Leisure time from the perspective of children. Contributions of an action-research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.05

Keywords:

childhood, leisure, participation, action research, leisure education

Abstract

The management of children daily time is subordinated to a school organisation that prioritises the needs of the adults over their rights. Children’s free time is articulated around excessive school assignments, participation in extracurricular activities and difficulties in reconciling work and family life. Moreover, these issues were exacerbated by the health crisis resulting from the COVID-19 pandemic. The aim of this study is to identify the needs and attitudes of children with respect to their leisure time, considering the influence of gen­der and age. The action-research experience was conducted in collaboration with the Forum for Child and Adolescent Participation of the City Council of Teo (A Coruña) –within the framework of the CON_TIEMPOs project–, was based on the application of an ad hoc ques­tionnaire to 573 students from 6th grade of primary school to 4th grade of secondary school. Even though most students reported being satisfied with their leisure practices, the results show difficulties in enjoying free time and reconciling study time and extracurricular activities, a situation experienced to a greater extent by women than men, as well as by students in more advanced grades. Thus, the expressed a lack of knowledge about the leisure offered in their municipality, minimal participation in these types of activities and a lack of interest in engaging more in them. The conclusions point to the importance of recognizing the current dynamics of children in relation to the management of their social and leisure time, consid­ering their assessment in the implementation of socio-educational policies that contribute to their well-being and designed considering a differential approach and gender perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Formoso Silva , Universidade de Santiago de Compostela

Graduada en Pedagogía e Investigadora predoctoral, beneficiaria del programa para la Formación de Profesorado Universitario (FPU18/00494) de la Universidade de Santiago de Compostela, en el Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Facultad de Ciencias de la Educación. Pertenece al Grupo de Investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea). Sus líneas de investigación son la pedagogía social, la pobreza infantil, educación y equidad social y la acción socioeducativa en la Administración Local. Su tesis doctoral se centra en estudiar los efectos que tiene la pobreza en la vida cotidiana de la infancia y analizar su impacto en las relaciones familia­res y sociales, en los procesos formativos y en sus prácticas de ocio y tiempo libre.

Diana Morela Escobar-Arias , Universidade de Santiago de Compostela

Trabajadora Social por la Universidad del Valle, Colombia. Tiene estudios de Máster en Investiga­ción en Educación, Diversidad Cultural y Desarrollo Comunitario y Doctorado en Educación por parte de la Universidade de Santiago de Compostela, donde se destaca su mención “Cum Laude” e “Internacional”. Actualmente es docente titular de la Escuela Universitaria de Trabajo Social (EUTS) y forma parte del Grupo de Investigación de Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea) de la USC. Sus publicaciones y líneas de investigación se centran, fundamental­mente, en las siguientes temáticas: pedagogía social, liderazgo femenino, ocio y tiempo libre en la infancia, procesos de empoderamiento y desarrollo comunitario

Julio Esparís Pereiro , Universidade de Santiago de Compostela

Graduado en Educación Social e Investigador predoctoral, beneficiario del programa para la For­mación de Profesorado Universitario (FPU19/02860) de la Universidade de Santiago de Compos­tela, en el Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Facultad de Ciencias de la Educación. Pertenece al Grupo de Investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea). Su tesis doctoral se centra en estudiar las políticas culturales municipales en el contexto gallego.

References

Andrés, C., Rodrigo-Moriche, M. P. y Valdivia, P. (2021). El ocio en la primera infancia desde un enfoque humanista en tiempos de pandemia. Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, 60, 143-164. https://doi.org/10.46583/edetania_2021.60.947

Araújo, E. (2018). Para uma perspectiva aplicada do tempo na política. Revista de Estudios Sociales, 65, 63-72. https://doi.org/10.7440/res65.2018.06

Araújo, E. (2020). Tiempo, sociedad y culturas: una aproximación teórica y metodológica. En J. A. Caride, M. B. Caballo y R. Gradaílle (Coords.), Tiempos, educación y ocio en una sociedad de redes (pp. 15-30). Octaedro.

Caballo, M. B., Caride, J.A. y Meira, P. A. (2011). El tiempo como contexto y pretexto educativo en la sociedad red. Educación Social. Revista de intervención socioeducativa, 47, 11-24. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/238960

Caballo, M. B., Varela, L. y Martínez-García, R. (2020). La educación familiar del ocio: una responsabilidad compartida. En J. A. Caride, M. B. Caballo y R. Gradaílle (Coords.), Tiempos, educación y redes (pp. 123-138). Octaedro.

Caballo, M. B., Varela, L. y Nájera, E. (2017). El ocio de los jóvenes en España. Una aproximación a sus prácticas y barreras. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12(3), 43-64. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.11

Caride, J. A. (2014). Del ocio como educación social a la pedagogía del ocio en el desarrollo humano. Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, 45, 33-53. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/171

Caride, J. A., Lorenzo, J. J. y Rodríguez Fernández, M. A. (2012). Educar cotidianamente: el tempo como escenario pedagógico y social en la adolescencia escolarizada. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 20, 19-60. https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.01

Cohen, J. (1992). Statistical Power Analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10768783

Colmenares, A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07

Cosma, A., Pavelka, J. y Badura, P. (2021). Leisure Time Use and Adolescent Mental Well Being: Insights from the COVID-19 Czech Spring Lockdown. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(23), 12812. https://doi.org/10.3390/ijerph182312812

Cuenca, M. (2006). Pedagogía del ocio, una aproximación global. En M. Cuenca (Coord.), Aproximación multidisciplinar a los Estudios de Ocio (pp. 83-101). Universidad de Deusto.

Cuenca, M. (2021). Sentidos del ocio infantil y desarrollo. Terra. Revista de Desarrollo Local, 8, 645-661. https://doi.org/10.7203/terra.8.21006

De Juanas, A., García-Castilla, F. J. y Ponce de León, A. (2020). El tiempo de los jóvenes en dificultad social: utilización, gestión y acciones socioeducativas. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 477-495. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-05

De la Cruz, M. (2006). Una lectura ética sobre la incidencia del ocio en nuestra sociedad. En M. Cuenca (Coord.), Aproximación multidisciplinar a los Estudios de Ocio (pp. 59-81). Universidad de Deusto.

Delgado, P., Pose, H. y De Valenzuela, A. L. (2015). El ocio cotidiano de los estudiantes de Educación secundaria en España. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 25, 25-49. https://doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.02

De Valenzuela, A. L, Martínez-García, R. y Escobar-Arias, D. (2021). Prácticas de ocio y tiempo libre de los adolescentes en Galicia: análisis y reflexiones en clave socioeducativa. Bordón, 73(1), 161-17. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.83201

Feito, R. (2020). Este es el fin de la escuela tal y como la conocemos. Unas reflexiones en tiempos de confinamiento. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 156-163. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17130

Formoso, M. (2022). El derecho al ocio: un análisis desde el enfoque de pobreza multidimensional. En F. T. Añaños, M. M. García-Vita y A. Amaro (Coords.), Justicia social, género e intervención socioeducativa (pp. 141-149). Ediciones Pirámide.

González, J. L., Evangelista, A. y Espinosa, C. (2021). Efectos de la pandemia en la trayectoria educativa de niñas, niños y adolescentes: lecciones desde Chiapas, México. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 6(27), 53-68. https://doi.org/10.46652/rgn.v6i27.771

Hernández Prados, M. A. y Álvarez Muñoz, J.S. (2017). El ocio punto de inclusión o exclusión. Una mirada crítica. En II Congreso Online sobre Desigualdad Social, Económica y Educativa en el Siglo XXI. https://cutt.ly/B8JN4X8

Hosokawa, R. y Katsura, T. (2021). Maternal Work-Life Balance and Children’s Social Adjustment: The Mediating Role of Perceived Stress and Parenting Practices. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 6924. https://doi.org/10.3390/ijerph18136924

Jacovkis, J. y Tarabini, A. (2021). COVID-19 y escuela a distancia: viejas y nuevas desigualdades. Revista de Sociología de la Educación, 14(1), 85-102. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.18525

Kleiber, D. A., Bayón, F., Cuenca, J. y Monteagudo, M. J. (2014). La contribución del ocio experiencial valioso al envejecimiento satisfactorio: estudio de los estilos de ocio de las personas mayores de Euskadi. Inguruak. Revista vasca de sociología y ciencia política, 57-58, 2347-2364.

Latorre, A. (2007). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Grao.

Lazcano, I. y De Juanas, A. (2020). Presentación. En I. Lazcano y A. De Juanas (Coords.), Ocio y juventud. Sentido, potencial y participación comunitaria (pp. 7-12). UNED.

Leyra, B. y Barcenas, A. M. (2014). Usos, discursos y reflexiones sobre el ocio infantil: aproximación etnográfica en la Comunidad de Madrid. En P. Cucalón (Coord.), Etnografía de la escuela y la interseccionalidad (pp. 63-70). Traficantes de Sueños.

Maroñas, A., Martínez García, R. y Gradaílle, R. (2019). Educación del ocio en y con la comunidad. Aportes desde la pedagogía social. Perfiles educativos, 41(163), 94-108. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.163.58686

Martínez-Vicente, M., Suárez-Riveiro, J. M. y Valiente-Barroso, C. (2020). Implicación estudiantil y parental en los deberes escolares: diferencias según el curso, género y rendimiento académico. Revista de Psicología y Educación, 15(2), 151-165. https://doi.org/10.23923/rpye2020.02.193

Monteagudo, M. J., Ahedo, R. y Ponce de León, A. (2017). Los beneficios del ocio juvenil y su contribución al desarrollo humano. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12(3), 177-202. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.17

Morán, C. y Cruz, L. (2011). Vida cotidiana, tiempos escolares y derechos de la infancia. Educación Social. Revista de intervención socioeducativa, 47, 84-94. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/238972

Morata, T., Palasí, E. y Rocha, J. A. (2020). Ocio y participación juvenil: el tiempo libre educativo como espacio de aprendizaje y práctica de la participación. En I. Lazcano y A. De Juanas (Coords.), Ocio y juventud: sentido, potencial y participación comunitaria (pp. 181-202). UNED.

Novella, A. (2012). La participación infantil: concepto dimensional en pro de la autonomía ciudadana. Education in the Knowledge Society, 13(2), 380-403. https://doi.org/10.14201/eks.9015

Orben, A. y Przybylski, A. K. (2019). Screens, Teens, and Psychological Well-Being: Evidence From Three Time-Use-Diary Studies. Psychological Science, 30(8), 682-696. https://doi.org/10.1177/095679761986

Ortega, C. y Bayón, F. (2014). Introducción. En C. Ortega y F. Bayón (Coords.), El papel del ocio en la construcción social del joven (pp. 9-14). Universidad de Deusto.

Oyarzún, D. y Reyes, M. I. (2021). Bienestar y tiempo libre de niños y niñas a través de un mapeo fotográfico participativo. Revista de Psicología, 30(2), 1-15. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2021.65689

Rodrigo-Moriche, M. P. y Vallejo, S. I. (2018). Nuevos horizontes de ocio y participación infantil: construyendo ciudadanía desde los intereses y necesidades de los niños, niñas y adolescentes (NNA). En A. Madariaga y A. Ponce de León (Coords.), Ocio y participación social en entornos comunitarios (pp. 213-233). Universidad de La Rioja.

Sanz, E., Sáenz, M. y Cano, R. (2018). Actitudes de padres e hijos hacia un ocio compartido en familia. Pedagogía social. Revista Interuniversitaria, 32, 59-70. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.05

Stoilova R., Ilieva-Trichkova, P. y Bieri, F. (2020). Work–life balance in Europe: institutional contexts and individual factors. International Journal of Sociology and Social Policy, 40(3/4), 366-381. https://doi.org/10.1108/IJSSP-08-2019-0152

Varela, A., Fraguela-Vale, R. y López-Gómez, S. (2021). Juego y tareas escolares: el papel de la escuela y la familia en tiempos de confinamiento por la COVID-19. Estudios sobre Educación, 41, 27-47. https://doi.org/10.15581/004.41.001

Varela, L., Gradaílle, R. y Teijeiro, Y. (2016). Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en España. Educaçao e Pesquisa, 42(4), 987-999. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201612152404

Varela. L., Martínez-Figueira, M. E. y Pose, H. M. (2015). Programas de conciliación nos tempos cotiáns da infancia en Galicia. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 5, 117-121. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.05.439

Wallace, J. E. y Young, M. C. (2010). Work hard, play hard? A comparison of male and female lawyers’ time in paid and unpaid work and participation in leisure activities. Canadian Sociological Association, 47(1), 27-47. https://doi.org/10.1111/j.1755-618X.2010.01221.x

Published

2023-07-28