Community participation in secondary schools from an intercultural perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.05

Keywords:

Education, secondary education, citizen participation, cultural diversity, democracy

Abstract

In this article we examine the crucial role of educational participation in secondary schools to promote interculturality, coexistence, democratic values and social commitment. The topic is presented on the basis of a study carried out in the Community of Castilla-La Mancha during the period of 2020-2022. A Likert-type questionnaire (with 31 items in three specific blocks: knowledge, actions and praxis in schools) was given to students, teachers and families about participation and the educational actions that promote it. The results of the research are presented through two key questions based on the analysis of the findings of 4 items on interculturality: a) Are participation programmes in secondary schools a way to promote a plural view of society and coexistence in the educational community? and b) What would be the lines of work in these centres that, from Social Education, would promote interculturality through participation? The results showed the assessment of the participation of the entire community and the difficulties in developing it. In this article, we focus on that part of the study in which the categories associated with interculturality were analysed and how these are carried out in the schools, as well as their link with their immediate social environment. 60 centres participated and a total of 1,620 questionnaires were answered. They were analysed using a non-experimental quantitative method. The text analyses the specific factors that determine the importance of a social and community perspective in education. The need to promote an intercultural perspective which, in a cross-curricular manner, promotes the integration of the entire educational community is determined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Venceslao, Universidad de Barcelona

Profesora de la Universidad de Barcelona. Doctora en Antropología por la UB y la Universidad Autónoma Metropolitana de México. Ha impartido docencia en el Máster de Criminología del Instituto Nacional de Ciencias Penales de México y en el Máster Universitario Estudios Avanzados sobre Exclusión Social, del cual también ha sido directora. Estableciendo un diálogo entre la Antropología y la Pedagogía Social, su trayectoria como investigadora gira en torno al estudio de la exclusión social y las instituciones educativas. Ha publicado artículos en revistas especializadas y colaborado en libros sobre estas temáticas.

Rosa Marí Ytarte, Universidad de Castilla La Mancha

Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación y Doctora en Pedagogía por la UB. Máster en Arte, Literatura y Cultura Contemporáneas, UOC. Profesora titular en la UCLM en Educación Social. Miembro del grupo de investigación GIES, Educación y Sociedad de la UCLM. Imparte docencia en “Interculturalidad y educación”, “ASC, cultura, educación ambiental” y “Educación y Género”. Investigo en Pedagogía y Educación Social, en temáticas vinculadas a la exclusiónintegración social y las prácticas educativas en áreas como interculturalidad, feminismo, cultura y educación.

Beatriz Esteban, Universidad de Castilla La Mancha

Doctora por la Universidad de Castilla-La Mancha. Graduada en Trabajo Social. Máster Universitario de Investigación en Psicología Aplicada. Especialista en Igualdad: intervención social desde la Perspectiva de Género. Personal docente e Investigador en la Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Derecho del Trabajo y Trabajo Social. Profesora Asociada en el Grado en Trabajo Social de la Facultad de Ciencias Sociales y Tecnologías de la Información de Talavera de la Reina.

References

Bär, B., Escofet, A. y Payá, M. (2023). La participación en el entorno local a través del aprendizaje-servicio en la adolescencia: ejercicio y construcción de ciudadanía. Bordón, Revista de Pedagogía, 75(2), 159-175. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.9689

Barrett, M. (2018). How Schools Can Promote the Intercultural Competence of Young People. European Psychologist, 23, 93-104. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000308

Caetano, A., Freire, I. & Machado, E. (2020). Student Voice and Participation in Intercultural Education. Journal of New Approaches in Educational Research (NAER Journal), 9(1), 57-73. https://www.learntechlib.org/p/216725/.

Caride, J. A. (2017). Educación social, derechos humanos y sostenibilidad en el desarrollo comunitario. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 245-272.

Dewey, J. (2004). Democracy and education. The early works of John Dewey. University Press.

Escarbajal-Frutos. A. (2015). Comunidades interculturales y democráticas. Narcea.

Escarbajal-Frutos, A., Izquierdo-Rus, T., Aznar-Díaz, I. y Cáceres-Reche, M. P. (2019). Intercultural and community schools. Learning to live together. Sustainability, 11(13), 3734. https://doi.org/10.3390/su11133734

Esteban, M.B., Novella, A. y Martínez, M. (2022). Principle of progressive autonomy, participation, and recognition of agency. Substantive citizenship in the transition from childhood to adolescence. Foro de Educación, 20(1), 134-157. https://doi.org/10.14516/fde.929

Esteban M. B. y Novella, A. (2020). Participación del Alumnado en los Centros Educativos: Legislaciones, Voces y Cla-ves para el Avance. Cuestiones Pedagógicas, 2(29),104-115. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.08

Eurydice (2012). La educación para la ciudadanía en Europa. Eurydice.

Escudero, J. M. (2006). Compartir propósitos y responsabilidades para una mejora democrática de la educación. Revista de Educación, 339, 19-41. http://hdl.handle.net/11162/68677

Feito, R. (2010). Democracia participativa frente a segregación y racismo en una época de crisis económica. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 3(1), 20-40. https://revistas.uv.es/index.php/RASE/article/view/8625/8168

Gaitán, L. y Liebel, M. (2011). Ciudadanía y derechos de participación de los niños. Síntesis.

Gillet, J. C. (2013). Animation et politique: quelle communauté? En J. Richelle, S. Rubi, y J. Ziegelmeyer (Eds.), L’anima-tion socioculturelle professionnelle, quels rapports au politique ? (pp.401-412). Carrières Sociales Editions.

Gillet, J. C. (2014). L’animation en question(s). Éditions Èrés.

Gómez-hurtado, I., Valdés, R., González-Falcón, I. y Vargas, F. J. (2021). Inclusive leadership: Good managerial practices to address cultural diversity in schools. Social Inclusion, 9(4), 69-80. https://doi.org/10.17645/si.v9i4.4611

Hart, R. (1992). Children’s Participation: From tokenism to citizenship, Innocenti Essay, (4). International Child Development.

Karousiou, C., Hajisoteriou, C. y Angelides, P. (2019). Teachers’ professional identity in super-diverse school settings: Teachers as agents of intercultural education. Teachers and teaching, 25(2), 240-258. https://doi.org/10.1080/13540602.2018.1544121

Leiva, J. J. (2017). Estilos de aprendizaje y educación intercultural en la escuela. Tendencias pedagógicas, 29, 211-228. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/129263

Llena, A., Núñez, H. y Fabra, N. (2022). Rompiendo muros. Participación y corresponsabilidad en la educación para la ciudadanía global. Revista de Estilos de Aprendizaje, 15(II), 34-45. https://doi.org/10.55777/rea.v15iEspecialII.4585

Marí, R. (2014). Ciudad y civilidad. El espacio público y sus configuraciones pedagógicas. En Ll. Ballester, B. Pascual y C. Vecina (coords.). Comunidad, trabajo en red e innovación socioeducativa (pp. 17-42). UIB.

Marí, R. (2021). La participación educativa: una praxis de ciudadanía. En R. Marí y R. Barranco (dir.) Participación educativa en centro de secundaria. Concepto, procesos y materiales (pp. 21-30). Graó.

Marí, R., Moreno, R. y Hipólito, N. (2016). Educación y ciudadanía. Propuestas educativas desde la controversia. Foro de Educación, 14(20), 49-69. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.005

Melero, H. S., Sánchez-Lissen, E., Esteban, M. B. y Martínez, M. (2021). Infancia, adolescencia y participación ciudadana en los municipios. La mirada de figuras técnicas y cargos electos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 47-60. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.03

Meunier, O. (2014). Cultures, éducation, identité: recompositions socioculturelles, transculturalité et interculturalité. Artois: Artois Presse Université.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.

Morin, E. (2015). Enseñar a vivir. Manifiesto para cambiar la educación. Ediciones Nueva Visión.

Moxon, D. y Escamilla, A. (2022). Can citizenship education inspire youth participation in democratic life?. European Union-Council of Europe Youth Partnership.

Novella, A., Crespo, F. y Pose, H. (2022). Between Professionals for the Inclusion of Children in Citizen Participation: A Formative Experience. Social Inclusion, 10(2), 19–31. https://doi.org/10.17645/si.v10i2.5018

Ribeiro, A. B. y Menezes, I. (2022). Youth participation and citizenship education: an analysis of relations in four Euro-pean countries. JSSE – Journal of Social Science Education, 21(1). https://doi.org/10.11576/jsse-1454

Romero-Pérez, C., Quirós-Guindal, A. y Buxarrais-Estrada, M. R. (2021). Enfoques para promover la participación infantil y adolescente. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 21-32.https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.01

Subitats, J. (2011). Otra sociedad, ¿otra política? De “no nos representan” a la democracia de lo común. Icaria.

Ten Dam, G., Dijkstra, A. B., Van der Veen, I. y Van Goethem, A. (2020). What Do Adolescents Know about Citizenship? Measuring Student’s Knowledge of the Social and Political Aspects of Citizenship. Social Sciences, 9(12), 234. http://dx.doi.org/10.3390/socsci9120234

Venceslao, M. (2021). Participación educativa y cultura democrática. En Marí, R. y Barranco, R. (Dir.) Participación edu-cativa en centro de secundaria. Concepto, procesos y materiales (pp. 13-20). Graó.

Published

2024-01-09