La Educación Física bilingüe como forma de motivar hacia el aprendizaje en una lengua extranjera. Estudio preliminar basado en el Modelo Trans-Contextual (Bilingual Physical Education as a way to motivate learning in a foreign language. Preliminary study
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.77382Palabras clave:
Educación Física, enseñanza, bilingüismo, lengua extranjera, Modelo Trans-Contextual, (Physical Education, teaching, bilingual, Foreign language, Trans-Contextual Model)Resumen
El objetivo de este trabajo ha sido estudiar la relación entre la percepción de un clima de apoyo a la autonomía, la motivación autónoma en Educación Física (EF) y el aprendizaje en Lengua Extranjera (LE), la Disposición a comunicarse en LE para las cuatro destrezas lingüísticas, y las calificaciones en el área de LE. La muestra de este estudio preliminar se compuso de 401 estudiantes (169 chicos y 232 chicas), con una edad media de 13.7 años, de cursos de primero de ESO a primero de Bachillerato de la provincia de Almería. Se utilizó un cuestionario con diversas preguntas y con la escala Language Learning Orientations Scale-Intrinsic Motivation, el cuestionario de Extrinsic Motivation and Amotivation Subscales, el Sport Motivation Scale para la EF, el Learning Climate Questionnaire y la escala Willingness to Communicate in the Classroom. Se llevaron a cabo análisis descriptivos, de correlación y modelos estructurales. Como conclusión, se puede afirmar que en el caso de la motivación autónoma en EF AICLE, existe un “salto trans-contextual” del contexto de la EF al de la LE.
Palabras clave: Educación Física, enseñanza, bilingüismo, lengua extranjera, Modelo Trans-Contextual.
Abstract: The aim of this research was to study the relationship between the perception of a climate of support for autonomy, autonomous motivation in Physical Education PE and learning in Foreign Language (LE), the Willingness to communicate in FL for the four linguistic skills, and the qualifications in the area of LE. The sample of this preliminary study consisted of 401 students (169 boys and 232 girls), with an average age of 13.7 years, of courses from first of ESO to first of Bachelor´s degree of the province of Almería. A questionnaire was used with several questions and with the Language Learning Orientations Scale-Intrinsic Motivation scale, the Extrinsic Motivation and Amotivation Subscales questionnaire, the Sport Motivation Scale for EF, the Learning Climate Questionnaire and the Willingness to Communicate in the Classroom scale. Descriptive analyzes, correlation and structural models were carried out. In conclusion, it can be affirmed that in the case of autonomous motivation in CLIL EF, there is a “trans-contextual leap” from the context of the PE to that of the FL.
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