Sports leisure in potentially vulnerable young people: perceived benefits and organization of practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.04

Keywords:

youth sports, leisure time, physical activities, socialization

Abstract

 The acquisition of a frequent sports leisure practice is one of the objectives that our society must achieve in order to ensure proper health and an improvement of life quality of young people. In turn, sport leisure practices are considered a frontline tool to foster socialization of potentially vulnerable young people. This study examined the effect of vulnerability in sports leisure habits in young people; in their preferences of physical and sporting practices through an organized or autonomous way; and finally, in the perceptions of the benefits that these practices entail. For this purpose, a quantitative research design was conducted, administering an ad hoc questionnaire to a sample of 2694 post-obligatory and non-university students in Spain; 785 of them were labelled as students at potential risk of vulnerability. The results revealed the existing differences between potentially vulnerable and non-vulnerable young people regarding sports leisure practices. The population at risk of vulnerability displayed less active leisure habits than the rest. Likewise, it was found that vul­nerable youth had a greater tendency to practice sports leisure activities in an autonomous way, unlike non-vulnerable young individuals, who preferred an organized practice. Similarly, potentially vulnerable young people obtained fewer benefits from sports leisure activities than non-vulnerable ones. The results proved the need to implement structured socio-educa­tional interventions in order to promote sports leisure practices among the most vulnerable young people. 

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Author Biographies

Raúl Fraguela Vale , Universidad Da Coruña

Licenciado y Doctor en Educación Física por la Universidad de A Coruña. Titular de Escuela Universitaria en el área de Expresión Corporal de la Universidad de A Coruña. Sus principales líneas de investigación son: educación para el ocio y Educación Física, tiempos educativos y sociales, actividad física y salud en la infancia, políticas deportivas a nivel local y el juego en la infancia. Pertenece a los equipos de investigación SEPA (USC) y Política Educativa, Historia y Sociedad (UDC).

Ángel De-Juanas Oliva , Universidad Nacional de Educación a Distancia. Facultad de Educación.

Profesor Contratado Doctor en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Doctor en Ciencias de la Educación (UCM) y licenciado en Psicopedagogía. Coordinador del Master en Intervención Educativa en Contextos Sociales de la UNED. Miembro del grupo de investigación de Intervención Socioeducativa. Finalmente, es editor del Área de Enseñanza de la Educación Física de la revista RICYDE.

Ricardo Franco Lima , Instituto Politecnico de Viana do Castelo

Doutorado em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto-Douro (2015). Professor de Ensino Superior desde 2010 no Instituto Universitário da Maia e no Instituto Politécnico de Viana do Castelo - Escola Superior de Educação e Escola Superior de Desporto e Lazer. Atualmente Coordenador da Licenciatura em Desporto e Lazer na Escola Superior de Desporto e Lazer de Melgaço, tendo como áreas de investigação a Pedagogia e Didá¬tica do Desporto e o Treino Desportivo (Voleibol).Doutorado em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto-Douro (2015). Professor de Ensino Superior desde 2010 no Instituto Universitário da Maia e no Instituto Politécnico de Viana do Castelo - Escola Superior de Educação e Escola Superior de Desporto e Lazer. Atualmente Coordenador da Licenciatura em Desporto e Lazer na Escola Superior de Desporto e Lazer de Melgaço, tendo como áreas de investigação a Pedagogia e Didá­tica do Desporto e o Treino Desportivo (Voleibol).

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Published

2018-01-07