Main reasons of food-away from home: A typology of Spanish society

Authors

  • Vidal Díaz de Rada Departamento de Sociología. Universidad Pública de Navarra. España/Spain
  • Elena Abascal Fernández Departamento de Estadística. Universidad Pública de Navarra.

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.38

Keywords:

Consumer behavior, food-away from home, multiple correspondence analysis, cluster analysis.

Abstract

This paper uses data collected by the Centro de Investigaciones Sociológicas (Sociological Research Centre) to analyze the frequency with which Spanish people have meals outside the home, taking into account the places they eat (restaurants, friends’ homes or packed lunches at work) and their reasons for doing so. Cluster analysis from factor scores of Multiple Correspondence Analysis reveals four differently-sized groups within the Spanish population. The members of the largest (58 % of the population) eat out for social reasons; the remainder report a preference to avoid cooking (20 % of the population), constraints of the work schedule (14 %) and other reasons (8 %).

Author Biographies

Vidal Díaz de Rada, Departamento de Sociología. Universidad Pública de Navarra. España/Spain

Licenciado y doctor en Sociología y licenciado en Investigación y Técnicas de Mercado. Profesor de Métodos de Investigación Social en el Departamento de Sociología de la Universidad Pública de Navarra desde 1994. Ha publicado más de un centenar de trabajos, la mayor parte sobre metodología y sociología del consumo consumidor. Entre sus últimas publicaciones destacan: “Manual del Trabajo de Campo en la encuesta” (CIS, 2015), “La calidad de la respuesta en la encuesta presencial” (RIS, 2015) y “Comparación de métodos de campo en la encuesta” (REIS, 2017).

Elena Abascal Fernández, Departamento de Estadística. Universidad Pública de Navarra.

Doctora en Ciencias Econó- micas y Empresariales y profesora titular de Universidad del área de Estadística e Investigación Operativa. Coautora de varios libros entre los que destacan, Métodos multivariantes para la investigación comercial, Fundamentos y Técnicas de Investigación Comercial y Análisis de encuestas.

Las principales líneas de investigación son los Métodos estadísticos multivariantes aplicados a estudios sociales, económicos y de marketing y el análisis de encuestas. Ha publicado diversos artículos en revistas internacionales en las que se abordan aspectos, teóricos y prácticos.

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Published

2018-05-01

How to Cite

Díaz de Rada, V., & Abascal Fernández, E. (2018). Main reasons of food-away from home: A typology of Spanish society. Spanish Journal of Sociology, 27(2). https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.38

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