School risk factors and good practices in school dropout from the perspective of a group of social educators
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.04Keywords:
Early school leaving, school risk factors, best practices, educational equity, socio-educational interventionAbstract
This research aimed to identify school-based risk factors for early school leaving, as well as good practices implemented in different secondary schools that can prevent this phenomenon. A qualitative and sociocritical approach was used, forming a focus group with representatives of five social education professionals.
There is a problematic situation in today's Spanish society: a proportion of young people aged 18 to 24 have dropped out of school without being able to obtain an official qualification that would allow them adequate social and labor integration, with repercussions on their quality of life.
In Spain, the early school leaving rate is 13% in 2024, 8.9 points lower (40.7%) than ten years earlier (21.9 in 2014) and, although the gap with the European Union average has also narrowed (from 10.8 points in 2014 to 3.5 points in 2024), it remains one of the highest, only below Romania (16.6%) according to 2023 data.
As a result, some interesting school factors were identified, which can be categorized as school-related factors, such as low student participation, and factors of the general education system, such as its lack of flexibility. Regarding good educational practices, some interesting initiatives and programs are mentioned, such as the service-learning methodology or the learning communities educational model. The research confirms that perceptions from a social education perspective coincide with aspects already developed in other research and scientific productions.
Knowledge of these results may have implications for the way schools are organized and managed, with the aim of improving school engagement among the most vulnerable students.
Downloads
References
Alonso-Domínguez, A., González-Arias, R., Escudero-Castillo, I., y Mato-Díaz, F. J. (2024). La contención del abandono escolar temprano: una evaluación cualitativa del Programa para la Mejora del Aprendizaje y el Rendimiento en Asturias. Acciones e investigaciones Sociales, (45), 83-102. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/accionesinvestigsoc.2024459656
Arredondo, R., y Narváez, M. C. (2021). Las expulsiones, factor de riesgo ante el abandono y el fracaso escolar. EHQUIDAD. Revista Internacional De Políticas De Bienestar Y Trabajo Social, (16), 81-102. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2021.0015
Asociación Estatal de Educación Social (2007). Documentos profesionalizadores. Definición de educación social. Código deontológico del educador y la educadora social. Catálogo de funciones y competencias del educador y la educadora social. ASEDES. https://www.eduso.net/wp-content/uploads/documentos/143.pdf
Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Morata.
Batlle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de Aprendizaje-Servicio? Crítica, (972), 49-54. https://roserbatlle.net/wp-content/uploads/2012/02/de-que-hablamos-cuando-hablamos-de-aps-revista-crc3adtica1.pdf
Bernardos, A., Solbes, I., y Martínez, I. (2023). Conocimiento y naturalización de los estereotipos de género en estudiantes de secundaria y su relación con la aceptación en el grupo de iguales. Revista Complutense de Educación, 34(4), 857-868. https://dx.doi.org/10.5209/rced.80172
Bianchi, D., Cavicchiolo, E., Lucidi, F., Manganelli, S., Girelli, L., Chirico, A., y Alivernini, F. (2021). School dropout intention and self esteem in immigrant and native students living in poverty: the protective role of peer acceptance at school. School Mental Health, (13), 266-278. https://doi.org/10.1007/s12310-021-09410-4
BOE (1985). Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, reguladora del Derecho a la Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 159, de 4 de julio de 1985, páginas 21015 a 21022.
BOE (1996). Ley Orgánica 1/1996 de Protección Jurídica del Menor, de modificación parcial del Código Civil y de la Ley de Enjuiciamiento Civil. Boletín Oficial del Estado, núm. 159, de 17 de enero de 1996, páginas 1225 a 1238.
BOE (2006). Ley Orgánica 2/2006 de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 106, de 4 de mayo de 2006, páginas 17158 a 17207.
BOE (2020). Ley Orgánica 3/2020 por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006 de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 340, de 30 de diciembre de 2020, páginas 122868 a 122953.
Capriati, A. J. (2016). Desigualdades y vulnerabilidades en la condición juvenil: el desafío de la inclusión social. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, (69), 131-150. https://doi.org/10.29101/crcs.v22i69.3638
Caride, J. A. (2006). Da escola e da Educación Social como espacios y tiempos para el encuentro entre el profesorado y los educadores sociales. En Castro, M. M., Malheiro, X. M., y Rodríguez, X., La escuela, ¿punto de encuentro entre el profesorado y educadores/as sociales? (pp. 27-32). Nova Escola Galega-CESGA.
Caride, J. A., Gradaílle, R., y Caballo, M. R. (2015). De la pedagogía como educación, a la educación social como pedagogía. Perfiles educativos, 37(148), 4-11. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000200016
Castillo, M., Paredes, L., y Bou, M. (2016). Educación social y escuela. Necesidades, contextos y experiencias. UOC.
Chen, B. –B., Wiium, N., Dimitrova, R., y Chen, N. (2019). The relationships between family, school and community support and boundaries and student engagement among Chinese adolescents. Current Psychology, 38(3), 705- 714. 10.1007/s12144-017-9646-0
Christenson, S. L., Stout, K., y Pohl, A. (2012). Check & connect manual: Implementing with fidelity. University of Minnesota; Institute on Community Integration. https://www.imdetermined.org/wp-content/uploads/2017/10/check_and_connect_dc.pdf
Community of Research on Excellence for All [CREA]. (2018). Formación en Comunidades de Aprendizaje. Módulo 1: Introducción y bases científicas de las comunidades de aprendizaje. CREA; STEP4SEAS. https://www.comuni-daddeaprendizaje.com.es/uploads/materials/593/d701c76af5c7758c0bfb69293e22b4fe.pdf
Consejo de la Unión Europea. (2011, 28 de junio). Recomendación del Consejo. Relativa a las políticas para reducir el abandono escolar prematuro. Diario oficial de la Unión Europea C 191/01 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011H0701(01)&from=EN
Consejo de la Unión Europea. (2018, 22 de mayo). Recomendación del Consejo. relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario oficial de la Unión Europea C 189/1 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
Cortes Generales. (1978). Constitución Española. Boletín Oficial del Estado 311. https://www.boe.es/buscar/pdf/1978/BOE-A-1978-1229-consolidado.pdf
Díez-Palomar, J., y Flecha-García, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24-1(67), 19-30. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419180002.pdf
Fernández, S. J. (2024). Estrategias propuestas desde la educación social para prevenir el abandono escolar temprano. Revista de Humanidades, (51), 181-206. https://doi.org/10.5944/rdh.51.2024.38655
Ferreira, M. N. D., Scortegagna, P. A., y Peloso, F. C. (2025). A educação social escolar como espaço de emancipação do sujeito e transformação do locus social e comunitárioum olhar para a experiência da Escola Secundária Comunitária Sagrado Coração de Amatongas, Moçambique. Quaderns d’animació i educació social, (41), 1-20. https://quadernsanimacio.net/index_htm_files/A%20Educacao%20social%20escolar.pdf
Flecha, R., y Puigvert, L. (2002). Las comunidades de aprendizaje: una apuesta por la igualdad educativa. REXE: Revista de estudios y experiencias en educación, 1(1), 11-20. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/279/285
Galán, D., y Castillo, M. (2008). El papel de los educadores sociales en los centros de secundaria: una propuesta para el debate. Educación social. Revista de intervención socioeducativa, (38), 121-133. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165590/371725
García, M. (2013). Absentismo y abandono escolar. Síntesis.
González, E. M., Bernárdez, A., Rodríguez, M. J., y Cutanda, M. T. (2025). La metodología de aula como factor de proteccion frente al abandono escolar temprano: análisis de medidas de apoyo educativo en Educación Secundaria. European Journal of Education and Pychology, 18(1), 1-20. https://doi.org/10.32457/ejep.v18i1.3020
Gutiérrez-de-Rozas, B., Lopez-Martín, E., y Carpintero, E. (2023). Análisis del abandono educativo temprano en España: condicionantes del abandono y motivos para regresar al sistema educativo. Revista de Investigación Educativa, 41(2), 523-549. https://doi.org/10.6018/rie.546521
Hernández, M. A., y Alcaraz, M. (2018). Factores incidentes en el abandono escolar prematuro. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 182-195. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/2136/2165
Instituto Nacional de Estadística. (2025). Encuesta de población activa (EPA). Cuarto trimestre de 2024. Instituto Nacional de Estadística.
Jiménez-Jiménez, R., Martín-Cuadrado, A. M., y Pérez-Sánchez, L. (2025). La formación especializada de educadoras y educadores sociales en el sistema educativo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (46), 153-173. https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.46.09
Martínez, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008
Melendro, M. (2008). Absentismo y fracaso escolar: la educación social como alternativa. Bordón, Revista de Pedagogía, 60 (4), 65-77. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28869/15390
Molano, M., Valencia, A. M., y Apraez, M. (2021). Características e importancia de la metodología cualitativa en la investigación científica. Semillas del Saber, 1(1), 18-27. https://revistas.unicatolica.edu.co/revista/index.php/semillas/article/view/314
No-Gutiérrez, P., Rodríguez-Conde, M. J., Torrecilla-Sánchez, E., y Zangrando, V. (2020). Tutoría entre iguales en contextos de educación intercultural. Propuesta de intervención en el marco de los Proyectos INTO y E-EVALINTO. Education in the Knowledge Society, (21), 1-13. https://doi.org/10.14201/eks.23049
Noorani, S. (coord.) (2015). Resumen ejecutivo Eurydice. La lucha contra el abandono temprano de la educación y la formación en Europa: estrategias, políticas y medidas. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/187842/abandono_eurydice_2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Organización de Estados Iberoamericanos [OEI]. (2010). Metas Educativas 2021. La educación que queremos para la generación de los Bicentenarios. OEI. https://www.redage.org/sites/default/files/adjuntos/metas2021-2.pdf
Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Peña-Martínez, J., Mampaso, J., Moraleda, A., y Ruiz-Vicente, D. (2025). Impacto del aprendizaje-servicio en la percepción hacia personas con discapacidad intelectual en el contexto universitario.Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (46), 243-258. https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.46.14
Pérez, R. (2023). El análisis cualitativo con ATLAS.ti 22 en Ciencias Sociales: Nuevas herramientas y aplicaciones concretas. Perspectivas metodológicas, 23(27), 1-10. https://doi.org/10.18294/pm.2023.4324
Plaza, J., Uriguen, P., y Bejarano, H. (2017). Validez y confiabilidad en la investigación cualitativa. Revista ARJÉ, (11), 352-357. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512006000200002
Quintanal, J. (2019). La educación social en la escuela: un futuro por construir. CCS.
Suberviola, I., Navaridas, F., y González, A. (2024). Factores de influencia en la intención de abandono escolar temprano: perspectiva del estudiantado. Educación XX1, 27(1), 229-252. https://doi.org/10.5944/educxx1.36980
UNICEF (2006). Convención sobre los derechos del Niño. UNICEF. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
Virtanen, T. E., Räikkönen, E., Engels, M. C., Vasalampi, K., y Lerkkanen, M. –K. (2021). Student engagement, truancy, and cynicism: A longitudinal study from primary school to upper secondary education. Learning and Individual Differences, (86), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.101972
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


