Perceptions on preparing for the transition to adult life the case of colombian and argentine adolescents and youth
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.05Keywords:
Adolescents, Young people, Preparing for adult life, AutonomyAbstract
The objective of this article is to describe the perceptions of adolescents and young people who are or were in protection processes regarding the tools provided by the protection systems for their transition to adult life. A group of 276 adolescents and young people aged between 16 and 21 years (M = 19.01; SD = 1.475) were selected to participate in this descriptive cross-sectional study by convenience sampling. An adaptation of the EVAP questionnaires was used to collect the information, descriptive data was calculated for data analysis, and comparisons between groups and differences between proportions were made. The results show how adolescents and young people positively value the tools they have learned in protection processes. The group of Argentines valued, above all, the strategies related to getting and keeping work and the Colombians valued in a special way: daily habits, savings, documentation management, care of the body and health and maintaining friendly relationships. Finally, it is noteworthy that young people who are in protection processes perform better evaluations than those who have graduated from the system. The elements analyzed suggest the importance of having feedback spaces in protection systems in which the voices of those who have already graduated can be heard, as well as spaces for exchanging experiences between those who are still linked and those who have already graduated. This would allow highlighting the value that work strategies carried out within protection systems can have or promote the emergence of innovative ideas from the voices of young people.
Downloads
References
Alarcón. M. & Vargas, M. (2012). Evaluación de competencias psicoeducativas a partir de un programa de formación especializada para profesionales de intervención directa con adolescentes infractores y no infractores. Universitas Psychologica, 11(4), 1115-1123. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v11n4/v11n4a07.pdf
Alcántara, A. (2020). Jóvenes: Corresponsabilidad y Empoderamiento. Revista de Educación Social 30, 71-82. Recuperado de https://eduso.net/res/revista/30/el-tema-revisiones/jovenes-corresponsabilidad-y-empoderamiento.
Alonso Bello, E., Santana Vega, L. E., & Feliciano García, L. (2018). Trayectorias de empleabilidad de los jóvenes que abandonan el sistema de protección. Educatio Siglo XXI, 36(3), 485–504, https://doi.org/10.6018/j/350101
Aldeas Infantiles SOS Internacional. (2018). Procesos de autonomía e independización en la adolescencia y la juventud: Un desafío de las personas desde la corresponsabilidad social. OIR LAAM. Recuperado de https://www.aldeasinfantiles.org.uy/wp-content/uploads/2019/04/Fasc%C3%ADculo-III.-Procesos-de-Autonom%C3%ADa-e-Indepen-dizaci%C3%B3n-en-la-Adolescencia-y-Juventud.pdf
Aldeas Infantiles SOS-Colombia. (2019). Informe Anual 2019: Enfoque de trabajo. Aldeas Infantiles SOS-Colombia. Recuperado de https://www.aldeasinfantiles.org.co/getmedia/f3ef0a41-5f27-4968-9ab0-dc07cbd5050a/Aldeas-Infantiles-SOS-Colombia-Informe-Anual-2019.pdf
Álvarez-Cooper, O.L & Rivera-González, J.G. (2018). Condiciones laborales y emancipación juvenil en el siglo XXI: reflexiones desde Latinoamérica. Revista de Antropología y Sociología: Virajes, 20(2) 35-53, doi:10.17151/ rasv.2018.20.2.3
Arnau-Sabatés, L.; Marzo, M. T.; Jariot, M.; Sala-Roca, J. (2014). Aprender competencias básicas de empleabilidad: un desafío para la inserción laboral activa de adolescentes en acogimiento residencial en su transición a la edad adulta. Revista Europea de Trabajo Social, 17 (2), 252 - 265. https://doi.org/10.1080/13691457.2013.802227
Asociación Civil por los Derechos de niños, niñas, adolescentes y jóvenes DONCEL (2018). Solos contra el afuera. Recuperado de https://doncel.org.ar/wp-content/uploads/2019/05/Solos_contra_el_afuera_2018.pdf
Ballester, L., Caride, J. A., Melendro, M. Montserrat, C. (2016). Los protocolos como guías para la acción con jóvenes en situación de vulnerabilidad y riesgo social. En J. Ballester, Jóvenes que construyen futuros: de la exclusión a la inclusión social (pp. 267-270). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Ballester, L., Melendro, M. & Cabrera, Á. (2016). La transición de los jóvenes a una vida independiente, en J. Ballester, Jóvenes que construyen futuros. De la exclusión a la inclusión social, (p.135-166). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Bernal Romero, T. (2016). El tránsito a la vida adulta de jóvenes egresados del sistema de protección en Colombia: trayectorias, fuentes de resiliencia e intervenciones socioeducativas. [Tesis de Doctorado, UNED]. E-Spacio, Repositorio institucional Universidad Nacional de Educación a Distancia [UNED]. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Educacion-Tlbernal/BERNAL_ROMERO_TeresitaLourdes_Tesis.pdf
Bernal Romero, T. y Melendro, M. (2017). Educación a lo largo de la vida en acogimiento residencial de jóvenes extutelados. Los casos de España y Colombia. Sevilla: Congreso internacional de Pedagogía Social. Recuperado de http://congreso.us.es/pedsoc17/papers/linea%201/PDF/L1
Bernal Romero, T. (2017). Proyecto de vida de jóvenes en el sistema de protección colombiano. Una perspectiva desde las intervenciones socioeducativas. Metamorfosis, Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, (6), 28-47. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6163197.pdf
Bernal-Romero, T., Charry, C. & Melendro, M. (2020). Competencias para transitar a la vida adulta de jóvenes que estuvieron en acogimiento. En M. M. García, A. A. Agudo, R. J. Burgos & E. Moles, Acción social y educativa para la inclusión y reinserción desde el contexto penitenciario: Libro de Actas del IV Congreso CIASE 2020 (pp.185-186). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=826390
Bernal Romero, T. & Melendro, M. (2017). Resolución de conflictos desde la resiliencia: El caso de los jóvenes extutelados en Colombia. Revista de Paz y Conflictos, 10(2), 5-87. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2050/205054523004.pdf
Bernal- Romero, T., Charry, C. & Melendro, M. (2021). Transiciones a la vida adulta de los jóvenes que egresan de Protección. Documento sin publicar
Borràs, V., Moreno, S., Candela, P., Legarreta, M. (2019). Jóvenes en perpetuo tránsito hacia ninguna parte. Revista Española de Sociología, 28, 365–380. Recuperado de https://doi.org/10.22325/fes/res.2019.05
Cacais, P. (2020). Una Mirada a las “Alianzas Estratégicas y Proyecto Sueños (AEPS)” en el Marco de la Gestión Pública en la ciudad de Bogotá 2019 a 2020. [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Universidad Javeriana. Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/51234
Cánepa, S., Capriata, A., Hoffmann, L., Sabarots, H. & Salazar, M. (2017). Crecer fuera de casa: la problemática de niñas y niños institucionalizados en la provincia de Buenos Aires. H. Sabarots (1ª Ed.). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, UNICEN. Recuperado de https://www.soc.unicen.edu.ar/images/editorial/ebooks/crecerdigital.pdf
Cassarino-Perez, L., Montserrat, C., & Castellá Sarriera, J. (2020). Fatores Protetivos e de Risco na Transição entre o Acolhimento Institucional e a Vida Adulta. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 20(1), 142–167. Recuperado de https://doi-org.crai-ustadigital.usantotomas.edu.co/10.12957/epp.2020.50794
Centro de Estudios Metropolitanos (CEM) (2021). Desempleo juvenil y políticas sociales. Los desafíos de la política pública para un problema estructural agravado por la pandemia. Recuperado de http://estudiosmetropolitanos.com.ar/wp-content/uploads/2021/03/Desempleo-juvenil-y-pol%C3%ADticas-sociales_-los-desaf%C3%ADos-de-la-pol%C3%ADtica-p%C3%BAblica-para-un-problema-estructural-agravado-por-la-pandemia.pdf
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2015). Juventud: realidades y retos para un desarrollo con igualdad. Santiago. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/38978/4/S1500718_ es.pdf
Comasòlivas Moya, A., Sala-Roca, J., & Marzo Arpón, T. E. (2018). Los recursos residenciales para la transición hacia la vida adulta de los jóvenes tutelados en Cataluña. Pedagogía Social, 31, 125–137. Doi:10.7179/PSRI_2018.31.10
Departamento Nacional de Estadística (DANE). (2020). Mercado laboral de juventud. Boletín técnico. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/juventud/Bol_eje_juventud_abr20_jun20.pdf
Dixon, J. (2016). Opportunities and challenges: supporting journeys into education and employment for young people leaving care in England. Revista Española de Pedagogía. 263, 13-29. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/24711266
Dixon, J., Inceu, A., Mook, A., & Ward, J. (2021). The education journeys of young people leaving care in York and North Yorkshire: Briefing. York: The University of York.
Fernández-Simo, D. & Cid Fernández, X. (2018). Análisis longitudinal de la transición a la vida adulta de las personas segregadas del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. Bordón. Revista de Pedagogía, 70(2), 25-38. Recuperado de https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.54539
Fernández, W. H. (2017). La autonomía progresiva del niño y su participación en el proceso judicial. Vox Juris, 34(2), 171- 189. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6222545
Fontaine, A. & Wagner, G. (2017). La négociation du sens et des usages des pratiques en travail de rue auprès des jeunes: rapport de recherche. Centre de recherche JEFAR. Recuperado de https://www.jefar.ulaval.ca/les-publications/rapports-de-recherche
Fundación Formación de Futuros (FFF). (s.f.). Programas, objetivos y desafíos. Portal oficial de la Fundación de Formación de Futuros [FFF]. Recuperado de https://www.fffcali.org/inicio/
Gallant, N. (2019). Prolégomènes pour l’étude de l’engagement des jeunes dans diverses sphères de vie: réflexions conceptuelles et esquisse d’opérationnalisation. Revue Jeunes et Société, 4(1), 91–112. Recuperado de https://doi.org/10.7202/1069171ar
Garcés Delgado, Y., Santana Vega, L. E., & Feliciano García, L. A. (2019). Proyectos de vida en adolescentes en riesgo de exclusión social. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 149–165. Recuperado de https://doi.org/10.6018/rie.332231
García, F. J., Melendro, M. & Blaya, C. (2018). Preferencias, renuncias y oportunidades en la práctica de ocio de los jóvenes vulnerables. Pedagogía social: Revista universitaria, (31), 21-32. Doi 10.7179/PSRI_2018.31.02
García, J. & Sánchez, J. M. (2010). Centros de día de atención a menores: competencias del educador social como figura de referencia. (15), 125-146. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3618541.pdf
Goyette, M., Mann-Feder, V., Turcotte, D. & Greiner, S. (2016). Youth empowerment and engagement: an analysis of support practices in the youth protection system in Québec. Revista Española de Pedagogía, 74(263). 31-49. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/en/lxxiv-en/no-263/youth-empowerment-and-engagement-an-analysis-of-support-practices-in-the-youth-protection-system-in-quebec/101400001835/
Häggman-Laitila, A., Salokekkilä, P., & Karki, S. (2018). Transition to adult life of young people leaving foster care: A qualitative systematic review. Children and Youht Services Review, 95, 134–143. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.08.017
Hernandes Aros, L., & Buitrago Mejía, A. (2018). Aportes de un modelo de intervención como respuesta a la problemática social de los jóvenes que culminan la etapa de apoyo del Estado. Revista Científica Hermes, 21, 230–249. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/4776/477656634001/html/
Hokanson, K., Neville, S. E., Teixeira, S., Singer, E., Berzin, S. C. (2019). ‘There are a lot of good things that come out of it at the end’: Voices of resilience in youth formerly in foster care during emerging adulthood. Child Welfare, 97(6), 233–249. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Kim-Hokanson/publication/340539455_’The-re_are_a_Lot_of_Good_Things_that_Come_Out_of_it_at_the_End’_Voices_of_Resilience_in_Youth_Formerly_in_Foster_ Care_During_Emerging_Adulthood/links/5e8f6f4c4585150839cea544
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF) y Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2015). Manual Operativo del Sistema Nacional de Bienestar Familiar. (2ª Ed.). Instituto Colombiano de Bienestar Familiar [ICBF] y Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/system/files/manual_operativo_snbf.pdf
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). (2017). Lineamiento técnico del modelo para la atención de adolescentes y jóvenes, con declaratoria de adoptabilidad o vinculados al sistema de responsabilidad penal, en preparación para la vida autónoma e independiente del “Proyecto Sueños, Oportunidades para Volar”. Dirección de Protección, Instituto Colombiano de Bienestar Familiar [ICBF]. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/lineamiento_atencion_adolescentes_y_jovenes_vida_autonoma_e_independiente_06-03-2017.pdfio.flacsoandes. edu.ec/bitstream/10469/14104/2/TFLACSO-2018MAI.pdf
Jariot, M., Sala, J. & Arnau, L. (2015). Jóvenes tutelados y transición a la vida independiente: indicadores de éxito. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26 (2), 90-103. Recuperado de https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15218
Jean-Pierre, A. (2012, diciembre 01). Martin Goyette, Annie Pontbriand, Céline Bellot, Les transitions à la vie adulte des jeunes en difficultés: concepts figures et pratiques, Études canadiennes/Canadian Studies [Reseña de libro]. Collection Problèmes sociaux et interventions sociales, Mutations et Rupture au Canada, Revue interdisciplinaire des études canadiennes, 73(321), https://doi.org/10.4000/eccs.300
Kaiser, D. & Torre, V. (2016). El egreso de adolescentes y jóvenes del sistema de protección. Aldeas Infantiles SOS - Uruguay. Recuperado de https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Youth/AldeasInfantiles_SOS_Uruguay.pdf
Lessard, C. (2021). Mise en oeuvre de politiques municipales jeunesse et sports: quand les «jeunes-vieux» dans les quartiers deviennent une catégorie d’action publique officieuse et emergente. Sociétés et jeunesses en difficulté, 25, 1-24. Recuperado de http://journals.openedition.org/sejed/10746
Liu, M., Sun, F., Zhang, S., Tan, S., Anderson, S., & Guo, J. (2020). Youth leaving institutional care in China: Stress, coping mechanisms, problematic behaviors, and social support. Child and Adolescent Social Work Journal, 1-11. https://link.springer.com/article/10.1007/s10560-020-00698-w
Londoño, S. X. (2016). Trayectorias vitales y capacidades de jóvenes vinculados al sistema de protección del ICBF- modalidad preparación para la vida laboral y productiva – Centro Zonal Tuluá, Valle del Cauca. [Tesis de Maestría, Universidad de Manizales]. RIDUM de la Universidad de Manizales. Recuperado de https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/2837
López, L. Incarnato, M. & Segade, A. (2018). Adolescentes y jóvenes sin cuidados parentales en América Latina. Una mirada sobre sus trayectorias hacia la vida independiente. Universidad de Monterrey. Recuperado de http://redegresadoslatam.org/wp-content/uploads/2018/08/Adolescentes-y-jovenes-sin-cuidados-parentales-en-America-latina.pdf
Lynch, A.; Alderson, H.; Kerridge, G.; Johnson, R.; Newlands, F.; Smart, D. & Wilson, C. (2021). An interdisciplinary perspective on evaluation of innovation to support care leavers’ transition. Journal of Children Services. Recuperado de https://doi.org/10.1108/JCS-12-2020-0082
Martín, E., González, P., Chirino, E. & Castro, J. J. (2020). Inclusión y satisfacción vital de los jóvenes extutelados. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 35 (1), 101-111. Recuperado de https://doi.org/10.7179/psri_2020.35.08
Melendro, M., Cruz, L., Iglesias, A. & Montserrat, C. (2014). Estrategias eficaces de intervención socioeducativa con adolescentes en riesgo de exclusión. Madrid: UNED.
Melendro, M. & De-Juanas, A. (2020). Evaluación de las transiciones a la vida adulta de los jóvenes que egresan del sistema de protección. En M. M. García, A. A. Agudo, R. J. Burgos y E. Moles, Acción social y educativa para la inclusión y reinserción desde el contexto penitenciario: Libro de Actas del IV Congreso CIASE 2020 (pp. 375-376). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=826390
Melendro, M. & Rodríguez, A. E. (2015). Los estudios sobre el tránsito a la vida adulta de jóvenes vulnerables y estrategias para su inclusión social. Revista de Estudios de Juventud, (110), 201-215. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/46/publicaciones/revista110_11-estudios-transito-vida-adulta-jovenes-vulnerables.pdf
Melendro, M., Campos Hernando, G., De-Juanas Oliva, A., García Castilla, F.J., Goig Martínez, R.M., Martínez Sánchez, I. & Rodríguez Bravo, A.E. (2019) Cuestionarios EVAP (Evaluación de la Autonomía Personal). Registro Territorial de la Propiedad Intelectual de la Comunidad de Madrid, Nº M-004026/2019.
Montserrat, C. Gradaílle, R. & Ballester L. (2016). Los jóvenes en sus trayectorias biográficas, en J. Ballester, Jóvenes que construyen futuros. De la exclusión a la inclusión social, (p.167-229). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Montserrat, C. & Melendro, M. (2017). ¿Qué habilidades y competencias se valoran de los profesionales que trabajan con adolescencia en riesgo de exclusión social? Análisis desde la acción socioeducativa. Educación XX1, 20(2), 113- 135. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/19034
Morton, B. (2017) Growing up fast: Implications for foster youth when independence and early adulthood collide. Children and Youth Services Review, 82,156-161. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.09.028.
Pérez García, S., Águila Otero, A., González García, C., Santos, I., & Fernández del Valle, J. C. (2019). No one ever asked us. Young peoples evaluation of their residential child care facilities in three different programs. Psicothema, 31(3), 319-326. Recuperado de http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2019.129
Red Latinoamericana de Egresados de Protección y DONCEL (2020). Más autonomía, más derechos: investigación sobre modalidades de acompañamiento de las transiciones de adolescentes y jóvenes del sistema de cuidados al-ternativos a la vida autónoma en América Latina. M. A. Incarnato (1ª Ed.). DONCEL. Recuperado de https://doncel.org.ar/wp-content/uploads/2020/08/MasAutonomia-Mas-Derechos_DONCEL.pdf
Santana Vega, L., Alonso Bello, E. & Feliciano García, L. (2017). Trayectorias laborales y competencias de empleabilidad de jóvenes nacionales e inmigrantes en riesgo de exclusión social. Revista Complutense de Educación, 29(2), 355- 369. Recuperado de https://doi.org/10.5209/RCED.52444
Souto-Otero, M. (2016). Young people’s views of the outcomes of non-formal education in youth organisations: its effects on human, social and psychological capital, employability and employment. Journal of Youth Studies, 19(7), 938-956. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13676261.2015.1123234
Tyrell, F. A., & Yates, T. M. (2016). A growth curve analysis of housing quality among transition-aged foster youth. Child & Youth Care Forum, 46(1), 91–117. Recuperado de https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s10566-016-9370-1
UNICEF (1989). Convención sobre los derechos del niño. https://www.unicef.org/es/convencion-derechos-nino/texto-convencion
Vázquez, M. (2015). Construyendo Autonomía: Un estudio entre pares sobre la transición hacia la vida adulta de jóvenes sin cuidados parentales. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF), Asociación Civil por los Derechos de niños, niñas, adolescentes y jóvenes DONCEL, FLACSO Argentina Recuperado de https://www.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2015/11/Autonom%C3%ADa_resumen-ejecutivo_WEB.pdf
Videtta, C. (2019). Adolescentes y jóvenes sin cuidados parentales…. ¿Y sin derechos? De la transición del Sistema de cuidados alternativos a la autonomía y la vida adulta. En Grosman C. (directora), Videtta, C. (coordinadora), Derechos personalísimos de niños, niñas y adolescentes y en especial sus derechos a la salud y al cuidado del propio cuerpo, (pp. 157-220), Tomo II, Santa fe: Rubinzal Culzoni.
Videtta, C. (2021). La situación de niñxs y adolescentes sin cuidados parentales de la Argentina. En Fernández, S. (directora), Tratado de Derechos de Niñas, Niños y Adolescentes, (2da. edición actualizada y ampliada), Tomo II, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Abeledo Perrot, (757-782).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.