Bibliometric analysis of scientific production in collective sports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v49.99002

Keywords:

Bibliometric; scientific production; collective sports.

Abstract

Currently, there has been an upturn in the growth of academic production as a consequence of the evolution of scientific literature on team sports. The aim of the study was to develop a bibliometric analysis of the scientific production on the most practiced team sports, contained in the Scopus database between 2002 and 2022. It was based on a descriptive and quantitative bibliometric analysis. The following combinations of terms were used in the search equations: Sport AND Collective, Soccer, Basketball, Handball, Volleyball, obtaining a total of 561 documents. The results show an increase in the number of academic papers published between 2016 and 2022 with a total of 420 documents (74.9%), most of these papers (92.7%) are scientific articles and more than half (61%) are studies in social sciences, medicine, sports and psychology, with Spain (15.9%) and Brazil (11.8%) being the main sources of scientific production. It is concluded that the bibliometric study contributes substantially to the scientific community by providing data on the most practiced team sports worldwide, which can facilitate future studies aimed at modeling and better characterizing the behavior, skills and abilities of individuals in team sports.

Keywords: Bibliometric; scientific production; collective sports.

 

References

Barbosa, S., & Urrea, A. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica. Karharsis, 25, 141-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6369972

Beirith, M., Araldi, F., & Folle, A. (2021). Produção científica relacionada ao futebol de mulheres em teses e dissertações brasileiras na área da educação física. Movimento, 27, 1-22. https://doi.org/10.22456/1982-8918.113239

Cañadas, L. (2021). Aprendizaje-servicio universitario en contextos de actividad física, educación física y deporte: una revi-sión sistémica. Educação e Pesquisa, 47(1), 1-19. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147237446

Corredor-Serrano, L., García-Chaves, D., Dávila-Bernal, A., & Lay-Villay, W. (2023). Composición corporal, fuerza explosiva y agilidad en jugadores de baloncesto profesional. Retos, (49), 189-195. https://doi.org/10.47197/retos.v49.96636

Cruz, W., Santos, M., D’Oliveira, A., Cardoso, P., Silva, B., Ouriques, I., Da Silva, L., & Andrade, A. (2022). A pesquisa sobre o futebol no Brasil: análise dos grupos de pesquisa e da produção científica recente. Movimento Revista de Educação Física da UFRGS, 28, 1-28. https://doi.org/10.22456/1982-8918.121749

Domínguez, G. (2021). Importancia de los modelos de enseñanza de acuerdo a los objetivos en la clase de Educación Física e Iniciación Deportiva. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 19(1), 1-20. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2945

Escobedo, F., & Rodríguez, K. (2021). El Pensamiento de Sistemas Como Soporte de la Investigación Científica. Zenodo, 142-148. https://doi.org/10.5281/zenodo.5104933

Fernández, A. B., Puentes, I., & Vázquez, M. (2019). Gestión de la comunicación en las competiciones deportivas regulares: Fútbol sala, voleibol, baloncesto y balonmano en España. Retos, (36), 9-16. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66658

Ferreira, M., Fernández, D., & Benítez, N. (2019). ¿De qué herramientas disponen los investigadores? Reportes científicos de la FACEN, 10(2), 112-131. http://doi.org/10.18004/rcfacen.2019.10.2.112

Folgado dos Santos, J., Petrica, J., Serrano, J., Batista, M., Honório, S., Lercas, A., & Maia, L. (2020). Atención en las clases de educación física: diferencias entre los deportes colectivos. Retos, (37), 129-133. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71533

García, L., Fernández, A., & Bécquer, A. (2021). Análisis Bibliométrico de la Producción Científica 2001-2020. Revista Electrónica Cuba: Medio Ambiente y Desarrollo, 21(40), 1– 9. https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/297

Ghidetti, F. (2020). Pedagogía del deporte y educación física: la búsqueda de autonomía en relaciones a los significados culturales del deporte. Movimento Revista de Educação Física da UFRGS, 26, 1-15. https://doi.org/10.22456/1982-8918.96529

Livia, J., Merino-Soto, C., & Livia-Ortiz, R. (2022). Producción científica en la base de datos Scopus de una Universidad privada del Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16(1), 1-14. https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/1500

Martín-Nebreda, X., Pérez-Gutiérrez, M., Gómez-Alonso, M., & Gutiérrez-García, C. (2015). Producción científica sobre fútbol en revistas españolas de ciencias de la actividad física y del deporte. Movimento Revista de Educação Física da UFRGS, 21(3), 659-672. https://www.redalyc.org/pdf/1153/115341503008.pdf

Mazzardo, T., Campos, L., Pérez, J., & Greco, P. (2022). Pedagogical intervention in team sports: a systematic review. Journal Phys. Education, 33, 1-21. https://www.scielo.br/j/jpe/a/jJGHjMW7NGXcPbZXgCfjrSf/#

Mendes, J., Greco, P., Ibáñez, S., & Vieira, J. (2021). Construcción del modelo de juego en balonmano. Pensar en movimien-to: Revista de Ciencias del ejercicio y la Salud, 19(1), 1-25. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v19i1.42052

Paz, L., & Caramés, M. (2020). Concepciones para el análisis de campos científicos. Telos Revista Científica, 22(1), 106-124. https://doi.org/10.36390/telos221.08

Pereira-Rodríguez, J. E., Carranza-Castellanos, M. A., López-Mejía, C. A., Rojas-Romero, A. F., & Hernández-Romero R. J. (2021). Impacto y efectos de los deportes en niños y adolescentes menores de 18 años. VIREF Revista De Educación Física, 10(3), 87–104. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/345038

Petit López, J. B., & Raspa, G. (2018). El voleibol como práctica deportiva para el reforzamiento de los valores en institu-ciones educativas. Encuentro Educacional, 25(1), 91-105. https://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/32944

Pico, J., & Contreras, J. (2020). Caracterización fisiológica y antropométrica de jugadores de voleibol, fútbol y balonmano de Ifsul-deminas-Campus Muzambinho, Minas Gerais, Brasil. [Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales]. https://repository.udca.edu.co/handle/11158/2896

Prado, A., Rueda, F., & Perla., M. (2021). Atención y raciocinio visoespacial en jugadores de voleibol de alto rendimiento. Ciencias Psicológicas, 15(1), 1-16. https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2348

Quiroga Galeazzi, A. (2022). El deporte y su configuración en el Programa Deportes Colectivos II del Instituto Superior de Educación Física. Contextos Educativos. Revista De Educación, (29), 73-88. https://doi.org/10.18172/con.5106

Rodríguez, A., Rodríguez Alvear, J., Guerrero, H., Arias, E., Paredes, A., & Chávez, V. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252020000200010

Sáenz-López, P., Duque, V., Almagro, B., & Conde, C. (2020). Baloncesto y emociones: una revisión sistemática. Revista de Ciencias del Deporte, 16(1), 73-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7283846

Salinas-Ríos, K., & García-López, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829

Silva, L., Leonardo, L., Rodríguez, H., & Krahenbühl, T. (2022). El efecto relativo de la edad en los deportes de equipo de invasión: una revisión sistemática en los deportes juveniles. Retos, (46), 641–652. https://doi.org/10.47197/retos.v46.94211

Tomás-Górriz, V., & Tomás-Casterá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. Hospital a Domicilio, 2(4), 145-163. https://doi.org/10.22585/hospdomic.v2i4.51

Travieso, C., & Ferreira, R. (2019). Aspectos metodológicos de los datos abiertos de investigación: análisis de los conjuntos de datos de la colección. Revista Española de Documentación Científica, 42(3), 1-16. https://doi.org/10.3989/redc.2019.3.1597

Vuotto, A., Di Césare, V., & Pallotta, N. (2020). Fortalezas y debilidades de las principales bases de datos de información científica desde una perspectiva bibliométrica. Palabra Clave (La Plata), 10(1), 1-23. https://doi.org/10.24215/18539912e101

Zapata-Huenullán, C., Aliste-Flores, S., Sánchez Moya, I., Almarza-Bustos, C., & Muñoz-Hinrichsen, F. (2023). Caracte-rísticas psicológicas asociadas al rendimiento deportivo, estados de ánimo y autodeterminación en para deportistas chile-nos de Básquetbol y Rugby en Silla de Ruedas, Goalball y Fútbol 7. Retos, (49), 196-202. https://doi.org/10.47197/retos.v49.97792

Published

2023-06-28

How to Cite

Mamani-Jilaja, D., Huayanca-Medina, P. C. ., Casa-Coila, M. D. ., Vilca-Apaza, H.-M. ., & Romero-Carazas, R. (2023). Bibliometric analysis of scientific production in collective sports. Retos, 49, 853–861. https://doi.org/10.47197/retos.v49.99002

Issue

Section

Original Research Article