Characterization of sports programs aimed at people with disabilities and their participants in the region of Ñuble, Chile
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v47.95895Keywords:
Discapacidad, Deporte, Inclusión, ParticipaciónAbstract
The Aim of the study was to characterize the sports programs for Persons with Disabilities and their participants in the Ñuble region. Material and method: the study corresponds to a non-experimental cross-sectional design with a descriptive scope. The units of analysis includes all the sports programs aimed at PcD from the databases provided by the National Sports Institute, the Community Development Directorate and the National Disability Service and their corresponding participants year 2019 at the regional level. Results: 14 active sports programs are reported that consider a participation of 275 People with disabilities, where 26,8% correspond to men and 73,1% to women. At the regional level, the type of program with the greatest presence is sports-recreational with 71,4%, while sports-competitive and sports-recreational programs are presented in 14,3%, in the 3 provinces of Ñuble (Diguillín, Punilla and Itata). Conclusion: a centralization is visualized in the programs concentrated in the province of Diguillín, Chillán commune, most of them belong to municipal organizations with a sports-recreational approach with a higher prevalence of female participants.
Keywords: disability; sport; inclusion; participation.
References
Abad, F., Olea, J., Ponsoda, V., & García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Editorial Síntesis, Madrid, España
Asociación Médica Mundial. (1964). Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Aza, J. (2020). Entrenamiento en alto rendimiento deportivo: desde las percepciones de los atletas paralímpicos. (Trabajo de grado para obtener el título de Magister en Educación). Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá.
Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. (2020a). Creación de la XVI Región de Ñuble. https://www.bcn.cl/siit/actualidad-territorial/nueva-region-de-nuble
Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. (2020b). Región de Ñuble: Actualidad territorial. https://www.bcn.cl/siit/actualidad-territorial/region-de-nuble/document_view2
Block, M., & Obrusnikova, I. (2007). Inclusion in physical education: A review of the literature from 1995-2005. Adapted Physical Activity Quarterly, 24(2), 103–124. https://doi.org/10.1123/apaq.24.2.103
Booth, F., Roberts, C., Thyfault, J., Ruegsegger, G., & Toedebusch, R. (2017). Role of inactivity in chronic diseases: Evolutionary insight and pathophysiological mechanisms. Physiological Reviews, 97(4), 1351–1402. https://doi.org/10.1152/physrev.00019.2016
Campos-Campos, K. (2020a). Afectividad de un niño con trastornos del espectro autista en el contexto escolar y familiar: estudio de un caso. Journal of Movement & Health, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.5027/jmh-vol18-issue1(2021)art105
Campos-Campos, K. (2020b). Afectividad de un Niño con Trastornos del Espectro Autista en el contexto Escolar y Familiar: Estudio de un Caso. Journal of Movement & Health, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.5027/jmh-Vol18-Issue1(2021)art105
Campos-campos, K., Monsalves, G., Macías, M., Alarcón, K., Castelli, L. F., & Luarte, C. (2021). Importancia de la estimulación temprana para el desarrollo motor en niños con síndrome de Down : Una revisión sistemática Importance of early stimulation for motor development in children with Down syndrome : a systematic review. Rev.Peru.Cienc.Act.Fis.Deporte, 8(3), 1210–1219.
Castillo-Paredes, A. (2022). La formación del profesor de Educación Física en las Necesidades Educativas Especiales, hacia la reflexión y la acción, desde acuerdos internacionales y Leyes en Chile. Retos, 44, 709–715. https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91283
Centers for Disease Control and Prevention. (2020). Physical Activity for People with Disability | CDC. https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/features/physical-activity-for-all.html
Escalante, Y. (2011). Actividad física, ejercicio físico y condición física en el ámbito de la salud pública. Revista Española de Salud Pública, 85(4).
Gil, M., Morell, V., Díaz, I., Giménez, C., & Ruiz, E. (2016). Calidad de vida de los discapacitados intelectuales valorada por ellos mismos y los profesionales: variables implicadas. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 274. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.213
González, S., García, L., Contreras, O., & Sanchez-Mora, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 14–20.
Granero-Gallegos, A., Gómez-López, M., Abraldes, A., & Rodríguez-Suárez, N. (2011). Motivos de práctica en el ámbito de la actividad física no competitiva. Espiral. Cuadernos Del Profesorado, 4(7), 15–22.
Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., & Bull, F. C. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants. The Lancet Child and Adolescent Health, 4(1), 23–35. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30323-2
Ley N° 20.978. (n.d.). Reconoce el Deporte Adaptado y Paralímpico. (16 de diciembre del 2016). En Biblioteca del Congreso Nacional. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1098002
Luarte, C. (2017). Nível de especialização de Professores de educação física e estratégias metodológicas utilizadas em escolas de região do Biobío Chile. (Trabalho de tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Luarte, C., Castelli, L. F., Fernández, D., Tejos, F., Quintrileo, S., Amaya, M., & Campos, K. (2021). Desarrollo motor en niños-escolares de 5-12 años con trastornos del espectro autista ( TEA ): una revisión sistemática Motor development in schoolchildren aged 5-12 years with autism spectrum disorders ( ASD ): a systematic review. Rev.Peru.Cienc.Act.Fis.Deporte, 8(3), 1200–1209.
Ministerio del Deporte. (2016). Estudio de personas en situación de discapacidad y la práctica del deporte competitivo en Chile. https://www.academia.edu/39125370/Estudio_personas_en_situación_de_discapacidad_y_la_práctica_del_deporte_competitivo_en_Chile_Informe_ejecutivo
Ministerio del Deporte. (2020). II estudio nacional de hábitos de actividad física y deporte en población con discapacidad. https://page-mindep.s3.amazonaws.com/sigi/files/20606_resumen_ejecutivo_ii_estudio_nacional_de_h_bitos_de_actividad_f_sica_y_deporte_en_poblaci_n_con_discapacidad_.pdf
Muñoz-Hinrichsen, F. (2022). Formación del profesorado de educación física vinculado a la inclusión y la discapacidad en universidades de Chile. Journal of Movement and Health, 19(1), 1–13. https://doi.org/https://doi.org/10.5027/jmh-Vol19-Issue1(2022)art134 Artículo
Navarro, B. (2017). Facilitadores y obstaculizadores de la inclusión deportiva en Chile. Revista Horizonte Ciencias De La Actividad Física, 8(2).
OMS. (2018). Plan de acción mundial de la OMS sobre discapacidad 2014-2021. https://www.who.int/disabilities/actionplan/es/
OPS. (2019). Plan de acción mundial sobre actividad física 2018-2030: Más personas activas para un mundo más sano. Licencia: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/50904/9789275320600_spa.pdf
Paolinelli, C., & González, M. (2014). Epidemiología de la discapacidad en chile, niños y adultos. Revista Médica Clínica Las Condes, 25(2), 177–182. https://doi.org/10.1016/s0716-8640(14)70028-8
Perea-Caballero, A., López-Navarrete, G., Perea-Martínez, A., Reyes-Gómez, U., Santiago-Lagunes, L., Ríos-Gallardo, P., Lara-Campos, A., González-Valadez, A., García-Osorio, V., Hernández-López, M., Solís-Aguilar, D., & De la Paz-Morales, C. (2019). Importancia de la Actividad Física. Revista Salud Jalisco, 6(2), 121–125. https://www.medigraphic.com/pdfs/saljalisco/sj-2019/sj192h.pdf
Pérez, J., Reina, R., & Sanz, D. (2012). La Actividad Física Adaptada para personas con discapacidad en España: perspectivas científicas y de aplicación actual. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(21), 213–224. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/86/81
Pineda, E., Ter-Minassian, T., Ahmad, E., Letelier, L., & Fernández, I. (2018). Estrategia integral para una descentralización efectiva y fiscalmente responsable: evidencia de Chile.
Rimmer, J., & Marques, A. (2012). Physical activity for people with disabilities. The Lancet, 380(9838), 193–195. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)61028-9
Servicio Nacional de Discapacidad. (2016). II ESTUDIO NACIONAL DE LA DISCAPACIDAD 2015. https://www.senadis.gob.cl/pag/306/1570/publicaciones
Severinsen, M., & Pedersen, B. (2020). Muscle-Organ Crosstalk: The Emerging Roles of Myokines. Endocrine Reviews, 41(4), 594–609. https://doi.org/10.1210/endrev/bnaa016
Solórzano, M. (2013). Espacios accesibles en la escuela inclusiva . Revista Electrónica Educare, 17(1), 89–103.
Torres, M. (2011). Recursos metodológicos en Educación Física con alumnos con Discapacidad con discapacidad física y psíquica. Pila Teleña.
UNESCO. (2017). Plan de Acción de Kazán. Conferencia Internacional de Ministros y Altos Funcionarios Encargados de La Educación Física y El Deporte, 6th, Kazan, Russian Federation, 2017, 1–26. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252725_spa
World Health Organization. (2020). Guidelines on physical activity and sedentary behaviour. https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.