Family participation in secondary schools, from institutional to transformative
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.04Keywords:
School participation, family-school relationship, families, education, secondary, citizenshipAbstract
This article aims to address participation in secondary education centers, specifically from the voices and experiences of families in Castilla-La Mancha. The research part related to family participation in secondary education centers based on the habitat is presented, addressing the following questions: What experiences do families have regarding participation? How do families define participation in secondary educational centers? And how does the transition from theory to real family participation in secondary schools occur?. To do this, a descriptive analysis of the results of past questionnaires is proposed within the framework of the mentioned project, with a random sample of 582 subjects belonging to families from 60 educational centers. This analysis follows an integrative methodology. To do this, a descriptive analysis of the results of questionnaires conducted within the framework of the aforementioned project is proposed, as well as a discussion based on published experiences and research related to family participation and the social environment linked to secondary education centers. As a result, the importance of family participation in educational centers, supported by legislation and in line with the perceptions of the families themselves, is highlighted. The article also questions the culture of participation itself, as well as the gaps between formal participation and real participation in educational communities. The proposed discussion reveals the importance of creating alliances between families and secondary education institutions to foster more critical and proactive citizenship.
Downloads
References
Aparici, R. y Osuna, S. (2013). La Cultura de la Participación. Revista Mediterránea de Comunicación, 4(2), 137-148. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2
Bastos, R. (2019). Escola, família e gestão escolar uma breve discussão Teórica Sobre Novos Desafios No Contexto Contemporaneo. Revista científica de Iniciación a la Investigación, 4(1), http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/rcuaa/article/view/636/488
Bernardos, A., Martínez-Martín, I. y Solbes-Canales, I. (2022). ‘It depends entirely on the person’: freedom and inequality in Spanish youth gender discourses. Sex Education, 22(5), 582-594. https://doi.org/10.1080/14681811.2021.1984223
Bueno, A., Monge, C. y Torrego, J. C. (2023). Estado de la convivencia escolar en centros prácticas exitosas en parti-cipación familiar: percepciones de alumnos y profesores. Bordón, Revista de Pedagogía, 75(2), 87-103. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.96243
Carbonell, J. (2015). Ciudad Educadora. Pedagogías del siglo XXI. Octaedro.
Caparrós, E., Quiles-Fernández, E. y Arbiol i González, C. (2020). De la universidad del derecho y la calidad hacia una universidad del cuidado, Revista Argonautas, 10(15), 31-45. http://fchportaldigital.unsl.edu.ar/index.php/ARGO/index
Constitución Española de 1978. (1978). Consejo de Estado, Madrid.
Cruz, P., Borjas, M., Lafaurie, A. M. y De la Calle, C. (2023). Creación del rol participante de las familias en la comunidad educativa, cuando es mediada por la legislación. Estudio comparativo entre España y Colombia. Bordón, Revista de Pedagogía, 75(2), 49-66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.95527
Egido, I. (2015). Las relaciones entre familia y escuela. Una visión general. Participación Educativa, 4(7), 11-17.
Flecha, A., García, R., Gómez, A. y Latorre, A. (2009). Participación en escuelas de éxito: una investigación comunicativa del proyecto included. Cultura y Educación, 21(2), 183–196. https://doi.org/10.1174/113564009788345899
Dos Santos Figueiredo, Y. D., Prim, M. A., y Dandolini, G.A. (2021). Educating city: A media for social innovation. Smart Innovation, Systems and Technologies, 198, 251–260. https://doi.org/:10.1007/978-3-030-55374-6_25
Garcés, M. (2020). Escuela de Aprendices. Guttenberg.
García-Bacete, F. J. (2003). Las relaciones escuela-familia: un reto educativo. Infancia y Aprendizaje, 26(4), 425-437.
García-Fernández, J. (ed.) (2020). Acercar campo y ciudad. Algunas reflexiones compartidas. Cuadernos Entretantos 7. Fundación Entretantos.
Godás, A., Lorenzo, M., Santos, M.A. y García-Álvarez, J. (2019). El entorno del proceso de implicación familiar Bases empíricas para el diseño de un programa de intervención. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 34, 77-90. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.06
Guardia López, J. (2021). Significados de la educación rural. Una sistematización de experiencia. Revista sobre la infan-cia y la adolescencia, (20), 39-58. https://doi.org/10.4995/reinad.2021.13825
Hernández-Prados, M. Á., García-Sanz, M. P., Parra-Martínez, J. y Vicente, M. Á. G. (2019). Participación familiar en los centros de educación secundaria. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 35(1), 84-94.
Hernández-Prados, M. Á., Gomariz, M. Á., Parra y García-Sanz, M. P. (2016). Familia, inmigración y comunicación con el centro escolar: un estudio comparativo. Educación XX1, 19(2), 127-151. https://doi.org/10.5944/educxx1.16457
Herrero, Y. (2022). Educar para la sostenibilidad. Octaedro.
Hill, N. E. y Taylor, L. C. (2004). Participación de los padres en la escuela y logros académicos de los niños: Pragmática y problemas. Direcciones actuales en la ciencia psicológica, 13(4), 161-164. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2004.00298.x
Hipólito, N., Martínez, I. y Fernández, S. J (2019). Participación social de las mujeres. Síntesis
Hipólito, N. y Martínez, I. (2021). Diálogos entre el Buen Vivir, las Epistemologías del Sur, el feminismo decolonial y las pedagogías feministas. Aportes para una educación transformadora. Revista Estudios Avanzados, (35), 16-28.
Hooks, B. (222). Enseñar pensamiento crítico. Rayo Verde.
Kelty, N.E. y Wakabayashi, T. (2020). Family participation in schools: perspectives of parents, educators and community, SABIO Abierto, 10(4). 1-13 https://doi.org/10.1177/2158244020973024
LaForet, D. R. y Méndez, J. L. (2010). Parent Involvement, Parental Depression, and Program Satisfaction among Low-Income Parents Participating in a Two-Generation Early Childhood Education Program. Early Education & Develop-ment, 21(4), 517-535.
Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa.
Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, reguladora del Derecho a la Educación.
Ley 12/1999, de 3 de diciembre, del Consejo Escolar de CLM
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
Ley 3/2007, de 8 de marzo, de Participación Social en la Educación en la Comunidad Autónoma de CLM.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre para la reforma de la Ley Orgánica de Educación.
Levinthal, C., Kuusisto, E. y Tirri, K. (2022). Exemplar Parents’ Practices of Engagement with Their Children’s Learning in Finland and Portugal: A Multiple-Case Study. Education Research International, https://www.hindawi.com/journals/edri/2022/2991438/
March, M., Orte, C. y Ballester, Ll. (2016). La Pedagogía Social en España: de la reconstrucción académica y profesional a la incerteza científica y social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 45-82. https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.27.06
Marí, R. y Barranco, R. (coord.) (2021). La participación educativa en los centros de secundaria. Graó.
Martínez, I. y Sanz, J. (2023). Miradas a la participación y al género en las aulas universitarias. La Catarata.
Mehlecke, Q., Bernárdez-Gómez, A. y Belmonte, M. L. (2020). La relación familia-escuela como escenario de colabora-ción en la comunidad educativa. Revista Valore, 5. https://doi.org/10.22408/reva502020465e-5025
Mendoza, B. y Barrera, A. (2018). Gestión de la convivencia escolar en educación básica: percepción de los padres. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 93-102. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1729
Morales Navarro, G. y Gómez, R. M. (2018). La importancia del contexto educativo: la ciudad educadora. Avances En Supervisión Educativa, (29), 1-35, https://doi.org/10.23824/ase.v0i29.612
Mollaw A. (2022), Status of Parents’ Involvement in Their Children’s Learning: Selam Primary School of Woldia Town, Ethiopia, Education Research International, v 2022, 1-9 https://doi.org/10.1155/2022/7536741
Parra, J., Gomariz, M. A., Hernández, M. Á. y García-Sanz, M.P. (2017). La participación de las familias en Educación Infantil. RELIEVE – Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 23(1). https://doi.org/10.7203/relieve.23.1.9258
Pereira Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Re-vista Electrónica Educare, XV(1),15-29.
Powella, D. R., Seung-Heem, S., Fileb, N. y Dan Juana, R. R. (2010). Parent–school relationships and children’s academic and social outcomes in public school pre-kindergarten. Journal of School Psychology, 48(4), 269–292.
Phumlani M. y Buhle N. (2022). Improving parent-teacher collaboration in rural schools: Parent voices and impli-cations for schools, International Journal of Leadership in Education, 25(3), 490-514, https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1731764
Ramos, F. J., Martínez, I. y Blanco, M. (2019). Sentido de la educación para la ciudadanía desde pedagogías feministas, críticas y decoloniales. Una propuesta para la formación del profesorado. Revista Izquierdas, 50. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50492021000100204
Sanders, M. G. y Sheldon, S.B. (2009). Principals Matter. A Guide to School, Family and Community Partnership. Sage.
Sanford, C. (2020). The regenerative life: transform any organization, our society, and your destiny. Hachette UK.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


