Basic psychological needs associated with the practice of individual and collective sport
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87480Keywords:
Sports orientation; Floorball; Physical education; Physical activity; Theory of Self-determination.Abstract
Introduction: The physical education teacher through sports practice tries to motivate intrinsically his students through sport practices, using tasks that follow the philosophy of self-determination theory. Method: In this quantitative and quasi-experimental study, it is observed which sport practice best satisfies the basic psychological needs of adolescent. Analyzing the implementation of an individual sport and a collective sport over six intervention sessions of each sport with compulsory secondary education students using the basic psychological needs measurement scale (BPNES). Results: Data analysis showed an improvement in the feeling of autonomy after the intervention through individual sport. Conclusion: Basic psychological needs have a positive impact through sport and with different contributions depending on the sport developed.
References
Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Keer, H., De Meyer, J., Van den Berghe, L., & Haerens, L. (2013). Development and evaluation of a training on need-supportive teaching in physical education: Qualitative and quantitative findings. Teaching and Teacher Education, 29, 64-75. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.09.001
Amado, D., Villar, F. D., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P. A., & García-Calvo, T. (2014). Effect of a Multi-Dimensional Intervention Programme on the Motivation of Physical Education Students. PLOS ONE, 9(1), e85275. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0085275
Beltrán, V. J., & Devís, J. (2019). El pensamiento del alumnado inactivo sobre sus experiencias negativas en educación física: Los discursos del rendimiento, salutismo y masculinidad hegemónica. [Inactive student thinking on their negative experiences in physical education: discourses of performance, healthism and hegemonic masculinity]. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 15(55), 20-34. https://doi.org/10.5232/ricyde2019.05502
Campos, R. C., Calvo, T. G., Hernández, J. G., & Bustos, J. G. F. (2018). Necesidades psicológicas básicas, motivación y compromiso en educación física. Revista de psicología del deporte, 27(1), 97-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6280483
Carrasco, H., Fernández, S., Reigal, R., Olmos, J., & Ramírez, F. (2019). Influencia de las necesidades psicológicas básicas en los hábitos de práctica físico-de-portiva de escolares de la comuna de Valparaíso. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 2, 121.
Castro-Sánchez, M., Linares-Manrique, M., Sanromán-Mata, S., & Pérez Cortés, A. J. (2017). Análisis de los comportamientos sedentarios, práctica de actividad física y uso de videojuegos en adolescentes. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3(2), 241. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.2.1746
Coolican, H. (2014). Research methods and statistics in psychology (Sixth edition). Psychology Press, Taylor & Francis Group.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. The American psychologist, 55, 68-78. https://doi.org/10.1037110003-066X.55.1.68
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology. 2008a; 49(3 (Vol. 49).
Ferreira, D., Serrano, J., Petrica, J., Honório, S., Mesquita, M. H., & Batista, M. (2018). Integração Social de Atletas de Desporto Adaptado na Modalidade de Atletismo. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 20(2-3), 256-278. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2018.256-278
Fradejas, E., & Espada, M. (2018). Evaluación de la motivación en adolescentes que practican deportes en edad escolar. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 33, 27-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6367719
Fundación para la Investigación Nutricional. (2016). Actividad Física en niños y adolescentes en España.
García-González, L., Solana, A. A., Serrano, J. S., Tomás, F. J. A., & Clemente, J. A. J. (2015). Soporte de autonomía en Educación Física: Evidencias para mejorar el proceso de enseñanza. (Autonomy support in Physical Education: Evidence to improve the teaching process). Cultura, Ciencia y Deporte, 10(29), 103-111. https://doi.org/10.12800/ccd.v10i29.547
Gómez, A., Hernández, J., Martínez, I., & Gámez, S. (2014). Necesidades psicológicas básicas en Educación Física según el género y el curso del estudiante. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 159-167. https://doi.org/10.6018/rie.32.1.172311
González, J., De los Fayos, E., & García, A. (2012). Indicadores de bienestar psicológico percibido en alumnos de Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 21, 5.
Jodra, P., Domínguez, R., & Maté-Muñoz, J. L. (2017). Incidencia de la práctica deportiva en la conducta disruptiva de niños y adolescentes. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(2-3), 193-206. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2017.193-206
Lamoneda, J., & Huertas-Delgado, F. J. (2019). Necesidades psicológicas básicas, organización deportiva y niveles de actividad física en escolares. Revista de Psicología del Deporte, 28(1), 115-124. https://www.rpd-online.com/article/view/v28-n1-lamoneda-huertas
Martínez Baena, Alejandro César, Chillón, Palma, Martín-Matillas, Miguel, Pérez López, Isaac, Castillo, Ruth, Zapatera, Belén, Vicente-Rodríguez, Germán, Casajús, José Antonio, Álvarez-Granda, Lino, Romero Cerezo, Cipriano, Tercedor, Pablo, & Delgado-Fernández, Manuel. (2012). Motives of Doprout and Non Practice Physical Activity and Sport in Spanish Adolescents: The Avena Study. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 45-54. Recuperado en 22 de abril de 2021, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232012000100005&lng=es&tlng=en.
Martínez, F. D., & González, J. (2017). Autoconcepto, práctica de actividad física y respuesta social en adolescentes. Relaciones con el rendimiento académico. Revista Iberoamericana de Educación, 73(1). https://doi.org/10.35362/rie731127
Martínez, Ó., Fernández, E., & Camacho, M. J. (2010). Percepción de dificultades para la práctica de actividad física en chicas adolescentes y su evolución con la edad. 92-99. https://www.redalyc.org/pdf/5516/551656927012.pdf
Moreno-Murcia, J. A., Marzo, J. C., Martínez-Galindo, C., y Conte-Marín, L. (2011). Validación de la Escala de “Satisfacción de las Necesidades Psicológicas Básicas” y del Cuestionario de la “Regulación Conductual en el Deporte” al contexto español. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(26), 355-369. doi:10.5232/ricyde2011.02602
Moreno-Murcia, J. A., Sicilia, A., Sáenz-López, P., González-Cutre, D., Almagro, B. J., & Conde, C. (2014). Análisis motivacional comparativo en tres contextos de actividad física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 14(56), 665-685.
Murcia, J. A. M., Coll, D. G. C., Garzón, M. C., & Rojas , N. P. (2008). Adaptación a la educación física de la escala de las necesidades psicológicas básicas en el ejercicio. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 295-303.
Serrano, J. S., Catalán, Á. A., Lanaspa, E. G., Solana, A. A., & García-González, L. (2016). Importancia del apoyo a las necesidades psicológicas básicas en la predisposición hacia diferentes contenidos en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (29), 3-8.
Viñambres, A. M. (2008). El entrenamiento del corredor de orientación. Consejo Superior de Deportes.
Vlachopoulos, S. P., & Michailidou, S. (2006). Development and Initial Validation of a Measure of Autonomy, Competence, and Relatedness in Exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10(3), 179-201. https://doi.org/10.1207/s15327841mpee1003_4
Wikman, J., Elsborg, P., Nielsen, G., Seidelin, K., Nyberg, M., Bangsbo, J., Hellsten, Y., & Elbe, A.-M. (2018). Are team sport games more motivating than individual exercise for middle-aged women? A comparison of levels of motivation associated with participating in floorball and spinning. Kinesiology, 50.(1.), 34-42. https://doi.org/10.26582/k.50.1.5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eduardo Pellicer de Juan, Salvador García Martínez, Alberto Ferriz Valero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.