Teachers in Physical Education linked to disability and inclusion in Peru
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v49.98676Keywords:
educación física, inclusión, deporte, actitudes, profesorado, discapacidad, desafíosAbstract
Regarding future Physical Education (PE) teachers, as with all areas of the curriculum, one should ask what, how and the reasons for their attitudes towards disability and inclusion. This work sought to analyze the attitudes of Peruvian university students in the Physical Education (EEF) major, as well as the factors linked to the attitude of future PE teachers and challenges that are presented to them. A total of 160 university students participated (97 men and 63 women) with an average age of (DT=1.84), belonging to the Pedro Ruiz Gallo National University, the Private University of Chiclayo, the José Faustino Sánchez Carrión National University and the National University of Education. to whom the questionnaire Factors associated with the attitude towards disability in Physical Education students (Palomino and Quispe, 2020) and the Scale of Attitudes towards People with Disabilities (Palomino and Quispe, 2020) were implemented. It was shown that a significant number of PE students have a positive attitude towards disability and inclusion. In addition, prominent indicators for attitude were gender, social experience, and educational level. At the same time, the factors that influence attitude are formative, personal-experiential, and contextual, and some challenges were training, awareness, terminology, and lack of experts.
Keywords: physical education, inclusion, attitudes, teachers, disability
References
Albarrán, A. (2015). Algunas perspectivas y modelos de comprensión de la discapacidad. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 21, 127-165. Recuperado de https://bit.ly/3YMxt3a
Almonacid-Fierro, A. A., Merellano-Navarro, E., Feu Molina, S., Vizuete Carrizosa, M. y Orellana Fernández, R. (2019). Perspectiva cualitativa en la construcción del conocimiento didáctico del contenido del profesorado de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 36, 459-468. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7260941
Amaro Agudo, A., y Martínez Heredia, N. (2020). Importancia de la educación inclusiva y justicia social en época de pan-demia. Revista Internacional de Apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 6(3), 135-144. doi: https://dx.doi.org/10.17561/riai.v6.n3.10
Angenscheidt Bidegain, L., y Navarrete Antola, I. (2017). Actitudes de los docentes acerca de la educación inclusiva. Cien-cias Psicológicas, 11(2), 233-250. Recuperado de https://bit.ly/3lE99li
Carreño, J. M., Díaz, A., López, S., y Martín, J.A. (2019). ¿Qué se investiga en formación docente en educación física y en recreación? Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 36, 3-8. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6770627
Castillo Paredes, A. (2022). La formación del profesor de Educación Física en las Necesidades Educativas Especiales, hacia la reflexión y la acción, desde acuerdos internacionales y Leyes en Chile. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 44, 709-715. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8214183
Cornejo Espejo, J. (2022). Inclusión educativa en el contexto de la formación de profesores en Chile. Revista Digital de Inves-tigación en Docencia Universitaria, 16(2), 1-18. doi: https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1582
Cruz Vadillo, R. (2016). Discapacidad y educación superior: ¿Una cuestión de derechos o buenas voluntades? Revista de Investigación Educativa, (23), 1-23. Recuperado de https://bit.ly/3Emx4MN
Cuero Angulo, A. V., Lara Lara, F., y Andino Jaramillo, R. A. (2022). Prácticas inclusivas mediante la formación de profe-sores responsivos: caso de una institución de educación básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 2292-2313. doi: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2378
Defensoría del Pueblo. (2020). El derecho a la educación inclusiva en el contexto de la emergencia sanitaria por el covid-19. Lima, Perú: Defensoría del Pueblo. Recuperado de https://bit.ly/3xFh30o
Delgado, K. E, Barrionuevo, L. A., y Essomba, M. A. (2021). La educación inclusiva en el nivel inicial. Estudio de caso. Espacios, 42(3), 27-41. doi: 10.48082/espacios-a21v42v03p03
Díaz, J. (2019). Discapacidad en el Perú: Un análisis de la realidad a partir de datos estadísticos. Revista Venezolana de Geren-cia, 24(85). Recuperado de https://bit.ly/3Kn4leu
Echavarría Celis, M. C., y Cárdenas Vásquez, L. E. (2022). Liderazgo directivo para favorecer el rol del docente en las prácticas inclusivas. Revista de Educación Inclusiva, 15(1), 131-151. https://bit.ly/3EjFPHn
Felipe-Rello, C., Garoz Puerta, I., y Tejero-González, C. M. (2020). Cambiando las actitudes hacia la discapacidad: diseño de un programa de sensibilización en Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 37, 713-721. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7243341
Fernández Cabrera, J. M., Jiménez Jiménez, F., Navarro Adelantado, V., y Sánchez López, C. R. (2019). Cambios en el autoconcepto del alumnado con y sin discapacidad motriz a partir de una intervención docente inclusiva en Educación Fí-sica. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 36, 138-145. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7260895
Flores Barrera, V. J., García Cedillo, I., y Romero Contreras, S. (2017). Prácticas inclusivas en la formación docente en México. Liberabit, 23(1), 39-56. doi: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.03
González-Rojas, Y., y Triana-Fierro, D. A. (2018). Actitudes de los docentes frente a la inclusión de estudiantes con necesi-dades educativas especiales. Educación y Educadores, 21(2), 200-218. Recuperado de https://bit.ly/3YKFdCD
Granada Azcárraga, M., Pomés Correa, M.P., y Sanhueza Henríquez, S. (2013). Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural, (25), 51-59. Recuperado de https://bit.ly/2XY9ldw
Hernández Fernández, A., y De Barros Camargo, C. (2021). Inclusión, atención a la diversidad y neuroeducación en Educa-ción Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 41, 555-561. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7953247
Màrquez Cabellos, N. G., y Andrade Sánchez, A. I. (2020). Prácticas inclusivas de estudiantes en formación docente. Educa-ción Física y Ciencia, 22(1), 109-109. doi: https://doi.org/10.24215/23142561e109
Martínez Angulo, C., Deneb, E., Pindal, C., Gallardo Fuentes, F. J., Carter Thuillier, B., y Peña Troncoso, S. (2023). Per-cepción de autosuficiencia hacia la inclusión en el futuro profesorado de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en edu-cación física, deporte y recreación, 48, 919-926. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8875548
Ministerio de Educación de la Nación. (2019). Educación inclusiva: fundamentos y prácticas para la inclusión. Ciudad Autó-noma de Buenos Aires: Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología. Recuperado de https://bit.ly/413zsBT
Montás García, M. y Sánchez Moreno, M. (2022). Formación inicial docente de educación física: barreras que desafían al profesorado universitario. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 46, 529-537. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8555092
Montilla Reina, M.J. (2019). Inclusión y competición. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 36, 552-560. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7260954
Nabaskues Lasheras, I., Usabiaga Arruabarrena, O., Martos-García, D., y Forland Standal, O. (2019). Comprensión de la habilidad desde la perspectiva del futuro profesorado de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, de-porte y recreación, 36, 121-128. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7260893
Ochoa Martínez, P. Y. (2021). Experiencia didáctica en educación física para la mejora de actitudes hacia la discapacidad auditiva en futuros profesionales de la actividad física y deporte. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y re-creación, 40, 174-179. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7699962
Peña Hernández, P. A., Calvo Soto, A. P., y Gómez Ramírez, E. (2020). Modelos teóricos en discapacidad. En: A.P. Calvo Soto, E. Gómez Ramírez, y J. Daza Arana (Eds.) Modelos teóricos para fisioterapia. (pp. 149-177). Cali, Colombia: Edito-rial Universidad Santiago de Cali. Recuperado de https://bit.ly/3XHLNJ4
Ponce-Solórzano, M. J., y Barcia-Briones, M. F. (2020). El rol del docente en la educación inclusiva. Domino de las Ciencias, 6(2), 51-71. doi: https://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1206
Romero-Ibarra, O. P., Chiquinquirá Peley-Bracho, R., y Troya-Morejón, I. (2020). Estrategias para la inclusión en el área de educación física de estudiantes con discapacidad. Polo del Conocimiento, 5(9), 900-917. Recuperado de https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1736/3353
Salmón, E., y Bregaglio, R. (Eds.). (2017). Nueve conceptos claves para entender la Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado de https://bit.ly/3XHOk5J
Sanahuja Ribés, A. Borri-Anadon, C., y De Angelis, C. (2022). Prácticas inclusivas en el contexto escolar: una mirada sobre tres experiencias internacionales. Revista Iberoamericana de Educación, 89(1), 17-37. doi: https://doi.org/10.35362/rie8914993
Sevilla Santo, D. E., Martín, M. Pavón, M. J., y Jenaro Río, C. (2018). Actitud del docente hacia la educación inclusiva y hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Innovación Educativa, 18(78), 115-142. Recuperado de https://bit.ly/3lQ8A8b
Solís García, P., y Borja González, V. (2021). Actitudes del profesorado de Educación Física hacia la inclusión de alumnos con discapacidad. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 39, 7-12. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7586484
Torres Paz, L. E., Granados Barretos, Torres Lozada, E. J., Bustamante Cerna, D., y Hernández Fernández, B. (2023). Enfoque de la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Formación Inicial Docente de Educación Física en el Perú. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 47, 962-968. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8722286
Valdés Morales, R. A. (2018). Liderazgo inclusivo: la importancia de los equipos directivos en el desarrollo de una cultura de la inclusión. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(16), 51-66. https://bit.ly/3XFMTVv
Vera Noriega, J. A., Burruel Valencia, M. A, y Sainz Palafox, M. (2022). Actitudes hacia la discapacidad y su influencia en la percepcion de inclusión en estudiantes de educación superior. Revista de Educación Inclusiva, 15(2), 45-62. Recuperado de https://bit.ly/3EkGzf8
Victoria Maldonado, J. A. (2013). El modelo social de la discapacidad: una cuestión de derechos humanos. Revista de Derecho de la UNED, (12), 1093-1109. doi: https://doi.org/10.5944/rduned.12.2013.11716
Villaverde Caramés, E.J., Fernández Villarino, M. A., Toja, M. B., y González Valeiro, M. (2021). Revisión de la literatura sobre las características que definen a un buen docente de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, de-porte y recreación, 41, 471-479. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7952371
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.