Partner violence in university students. A comparative study between careers and semesters
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.35.09Keywords:
violence, psychological violence, college students, control, blackmailAbstract
This study analyzed perception and psychological partner violence perpetuation indexes by means of control conducts and blackmail in college students. Specific differences among majors and semesters are described. Non-experimental design, cross sectional, descriptive study was used. The sample consisted of 2607 students from the Facultad de Estudios Superiores Iztacala of the State of Mexico, to whom the School Violence in University level Education Scale, which included items on psychological partner violence was applied. Results indicate significant differences in the control factor depending on the semester and major. Regarding the former, results show an increase in control behavior perception exerted by the partner as they progress their studies in semesters. Regarding the major, Psychology student population identified control actions with more frequency. The findings of this study show the importance of studying partner violence in an academic context, as there may be contextual variables encouraging or decreasing the presence of this type of violence.
Downloads
References
Álvarez, J., & Hartog, G. (2005). Manual de prevención de violencia intrafamiliar. México: Trillas.
Beccaria, G., Beccaria, L., Dawson, R., Gorman, D., Harris, J., & Hossain, D. (2013). Nursing student’s perceptions and understanding of intimate partner violence. Nurse Education Today, 33(8), 907-11.
Boira, S., Chilet-Rosell, E., Jaramillo-Quiroz, S., & Reinoso, J. (2017). Sexismo, pensamientos distorsionados y violencia en las relaciones de pareja en estudiantes universitarios de Ecuador de áreas relacionadas con el bienestar y la salud. Universitas Psychologica, 16(4), 1-12.
Bronfenbrenner, U. (1979). La Ecología del Desarrollo Humano. Barcelona: Paidos Ibérica
Castro, R., & Casique, I. (2010). Violencia en el noviazgo entre los jóvenes mexicanos. México, Edición CRIM-UNAM Dirección de Investigación y Estudios sobre Juventud-Instituto Mexicano de la Juventud.
Cienfuegos Martínez, Y. I. (2010). Violencia en la relación de pareja: una aproximación desde el modelo ecológico. Tesis de doctorado. Facultad de Psicología, UNAM. Ciudad de México, México.
Díaz, A., & Esteban, R. (1999). Enseñanza de contenidos de violencia intrafamiliar y sexual en instituciones de educación superior. Gaceta Médica de México, 135(3), 274-281.
Echeburúa, E., & Muñoz, J. M. (2017) Boundaries between psychological intimate partner violence and dysfunctional relationships: psychological and forensic implications. Anales de Psicología, 33(1), 18-25.
García, L. F., Romero, F. E. C., Garduño, A. S., & Campos, T. G. (2016). Violencia de pareja en estudiantes universitarias, ¿Cuestión de responsabilidad social universitaria?. Uaricha Revista de Psicología, 13(31), 34-44.
García-Carpintero, M. Rodríguez-Santero, J., & Porcel-Gálvez, A. (2017). Diseño y validación de la escala para la detec¬ción de violencia en el noviazgo en jóvenes en la Universidad de Sevilla. Gac Sanit, 32(2), 121-128.
González-Ortega, I., Echeburúa, E., & Corral, P. D. (2008). Variables significativas en las relaciones violentas en parejas jóvenes: una revisión. Psicología conductual, 16(2), 207-225.
Halpern, C. T., Oslak, S. G., Young, M. L., Martin, S. L., & Kupper, L. L. (2001). Partner violence among adolescents in opposite-sex romantic relationships: Findings from the National Longitudinal Study of Adolescent Health. Ameri¬can journal of public health, 91(10), 1679-1685.
Heise, L., & Garcia-Moreno, C. (2002). Violence by intimate partners. En E.G. Krug, L.L. Dahlberg, J.A. Mercy, A.B. Zwi & R. Lozano (dirs.), World report on violence and health (pp. 87-121). Ginebra: World Health Organization.
Hirigoyen, M.F. (2006). Mujeres maltratadas: Los mecanismos de la violencia de pareja. Barcelona: Paidós Ibérica.
Instituto Mexicano de la Juventud, Encuesta Nacional de Violencia en las Relaciones de Noviazgo ENVINOV 2007. (2008). Retrieved from https://www.imjuventud.gob.mx/imgs/uploads/ENVINOV_2007_Resultados_Genera¬les_2008.pdf
Jean-Cortés, C. I., Rivera-Aragón, S. Reidl-Martínez, L., & García-Méndez, M. (2017). Violencia de pareja a través de medios electrónicos en adolescentes mexicanos. Acta de Investigación Psicológica, 7, 2593-2605.
Kaura, S.A., & Lohman B.J. (2007). Dating violence victimization, relationship satisfaction, mental health problems, and acceptability of violence: A comparison of men and women. Journal of Family Violence, 22, 367-381.
Olvera, J. A., Arias, J., & Amador, R. (2012). Tipos de violencia en el noviazgo: estudiantes universitarias de la UAEM, Zumpango. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. 15(1), 150-171.
Ortega R., Ortega R. F. J., & Sánchez V. (2008). Violencia sexual entre compañeros y violencia en parejas adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(1), 63-72.
Osorio, C. H., Reidl, M. L., Reyes, P. V., & Sierra O. G. (2016). Violencia en las relaciones de pareja entre alumnos univer¬sitarios: comportamientos, atribuciones y estrategias que proponen para afrontarla. Multidisciplina: Revista de la Facultad de Estudios Superiores Acatlán. 25, 64-98.
Puente-Martínez, A., Ubillos-Landa, S., Echeburúa, E., & Páez-Rovira, D. (2016). Factores de riesgo asociados a la violen¬cia sufrida por la mujer en la pareja: una revisión de meta-análisis y estudios recientes. Anales de psicología, 32(1), 295-306.
Rivera-Rivera, L., Allen, B., Rodríguez-Ortega, G., Chávez-Ayala, R., & Lazcano-Ponce, E. (2006). Violencia durante el noviazgo, depresión y conductas de riesgo en estudiantes femeninas (12-24 años). Salud pública de México, 48, 288-296.
Robles, A. (en prensa)
Saltijeral, M., Ramos, L., & Caballero, M. A. (2013). Las mujeres que han sido víctimas de maltrato conyugal: tipos de violencia experimentada y algunos efectos en la salud mental. Salud Mental 21(2), 10-18.
Soriano, A. (2011). La violencia en las relaciones de pareja en estudiantes universitarios. Propuestas educativas. Peda¬gogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, 87-97.
Sundborg, E.M., Saleh-Stattin, N., & Törnkvist, L. (2014). Nurses preparedness to care for women exposed to intimate partner violence: a quantitative study in primary health care. BMC Nursing, 11(1), 1-11.
Trujano, P., Martínez, A. E., & Camacho, S. I. (2010). Varones víctimas de violencia doméstica: un estudio exploratorio acerca de su percepción y aceptación. Diversitas: perspectivas en psicología, 6(2).
Vizcarra, L., M. B., & Póo Figueroa, A. M. (2011). Violencia de pareja en estudiantes universitarios del sur de Chile. Uni¬versitas Psychologica, 10(1), pp. 89-98.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.