docencia a la modalidad online en la Universidad de Salamanca ante la pandemia de la COVID-19. Jornadas Docentes USM: Nuevos tiempos exigen Modelos Docentes Innovadores. Universidad Técnica Federico Santa María (Valparaíso, Chile), 26 de agosto de 2020. Salamanca, España: Grupo GRIAL. Recuperado de https://bit.ly/3hnWThT
González-Calvo, G., Barba-Martín, R. A., Bores-García, D., & Hortigüela-Alcalá, D. (2022). The (virtual) teaching of physical education in times of pandemic. European Physical Education Review, 28(1), 205–224. DOI: 10.1177/1356336X211031533
Jorquera , R. & Herrera, F. (2020). Salud mental en funcionarios de una universidad chilena: desafíos en el contexto de la COVID-19. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), e1310. dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1310.
Konukman F, Filiz B, U¨nlu¨ H (2022) Teachers’ perceptions of teaching physical education using online learning during the COVID19: A quantitative study in Turkey. PLoS ONE 17(6): e0269377
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid, España: Ediciones Morata.
Lleixá, T., Soler, P. (2020). Perspectiva de género en la formación de maestras y maestros de Educación Física. Retos, 2020, 37, 634-642. doi.org/10.47197/retos.v37i37.74253
López-Fernández, I.; Burgueño, R.; Gil-Espinosa, F.J. (2021). High School Physical Education Teachers’ Perceptions of Blended Learning One Year after the Onset of the COVID-19 Pandemic. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 11146. DOI: 10.3390/ijerph182111146
López-Orellana, Cindy Tatiana; Varela Torres, Jorge Javier; Guzmán Martínez, Paulina de los Ángeles; Piedra-Martínez, Elisa; Freire Pesántez, Andrea; Baculima Bacuilima, Janneth Lucía y Cordero Cobos, Lucía. (2021). Bienestar docente durante la Pandemia COVID-19: La Comparación entre Ecuador y Chile. Revista de Sociología de la Educación-RASE,14(3), 325-347. Doi. 10.7203/RASE.14.3.21472
Marciniak, R., y Sallán, J. G. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos refe-rentes. RIED.Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217-238. doi.org/10.5944/ried.21.1.16182
Martínez, A., & Chàfer, A. (2019). Que hacen los buenos profesores de Educación Física en la Universidad. Estudio de Casos. Profesorado Revista de currículum y formación del profesorado, 23(1), 533-554. doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9170
Marshall, DT, Shannon, DM y Love, SM (2020). How teachers experienced the COVID-19 transition to remote instruc-tion. Phi Delta Kappan,102 (3), 46–50. doi.org/10.1177/0031721720970702
Mateo-Orcajada, A.; Abenza-Cano, L.; Vaquero-Cristóbal, R.; Martínez-Castro, S.M.; Leiva-Arcas, A.; Gallardo-Guerrero, A.M.; Sánchez-Pato, A. (2021). Gender Stereotypes among Teachers and Trainers Working with Adoles-cents. Int. J. Environ. Res. Public Health,18, 12964. doi.org/10.1177/0031721720970702
Méndez, A., Carriedo, A., Fernández, J., & Cecchini, J. (2022). Self-made material in physical education: Teacher percep-tions of the use of an emerging pedagogical model before and during the COVID-19 pandemic. European Physical Educa-tion Review, 29(1), 107-124. doi.org/10.1177/1356336X221118
Ministerio de Educación (2020). Priorización Curricular: Educación física y salud 1° básico a 4° medio. Recuperado de https://www.curriculumnacional.cl/portal/Educacion-General/Educacion-fisica-y-salud/Ed-Fisica-y-Salud-1-basico/177753:Priorizacion-Curricular-Educacion-fisica-y-salud-1-basico-a-4-medio
Ministerio de Salud. (2020). Ministerio de Salud confirma primer caso de coronavirus en Chile. Ministerio de Salud, Chile. Recupe-rado de https://www.minsal.cl/ministerio-de-salud-confirma-primer-caso-de-coronavirus-en-chile/
Ministerio de la Mujer y Equidad de Género. (2020). Propuestas Consejo Mujer Covid-19. Recuperado de http://www.comunidadmujer.cl/biblioteca-publicaciones/wp-content/uploads/2020/10/Propuestas-Consejo-Mujer-Covid-19.pdf
Morse, J. M. (1998). Designing Funded Qualitative Research. En Denzin y Lincoln. Strategies of qualitative Research
Mujica Johnson, F. N., & Orellana Arduiz, N. D. C. (2022). Emociones de profesoras de Educación Física chilenas en el contexto de pandemia: estudio de casos. Retos, 43, 861–867. doi.org/10.47197/retos.v43i0.89801
Murillo, F. J., & Duk, C. (2020). El covid-19 y las brechas educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 11-13. doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011
Núñez, C. (2020). La Educación Física en Primaria en tiempos de pandemia (Tesis de fin de grado). Universidad de la Laguna, España.
ONU (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago.
Organización de las Naciones Unidas Mujeres. (2018). Hacer las promesas realidad: La igualdad de género en la agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Recuperado de https://www.unwomen.org/-/media/headquarters/attachments/sections/library/publications/2018/sdg-report-gender-equality-in-the-2030-agenda-for-sustainable-development-2018-es.pdf?la=es&vs=834
Organización de los Estados Americanos. (2020). Covid-19 en la vida de las mujeres. Razones para reconocer los impactos diferen-ciados. Recuperado de https://www.oas.org/es/cim/docs/ArgumentarioCOVID19-ES.pdf 13
OECD. (2021). Caregiving in crisis: Gender inequality in paid and unpaid work during COVID-19. OECD. Tackling Coro-navirus (covid-19): Contributing to a global effort. OECD publishing. Recuperado de: https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/caregiving-in-crisis-gender-inequality-in-paid-and-unpaid-work-during-covid-19-3555d164/
Pastén, C. y Piñones, C. (2020). Cuadernos de educación: Aprendizajes Profesionales en Pandemia: Arte-Ciencia en Micorriza. Fa-cultad de Educación Universidad Alberto Hurtado, Chile. Recuperado de https://educacion.uahurtado.cl/wpsite/wp-content/uploads/2020/07/cilenipasten_colegiocumbresdelchoapa-2.pdf
Reyes, A. (2022). Educación física en tiempos de pandemia y confinamiento. Expresión democrática y constitución del suje-to. Educación y Sociedad, 20(1), 190-209.
Reyes, V. (2020). Cuadernos de educación: Aprendizajes Profesionales en Pandemia: El arte como un medio de expresión virtual efectiva del alma. Facultad de Educación Universidad Alberto Hurtado, Chile. Recuperado de https://educacion.uahurtado.cl/wpsite/wpcontent/uploads/2020/06/victorreyes_directivo.pdf
Rivera-Vargas, P., Miño-Puigcercós, R., Passerón, E., & Herrera-Urízar, G. (2021). ¿Hacia dónde va la escuela? Resignifi-car su sentido en la era del COVID-19. Psicoperspectivas, 20(3), 105-117. doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue1-fulltext-2401
Ruiz Cuéllar, G. (2020). Covid-19: pensar la educación en un escenario inédito. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85), 229-237.
Sigursteinsdottir, H.; Rafnsdottir, G.L. (2022). The Well-Being of Primary School Teachers during COVID-19. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 11177. doi: 10.3390/ijerph191811177
Şirin, T., Eratli, Y., Can, B., & Uruç, O. (2022). Digital burnout and perceptive failure: The example of physical education teachers during the COVID-19 pandemic. Baltics Sports Science. 14(1), 3-12. Recuperado de: https://www.balticsportscience.com/journal/vol14/iss1/2.
Skjong, R., & Wentworth, B. H. (2001). Expert judgment and risk perception. The Eleventh International Offshore and Polar Engineering Conference. International Society of Offshore and Polar Engineers. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/286613666_Expert_judgment_and_risk_perception.
Solís García, P.; Lago Urbano, R.; Real Castelao, S. (2021). Consequences of COVID-19 Confinement for Teachers: Fami-ly-Work Interactions, Technostress, and Perceived Organizational Support. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 11259. DOI: 10.3390/ijerph182111259
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
Tarabini-Castellani, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2). doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135
Tello de la Torre, C., & Vargas, Ó. (2020). Género y trabajo en tiempos del COVID-19: Una mirada desde la interseccio-nalidad. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 389-393. doi.org/10.37960/rvg.v25i90.32382
United Nations. Policy Brief: The impact of COVID-19 on women.
Varea, V., G. González-Calvo & García-Monge, A. (2022). Explorando los cambios de la educación física en la era del Covid-19. Pedagogía de la Educación Física y el Deporte, 27(1), 32-42,
Yu, J.; Jee, Y. (2021). Analysis of Online Classes in Physical Education during the COVID-19 Pandemic. Educ. Sci., 11, 3. doi.org/10.3390/educsci11010003
Warner, M. (2020). Cuadernos de educación: Aprendizajes Profesionales en Pandemia: Más que vídeo llamadas. Facultad de Edu-cación Universidad Alberto Hurtado, Chile. Recuperado de https://educacion.uahurtado.cl/wpsite/wpcontent/uploads/2020/07/maureenwarner_crucero.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.