Approach to the study of parental negligence and its effects in childhood and adolescence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.39.10

Keywords:

Family situation, negligence, neglected child, conduct disorder, emotional disorder

Abstract

The present work includes a conceptual approach to the term neglect, its incidence, etiology and consequences in neurodevelopment, as well as the study with a sample of 176 children and adolescents at risk derived from the Basic Social Services to a specialized resource care for children and adolescents in vulnerable situations, in a Risk Statement or with a Legal Protection Measure. The general purpose was to deepen the study of Family Neglect. To this end and with a, descriptive and exploratory methodology, we proceeded to the use of self-reported tests, evaluation of the family and evaluation of the tutor from the school area (SENA) and to the utilization of an instrument to evaluate the severity of the risk situations (Balora) by professionals. From the data collected, neglect is considered as the most frequent form of abuse related to the internalizing and externalizing disorders that these children and adolescents present. Finally, some proposals are made to continue studying along these lines and to improve the knowledge of neglect as well as the minimization of its impact on the affected childhood and adolescence.

Author Biographies

Ester Císcar Cuñat, Universitat de València

Doctora en Educación por la Universitat de València y profesora Asociada en la Universitat de València desde 2010. Profesora en la Universidad Europea siendo la Coordinadora de distintos Módulos y de Trabajo Fin de Máster. Directora del Departamento de Bienestar Social y Sanidad de la Mancomunitat Camp de Túria. La práctica docente y a la vez profesional ofrece un contexto adecuado para la investigación en la acción siguiendo el rigor científico.

Concepción Martínez Vázquez, Universitat de València

Licenciada en Psicología y Licenciada en Ciencias de la Educación (Pedagogía) por la Universitat de Valéncia. Profesora asociada en la Universitat de Valéncia de 2010 a 2018. Profesora en la Universidad Europea como profesora colaboradora. Psicóloga del Departamento de Bienestar Social y Sanidad de la Mancomunitat Camp de Túria. La acción formativa y la práctica profesional constituyen las bases fundamentales para la investigación-acción.

Amparo Pérez Carbonell, Universitat de València

Profesora Titular del departamento de Metodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) en la facultad de Filosofía y CC. de la Educación de la Universitat de València.

Miembro de Junta de Facultad, Presidenta de la Comisión de Igualdad de la Facultad de Filosofía y CC. de la Educación en la Unitat de Igualtat de la Universitat de València y miembro de la Comisión de Políticas de Igualdad de la Universitat de València hasta 2015.

Desde 2015, Directora del Servicio de Extensión de la Universitat de València.

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Published

2021-12-12