Anxiety and perception of success in cadet and youth soccer players

Authors

  • Rubén Arroyo del Bosque University of Burgos http://orcid.org/0000-0002-2460-2140
  • Sergio López García Universidad de Pontificia de Salamanca (Facultad de Educación). Universidad de Salamanca. Grupo de investigación GIADES (Investigación en actividad física, deporte y salud) de la Universidad Pontificia de Salamanca https://orcid.org/0000-0003-3109-1542
  • Óscar González Rodíguez TESKAL Asesoramiento on-line SL
  • Mario Amatria Jiménez Universidad de Pontificia de Salamanca (Facultad de Educación). Grupo de investigación GIADES (Investigación en actividad física, deporte y salud) de la Universidad Pontificia de Salamanca.

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v60.107208

Keywords:

Anxiety, Ego-Task Orientation, Soccer, Football, Sports Initiation

Abstract

The present study aims to analyse the level of anxiety and motivational orientation (achievement goals) in football players in training categories, which are influential factors in sporting development that usually affect performance, determining their performance. The study involved 104 football players (19 females and 85 males) belonging to the different categories that compete in the league championships at formative ages (cadet and youth). The subjects were aged between 14 and 18 years (15.90±1.31) and were administered the Spanish version of the Competitive Anxiety Scale (SAS-2) and the Perception of Success Questionnaire (POSQ). The results showed a clear predominant orientation towards the task as opposed to the ego typical of age and competitive category; while competitive anxiety presents worry as the dimension with the highest score and somatic anxiety and deconcentration with very low and similar means. In relation to the levels of competitive anxiety with respect to gender, statistically significant differences were observed in the dimensions of worry and deconcentration, reflecting higher values in females than in males. The results are discussed in terms of other findings and the multidimensional concept of competitive anxiety and the motivational climate (ego-task).

Keywords: anxiety, ego-task orientation, soccer, sports initiation.

 

References

Aguirre-Loaiza, H., Federico Ayala, C., y Ramos Bermúdez, S. (2016). La atención-concentración En El Deporte De Rendimiento. Educación Física y Deporte, 34(2), 409–428. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v34n2a06

Alfermann, D., Geisler, G., y Okade, Y. (2013). Goal orientation, evaluative fear, and perceived coach behavior among competitive youth swimmers in Germany and Japan. Psychology Sport and Exercise, 14(3), 307-315.

Almagro, B. J., Sáenz López, P., González Cutre, D. y Moreno, J. A. (2011). Clima motivacional percibido, necesidades psicológicas y motivación intrínseca como predictores del compromiso deportivo en adolescentes. Revista Internacion-al de Ciencias del Deporte, 7(25), 250-265. doi:10.5232/ricyde2011.02501

Ames, C. y Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Student’s learning strategies and motivation process-es. Journal of Educational Psychology, 80, 260-267.

Arroyo del Bosque, R., Moral García, J. E., González Rodríguez, Ó. y Arruza Gabilondo, J. A. (2022). Influencia del resultado en la ansiedad de futbolistas iniciados. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(2), 15-30. https://doi.org/10.24310/riccafd.2022.v11i2.14410

Ato, M., López García, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psico-logía. Anales de Psicología, 29(3), 1038–1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Bohórquez Gómez Millán, M. R. y Checa Esquiva, I. (2017). Factores psicosociales relacionados con la ansiedad compe-titiva de los deportistas en etapas de formación. Cultura, Ciencia y Deporte, 12(36), 205-210.

Bohórquez, M. R., Lorenzo, M., Bueno, M. R. y Garrido, M. Á. (2012). Influencia de la identidad grupal en la cohesión: Estudio piloto. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 12(1), 151-154. https://doi.org/10.4321/S1578-84232012000100016

Borges, P. J., Argudo, F. M., Ruiz, R. y Ruiz, E. (2020). Análisis de la ansiedad competitiva en jugadores jóvenes de waterpolo en función del género y rendimiento. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 20-25. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/73450/48148

Cachón, J., Cuervo, C., Zagalaz, M. L. y González, C. (2015) Relación entre la práctica deportiva y las dimensiones del autoconcepto en función del género y la especialidad que cursan los estudiantes de los grados de magisterio. Journal of Sport and Health Research, 7(3), 257-266.

Caldarelli, S., Conti, F., de Giuli, C. y Tamoni, S. (2010). ¿Por qué el abandono y la falta de motivación en el deportis-ta? Educación Física Y Deporte, 8(1-2), 67–76. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.4674

Cano Noguera F., Ibáñez Pérez R.J., Cavas García F. y Martínez Moreno A. (2021) Influence of Psychological Factors in Federated Futsal and Lifeguard Athletes, Differences by Gender and Category. Front. Psychol. 12, 680419. doi: 10.3389/fpsyg.2021.680419

Carron, A. V., Shapcott, K. y Burke, S. (2007). Group cohesion in sport and exercise: past, present and future. En M. Beauchamp y M. Eys (Eds.), Group dynamics in exercise and sport psychology (pp. 117- 141). Routledge.

Castillo Rodríguez, A., Ruiz Sánchez, E., Martins, F. y Onetti-Onetti, V. (2022). Percepción subjetiva del esfuerzo, la ansiedad y la autoconfianza en jugadores de fútbol semiprofesionales. Revista Latinoamericana Psicología, 54 170-177. https://doi.org/10.14349/rlp.2022.v54.19

Castillo Rodríguez, A., López Aguilar, J. y Alonso Arbiol, I. (2021). Relación entre respuestas físico-fisiológicas y psico-lógicas en árbitros de fútbol amateur. Revista de Psicología del Deporte, 30(3), 26-37

Castro Segura, D., Cerdas Adanis, D., Barrantes Brais, K., Bonilla Ureña, P. y Ureña, Sánchez, B., (2018). Autoeficacia, ansiedad precompetitiva y percepción del rendimiento en jugadores de fútbol categorías sub 17 y juve-nil. MHSalud, 15(2), 36-54. https://dx.doi.org/10.15359/mhs.15-2.3

Castro Sánchez, M., Zurita Ortega, F. y Chacón Cuberos, R. (2019). Clima motivacional en deportistas en función de la modalidad deportiva. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(1), 31–38. https://doi.org/10.6018/sportk.362031

Castro Sánchez, M., Zurita Ortega, F. Chacón Cuberos, R. y Lozano Sánchez, A. M. (2019). Clima motivacional y nive-les de ansiedad en futbolistas de categorías inferiores. Retos, 35, 164–169. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63308

Catalá Mesón, P., Peñacoba Puente, C., Velasco Furlong, L., Jareño Arias, N. y Fernández Serrano, Á. (2017). La moti-vación como variable influyente en la ansiedad y autoconfianza de los deportistas. Informacio Psicologica, (112), 14–28. https://doi.org/10.14635/IPSIC.2016.112.2

Chan, D. K., Lonsdale, C. y Fung, H. H. (2012). Influences of coaches, parents, and peers on the motivational patterns of child and adoles¬cent athletes. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 22(4), 558–568. doi: 10.1111/j.1600-0838.2010.01277.

Cervelló, E. M., Escartí, A. y Balagué, G. (1999). Relaciones entre la orientación de metas disposicional y la satisfacción con los resultados deportivos, las creencias sobre las cusas de éxito en deporte y la diversión con la práctica deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 8, 7-19.

Cervelló, E.M. y Santos Rosa, F.J. (2000). Motivación en las clases de Educación Física: un estudio de la perspectiva de las metas de logro en el contexto educativo. Revista de Psicología del Deporte, 9, 51-70.

Cox, R., Shannon, J., McGuire, R. y McBride, A. (2010). Predicting subjective athletic performance from psychological skills after controlling for sex and sport. Journal of Sport Behavior, 33(2), 129-145.

Cruz, J., Mora, A., Sousa, C. y Alcaraz, S. (2016). Effects of an individualized program on coache´s observed and per-ceived behavior. Revista de Psicología del Deporte, 25, 137-144.

Davids, K., Araújo, D., y Shuttleworth, R. (2005). Applications of Dynamical Systems Theory to Football. In J. Cabri, T. Reilly, y D. Araújo (Eds.), Science and Football V (pp. 556-569). London: Routledge.

Doherty, S., Hannigan, B. y Campbell, M. J. (2016). The experience of depression during the careers of elite male ath-letes. Frontiers in psychology,7,1069-1069.

Eys, M., Hardy, J., Carron, A. y Beauchamp, M. (2003). The Relationship between Task Cohesion and Competitive State Anxiety. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 66-76. https://doi.org/10.1123/jsep.25.1.66

Del Pino Medina, M., Milán Gómez, E., Ríos Moreno, S. y Mula Pérez, F. J. (2009). Inteligencias múltiples y deporte. Apunts, 1(95), 5-13. https://revista-apunts.com/inteligencias-multiplesy-deporte/

Franco Alvarez, E., Coterón López, J., Gómez, V. y Franza, A. (2017). Relación entre motivación, actividad física reali-zada en el tiempo libre y la intención futura de práctica de actividad física. Estudio comparativo entre adolescentes ar-gentinos y españoles. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6(1), 25-34.

Freire, G.L.M., Sousa, V.C., Moraes, J.F.V.N., Alves, J.F.N., Oliveira, D.V. y Nascimento Junior, J.R.A. (2020). Are the traits of perfectionism associated with pre-competitive anxiety in young athletes? Cuadernos de Psicología del Depor-te, 20(1), 37-46.

Galatti, L. R., Côté, J., Reverdito, R. S., Allan, V., Seoane, A. M., y Paes, R. R. (2016). Fostering elite athlete develop-ment and recrea-tional sport participation: xsuccessful club environment. Motricidade, 12(3), 20. https://doi.org/10.6063/motricidade.6099

García Mas, A., Palou, P., Smith, R. E., Ponseti, X., Almeida, P., Lameiras, J., Jiménez, R. y Leiva, A. (2011). Ansiedad competitiva y clima motivacional en jóvenes futbolistas de competición, en relación con las habilidades y el rendi-miento percibido por sus entrenadores. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 197-207.

García Mas, A., Fuster-Parra, P., Ponseti, F. J., Palou, P., Olmedilla, A. y Cruz, J. (2015). Análisis bayesiano de la moti-vación, el clima motivacional y la ansiedad en jóvenes jugadores de equipo. Anales de psicología, 31(1), 355-366.

García Mas, A., Palou, P., Gili, M., Ponseti, X., Borras, P. A., Vidal, J., Cruz, J., Torregrosa, M., Villamarín, F. y Sou-sa, C. (2010). Commitment, enjoyment and motivation in young soccer competitive players. The Spanish Journal of Psychology, 13(2), 609–616. https://doi.org/10.1017/S1138741600002286

Gonzálvez, C., Inglés, C. J., Vicent, M., Lagos-San Martín, N., Sanmartín, R. y García Fernández, J. M. (2016). Dife-rencias en ansiedad escolar y autoconcepto en adolescentes chilenos. Acta de Investigación Psicológica - Psychological Research Records, 6(3), 2509-2515.

Gutiérrez, M. (2014). Relaciones entre el clima motivacional, las experiencias en educación física y la motivación intrín-seca de los alumnos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 9-14.

Hanrahan, S. J. y Cerin, E. (2009). Gender, level of participation, and type of sport: Differences in achievement goal orientation and attributional style. Journal of Science and Medicine in Sport, 12(4), 508–512. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2008.01.005

Hevilla Merino, Á. y Castillo Rodríguez, A. (2018). Fluctuación de las características psicológicas de rendimiento depor-tivo en jóvenes futbolistas. Estado basal vs. Precompetitivo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(3), 169–178. Recu-perado a partir de https://revistas.um.es/cpd/article/view/288841

Høigaard, R. y Ommundsen, Y. (2007). Perceived social loafing and an¬ticipated effort reduction among young football (soccer) players: an achievement goal perspective. Psychological Reports, 100(3), 857–875. doi: 10.2466/pr0.100.3.857-875.

Iglesias, E., Cecchini, J. A., Cueli, M. y González Castro, P. (2020). Analysis of the relationship between different psy-chological variables in the sporting environment of footballers. Universitas Psychologica, 18(4), 1–12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-4.ardv

Iso Ahola, S. E. y St.Clair, B. (2000). Toward a theory of exercise motivation. Quest, 52, 131-147.

Lameiras, J., Martins, B., Lopes de Almeida, P. y García Mas, A. (2017). Coaches’ Perceived Leadership Style and Ten-dency to Cooperate among Athletes within Competitive Teams. Acción Psicológica, 14(1), 79-92. http://dx.doi.org/10.5944/ap.14.1.19264

Logan, K., Cuff, S. y Council on Sports Medicine and Fitness. (2019). Organized sports for children, preadolescents, and adolescents. Pe-diatrics, 143(6), e20190997. https://doi.org/10.1542/peds.2019-0997

López Gajardo, M. A., González Ponce, I., Ponce Bordón, J. C., Díaz García, J. y M. Leo, F. (2020). Validación al espa-ñol de la Escala de Comunicación Efectiva en el Fútbol. Revista Latinoamericana de Psicología, 52, 184-192.

Luis de Cos, G., Arribas Galarraga, S., Luis de Cos, I. y Arruza, J. A. (2019). Competencia motriz, compromiso y ansie-dad de las chicas en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36(2), 231-238.

Moreno, J. A.; Cervelló, E. y González Cutre, D. (2007). Analizando la motivación en el deporte: un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. Apuntes de Psicología, 25, 35-51.

Meroño, L., Calderón, A. y Hastie, P. A. (2016). Effect of a Sport Education season on the technical learning and moti-vational climate of junior high performance swimmers. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 12(44), 182-198.

Nicholls, J. G. (1984a). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and per-formance. Psychological Review, 91, 328-346.

Nicholls, J. G. (1984b). Conceptions of ability and achievement motivation. En R. Ames y C. Ames (Eds.), Research on motivation in education (Vol. 1., pp. 145- 167). New York: Academic Press.

Núñez, J.L., León, J., Valero Valenzuela, A., Conte, L., Moreno-Murcia, J.A. y Huéscar, E. (2021). Influence of Physi-cal Self-Concept and Motivational Processes on Moderate-to-Vigorous Physical Activity of Adolescents. Frontiers in Psychology, 12, 1-8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.685612

Otero, M. y Chacín, L. (2008). La comunicación interpersonal como fac¬tor clave de la práctica gerencial bajo el enfoque de acción comunicati¬va de Jürgen Habermas. Revista Del Centro de Investigación de Ciencias Administrativas y Gerenciales, 9, 3–26.

Pazo Haro, C. I., Buñuel, P. S.-L. y Uriondo, L. F. (2012). Influencia del contexto deportivo en la formación de los fulbolistas de la selección Española de fútbol [Influence of sport context on training elite soccer player]. Revista de Psi-cología del Deporte, 21(2), 291–299.

Pérez Cáceres, J., Bohórquez Gómez Millán, M. R. y Arias Velarde, M. Á. (2021). Relación entre la cohesión grupal y la ansiedad competitiva en fútbol de iniciación. Informacio Psicologica, (121), 106–117. https://doi.org/10.14635/IPSIC.2021.121.9

Pineda Espejel, H. A., Alarcon, E., López Ruiz, Z. y Trejo, M. (2018). Orientaciones de meta como mediadoras en la relación entre perfeccionismo y ansiedad precompetitiva. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 52(14), 148-162. https://doi.org/10.5232/ricyde2018.05205

Pinto, M. F. y Vázquez, N. (2013). Ansiedad estado competitiva y estrategias de afrontamiento: su relación con el rendi-miento en una muestra argentina de jugadores amateurs de golf. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 47-52.

Ponseti, F. J., Sese, A. y García Mas, A. (2016). The impact of competitive anxiety and parental influence on the per-formance of young swimmers. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11, 229–237.

Prapavessis, H. y Carron, A. V. (1996). The Effect of Group Cohesion on Competitive State Anxiety. Journal of Sport and Exercise Psychology, 18(1), 64–74. https://doi.org/10.1123/jsep.18.1.64

Prieto Andreu, J. M., y Ramirez Muñoz, A. (2021). Percepción de jugadores de fútbol jóvenes sobre el entorno deporti-vo (Young soccer players’ perception of the sports environment). Retos, 39, 267–270. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77014

Prieto, J. (2016). Relación entre competitividad, ansiedad social y compromiso con variables deportivas y académicas en futbolistas jóvenes. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(2), 193-200.

Prieto, J. y Martínez, C. (2016). La práctica de actividad física y su relación con el rendimiento académico. Revista de Educación Física: Renovar la Teoría y Práctica, 144, 3-12

Ramírez Carrasco, D., Escobar Soler, C., Ferrer Urbina, R., Caqueo Urízar, A. y Gallardo Peralta, L. (2022). Rasgo o Estado: Efectos de la Temporalidad de la Ansiedad sobre Medidas de Bienestar. Psykhe (Santiago), 31(1), 1-8. https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.2019.22203

Ramis, Y., Torregrosa, M., Viladrich, C. y Cruz, J. (2010). Adaptación y validación de la versión española de la Escala de Ansiedad Competitiva SAS-2 para deportistas de iniciación. Psicothema, 22(4), 10004-1009.

Ramis, Y., Torregrosa, M. y Cruz, J. (2013). Revisitando a Simon y Martens: la ansiedad competitiva en deportes de iniciación. Revista de psicología del deporte, 22(1), 77-83.

Ramis, Y., Viladrich, C., Sousa, C. y Jannes, C. (2015). Exploración de la estructura factorial de la Escala de Ansiedad Competitiva SAS2: Invariancia a través de lenguaje, género, edad y tipo de deporte. Psicothema, 27(2), 174-181. https://doi.org/10.7334/ psicothema2014.263.

Reina, A. y Hernández Mendo, A. (2012). Revisión de indicadores de rendimiento en fútbol. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 1(1), 1-14.

Riquelme O. M., Cisternas M. C. y Núñez E., C. (2020). Relación entre los niveles de ansiedad precompetitiva y rendi-miento deportivo en atletas adolescentes. Archivos De La Sociedad Chilena De Medicina Del Deporte, 65(1), 13–28. Recu-perado a partir de https://revistasochmedep.cl/index.php/Revista/article/view/2

Roberts, G. C., Treasure, D. C. y Balagué, G. (1998). Achievement goals in sport: The development and validation of the Perception of Success Questionnaire. Journal of Sport Sciences, 16, 337-347.

Roberts G. C., Treasure D. C. y Hall H. K. (1994) Parent goal orientation and beliefs about the competitive-sport expe-rience of their child. Journal of Applied Social Psychology, 24, 631–645.

Rodríguez, J. P., Peñaranda Florez, D. G., Pereira Rodríguez, P., Pereira Rodríguez, R., Quintero Gómez, J. C., Marín Herrera, L. y Cruz León, E. H. (2019). Niveles de depresión y ansiedad en jugadores masculinos de rugby de prime-ra división en Colombia. Revista Peruana de ciencia de la actividad física y del deporte, 6(2), 758-765.

Ruiz, R., Olmedilla, A., Fuster Parra, P., Luo, Y. y García Mas, A. (2017). Team Cooperation and its factors: A Con-firmatory Analysis. En Y. Luo (Ed.), Cooperative Design, Visualization and Engineering (pp. 278-286). Switzerland: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-66805-5

Salom Martorell, M., Ponseti, F. X., Contestí Bosch, B., Salom Ferragut, G., García Mas, A. y Núñez Prats, A. (2021). Ansiedad competitiva y rendimiento en deportistas de vela (Competitive anxiety and performance in competing sai-lors). Retos, 39, 187–191. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.75356

Sánchez, M., Sánchez Sánchez, J., Carcedo, R. J. y Garcia, J. A. (2020). Clima, orientación motivacional y diversión en futbolistas alevines. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 20(79), 507-520. https://doi.org/10.15366/rimcafd2020.79.008

Silva, D. A. S., dos Santos Silva, R. J., y Petroski, E. L. (2012). Prática de futebol e fatores sociodemográficos associados em adolescentes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 35(1).

Smith, A. L., Balaguer, I. y Duda, J. L. (2006). Goal orientation profile differences on perceived motivational climate, perceived peer relationships, and motivation-related responses of youth athletes. Journal of Sports Sciences, 24, 1315-1327.

Smoll, F. L., Smith, R. E. y Cumming, S. P. (2007). Effects of a motivational climate intervention for coaches on changes in young athletes’ achievement goal orientations. Journal of Clinical Sport Psychology, 1(1), 23-46.

Sousa, C., Smith, R. E. y Cruz, J. (2008). An individualized behavioral goal-setting program for coaches. Journal of Clini-cal Sport Psychology, 2, 258- 277.

Tassi, J.M., Díaz García, J., López Gajardo, M.Á. Rubio Morales, A. y García Calvo, T. (2023). Effect of a Four-Week Soccer Training Program Using Stressful Constraints on Team Resilience and Precompetitive Anxiety. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20, 1620. https://doi.org/10.3390/ijerph20021620

Torregrossa, M., Viladrich, C., Ramis, Y., Azócar, F., Latinjak, A.T. y Cruz, J. (2011). Efectos en la percepción del clima motivacional generado por los entrenadores y compañeros sobre la diversión y el compromiso. Diferencias en función del género. Revista de Psicología del Deporte, 20, 243-255.

Treasure, D. C. y Roberts, G. C. (1994). Cognitive and affective concomitants of task and ego goal orientations during the middle school years. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16, 15-28.

Usán, P., Salavera, C., Murillo, V. y Álvarez Medina, J. (2017). Creencias y percepciones del éxito en futbolistas adoles-centes. Diferencias entre categorías deportivas y posición clasificatoria. Retos, 31, 207-211.

Vazou, S. (2010). Variations in the perceptions of peer and coach motivational climate. Research Quarterly for Exercise and Sport, 81(2), 199-211. https://doi.org/10.1080/02701367.2010.10599667

Wall, J. M., Pradhan, K., Baugh, L. M., Beauchamp, M. R., Marshall, S. K. y Young, R. A. (2020). Navigating early specialization sport: Parent and athlete goal-directed processes. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 9(3), 371-389. https://doi.org/10.1037/spy0000187

Zafra, E. O. (2015). Capacidad de resiliencia frente a lesiones deportivas y su relación con el desempeño deportivo en judocas de Chile. Tesis doctoral: Universidad de Granada.

Zarauz-Sancho, A., y Ruiz-Juan, F. (2013). Variables predictoras de la ansiedad en atletas veteranos españoles. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 23, 29-32.

Zubiaur Gonzalez, M., Pinilla San José, S. y Villamarín González, M. Ángel. (2021). Análisis motivacional durante una temporada de fútbol femenino en Castilla y León (España) (Motivational analysis during one season in female football in Castilla y León (Spain)). Retos, 40, 8–17. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.79267

Zubizarreta Cortadi, A. Arribas-Galagarraga, S. y Luis de Cos, I. (2023). Profile of the resilient athlete based on Motiva-tional Orientation and Fun in the federated sports practice. Cuadernos de Psicología del Deporte, 23(1), 158-174.

Published

2024-11-01

How to Cite

Arroyo del Bosque, R., López García, S., González Rodíguez, Óscar, & Amatria Jiménez, M. (2024). Anxiety and perception of success in cadet and youth soccer players. Retos, 60, 1260–1270. https://doi.org/10.47197/retos.v60.107208

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)