Family participation in secondary schools, from institutional to transformative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.04

Keywords:

School participation, family-school relationship, families, education, secondary, citizenship

Abstract

This article aims to address participation in secondary education centers, specifically from the voices and experiences of families in Castilla-La Mancha. The research part related to family participation in secondary education centers based on the habitat is presented, addressing the following questions: What experiences do families have regarding participation? How do families define participation in secondary educational centers? And how does the transition from theory to real family participation in secondary schools occur?.                                                             To do this, a descriptive analysis of the results of past questionnaires is proposed within the framework of the mentioned project, with a random sample of 582 subjects belonging to families from 60 educational centers. This analysis follows an integrative methodology. To do this, a descriptive analysis of the results of questionnaires conducted within the framework of the aforementioned project is proposed, as well as a discussion based on published experiences and research related to family participation and the social environment linked to secondary education centers. As a result, the importance of family participation in educational centers, supported by legislation and in line with the perceptions of the families themselves, is highlighted. The article also questions the culture of participation itself, as well as the gaps between formal participation and real participation in educational communities. The proposed discussion reveals the importance of creating alliances between families and secondary education institutions to foster more critical and proactive citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Hipólito Ruiz, Universidad de Castilla La Mancha

Educadora social, psicopedagoga y doctora en Humanidades, Arte y Educación por la UCLM. Profesora contratada doctora en el Grado de Educación Social de la Facultad de Ciencias Sociales y Tecnologías de la Información de Talavera. Miembro del Grupo de Investigación en Educación y Sociedad (GIES). Líneas de investigación centradas en TIC Educativas; Educación para el desarrollo y Educación Emancipadora; Cultura, Animación Sociocultural y Educación Social; Género. En base a estas líneas ha participado en proyectos de investigación regionales, nacionales y europeos, transfiriendo el conocimiento a través de artículos indexados y capítulos de libro, así como en diversos congresos nacionales e internacionales.

Irene Martínez Martín, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Educación por la Universidad Complutense de Madrid (España) en la Facultad de Educación. Educadora Social, Psicopedagoga y Feminista. Mis líneas de investigación y docencia se centran en: el diseño universal para el aprendizaje y la educación inclusiva; las pedagogías feministas, decoloniales e interseccionales; la educación en sexualidad y en igualdad; el desarrollo comunitario, la cooperación al desarrollo y la educación permanente y popular; la formación del profesorado. Bajo estas temáticas publico artículos, capítulos y libros científicos de impacto para el área; participo en congresos nacionales e internacionales; y soy formadora en cursos, talleres y seminarios de divulgación científica.
Además, formo parte del Grupo de Investigación INDUCT de la UCM, y me integro en diversas redes de acción colectiva. Google schoolar, índice H-8 y i10-8.

María Teresa Bejarano Franco, Universidad de Castilla La Mancha

Profesora Contratada Doctora. Imparte docencia en la Facultad de Educación, en Ciudad Real (UCLM). Pertenece al área de Didáctica y Organización Escolar. Integrante del grupo de investigación GIES. Sus principales líneas de investigación se centran en: Género, educación y sexualidad; Metodologías innovadoras para la enseñanza en la formación inicial docente, e Historia de la Didáctica. A partir de estas líneas de investigación participa en proyectos nacionales e internacionales siendo autora de publicaciones científicas con dimensión de impacto. Imparte conferencias en distintos foros académicos. Tiene experiencia en gestión universitaria. Coordina el programa de prácticas en el Sáhara de la Facultad de Educación. Posee el primer premio de igualdad concedido por Diputación Provincial de Ciudad Real.

References

Aparici, R. y Osuna, S. (2013). La Cultura de la Participación. Revista Mediterránea de Comunicación, 4(2), 137-148. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2

Bastos, R. (2019). Escola, família e gestão escolar uma breve discussão Teórica Sobre Novos Desafios No Contexto Contemporaneo. Revista científica de Iniciación a la Investigación, 4(1), http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/rcuaa/article/view/636/488

Bernardos, A., Martínez-Martín, I. y Solbes-Canales, I. (2022). ‘It depends entirely on the person’: freedom and inequality in Spanish youth gender discourses. Sex Education, 22(5), 582-594. https://doi.org/10.1080/14681811.2021.1984223

Bueno, A., Monge, C. y Torrego, J. C. (2023). Estado de la convivencia escolar en centros prácticas exitosas en parti-cipación familiar: percepciones de alumnos y profesores. Bordón, Revista de Pedagogía, 75(2), 87-103. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.96243

Carbonell, J. (2015). Ciudad Educadora. Pedagogías del siglo XXI. Octaedro.

Caparrós, E., Quiles-Fernández, E. y Arbiol i González, C. (2020). De la universidad del derecho y la calidad hacia una universidad del cuidado, Revista Argonautas, 10(15), 31-45. http://fchportaldigital.unsl.edu.ar/index.php/ARGO/index

Constitución Española de 1978. (1978). Consejo de Estado, Madrid.

Cruz, P., Borjas, M., Lafaurie, A. M. y De la Calle, C. (2023). Creación del rol participante de las familias en la comunidad educativa, cuando es mediada por la legislación. Estudio comparativo entre España y Colombia. Bordón, Revista de Pedagogía, 75(2), 49-66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.95527

Egido, I. (2015). Las relaciones entre familia y escuela. Una visión general. Participación Educativa, 4(7), 11-17.

Flecha, A., García, R., Gómez, A. y Latorre, A. (2009). Participación en escuelas de éxito: una investigación comunicativa del proyecto included. Cultura y Educación, 21(2), 183–196. https://doi.org/10.1174/113564009788345899

Dos Santos Figueiredo, Y. D., Prim, M. A., y Dandolini, G.A. (2021). Educating city: A media for social innovation. Smart Innovation, Systems and Technologies, 198, 251–260. https://doi.org/:10.1007/978-3-030-55374-6_25

Garcés, M. (2020). Escuela de Aprendices. Guttenberg.

García-Bacete, F. J. (2003). Las relaciones escuela-familia: un reto educativo. Infancia y Aprendizaje, 26(4), 425-437.

García-Fernández, J. (ed.) (2020). Acercar campo y ciudad. Algunas reflexiones compartidas. Cuadernos Entretantos 7. Fundación Entretantos.

Godás, A., Lorenzo, M., Santos, M.A. y García-Álvarez, J. (2019). El entorno del proceso de implicación familiar Bases empíricas para el diseño de un programa de intervención. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 34, 77-90. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.06

Guardia López, J. (2021). Significados de la educación rural. Una sistematización de experiencia. Revista sobre la infan-cia y la adolescencia, (20), 39-58. https://doi.org/10.4995/reinad.2021.13825

Hernández-Prados, M. Á., García-Sanz, M. P., Parra-Martínez, J. y Vicente, M. Á. G. (2019). Participación familiar en los centros de educación secundaria. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 35(1), 84-94.

Hernández-Prados, M. Á., Gomariz, M. Á., Parra y García-Sanz, M. P. (2016). Familia, inmigración y comunicación con el centro escolar: un estudio comparativo. Educación XX1, 19(2), 127-151. https://doi.org/10.5944/educxx1.16457

Herrero, Y. (2022). Educar para la sostenibilidad. Octaedro.

Hill, N. E. y Taylor, L. C. (2004). Participación de los padres en la escuela y logros académicos de los niños: Pragmática y problemas. Direcciones actuales en la ciencia psicológica, 13(4), 161-164. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2004.00298.x

Hipólito, N., Martínez, I. y Fernández, S. J (2019). Participación social de las mujeres. Síntesis

Hipólito, N. y Martínez, I. (2021). Diálogos entre el Buen Vivir, las Epistemologías del Sur, el feminismo decolonial y las pedagogías feministas. Aportes para una educación transformadora. Revista Estudios Avanzados, (35), 16-28.

Hooks, B. (222). Enseñar pensamiento crítico. Rayo Verde.

Kelty, N.E. y Wakabayashi, T. (2020). Family participation in schools: perspectives of parents, educators and community, SABIO Abierto, 10(4). 1-13 https://doi.org/10.1177/2158244020973024

LaForet, D. R. y Méndez, J. L. (2010). Parent Involvement, Parental Depression, and Program Satisfaction among Low-Income Parents Participating in a Two-Generation Early Childhood Education Program. Early Education & Develop-ment, 21(4), 517-535.

Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa.

Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, reguladora del Derecho a la Educación.

Ley 12/1999, de 3 de diciembre, del Consejo Escolar de CLM

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.

Ley 3/2007, de 8 de marzo, de Participación Social en la Educación en la Comunidad Autónoma de CLM.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre para la reforma de la Ley Orgánica de Educación.

Levinthal, C., Kuusisto, E. y Tirri, K. (2022). Exemplar Parents’ Practices of Engagement with Their Children’s Learning in Finland and Portugal: A Multiple-Case Study. Education Research International, https://www.hindawi.com/journals/edri/2022/2991438/

March, M., Orte, C. y Ballester, Ll. (2016). La Pedagogía Social en España: de la reconstrucción académica y profesional a la incerteza científica y social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 45-82. https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.27.06

Marí, R. y Barranco, R. (coord.) (2021). La participación educativa en los centros de secundaria. Graó.

Martínez, I. y Sanz, J. (2023). Miradas a la participación y al género en las aulas universitarias. La Catarata.

Mehlecke, Q., Bernárdez-Gómez, A. y Belmonte, M. L. (2020). La relación familia-escuela como escenario de colabora-ción en la comunidad educativa. Revista Valore, 5. https://doi.org/10.22408/reva502020465e-5025

Mendoza, B. y Barrera, A. (2018). Gestión de la convivencia escolar en educación básica: percepción de los padres. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 93-102. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1729

Morales Navarro, G. y Gómez, R. M. (2018). La importancia del contexto educativo: la ciudad educadora. Avances En Supervisión Educativa, (29), 1-35, https://doi.org/10.23824/ase.v0i29.612

Mollaw A. (2022), Status of Parents’ Involvement in Their Children’s Learning: Selam Primary School of Woldia Town, Ethiopia, Education Research International, v 2022, 1-9 https://doi.org/10.1155/2022/7536741

Parra, J., Gomariz, M. A., Hernández, M. Á. y García-Sanz, M.P. (2017). La participación de las familias en Educación Infantil. RELIEVE – Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 23(1). https://doi.org/10.7203/relieve.23.1.9258

Pereira Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Re-vista Electrónica Educare, XV(1),15-29.

Powella, D. R., Seung-Heem, S., Fileb, N. y Dan Juana, R. R. (2010). Parent–school relationships and children’s academic and social outcomes in public school pre-kindergarten. Journal of School Psychology, 48(4), 269–292.

Phumlani M. y Buhle N. (2022). Improving parent-teacher collaboration in rural schools: Parent voices and impli-cations for schools, International Journal of Leadership in Education, 25(3), 490-514, https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1731764

Ramos, F. J., Martínez, I. y Blanco, M. (2019). Sentido de la educación para la ciudadanía desde pedagogías feministas, críticas y decoloniales. Una propuesta para la formación del profesorado. Revista Izquierdas, 50. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50492021000100204

Sanders, M. G. y Sheldon, S.B. (2009). Principals Matter. A Guide to School, Family and Community Partnership. Sage.

Sanford, C. (2020). The regenerative life: transform any organization, our society, and your destiny. Hachette UK.

Published

2024-01-09

How to Cite

Hipólito Ruiz, N., Martínez Martín, I., & Bejarano Franco, M. T. (2024). Family participation in secondary schools, from institutional to transformative. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, (44), 69–86. https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.04

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.