Perceptions on preparing for the transition to adult life the case of colombian and argentine adolescents and youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.05

Keywords:

Adolescents, Young people, Preparing for adult life, Autonomy

Abstract

The objective of this article is to describe the perceptions of adolescents and young people who are or were in protection processes regarding the tools provided by the protection systems for their transition to adult life. A group of 276 adolescents and young people aged between 16 and 21 years (M = 19.01; SD = 1.475) were selected to participate in this descriptive cross-sectional study by convenience sampling. An adaptation of the EVAP questionnaires was used to collect the information, descriptive data was calculated for data analysis, and comparisons between groups and differences between proportions were made. The results show how adolescents and young people positively value the tools they have learned in protection processes. The group of Argentines valued, above all, the strategies related to getting and keeping work and the Colombians valued in a special way: daily habits, savings, documentation management, care of the body and health and maintaining friendly relationships. Finally, it is noteworthy that young people who are in protection processes per­form better evaluations than those who have graduated from the system. The elements ana­lyzed suggest the importance of having feedback spaces in protection systems in which the voices of those who have already graduated can be heard, as well as spaces for exchanging experiences between those who are still linked and those who have already graduated. This would allow highlighting the value that work strategies carried out within protection systems can have or promote the emergence of innovative ideas from the voices of young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresita Bernal-Romero, TBR, Universidad Santo Tomás Bogotá - Colombia

Doctora en Teoría de la Educación y Pedagogía Social. Sus in­vestigaciones se han centrado en el campo Infancia, juventud y familia; sobre todo en temas rel­acionados con los vínculos, autonomía y procesos resilientes de niños, adolescentes y jóvenes en dificultad social Ha participado en proyectos nacionales e internacionales sobre estas temáticas, financiados por las mismas universidades, entidades públicas y privadas. El trabajo de investi­gación lo ha realizado en el seno de dos grupos de investigación: TABA (Grupo internacional de investigación sobre inclusión social y derechos - UNED) y Psicología Ciclo Vital y Derechos (Universidad Santo Tomás). Profesora con más de 25 años actualmente trabaja con la Universidad Camilo José Cela de España y la Universidad Santo Tomás.

Claudia Charry, Universidad Santo Tomás

Psicóloga de la Universidad Nacional de Colombia, Magíster y Doctora en Ciencias, con énfasis en psicobiología, de la Universidad de Sao Paulo (Brasil). Docente e investi­gadora en el área de métodos cuantitativos, psicometría, empoderamiento y desarrollo de com­petencias en niños y adolescentes.

Carolina A Videtta, Universidad de Buenos Aires (UBA)

Abogada (UBA). Especialista en Derecho de Familia (UBA). Becaria doctoral UBACyT de la Facultad de Derecho de la UBA. Investigadora en formación. Línea de investigación: Derecho de las familias, Adopción, Niñas, niños y adolescentes sin cuidados paren­tales. Doctoranda en Derecho (UBA). Ayudante de segunda de la materia “Derecho de Familia y Sucesiones” de la Facultad de Derecho de la UBA. Conferencista y capacitadora en universi­dades nacionales y extranjeras. Ha escrito y coordinado diferentes publicaciones sobre el dere­cho de las familias.

Published

2022-02-26

How to Cite

Bernal-Romero, T., Charry, C., & Videtta, C. A. (2022). Perceptions on preparing for the transition to adult life the case of colombian and argentine adolescents and youth. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, (40), 81–96. https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.05

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.