Universal Design for Learning as an inclusive approach to sustainable development goal 4: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.03Keywords:
Sustainable Development Goals, Universal Learning Design, study of sources, education, inclusion, equityAbstract
Building a more inclusive and sustainable society is a key challenge in the current global context, particularly in the areas of education, global well-being, and human development, aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs). This study aims to justify the contribution of Universal Design for Learning (UDL) as an effective strategy to respond to Sustainable Development Goal 4 (Quality Education), linking educational inclusion, learning opportunity, and social inclusion. The methodology resulted in a systematic literature review to explore how UDL has been studied as a response to achieving Goal 4 and what results have been obtained under the provisions of the PRISMA Statement. Of the 295 documents recognized in different databases (Scopus, WOS, ProQuest, or RED INED), 52 met the admission criteria and were included in the study. The results focus on the description of various performance variables, including the type of teacher training, educational context, curricular accessibility, the profile of inclusive students, and the impact of UDL on socio-educational inclusion and the achievement of Objective 4 goals. The conclusions indicate a high level of implementation in UDL training, which impacts the development of the achievement of the goals set forth in Objective 4 of the SDGs. Likewise, a notable increase is observed in the implementation of strategies and tools to promote equitable and quality inclusion, perceiving UDL as a strategic tool with great methodological potential.
Downloads
References
Agostini, A. y Renders, E. (2021). Teacher Education from including and Universal Design for Learning. Revista Praxis Educational, 17(46). https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8759
Aguilar, N., Moriña, A. y Perera, V. (2019). Acciones del profesorado para una práctica inclusiva en la universidad. Revista Brasileira De Educação, 24. https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240016
Alba, C., Sánchez, J.M. y Zubillaga, A. (2018). DUA; Diseño Universal para el aprendizaje. Documento adaptado a la versión 2018 de Universal Design for Learning Guidelines versión 2.0. Wakefield MA (modificación según la versión 2018 e las pautas publicadas por CAST). Educa DUA
Alba, C. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje. Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas. Ediciones Morata S.L.
Alba, C. (2019). Diseño Universal para el aprendizaje: un modelo teórico práctico para una educación inclusiva de calidad. Revista Participación Educativa, 6(9), 55-66. http://hdl.handle.net/11162/190783
Alcalá del Olmo, M.J. y Gutiérrez-Sánchez, J.D. (2020). El desarrollo sostenible como reto pedagógico de la Universidad del siglo XXI. ANDULI, 19, 59-80. https://10.12795/anduli.2020.i19.03
Alonso-García, S., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M., Trujillo-Torres, J. y Romero-Rodríguez, J. (2019). Systematic Review of Good Teaching Practices with ICT in Spanish Higher Education. Trends and Challenges for Sustainability. Sustainability, 11 (7150). https://doi.org/10.3390/su11247150
Amashta, G. P., Lafaurie Molina, A., y Pérez de Guzmán Puya, M. V. (2023). Exclusión sociolaboral: Programas y recursos para la inclusión. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, (42), 93-105. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.42.06
Andreu, A., Fernández-Fernández, J.-L., y Fernández, J. (2020). Pasado, presente y futuro de los objetivos del desarrollo sostenible (ODS). La tecnología como catalizador (o inhibidor) de la Agenda 2030. Icade. Revista De La Facultad De Derecho, (108). https://doi.org/10.14422/icade.i108.y2019.001
Ayuso del Puerto, D., y Gutiérrez-Esteban, P. (2022). Achieving Universal Digital Literacy through Universal Design for Learning in Open Educational Resources Education as Change, 26(1), 1-18. https://dx.doi.org/10.25159/1947-9417/8712
Cano-Hila, A. (2022). Understanding Social Inclusion in Contemporary Society: Challenges, Reflections, Limitations, and Proposals. Social Inclusión, 10(2), 1-5. https://doi.org/10.17645/si.v10i2.5090
CAST. (2018). Directrices del diseño universal para el aprendizaje versión 2.2. http://udlguidelines.cast.org
Cieza García, J. A. (2010). El compromiso y la participación comunitaria de los centros escolares. Un nuevo espacio-tiempo de intervención socioeducativa, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 17(1), 123-136. https://www.redalyc.org/pdf/1350/135013577010.pdf
Coffman, S., y Draper, C. (2022). Universal Design for Learning in higher education: A concept analysis. Teaching and Learning in Nursing, 17(1), 36-41. https://doi.org/10.1016/j.teln.2021.07.009
Cortés Díaz, M., Ferreira Villa, C., y Arias Gago, A. R. (2021). Fundamentos del Diseño Universal para el Aprendizaje Desde la Perspectiva Internacional. Revista Brasileira De Educação Especial, 27, 269-284. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0065
Cortés, M., Arias, A.R. y Ferreira, C. (2022). Perspectiva inclusiva en el currículo de Educación Primaria desde el Diseño Universal para el Aprendizaje. Revista española de educación comparada, 41, 194-212. https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.31263
Cotán, A.; Aguirre, A.; Morgado, B. y Melero, N. (2021). Methodological Strategies of Faculty Members: Moving toward Inclusive Pedagogy in Higher Education. Sustainability, 13(3031). https://doi.org/10.3390/su13063031
De Haro Rodríguez, R.; Ayala de la Peña, A. y Del Rey Gil, M. V. (2019). Promoviendo la equidad en los centros educativos: identificar las barreras al aprendizaje y a la participación para promover una educación más inclusiva. Revista Complutense de Educación, 31(3), 341-352. https://dx.doi.org/10.5209/rced.63381
De la Casa, J. M. H., y Caballero, S. G. (2021). La comunicación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en las organizaciones de la Economía Social. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, (101), 165-191. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.101.18393
Delgado, K. (2021). Diseño Universal para el Aprendizaje, una práctica para la educación inclusiva: Un estudio de casos. Revista Internacional de Apoyo a la inclusión, Logopedia, sociedad y Multiculturalidad, 7(2). DOI: https://dx.doi.org/10.17561/riai.v7.n2.6280
Díaz-Vega, M., Moreno-Rodriguez, R., López-Díaz, J.M. y López-Bastias, J.L. (2023) Keys to Build an Inclusive University System: The Case of Spanish Public Universities. Social Sciences, 12(11), 1-9. https://doi.org/10.3390/socsci12010011
Díaz-Vega, M.; Moreno-Rodríguez, R. y Lopez-Bastias, J.L. (2020) Inclusión Educativa a través del Diseño Universal para el Aprendizaje: Alternativas a la Formación Docente. Educ. ciencia, 10(303). https://doi.org/10.3390/educsci10110303
Díez, E. y Sánchez, S. (2015). Diseño Universal para el aprendizaje como metodología docente para atender a la diversidad en la Universidad. Aula Abierta, 43 (2), 87-93. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.12.002
Edyburn, D.L. (2021). Usabilidad Universal y Diseño Universal para el Aprendizaje. Intervención en Escuela y Clínica, 56(5), 310-315. https://doi.org/10.1177/1053451220963082
Espada, R. M., Gallego, M. B., y González-Montesino, R. H. (2019). Diseño Universal del Aprendizaje e inclusión en la Educación Básica. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(2), 207-218. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05
Esteban, M. B. (2021). Children´s participatin, Progressive Autonomy, and agency for Inclusive Education in Schools. Social Inclusion, 10(2), 43-53. https://doi.org/10.17645/si.v10i2.4936
Ferreras-Garcia,R.; Sales-Zaguirre, J. y Serradell-López, E. (2021). Sustainable Innovation in Higher Education: The Impact of Gender on Innovation Competences. Sustainability,13 (5004). https://doi.org/10.3390/su13095004
Figueredo, V. y Lozano, A. (2022). Educación inclusiva y COVID-19: análisis del marco legislativo español. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24(13), 1-17. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e13.4520
Florido Mosquera, H.E. (2019). Educación para la diversidad y el reconocimiento de las capacidades y dotación de oportunidades en la escuela: Una necesidad fundante de la Educación para todos. Uberlandia MG, 26, 985-1012. http://dx.doi.org/10.14393/ER-v26nEa2019-2
García, L. S., Bollas-Araya, H. M., y Benau, M. A. G. (2022). Sustainable development goals and assurance of non-financial information reporting in Spain. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 13(4), 878- 898. https://doi.org/10.5295/CDG.231911DM
Giangrande, N.; White, R.M.; East, M.; Jackson, R.; Clarke, T.; Saloff Coste, M. y Penha-Lopes, G. (2019). A Competency Framework to Assess and Activate Education for Sustainable Development: Addressing the Un Sustainable Development Goals 4.7 Challenge. Sustainability, 11(2832). https://doi.org/10.3390/su11102832
Hernández-Barco M.A., Sánchez-Martín J., Corbacho-Cuello I y Cañada-Cañada, F. (2022). Is sustainability an exhausted concept? Bridging the gap from environmental awareness to emotional proficiency in science education through integral sustainability. Hellyon, 8, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e12546
Hernández-Castilla, R. y Opazo, H. (2020). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Aportes desde la Investigación Educativa Comprometida. Revista de Curriculum y formación del profesorado, 24(3), 1-8. http://hdl.handle.net/10481/64801
Herrera Nieves, L., Crisol Moya, E., y Montes Soldado, R. (2019). A MOOC on universal design for learning designed based on the UDL paradigm. Australasian Journal of Educational Technology, 35(6), 30-47. https://doi.org/10.14742/ajet.5532
Herrera-Limones,R.; López De Asiain, M.; Borrallo-Jiménez, M.; Torres García, M. (2021). Tools for the Implementation of the Sustainable Development Goals in the Design of an Urban Environmental and Healthy Proposal. A Case Study. Sustainability,13(6431). https://doi.org/10.3390/su13116431
Hunt Gomez, C.I. (2023). El potencial de la subtitulación como herramienta de Diseño Universal de Aprendizaje. International Humanities Review, Revista Internacional de Humanidades, 12, 2-10. https://doi.org/10.37467/revhuman.v12.4763
Iniesto, F., Tabuenca, B., Rodrigo, C. y Tovar, E. (2021). Challenges to Achieving a More Inclusive and Sustainable Open Education. Journal of Interactive Media in Education,1(28), 1-12. https://doi.org/10.5334/jime.679
Instituto Nacional de Estadística. (2021). Indicadores de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Editorial INE. https://www.ine.es/ods/publicacion_ods.pdf
Koçak, D., Türe, H. y Atan, M. (2019). Efficiency Measurement with Network DEA: An Application to Sustainable Development Goals 4, International Journal of Assessment Tools in Education, 6(3), 415-435. https://doi.org/10.21449/ijate.539487
Lagos, O. (2019). Diseño universal para el aprendizaje: una experiencia innovadora en el aula matemática de octavo año básico. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36). https://doi.org/10.21703/rexe.20191836lagos3
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Lim, W. M. (2022). The sustainability pyramid: A hierarchical approach to greater sustainability and the United Nations Sustainable Development Goals with implications for marketing theory, practice, and public policy. Australasian Marketing Journal, 30(2), 142-150. https://doi.org/10.1177/18393349211069152
Lucas Mangas,S.; Marbán, J.M.; Unanue Cuesta, M.C.; Manso Argüelles, M.Á. y Romay Martínez, J. (2021). The Role Personal Responsibility Norms Play in Sustainable Development for University Students: The Impact of Service-Learning Projects. Sustainability, 13(7330). https://doi.org/10.3390/su13137330
Luzón Trujillo, A., Caride Gómez, J. A., y Sevilla Merino, D. (2023). Políticas educativas, ocio inclusivo y equidad social ante los nuevos futuros de la educación. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, 43, 15-29. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.01
Martínez-Agut, P. (2022). La Educación para el Desarrollo y la Ciudadanía Global en el marco de la Cooperación al Desarrollo y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Revista semestral para animador@s y educador@s sociales. 35, 1-46. http://quadernsanimacio.net
Martínez, M. y Lloret, C. (2020). Odeseizar la Educación y la cooperación para el desarrollo en España: Una mirada internacional a la AOD y al ODS 4. Revista educar, 56(2), 333-348. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1099
McKenzie J.E. et al. (2020). Updated reporting guidance for systematic reviews: Introducing PRISMA 2020 to readers of the Journal of Affective Disorders. J Affect Disord, 292, 56-57. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.05.035
Medina Sánchez, L. y Pérez Valverde, C. (2020). Fundamentos Teóricos-prácticos en torno a la inclusión del alumnado con Discapacidad Intelectual en el aula de lengua extranjera. Onomázein: Revista de lingüística, filología y traducción de la Pontificia Universidad Católica de Chile, 6(6), 64-83. https://doi.org/10.7764/onomazein.ne6.04
Medina, M. Á., y Galván, J. M. (2021). La nueva Ley de Educación (LOMLOE) ante los Objetivos de Desarrollo Sostenible de la Agenda 2030 y el reto de la COVID-19. Avances En Supervisión Educativa, (35). https://doi.org/10.23824/ase.v0i35.709
Meira Cartea, P. Ángel, y Andrade Torales Campos, M. (2020). Educación para una Cultura de la Sostenibilidad: eco-ciudadanía, políticas públicas y participación social. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, (36). https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.00
Meyer, A., Rose, D.H. y Gordon, D. (2016). Universal Design for Learning: Theory and practice. Wakefild, MA: CAST Professional Publishing
Meyerhofer-Parra, R. y González-Martínez, J. (2023). Transmedia storytelling usage of neural networks from a Universal Design for Learning perspective: A systematic review. Front. Psychol, 14, 1-15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1119551
MINISTERIO DE DERECHOS SOCIALES Y AGENDA 2030, (2021). Retos país para la Estrategia de Desarrollo Sostenible. Propuesta del grupo de trabajo de la comisión permanente del consejo de Desarrollo Sostenible para la Agenda 2030. https://www.agenda2030.gob.es/recursos/docs/GTEstrategia_Retos-pais_CDS.pdf
MINISTERIO DE DERECHOS SOCIALES Y AGENDA 2030. (2020). Resumen ejecutivo. Informe de Progreso 2020 sobre la implementación de la Agenda 2030 En España. Reconstruir lo común. https://n9.cl/zuin3
Moliner, O.; Lozano, M. y Sanahuja, A. (2022) Construction of a Participatory Model of School Accompaniment to Improve School Inclusion. Educ. Sci., 12(708). https://doi.org/10.3390/educsci12100708
Moral Mora, A., Chiva, I. y Lloret-Catala, C. (2021) Faculty Perception of Inclusion in the University: Concept, Policies and Educational Practices. Social Inclusion, 9(3), 106-116. https://doi.org/10.17645/si.v9i3.4114
Moreno Fuentes, E., de la Blanca de la Paz, S., y Vázquez Pérez, M.L. y Perales Molada, Rosa. (2022). La adquisición de competencias profesionales del aprendizaje servicio del alumnado del grado en educación Infantil. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 22(2), 320-334. http://doi.org/10.30827/eticanet.v22i2.25103
Moreno-Rodriguez,R.; Diaz-Vega, M.; Lopez-Bastias, J.L. y Espada-Chavarria, R. (2021). Online Training in Accessibility and Design for All: A Tool to Train Post-COVID Inclusive Graduates. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18(12582). https://doi.org/10.3390/ijerph182312582
Moriña, A., Aguirre, A., y Dómenech, A. (2019). Alumnado con discapacidad en educación superior: ¿en qué, cómo y por qué se forma el profesorado universitario? Publicaciones. Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 49, 227-249. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i3.11411
Murga-Menoyo, M. A. (2020). El camino hacia los ODS: conformar una ciudadanía planetaria mediante la educación. Comillas Journal of International Relations, (19), 01-11. https://doi.org/10.14422/cir.i19.y2020.001
Núñez, E. y López, M. (2022). Contribuciones del Diseño Universal para el Aprendizaje a la implementación de un currículo accesible para estudiantes con y sin discapacidad intelectual. Revista Brasileira de Educaçao, 27. https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270126
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Education for Sustainable Development Goals-Learning Objetives. Editorial UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
Organización De Naciones Unidas. (2015) Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pd f
Organización de Naciones Unidas. (2020). Informe de los Objetivos de desarrollo Sostenible 2020. https://unstats. un.org/sdgs/report/2019/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2019_Spanish.pdf
Organización de Naciones Unidas. (2022). Reimaginando nuestro futuro juntos: un nuevo contrato social para la educación. https://www.unesco.org/es/education/higher-education/2022-world-conference
Pallisera Díaz, M. (2020). El apoyo personalizado a personas con discapacidad intelectual: funciones y formación de los profesionales socioeducativos para la inclusión social. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, (35), 125- 138. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.35.10
Patrascoiu L.A., Folostina R., Patzelt D., Blaj M.P. y Poptean B. (2022). E-Tools for Personalizing Learning During the Pandemic: Case Study of an Innovative Solution for Remote Teaching. Front. Psychol, 13(751316). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.751316
Paz-Maldonado, E. (2020). Inclusión educativa del alumnado en situación de discapacidad en la educación superior: una revisión sistemática. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 123-146. https://doi.org/10.14201/teri.20266
Pegalajar Palomino, M.C., Burgos García, A. y Martínez Valdivia, E. (2022). Educación para el Desarrollo Sostenible y Responsabilidad Social: claves en la formación inicial del docente desde una revisión sistemática. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 421-437. http://dx.doi.org/10.6018/rie.458301
Peña-Martínez, J., Mampaso Desbrow, J., Moraleda Ruano, Álvaro, y Ruiz-Vicente, D. (2025). Impacto del aprendizaje-servicio en la percepción hacia personas con discapacidad intelectual en el contexto universitario. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, (46), 243-258. https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.46.14
Prieto-Jiménez,E.; López-Catalán, L.; López-Catalán, B. y Domínguez-Fernández, G. (2021). Sustainable Development Goals and Education: A Bibliometric Mapping Analysis. Sustainability, 13, 21-26. https://doi.org/10.3390/su13042126
Rodrigo Moriche, M. P., Galán Casado, D., Mampaso Desbrow, J., y Rivera Duque, E. (2022). Diseño universal para el aprendizaje en procesos de investigación participativos e inclusivos. Revista Prisma Social, (37), 7-35. https://revistaprismasocial.es/article/view/4563
Rodríguez Herrero, P., y de la Herrán Gascón (2021). Del Diseño universal del aprendizaje al diseño universal de la enseñanza formativa: críticas y propuestas desde la pedagogía y la didáctica. Revista Boletín Redipe, 10(2), 38-51. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i2.1193
Rodriguez-Ascaso, A., Leto, ‘E., Muñoz– Carenas, J. y Finat, C. (2018). Accessible mathematics videos for non-disabled students in primary education. PLoS ONE 13(11). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208117
Rose, D. (2006). Universal Design for Learning in postsecondary education: reflections and principes and their application. Journal of postsecondary education and disability, 19(2), 135-151. http://www.ahead.org/publications/jped
Sala-Bars, I., Amat-Guillén, C., Mumbardó-Adam, C. y Adam-Alcocer, A. L. (2022). Más alláde las pautas DUA: El rol de la filosofía de enseñanza en la implementación del diseño universal para el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 16(2), 33-51. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200033
Sanahuja, A., Moliner, L., y Benet, A. (2020). Análisis de Prácticas Inclusivas de Aula desde la Investigación-Acción Participativa. Reflexiones de una Comunidad Educativa. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(1), 125-143. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.006
Sánchez-Serrano J.M. (2022). Eficacia de la formación docente en diseño universal para el aprendizaje: Una revisión sistemática de literatura (2000-2020). JONED. Journal of Neuroeducation, 3(1), 17-33. https://doi.org/10.1344/joned.v3i1.39657
Sandoval, M. Simón, C., y Márquez, C. (2019). ¿Aulas inclusivas o excluyentes?: Barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios. Rev. Complutense Educa, 39, 261-276. https://doi.org/10.5209/RCED.57266
Sandoval, M., Vázquez, C. M., Simon, C., y Sandigo, A. M. (2020). Student and Faculty Perspectives of Inclusive Teaching Practices in Teacher Training Degree Programs. Revista Brasileira De Educação Especial, 26(4), 551-554. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0059
Sianes-Bautista, A., Rosado-Castellano, F. y Flores-Rodríguez, C. (2022). Research Trends in Education in the Context of Covid-19 in Spain: A Systematic Literature Review. Sustainability, 14(19). https://doi.org/10.3390/su141912235
Tobón Gaviria, I. C., y Cuesta Palacios, L. M. (2020). Diseño universal de aprendizaje y currículo. Sophia, 16(2), 166-182. http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.16v.2i.957
Topolska, E. (2020). The Universal Design for Learning in inclusive Education. Pedagogika-Pedagogy, 92(3), 388-397. https://dx.doi.org/10.34293/sijash.v11i4.7489
Valle-Flórez, R. E., de Caso Fuertes, A.M., Baelo, R. y García-Martín, S. (2021). Faculty of Education Professors Perception about the Inclusion of University Students with Disabilities. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18(11667). https://doi.org/10.3390/ijerph182111667
Zapata, L. A. F., García, M. S. O., y Tabera, J. T. (2019). Prácticas pedagógicas inclusivas desde el diseño universal de aprendizaje y plan individual de ajuste razonable. Inclusión y desarrollo, 6(2), 4-14. https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.6.2.2019.4-14
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


