Profile and conception of the teaching of the basic football coach in the region of Beja (Portugal)
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87365Keywords:
Football coach, sports teaching, planning and programingAbstract
The figure of the coach is key in sports training with young people. The aims of this study were to establish the profile of the football coach in the training stages of young players in the region of Beja (Portugal), to identify their conception of football teaching, and to know how to plan and programme them. To this end, 124 grassroots football coaches in the aforementioned Portuguese region were surveyed. The data showed that the profile of the base football coach in Beja corresponded to the following: a man between 31 and 40 years old, with the twelfth year of schooling complete, working as an employee, without a course of coaching or with only Grade I or basic level of the qualification of football coach. It was also highlighted the fact that most coaches considered football as a means of educating players, with younger coaches believing most in football as a means of transmitting values. It should be noted that the coaches said they were quite clear about the content to be worked on in these ages and that they used both managerial and discovery-based teaching methods. Coaches said they tended to give more priority to technical and tactical aspects over physical work. Finally, a large number of coaches showed their intention to train at higher levels in the future.
References
Abad, M. T. (2009). La formación del entrenador en el proceso de enseñanza- aprendizaje de jóvenes futbolistas. Tesis doctoral. Universidad de Huelva.
Abad, M. T., Benito, P. J., Giménez, F. J., & Robles, J. (2011). La formación de los entrenadores de fútbol base en la provincia de Huelva. Cultura, Ciencia y Deporte, 6(18), 171-183.
Azpillaga, I., González, Ó., Irazusta, S., & Arruza, J.A. (2012). Análisis y valoración de la influencia que ejerce el perfil formativo de los entrenadores en jóvenes futbolistas. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 62-64.
Ballester, I., Fernández, R., & Parra-Camacho, D. (2021). Adaptación y validación de una escala para la evaluación del desempeño profesional del entrenador de fútbol en base a su formación permanente, nivel de TIC y autoevaluación. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 40, 272-280. doi: https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.83157
Bettega, O., Scaglia, A., Nascimento, J., Ibáñez, S., & Galatti, L. (2018). O ensino da tática e da técnica no futebol: concepção de treinadores das categorias de base. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 33, 112-117. doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.55503
Brink, M. S., Frencken, W. G. P., Jordet, G., & Lemmink, K. A. P. M. (2014). Coaches’ and Players’ Perceptions of Training Dose: Not a Perfect Match. International Journal of Sports Physiology and Performance, 9, 497 -502. doi:10.1123/IJSPP.2013-0009
Buceta, J. M. (2004). Estratégias Psicológicas para Treinadores de Desportistas Jovens. Dykinson. Madrid.
Cañadas, M., Ibáñez, S. J., García, J., Parejo, I., & Feu, S. (2010). Importancia de la planificación en el entrenamiento deportivo: análisis del proceso de entrenamiento en minibasket, Wanceulen E.F. digital, 7, 52-64.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2ª ed.), Hillsdale, New York: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Chelladurai, P., Kuga, D. J., & O’Bryant, C. P. (1999). Individual differences, perceived task characteristics, and preferences for teaching and coaching. Research Quarterly for Exercise and Sport, 70(2), 1-9. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02701367.1999.10608035
Del Bosque, V. (2013). El Fútbol, Educación y Formación. Cultura, Ciencia y Deporte, 22(8), 67-70.
Evans, M. B., McGuckin, M., Gainforth, H. L., Bruner, M. W., & Côté, J. (2015). Coach development programmes to improve interpersonal coach behaviours: a systematic review using the re-aim framework. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 871–877. doi:10.1136/bjsports-2015-094634
Feu, S., Ibáñez, S. J., & Gozalo, M. (2007). Propiedades psicométricas de los cuestionarios EDD y EPD para evaluar el estilo de Planificación y decisión de los entrenadores. Revista de Psicología del Deporte, 16(2), 185-199.
Feu, S., Ibáñez, S. J., & Gozalo, M. (2010). La formación inicial de los entrenadores de balonmano para la enseñanza del deporte en la edad escolar. Cultura, Ciencia y Deporte, 5(14), 109-117.
Fraser-Thomas, J. L., Côté, J., & Deakin, J. (2005). Youth sport programs: an avenue to foster positive youth development. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(1), 19-40. doi: http://dx.doi.org/10.1080/1740898042000334890
Galatti, L., Bettega, O., Montagner, P.C., & Scaglia, A.J. (2016). Atribuições do professor e treinador de exporte: ensino do futebol em idade escolar. En S. Feu y M. Cañadas (Coords.). Innovaciones y aportaciones a la formación de entrenadores para el deporte en la edad escolar (pp. 239-252). Universidad de Extremadura. Editora Unicamp.
Giménez, F. J. (2003). La Formación del Entrenador en la Iniciación al Baloncesto. Sevilla: Wanceulen Editorial Deportiva S. L.
Gutiérrez, D. (2007). Modelo de intervención para educar en valores a través del fútbol: una experiencia con entrenadores de fútbol de la Comunidad de Madrid. Tesis doctoral inédita. Universidad Politécnica, Madrid.
Hernández, R., Fernández-Collado, C., & Baptista, P. (2007). Metodología de la investigación (4a ed.). México: McGraw-Hill/ Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Ibáñez, S. J. (2002). Los contenidos de enseñanza del Baloncesto en las categorías de formación. En S. J. Ibáñez & M. Macías (Eds.), Novos horizontes para o treino do básquetbol (pp. 111-136). Lisboa: Ediçôes FMH.
Instituto Português do Desporto e Juventude, I.P. (2018). Infografia dos Técnicos de Desporto em Portugal. Departamento de Formação e Qualificação. Lisboa, Portugal.
Jiménez, C., López-Barajas, E., & Pérez, R. (1997). Pedagogía experimental II. (Vol. I). Madrid: UNED.
Jones, R. (1992). Certified Football Association Coaches: Background, Training and Role Perceptions. British Journal of Physical Education, Research Suplement, 12, 2-6.
Kataoka, R., Vasenina, E., Loenneke, J., & Buckner, S.L. (En prensa). Periodization: Variation in the Definition and Discrepancies in Study Design. Sports Medicine. Doi: 10.1007/s40279-020-01414-5
Labrincha, J., & Gaspar, P. (2004). Avaliação e controlo do treino em basquetebol: um estudo exploratório em treinadores. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 4(2), 228.
Lledó, E., Martínez, G., & Huertas, F. (2014). Perfil del entrenador de fútbol en la etapa escolar en escuelas de clubes de élite de la Comunitat Valenciana. Cultura, Ciencia y Deporte, 9(25), 57-68.
Lledó, E., & Huertas, F. (2012). Perfil del técnico de fútbol en escuelas de clubes de primera división en la Comunitat Valenciana. Apunts. Educación Física y Deportes, 108, 35-45. doi: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2012/2).108.04
Macarro, J., Romero, C., &Torres, J. (2010). Motivos de abandono de la práctica de actividad físico-deportiva en los estudiantes de Bachillerato de la provincia de Granada. Revista de Educación, 353, 495-519.
Maestre, M., Garcés de los Fayos, E. J., Ortín, F. J., & Hidalgo, M. D. (2018). El perfil del entrenador excelente en fútbol base. Un Estudio mediante Grupos Focales. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(3), 112-128.
Merino, A., Sabirón, F., & Arraiz, A. (2015). Análisis del escenario de competición en fútbol prebenjamín: Un estudio de caso. Retos, Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 26-32. doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34815
Nuviala, A., León, J. A., Gálvez, J., & Fernández, A. (2007). Qué actividades deportivas escolares queremos. Qué técnicos tenemos. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 25.
Nuviala, A., & Nuviala, R. (2005). Abandono y continuidad de la práctica deportiva escolar organizada desde la perspectiva de los técnicos de una comarca aragonesa. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 20, 295-307.
Olmedilla, A., Ortín, F. J., Andréu, M. D., & Lozano, F. J., (2004). Formación en Psicología para Entrenadores de Fútbol: Una Propuesta Metodológica. Revista de Psicología del Deporte, 13(2), 247-262.
Ortega, G., Abad, M. T. Durán, L. J., Franco, J., Giménez, F. J., Jiménez, P. J., & Jiménez, A. C. (2015). Treinar Futebol: Ensinando Valores. Por uma Educação Real: Valores e Desporto. Madrid: Edições Gráficas Fundação Real Madrid.
Paixão, P., Abad, M. T., & Giménez, F. J. (2019). Diseño y validación de un cuestionario para estudiar la formación de entrenadores de fútbol base. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 294-300. doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63262
Santos, F., Côrte-Real, N., Regueiras, L., Dias, C., & Fonseca, A. (2016). O papel do treinador do desenvolvimento positivo de jovens através do desporto: do que sabemos ao que precisamos saber. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(2), 289-296.
Santos, F., Pereira, P., & Martinek, T. J. (2018). O papel do treinador no desenvolvimento positivo dos jovens através do desporto de competição: necessidades, desafios e recomendações. In V. Loureiro e N. Loureiro (Org.). Atividade Física e Desporto. Diversos Contextos de Intervenção (pp. 112-127). Instituto Politécnico de Beja.
Santos, S., Mesquita, I., Graça, A., & Rosado, A. (2010). Coaches’ perceptions of competence and acknowledgement of training needs related to professional competences. Journal of Sports Science and Medicine, 9, 62-70.
Siedentop, D. Hastie, H., & Van Der Mars H. (2004). Complete Guide to Sport Education. Champaign, IL: Human Kinetics.
Sousa, C., Cruz, J., Torregrosa, M., Vilches, D., & Viladrich, C. (2006). Evaluación conductual y programa de asesoramiento personalizado a entrenadores (PAPE) de deportistas jóvenes. Revista de Psicología del Deporte, 15(2), 263-278.
Stafford, I. (2010). Coaching for Long-Term Athlete Development: to improve participation and performance in sport.London. Sport England, Sports Coach.
Suchomel, T.J., Nimphius, S., Bellon, C.R., & Stone, M.H. (2018). The importance of muscular strength: training considerations. Sports Medicine, 48(4), 765–785.
Tomczak, M., & Tomcak, E. (2014). The need to report effect size estimates revisited. An overview of some recommended measures of effect size. Trends Sport Scicences, 1(21), 19-25.
Urbano-Arévalo, F.C., Mancha-Triguero, D., Gómez-Carmona, C.D., & Gamonales, J.M. (2020). Influencia del perfil del entrenador en el diseño de tareas en fútbol-base. Estudio de casos. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 204-212. doi: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74456
Viciana, J. (2002). Planificar en Educación Física. Barcelona: Inde.
Zapata, G., Antonio, J., & Palao, J. M. (2015). Planificación y Control del Entrenamiento de los Equipos de Fútbol en Categorías Juvenil y Tercera División Senior de la Región de Murcia (temporada 2012-2013), Kronos 14(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paulo Paixao, Fco. Javier Giménez Fuentes-Guerra, Benjamin Navarro Domínguez, Jose Antonio Cerrada Nogales, José Robles Rodríguez, Manuel Tomás Abad Robles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.