Codicological notes on the Visionary Sermon Collection of the Abbess Juana de la Cruz (1481-1534): the Manuscript Royal Library of the Monastery of San Lorenzo de El Escorial J-II-18
DOI:
https://doi.org/10.37536/RLM.2022.34.1.94521Keywords:
Juana de la Cruz, Abbess, Franciscan Women, Convent Literature, Sermon, Visionary Sermon, Manuscript StudiesAbstract
In this article new codicological data from the manuscript Royal Library of the Monastery of San Lorenzo de El Escorial J-II-18, which contains the visionary sermons of the Franciscan abbess Juana de la Cruz (1481-1534), are presented and analyzed. The finding of former library call numbers, the examination of the paper watermarks, and an in-depth study of the binding provides with new perspectives on the apocryphal nature of the prologue.
Downloads
Métricas alternativas
References
Acosta-García, Pablo (2021a), «El cancionero revelado de la abadesa franciscana Juana de la Cruz (1481-1534). Edición y comentario», Studia aurea. Revista de Literatura Española y Teoría Literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 15, pp. 501-531. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.452
Acosta-García, Pablo (2021b), «Radical Succession: Hagiography, Reform, and Franciscan Identity in the Convent of the Abbess Juana de la Cruz (1481-1534)», Religions, 12, pp. 1-23. DOI: https://doi.org/10.3390/rel12030223
Acosta-García, Pablo (en prensa), «Prelude to a Female Visionary Sermon Collection: Towards a Critical Edition of the Book of Consolation of the Abbess Juana de la Cruz (1481-1534)», en Bert Roest y Pietro Delcorno (eds.), Observant Reforms and Cultural Production in Europe. Nijmegen: Radboud University Press.
Bataillon, Marcel (1996), Erasmo y España [1937]. México: FCE.
Boon, Jessica A. (2016), «Introduction», en Jessica A. Boon y Ronald E. Surtz (eds.), Ronald E. Surtz y Nora Weinerth (trads.), Mother Juana de la Cruz, 1481–1534: Visionary Sermons. Toronto/Tempe: Iter Academic Press/Arizona Center for Medieval and Renaissance Studies, pp. 1-33.
Boon, Jessica A. (2018), «At the Limits of (Trans) Gender: Jesus, Mary, and the Angels in the Visionary Sermons of Juana de la Cruz (1481–1534)», Journal of Medieval and Early Modern Studies, 48, pp. 261-300.
Certeau, Michel de (2006), La fábula mística. Madrid: Siruela.
Cortés Timoner, María del Mar (2004), Sor Juana de la Cruz, 1481–1534. Madrid: Ediciones del Orto.
Cortés Timoner, María del Mar (2005), «La mística nupcial en Sor Juana de la Cruz y San Juan de la Cruz», en Rafael Alemany, Josep Lluís Martos y Josep Miquel Manzanaro (eds.), Actes del X Congrés Internacional de l’Associació Hispànica de Literatura Medieval. Alicante: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, II, pp. 611-623.
Cortés Timoner, María del Mar (2021), «La autoridad espiritual femenina en la Castilla Bajomedieval y su reflejo en el Flos santorum de Villegas», Dicenda, 39, pp. 25-35.
Curto, María Victoria (2022), Música, danza y teatralidad en la experiencia mística y visionaria femenina al final del Medievo: los casos de María de Santo Domingo y Juana de la Cruz en su marco europeo. [Tesis Doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
García Andrés, Inocente (1996), El Conhorte: Sermones de una mujer. La Santa Juana (1482-1534). Introducción, teología y espiritualidad. [Tesis Doctoral]. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca. En línea: <https://summa.upsa.es/details.vm?q=id:0000030260&lang=en&view=main> [consulta: 18/01/2022].
García Andrés, Inocente (1999), «Introducción», en Juana de la Cruz, El Conhorte: sermones de una Mujer. La Santa Juana (1481–1534). 2 vols.,Madrid: Fundación Universitaria Española/Universidad Pontificia de Salamanca, v. 1, pp. 13-223.
García Oro, José (1971), Cisneros y la reforma del clero español en tiempo de los Reyes Católicos. Madrid: CSIC.
García Oro, José (1980), «Conventualismo y observancia. La reforma de las órdenes religiosas en los siglos xv y xvi», en Ricardo García-Villoslada (ed.), Historia de la Iglesia en España, 3 vols. Madrid: La Editorial Católica, III.1, pp. 211-290.
Gómez López, Jesús (2004a), «Juana de la Cruz (1481-1534) “La Santa Juana”: vida, obra, santidad y causa», en Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla (ed.), La clausura femenina en España: actas del simposium: 1/4-IX-2004. Madrid: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina, vol. 2, pp. 1223-1250.
Graña Cid, María del Mar (2004), «El cuerpo femenino y la dignidad sacerdotal de las mujeres. Claves de autoconciencia feminista en la experiencia mística de Juana de la Cruz (1481-1534)», en Secundino Castro Sánchez, Fernando Millán Romeral y Pedro Rodriguez (eds.), Umbra, Imago, Veritas. Homenaje a los profesores Manuel Gesteira, Eusebio Gil y Antonio Vargas Machuca. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas, pp. 305-336.
Graña Cid, María del Mar (2009), «La feminidad de Jesucristo y sus implicaciones eclesiales en la predicación mística de Juana de la Cruz (Sobre la Prerreforma y la Querella de las Mujeres en Castilla)», Estudios eclesiásticos. Revista de investigación e información teológica y canónica, 84, pp. 477-513.
Graña Cid, María del Mar (2016), «Encarnar la palabra: oralidad, lectura y escritura en las profetisas castellanas del Renacimiento», Estudios eclesiásticos, 91/358, pp. 581-617.
Graña Cid, María del Mar (2017), «Las profetisas ante el poder eclesiástico: denuncia y modelo místico de iglesia (Juana de la Cruz, siglo XVI)», en João Luís Fontes, Maria Filomena Andrade y Tiago Pires Marques (eds.), Género e interioridade na vida religiosa. Conceitos, contextos e práticas. Lisboa: Centro de estudios de História Religiosa/Universidade Católica Portuguesa, pp. 15-44.
Juana de la Cruz (2016), Mother Juana de la Cruz, 1481–1534: Visionary Sermons, Jessica Boon y Ronald E. Surtz (eds.); Ronald E. Surtz y Nora Weinerth (trads.). Toronto/Tempe: Iter Academic Press/Arizona Center for Medieval and Renaissance Studies.
Luengo Balbás, María y Atencia Requena, Fructuoso (eds.) (2019), Vida y fin de la bienaventurada virgen sancta Juana de la Cruz, monja que fue professa de quatro botos en la orden del señor sant Francisco, en la qual vivió perfeta y sanctamente, en Catálogo de santas vivas. En línea: <http://catalogodesantasvivas.visionarias.es/index.php/Juana_de_la_Cruz> [consulta: 8/09/2020].
Mertens, Thomas (2009), «De Middelnederlandse preek. Een voorbarige synthese», en Thomas Mertens, Patricia Stoop y Christoph Burger (eds.), De Middelnederlandse preek. Hilversum: Verloren, pp. 9-66.
Muñoz Fernández, Ángela (1994), Santas y beatas neocastellanas: Ambivalencias de la religión y políticas correctoras del poder. Madrid: Comunidad de Madrid/Dirección General de la Mujer.
Muñoz Fernández, Ángela (2016), «Iberian Women in Religion and Policies of Discipline Dissent in the Archbishopric of Toledo in the 15th to Early 16th centuries: The Heaven of Juana de la Cruz», en Fabrizio Titone (ed.), Strategies of Non-Confrontational Protest in Europe from the Twelfth to the Early Sixteenth Century. Roma: Viella, pp. 195-217.
Sanmartín Bastida, Rebeca (2019a), «Un episodio en la vida de Juana de la Cruz: Sobre la autoridad espiritual femenina a comienzos del siglo XVI», Edad de Oro. Revista de Filología Hispánica, 38, pp. 55-74.
Sanmartín Bastida, Rebeca (2019b), «Juana de la Cruz’s Heavenly Banquet: A Utopian Way of Thinking about Food», en Teresa Botelho, Miguel Ramalhete Gomes y José Eduardo Reis (eds.), Utopian Foodways: Critical Essays. Porto: Universidade do Porto, pp. 221-239.
Sanmartín Bastida, Rebeca y Massip, Francesc (2017), «La Danza de Espadas en el Libro del Conorte de Juana de la Cruz», Revista de poética medieval, 31, pp. 15-38.
Surtz, Ronald E. (1982), El libro del conorte. Barcelona: Puvill Libros.
Surtz, Ronald E. (1990), The Guitar of God. Gender, Power, and Authoritity in the Visionary World of Mother Juana de la Cruz (1481–1534). Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Surtz, Ronald E. (1995), Writing Women in Late Medieval and Early Modern Spain: The Mothers of Saint Teresa of Avila. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Triviño, María Victoria (2006), Inspiración y ternura: Sermones marianos de la Santa Juana (1481-1534). Madrid: BAC.
Triviño, María Victoria (2019), Mujer, predicadora y párroco. La Santa Juana (1481-1534). Madrid: BAC.
Zarco Cuevas, Julián (1924), Catálogo de los manuscritos castellanos de la Real Biblioteca de El Escorial. Madrid: Imprenta Helénica, 3 vols.
Zarri, Gabriela (1980), «Le sante vive. Per una tipologia della santità femminile nel primo Cinquecento», Annali dell’Istituto storico italo-germanico in Trento, 6, pp. 371-445.
Zarri, Gabriella (1990), Le Sante vive: profezie di corte e devozione femminile tra ’400 e ’500. Torino: Rosenberg & Sellier.
Zarri, Gabriella y Baranda Leturio, Nieves (eds.) (2011), Memoria e comunità femminili. Spagna e Italia, secc. xv-xvii. Memoria y comunidades femeninas. España e Italia, siglos XV-XVII. Firenze: Firenze UP/UNED.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pablo Acosta García
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The opinions and facts stated in each article are the exclusive responsability of the authors. The University of Alcalá is not responsible in any case for the credibility and aunthenticity of the studies.
Authors will retain the rights on their work, even if they will be granting the journal a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to enter into additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.
Works are published under the terms stipulated in the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows third parties to share the work under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.